2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#97030 - 14/07/2008 11:00
Ansvarlige ledere og medier efterlyses!
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
At tage sit ansvar alvorligt, gælder enhver kristen, derfor undres jeg noget over hvor ukritisk mange kristne ledere og medier i Danmark og i udlandet, ukritisk falder på halen for den seneste mirakelbølge, denne gang personificeret i Tood Bentley, en mand der efter eget udsagn har været bortrykket fra denne jord og har mødt Gud i himmelen, og som efter sigende vækker døde.
Hvorfor tager man ikke afstand fra en så entydig falsk lære og praksis? Hvorfor parkerer man den kristiske sans og skriftens ord på hylden, for at sole sig i det magiske og mystiske?
Og ja, hysteriet fra Toronto gentager sig, folk fra hele verden bruger tonsvis af penge på at rejse til Lakeland for at møde Todd og hans mirakelkure, penge der kunne være brugt på mission, og alt imens sender God.tv ukritisk, Udfordringen næsten anbefaler og meget få kirkelige autoriteter har ladet deres røst lyde med advarsler.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#97031 - 14/07/2008 11:15
Re: Ansvarlige ledere og medier efterlyses!
[Re: Grev Lindgren]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Ham Todd har jeg så ikke lige hørt noget om. Og det lyder heller ikke som om jeg skal være så ked af det :-)
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#97032 - 14/07/2008 11:33
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
At tage sit ansvar alvorligt, gælder enhver kristen, derfor undres jeg noget over hvor ukritisk mange kristne ledere og medier i Danmark og i udlandet, ukritisk falder på halen for den seneste mirakelbølge, denne gang personificeret i Tood Bentley, en mand der efter eget udsagn har været bortrykket fra denne jord og har mødt Gud i himmelen, og som efter sigende vækker døde.
Hvorfor tager man ikke afstand fra en så entydig falsk lære og praksis Hvorfor parkerer man den kristiske sans og skriftens ord på hylden, for at sole sig i det magiske og mystiske?
Og ja, hysteriet fra Toronto gentager sig, folk fra hele verden bruger tonsvis af penge på at rejse til Lakeland for at møde Todd og hans mirakelkure, penge der kunne være brugt på mission, og alt imens sender God.tv ukritisk, Udfordringen næsten anbefaler og meget få kirkelige autoriteter har ladet deres røst lyde med advarsler. Hej Grev Lindgren - ja, det må du nok spørge om! Årsagen til manglende advarsler tror jeg ligger i en angst for at kritisere nogen, som hævder, at de handler i Jesu navn. Kristne må ikke modsige kristne er der en del, der mener. Det mener jeg selv, at vi har både ret og pligt til, når vi ser, at de er på vildspor, og leder andre vild. Mark 13,22-23: ..for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre tegn og undere for om muligt at føre de udvalgte vild. Men tag jer i agt! Jeg har sagt jer det hele forud.Falske profeter - ulve i fåreklæder - har der været mange af, lige siden oldkirken .. Matt 7,22-23 burde være obligatorisk læsning for de ængstelige, som er bange for at stå frem: Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!Det er ikke bare Toronto om igen, men mange gange værre. Jeg så en video, hvor Todd råber om sine hyppige udflugter til den tredje himmel - det er næsten som når vi andre tager bussen! - og ikke nok med det: Han hævder, at man roligt kan tage børn i hånden og tage dem med derop og slippe dem løs dér, "for déroppe kommer Djævelen ikke ... " Hm .. Halleluja? UHA UHA UHA .. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#97038 - 14/07/2008 18:14
Opvække døde
|
Jalokin
Anonym
|
(...) og som efter sigende vækker døde. Der er vel ikke noget ubibelsk i at opvække døde?
|
|
Til toppen
|
|
|
#97039 - 14/07/2008 18:22
|
Jalokin
Anonym
|
Jeg er meget uenig. Der savnes kristne, der ikke bare hopper med på alt, men som vurderer tingene kritisk uden at sluge tagryggen.dk råt. Så kommer medierne nok bagefter.
Mht. lederne (bredt forstået), så har jeg i den henseende ikke noget at beklage mig over for så vidt angår den missionske afdeling. Generelt er man dog en smule uopmærksom på fyre som Todd Bentley, men på den anden side kunne man ikke bestille andet, hvis man hele tiden skulle holde øje med såkaldte karismatiske cirkler.
|
|
Til toppen
|
|
|
#97042 - 14/07/2008 19:43
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nu er da forhåbentlig INGEN der sluger hvad Tagryggen eller hvad andre skriver råt, og hvad Tagryggen præcis skriver om Lakeland ved jeg ikke, men jeg vil kalde det uansvarligt fra missionsk og alle andre sider hvis man ikke forholde sig kritisk til hvad der foregår i karismatiske og andre kredse, da det for det første snupper mange af vore unge, og samtidigt forrykker det umærkeligt vores opfattelse af hvad der er kristendom, og så ser vi jo i stigende grad hvorledes mildere udgaver af Todd Bentley pludselig har indflydelse langt ind i traditionelle lutherske kredse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#97059 - 15/07/2008 13:02
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Grev Lindgren.
Er det dit indtryk, at Todd Bentley har påkaldt sig megen opmærksomhed i Danmark, evt. at der er mange danskere, som er tilhængere af ham? Jeg ved ikke så frygtelig meget om ham, men har læst lidt i Udfordringen. (Hvor der endda var et indlæg af Torben Søndergaard, som advarede mod Bentley.) Dog har der været positive bemærkninger, og fra nogen de fra andre situationer velkendte "advarsler mod at kritisere", andre siger, at Bentley blot har sin egen stil, men jeg ved ikke nok til at kunne udtale mig så meget om det. Jeg har dog en fornemmelse af, at der er tale om mere end blot stil.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (15/07/2008 13:02)
|
|
Til toppen
|
|
|
#97063 - 15/07/2008 14:09
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Årsagen til at jeg har bragt Lakeland-vækkelsen i spil, er at den for det første er fast inventar på God.tv som ses af rigtig mange mennesker, også i Danmark, endvidere blåstemples han mere eller mindre i Udfordringen, og endeligt begynder der så småt at være en mindre pilgrimsfærd mod Lakeland, og så har Todd Bentley før været i Danmark, det er dog en hel del år siden. Hvor stor opbakning der er til ham ved jeg ikke, men det er min klare overbevisning at hvis man ikke fra starten taler den slags imod, ender det med at blive alment accepteret som nok værende rabiat, men ikke noget vi skal bekymre os om, og så er det først man skal være nervøs, for jeg er ikke et sekund i tvivl om at Todd Bentley ikke leder mennesker til Jesus, men i bedste fald forvirrer dem, i værste fald kan være medvirkende til at de bliver ledt væk fra det sande evangelium, ikke fordi det nødvendigvis er hans intention, men fordi han forkynder og praktiserer i modstrid med Skriften på en række punkter, ikke at vi andre er ufejlbarlige, men hans beretninger om bortrykkelse og bortførsel til himmelen gennem ild, for at tale med Gud, er i så åbenlys modstrid med den måde hvorpå Skriften beskriver samværet mellem gud og mennesker. Og ja, der er tale om andet end blot en stil, der er tale om et teologisk standpunkt som jeg finder helt og aldeles uforeneligt med evanglisk kristendom. Men bedøm selv om det han står for er foreneligt med Skriften: http://www.youtube.com/watch?v=fFp1tG9z7SMhttp://www.youtube.com/watch?v=Kz6mW99XhRwhttp://www.youtube.com/watch?v=Gjl5wKso9eU
|
|
Til toppen
|
|
|
#97606 - 08/08/2008 13:42
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Grev Lindgren. Ja, det ser nu noget besynderligt ud... For tiden er jeg i gang med at skrive speciale om fremgangsteologien, deriblandt Christian Hedegaard. Lige nu er jeg dog mest i gang med at læse Kenneth Hagin, som var stifteren af trosbevægelsen. Han skriver en del om "salvelse" (anointing), og beskriver den også som en kappe, ligesom Todd Bentley gør, og skriver om den som noget, der kan overføres fra én person til en anden, som vi ser Bentley (angiveligt) udføre. Det lyder også mærkeligt med de rejser, han foretager i ånden. Eller hvad det nu er, han mener, når han siger, at han "literally" (!) gik rundt på gaderne i Australien eller på en færge på vej til Finland. (Dvs. om han mener, at det skete legemligt også.) Og så det, der sker, når han angiveligt overfører "salvelsen" til folk fra hhv. Australien og Finland, og råber ord uden mening (tungetale?? - og hvis det er, udlægges den ikke!), hvorefter de falder om eller ryster mv. - og de skal tilsyneladende falde om (han råber flere gange "fire!" til en pige, der står og svajer, indtil hun vælter, hvorefter han siger "thank you, Lord".) Og Bentleys ånd kommer og besøger en dame i England? Hmm... Så er der det med at helbredelsen handler om at forløse den kraft, der er inden i en. Det er ikke, hvad Guds ord lærer. Man kan bede til Gud om helbredelse, og man kan have helbredelsens nådegave, men det er ikke det samme. "shut up your mind and every external distraction..." - vil det sige, at man ikke skal tænke over det, men bare lade det ske, eller noget andet? (Også i Hagins teologi er sindet noget meget adskilt fra menneskets ånd, men sindet kan dog formes til at være menneskeåndens redskab.) Det er også skræmmende at se Stacey Campbell, synes jeg, den måde hun står og ryster med hovedet på - det er ikke den måde, vi ser Helligånden virke på i Skriften, for mig at se (det kan da i øvrigt heller ikke være særlig sundt for hovedet, hvis hun gør det meget ofte?!) Ved ikke helt hvad det vil sige, at hun (angiveligt på Guds vegne) siger at Todd er blevet udvalgt til at "release my [Guds] nature, when you release my gifts"; hvordan i alverden bærer man sig dog ad med det?? Derefter er der igen nogle, der "forløser salvelsen" (mærkeligt egentlig, at mennesker er i stand til det - hvis der er sådan noget som en "salvelse", er det vel Gud, der sender den, og ikke mennesker, der "forløser" den, ligeledes med Guds gaver?) Det er heller ikke helt klart, hvad formålet er med at råbe BAM! til folk for at få dem til at falde om... det er der ikke meget nytestamentlig Helligåndsteologi over... Desuden er der de gange, hvor han har fortalt, at Gud talte til ham om at slå eller sparke de mennesker, han bad for, hans overfokusering på engle mv... Jo, der er mange ting, der kunne nævnes, og jeg vil give dig ret i, at det ikke kun er et spørgsmål om stil. Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (08/08/2008 13:46)
|
|
Til toppen
|
|
|
|