Hej allesammen
Jeg har i den seneste tid grublet over et lille spørgsmål, som har naget mig længe og jeg tænkte at jeg ville dele mine tanker med jer om det og se hvad I tænker.
Jeg hører tit udsagn, som f.eks. "Hvis vi alle var ens ville verden være et kedeligt sted at leve", "Hvis vi ikke havde en fri vilje ville vi bare være robotter", "Hvis jeg havde al guds magt, så ville jeg slet ikke vide, hvad jeg ville gøre med den" eller "Gud være lovet at vi ikke ved hvor vi ender henne [himmel / helvede]" og videre i den dur...
Det som jeg synes er så interessant ved den slags udsagn er at hele den hvis-situation der er tale om aner man intet om. Det er fri fantasi.
Hvordan kan vi vide at det ville være kedeligt hvis vi alle var ens?
Hvordan kan vi vide at vi har en fri vilje og ikke bare er robotter?
Hvordan kan man vide at man ikke ville vide hvad man ville bruge almagt til?
Hvordan kan man vide at det er bedre ikke at vide hvor man ender henne efter døden?
Vi har aldrig prøvet at være ens alle sammen, så hvordan skulle vi vide at det var kedeligt?
Vi har aldrig prøvet andet end at have den vilje vi har nu og ingen ved om den er fri og til hvilken udstrækning, og ja selv hvis viljen ikke er fri og vi bare er robotter, ændrer det så ved noget som helst, som f.eks. kærligheden til vores næste?
Ingen har prøvet at være almægtig, og almægtighed er så grænseoverskridende en egenskab for mennesket at forestille sig, at det næppe, ville kunne overskue hvordan det ville være at være almægtig, men selv da må det være indlysende at man i "guds sko", så at sige, kunne gøre et meget bedre job, end den påståede nuværende, så hvordan kan man sige at man ikke kunne forvalte den magt?
Hvorfor er det ikke bedre at vide hvor man ender henne? Er der nogensinde nogen der har VIDST det og har følt hvordan det var, således at de kunne formidle hvor fordærdeligt det var, hvis det da overhovedet er forfærdeligt? Personligt ville mit liv og formodentligt alle andres også, være SÅ meget lettere, hvis bare at der kunne høstes sikkerhed for hvor vi ville ende henne, så hvorfor er det så så forfærdeligt at vide om man f.eks. er frelst eller ej? Hvorfor lave det til en slags sjæle-roulette for os mennesker?
Jeg kunne sagtens forestille mig en verden hvor ensartethed ville være skønt, hvor det at være en robot var lykken, hvor at jeg ville bruge almagten til at gøre alting godt og hvor at alle vidste hvor de skulle hen, død eller levende uden at bryde sammen under presset af at vide det.
Så hvad er problemet? Hvorfor alle de forbehold om noget vi ikke kan vide en fløjtende fis omkring?
Det lyder mest af alt som en tillært flugt fra at tænke dybere over tingene og måske indse at man tager fejl i sin floskeltænkning, men det kan være at du har et andet og klogere bud på en forklaring. Jeg venter spændt