Hvis du med spørgsmålet tænker på, om Gud bliver syg eller går i stykker, hvis han møde synd. Så kan Gud godt tåle synd. Han er ikke allergisk på den måde, at han bliver syg, eller går i opløsning, når han møder synd.
Nå udtrykket ”Gud tåler ikke synd” bruges, menes der nærmere, at Gud ikke accepterer synd under nogen omstændigheder. Gud er så ren og hellig, at synd ikke kan være i nærheden af ham.
Jeg vil godt bruge et billede, med alle de fejl og mangler det nu har. Synd og Gud kan sammenlignes med ild og papir. Ild og papir kan ikke tåle hinanden. Kommer papiret for tæt på ilden, fortæres det. Det er ikke ilden, der tager skade, men papiret.
Synd og Gud, kan heller ikke være i nærheden af hinanden. Men det er synden der tager skade, lige så vel, som alt det synden hænger sammen med. Vil jeg møde Gud med min synd, skal jeg altså ikke tro, at jeg skader Gud, men jeg går til grunde i evig fortabelse. Dog, der findes et sted, nemlig hos Jesus. Møde Jeg Gud i Jesus, skal synde ganske vist gå til grunde, men jeg renses, og får lov at bestå.
Må Guds frelse i Jesus være hos dig
Jørgen Bloch
Jørgen Bloch