Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 11 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#96888 - 05/07/2008 19:17 Er al synd lige slem?
Anonym
Anonym

Jeg er vokset op i en indre missionsk familie og har i mange år fået proppet ørerne fulde af, at for Gud er al synd lige slem.
Men kan det virkelig passe?
På et tidspunkt i Bibelen bliver Jesus af farisæerne spurgt om, hvad der er det største bud i loven, hvorefter han svare at den/de vigtigste lov er at du skal elske Gud og din næste som dig selv.
Men hvis der er en lov som er vigtigere end de andre må den jo nødvendigvis også være værre at overtræde...? Eller hvad?

Ændret af Bloch (07/07/2008 22:09)

Til toppen 
#96922 - 07/07/2008 22:11 Re: Er al synd lige slem? [Re: Anonym]
Bloch
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 15/06/2007
Sted: Rønne
Kære anonyme!

Dit spørgsmål virker meget logisk, og jeg forstår sådan set godt, at du spørger.
På den ene side er det rigtigt, når du har fået at vide, at al synd er lige alvorlig, nemlig når det handler om vores forhold til Gud. Det er nemlig sådan, at al synd skiller os fra Gud, uanset om det er store eller små synder i vore øjne, og vi kan ikke være mere eller mindre skilt fra Gud. Derfor var det også nødvendigt, at Jesus måtte dø for al vores synd. Som yderligere forklaring af forholdet mellem synd og frelse, vil jeg anbefale dig at læse artiklen med Med den rigtige bus

Når det handler om forholdet mellem os mennesker, ja så er der noget der er værre end andet. Det er værre at begå et bankrøveri end at have lyst til det, selvom begge dele er synd. Sådan kunne vi nævne mange andre forhold. Når jeg nævner dette, er det for at forebygge den opfattelse, at hvis det er lige slemt i Guds øjne, så kan jeg lige så godt gøre det fuldt ud, når jeg nu har haft tanken.

Så nævner du, at Jesus nævner et bud i loven, som er større end alle andre. Det er rigtigt, men det betyder ikke, at det er værre at overtræde dette, end alle mulige andre. Det betyder, at kan du holde dette store bud til punkt og prikke, så er du syndfri. Du er ikke syndfri, blot fordi du måske kan sige, at du aldrig har slået et andet menneske ihjel, for du har måske stjålet, løget, snydt eller andet af samme skuffe. Men elsker du Gud mad alt hvad du rummer og ejer, og elsker du din næste som dig selv, vil du aldrig drømme om, at gøre noget, som er vrangt, eller som kunne skade hverken dig selv eller andre. Derfor er dette bud større end alle andre.

Jeg vil gerne minde dig om, at der findes et sted, hvor al synd er overvundet, og det er hos Jesus. Med bøn om, at du må være hos ham.

Jørgen Bloch

Jørgen Bloch

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær