2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#96826 - 01/07/2008 09:40
Ja jeg synes bare at det er pinligt...
|
Anonym
Anonym
|
Men hvad med dig? Nogen synger forfærdeligt, en mand ramt af apopleksi "helbredes" og en kvindes stramme akillessene "helbredes"En kvinde "helbredes" for en tumor i nakken, der synges forfærdeligt og et ben "vokser ud"Jeg sad og surfede for et par dage siden og faldt over de her klip på youtube. Jeg synes at det er tåkrummende pinligt og jeg kan slet ikke fatte at de mennesker stiller op til det show. Hvad jeg heller ikke kan forstå er at de inderligt kan tro på at gud er indblandet i den gang plattenslageri. Hvordan kan man tro at hele verdens skaber og opretholder er indblandet her? Der sker jo ikke en disse. Det eneste der sker er at nogle mennesker der tror at de kan helbrede overtaler dem der "helbredes" til at sige at de er helbredt eller også så gør de som med den apopleksiramte, holder ham oppe så der er en "klar forbedring" af tilstanden. Jeg kan simpelthen ikke forstå at nogen vil lægge det ud på nettet. Hvad tænker I om den slags? Der er jo mange typer kristne repræsenteret her på jesusnet, så kom med jeres forskellige perspektiver... Er det bare mig der ikke kan se det hellige og fantastiske i det her fordi Satan har formørket mit sind eller er der noget om min gutfeeling, at det her er noget værre hysteri og plattenslageri?
|
|
Til toppen
|
|
|
#96830 - 01/07/2008 13:07
Re: Ja jeg synes bare at det er pinligt...
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Very cathy tunes...  Kristen karaoke. Plattenslagere er der nok af, og jeg har en tendens til at tro, at de er overrepræsenteret blandt dem der lægger videoer ud på youtube for at "bevise" at Helligånden er i netop deres kirke. Jeg ved ikke om de pågældende "helbredelser" er reele, men der er meget af indpakningen der ser meget usund ud. Klassisk trosbevægelses-stuff, med "slain in the spirit", "POWER fra Jesus" og en sammenkoling af fx kræfttumorer med onde ånder. Gud kan naturligvis også arbejde i sådanne sammenhænge, men sandsynligheden for suggestion og i øvrigt psykologisk manipulation er for mig at se også ret stor. Og så er det lidt for let at få noget til at ligne en helbredelse på VIDEO. Med det sagt, så tror jeg at mirakuløse helbredelser finder sted og har fundet sted i Kirken op gennem tiden. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#96831 - 01/07/2008 13:23
|
Jalokin
Anonym
|
Jeg har kun set halvdelen af den første video, men jeg bilder mig ind at jeg kan forestille mig resten.
Det er påfaldende ofte man hører om helbredelser, at det har noget at gøre med et ben, der vokser ud. Man skulle tro at Gud havde en speciel plads i sit hjerte for mennesker med ben i forskellig længde.
Stilen er mig også meget fremmedartet, og ikke just præget af eftertanke.
Men spørgsmålet er om ikke enhver påstand om helbredelse for dig vil være pinlig?
|
|
Til toppen
|
|
|
#96832 - 01/07/2008 14:02
|
Anonym
Anonym
|
Men spørgsmålet er om ikke enhver påstand om helbredelse for dig vil være pinlig? Overhovedet ikke Jalokin... Her er det helt afgjort indpakningen, det åbenlyse plat og ikke mindst den fuldstændigt ukritiske forholden sig til sig selv, som demonstreres i videoerne, som får mine tæer til at krumme sig. Enhver helbredelse som mennesker måtte opleve, som en sand og vedvarende forandring i deres liv, uanset årsagen er for mig at se ikke pinlig, men en lykkelig begivenhed som selvfølgelig må værdsættes af personen selv, såvel som af andre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#96833 - 01/07/2008 14:41
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej CloudHands. Jeg synes, det er påfaldende, så meget det (forsøger at?) minde om Benny Hinns tilsvarende stil med at få folk til at falde om ved at råbe "power" til dem, og ikke bare lade dem falde om, men hive dem op igen og lade dem falde en gang til. De smider jo næsten rundt med folk... - og hvorfor er det så forresten lige, der skal råbes "power" på engelsk??  Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (01/07/2008 14:42)
|
|
Til toppen
|
|
|
#96837 - 01/07/2008 17:05
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej CloudHands. Jeg synes, det er påfaldende, så meget det (forsøger at?) minde om Benny Hinns tilsvarende stil med at få folk til at falde om ved at råbe "power" til dem, og ikke bare lade dem falde om, men hive dem op igen og lade dem falde en gang til. De smider jo næsten rundt med folk... - og hvorfor er det så forresten lige, der skal råbes "power" på engelsk?? Jo, Anne ... you know! The American way! POWER er det nye slagord! Bibelen er omdøbt til Powerbogen, og bibelundervisning af udvalgte skriftsteder får man på et forrygende Powerkursus. Her er det aktuelle juli-program for de 13-19-årige - jeg citerer: Powerbøffel Extreme Outreach; Healing Tour ”Power Bøffel Spirit Workshops”:
- Åndens gaver i praksis Et af de nye tiltag for dig på TeenFestival i år, bliver praktisk undervisning i at bruge Åndens gaver til hjælp for mennesker omkring dig. Forskellige medvirkende talere fra Alternativ Sommerfestival vil give praktisk undervisning om bøn for syge, om at profetere og meget meget andet.
Men her stopper festen ikke – du får nemlig mulighed for at afprøve undervisningen in real life! Der vil blive mulighed for at bruge det i praksis under vejledning og opmuntring.
og
Powerbøffel Extreme Outreach; Healing Tour Efter den aller-svedigste uge I Guds nærvær, hvor vi har lært om at bede for syge, profetere, og kaste dæmoner ud, skal vi da helt klart også ud og prøve det in real Life! Derfor dribler vi torsdag d. 10/7 af sted til Århus gågade, hvor vi i fællesskab, skal ud og fortælle mennesker om Jesus, be for de syge, profetere, osv. - Det bliver det vildeste arrangement med dans, drama, bmx & skate show [.....] Så vi behøver ikke at rejse helt til Texas - - det er nemlig i den ellers fredelige jyske by Arnborg, at ungerne kan få lynkursus i dæmonuddrivelse, både teori og praksis. Så hvad venter vi på? Hvor svært kan det være? TÆNK at det er lovligt! kristina 
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#96839 - 01/07/2008 17:51
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Hej Kristina Det må du nok have lov at sige, det er da tydeligt for enhver at de ikke aner hvordan Guds nådegaver forvaltes. Specielt denne del: Men her stopper festen ikke – du får nemlig mulighed for at afprøve undervisningen in real life! Der vil blive mulighed for at bruge det i praksis under vejledning og opmuntring.Snak om præstationsangst??  Hvad nu hvis man ikke kan? Man har jo lige fået undervisning i det...! De afgiver løfter på vegne af Gud, de uddeler hans gaver - tror ikke engang paven er så arrogant. Det er jo helt grotesk. Jeg forages..! Men vi må endelig ikke glemme at de jo også har Powerskolen, det kan være man kan få ekstra kursus der hvis man nu ikke fanger den i første omgang. Må Gud velsigne dig Kærligst Laugesen
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#96840 - 01/07/2008 18:10
Lovligt eller ej
|
Jalokin
Anonym
|
Ja, er det ikke dejligt, at vi lever i et frit land, hvor det er lovligt at gøre ting, som andre rynker på næsen af 
|
|
Til toppen
|
|
|
#96841 - 01/07/2008 18:29
|
Jalokin
Anonym
|
Overhovedet ikke Jalokin... Her er det helt afgjort indpakningen, det åbenlyse plat og ikke mindst den fuldstændigt ukritiske forholden sig til sig selv, som demonstreres i videoerne, som får mine tæer til at krumme sig. Jamen så er vi enige et langt stykke hen ad vej (så langt, som jeg kan se) 
|
|
Til toppen
|
|
|
#96842 - 01/07/2008 19:25
Re: Lovligt eller ej
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, er det ikke dejligt, at vi lever i et frit land, hvor det er lovligt at gøre ting, som andre rynker på næsen af joh - det er det vel. Jeg er glad for at bo i et land, hvor vi har religions- og ytringsfrihed. Men er ikke i stand til at glæde mig, når evangeliet misrepræsenteres. Falske profeter og vranglære har været et problem gennem hele kirkehistorien, og Bibelen er fuld af advarsler. Jeg erkender, at forbud ikke er en mulighed, selv om jeg synes, at åndelig børnemishandling nok er lige på grænsen .. Så jeg mener, at vejen frem er forkyndelse af Guds ord - og oplysning, oplysning og oplysning .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#96850 - 02/07/2008 12:54
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej CloudHands. Jeg synes, det er påfaldende, så meget det (forsøger at?) minde om Benny Hinns tilsvarende stil med at få folk til at falde om ved at råbe "power" til dem, og ikke bare lade dem falde om, men hive dem op igen og lade dem falde en gang til. De smider jo næsten rundt med folk... - og hvorfor er det så forresten lige, der skal råbes "power" på engelsk?? Jo, Anne ... you know! The American way! POWER er det nye slagord! Bibelen er omdøbt til Powerbogen, og bibelundervisning af udvalgte skriftsteder får man på et forrygende Powerkursus. Her er det aktuelle juli-program for de 13-19-årige - jeg citerer: Powerbøffel Extreme Outreach; Healing Tour ”Power Bøffel Spirit Workshops”:
- Åndens gaver i praksis Et af de nye tiltag for dig på TeenFestival i år, bliver praktisk undervisning i at bruge Åndens gaver til hjælp for mennesker omkring dig. Forskellige medvirkende talere fra Alternativ Sommerfestival vil give praktisk undervisning om bøn for syge, om at profetere og meget meget andet.
Men her stopper festen ikke – du får nemlig mulighed for at afprøve undervisningen in real life! Der vil blive mulighed for at bruge det i praksis under vejledning og opmuntring.
og
Powerbøffel Extreme Outreach; Healing Tour Efter den aller-svedigste uge I Guds nærvær, hvor vi har lært om at bede for syge, profetere, og kaste dæmoner ud, skal vi da helt klart også ud og prøve det in real Life! Derfor dribler vi torsdag d. 10/7 af sted til Århus gågade, hvor vi i fællesskab, skal ud og fortælle mennesker om Jesus, be for de syge, profetere, osv. - Det bliver det vildeste arrangement med dans, drama, bmx & skate show [.....] Så vi behøver ikke at rejse helt til Texas - - det er nemlig i den ellers fredelige jyske by Arnborg, at ungerne kan få lynkursus i dæmonuddrivelse, både teori og praksis. Så hvad venter vi på? Hvor svært kan det være? TÆNK at det er lovligt! kristina Hej Kristina. Nåh yes (som de siger i The Julekalender)... The American Way! I forgot all about it! I'm getting older too!  Nå, spøg til side: Ja, hvad skal man sige til det? (Og hvor kommer den der "bøffel" i grunden ind i billedet?) Det ser ud, som om de regner med, at de her unge mennesker skal ud og "prøve det" at profetere, helbrede og kaste dæmoner ud, efter denne her undervisning... men det er jo Guds Ånd der uddeler nådegaver efter sin vilje! Hmm og det er endda i Århus kan jeg se... evt. skulle man tage ned og kigge (det er jo så godt som studierelevant, når man skriver speciale om bl.a. Evangelist!  ) Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#96852 - 02/07/2008 13:56
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina. Nåh yes (som de siger i The Julekalender)... The American Way! I forgot all about it! I'm getting older too!  Nå, spøg til side: Ja, hvad skal man sige til det? (Og hvor kommer den der "bøffel" i grunden ind i billedet?) Det ser ud, som om de regner med, at de her unge mennesker skal ud og "prøve det" at profetere, helbrede og kaste dæmoner ud, efter denne her undervisning... men det er jo Guds Ånd der uddeler nådegaver efter sin vilje! Hmm og det er endda i Århus kan jeg se... evt. skulle man tage ned og kigge (det er jo så godt som studierelevant, når man skriver speciale om bl.a. Evangelist!  ) Mvh. Anne. Bøflerne? Ja, hvor er mon symbolværdien? Der står ikke meget om bøfler i Bibelen. Jeg tror næppe at dette bibelcitat kan være inspirationskilden: For Herren holder slagtoffer i Bosra, en stor slagtning i edomitternes land. Sammen med dem falder vildokser, tyre og bøfler; jorden har drukket deres blod, støvet er mættet med fedt. For Herren har en hævndag, et gengældelsens år i striden for Zion. Så det er nok bare, fordi bøfler associerer til hæmningsløs power! Hvem tør stå i vejen, når sådan en flok kommer tordnende ned ad gågaden? God ide, hvis du kigger forbi, når de går løs på selveste Århus! - Måske kunne du samle en lille stilfærdig gruppe til at stille sig op og afsynge alle versene i salme 41 http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/41 (Lille Guds barn, hvad skader dig ... ) Og måske også vers 3 af Luthers gode kampsang: Vor Gud han er så fast en borg: Og myldred djævle frem på jord og os opsluge ville, vi frygter dog ej fare stor, de deres trusler spilde; lad rase mørkets drot med løgn og mord og spot, han har dog få't sin dom, da Krist til jorden kom, et ord ham nu kan fælde.Bøfler er trods alt kuns bøfler, og hvis I medbringer Ordets sværd skal det nok gå alt sammen .. May the best man win! God kamp!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#96857 - 03/07/2008 12:59
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
Time out... Jeg synes lige vi skal klappe et stort firbenet ridedyr her. Så vidt jeg har forstået var CloudHands' indvending mod helbredelser ved bøn i det hele taget, og ikke kun de ekstreme misbrug af diverse nådegaver som Evangelist repræsenterer. Når nu CloudHands er vantro kan dette ikke undre, men det betyder ikke at vi skal give ham ret og tage afstand fra helbredelse ved bøn, og mirakler i det hele taget. Det er at skylle barnet ud med badevandet. For faktum er at der FOREKOMMER mirakler som trodser alle naturlove. Der FOREKOMMER helbredelser ved bøn. Det er ikke noget som vi i misforstået kompromistrang og luthersk vanetænkning skal afvise, lige så lidt som vi skal give køb på andre dele af kristenlivet. JF PS: Hvis jeg totalt har misforstået jeres indlæg og deres ærinder, så fortæl mig det endelig  PPS: INTET af det jeg har skrevet ovenfor skal på NOGEN MÅDE ses som et forsvar for Evangelists ubibelske praksis!!
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#96878 - 03/07/2008 23:38
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Så vidt jeg har forstået var CloudHands' indvending mod helbredelser ved bøn i det hele taget, og ikke kun de ekstreme misbrug af diverse nådegaver som Evangelist repræsenterer.
Jeg kan ikke se at CloudHands skulle have skrevet nogen indvendinger mod helbredelser ved bøn, faktisk snarere det modsatte, jævnfør hvad han skrev i denne post: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showthreaded/Number/96832Enhver helbredelse som mennesker måtte opleve, som en sand og vedvarende forandring i deres liv, uanset årsagen er for mig at se ikke pinlig, men en lykkelig begivenhed som selvfølgelig må værdsættes af personen selv, såvel som af andre. Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#96902 - 07/07/2008 09:57
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
Hej JesusFreak.
Her er vi to helt enige. Jeg kunne godt tænke mig at vide om folkene bag JesusNet tager en generel afstand til helbredelse ved bøn, eller om det kun er en bestemt kristen kirkes form for praksis, de har noget imod? Jeg har selv oplevet helbredelse ved bøn. Hans Bernsen er ingen plattenslager. Når han beder for syge i Jesu Navn sker der rigtige mirakler. Jeg har dog også oplevet vækkelsesprædikanter, jeg ikke havde så meget fidus til, de lavede for meget show ud af det og folk besvimede på stribe (faldt i ånden) hvis man virkelig kan/skal det? Den slags taler ikke til mig, men hvis andre føler sig godt tilpas der, føler at Gud virkelig er tilstede der, skal jeg så påstå noget andet?
Jeg ved ikke ret meget om evangelist, men jeg synes ikke de er blevet ret pænt modtaget i Arnborg. De startede med at synge foran byens bordel, en fredelig måde at demonstrere på synes jeg, og nu vil byen så af med dem, mens bordelmutter får lov at blive - det er bare Dansk!
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#96903 - 07/07/2008 11:17
[Re: angela]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Angela - Jeg kunne godt tænke mig at vide om folkene bag JesusNet tager en generel afstand til helbredelse ved bøn, eller om det kun er en bestemt kristen kirkes form for praksis, de har noget imod? Jeg kan ikke tænke mig, at nogen tager afstand fra helbredelse ved bøn! Jeg tror da bestemt, at alle kristne beder for syge og lidende mennesker. Jeg har dog også oplevet vækkelsesprædikanter, jeg ikke havde så meget fidus til, de lavede for meget show ud af det og folk besvimede på stribe (faldt i ånden) hvis man virkelig kan/skal det? Den slags taler ikke til mig, men hvis andre føler sig godt tilpas der, føler at Gud virkelig er tilstede der, skal jeg så påstå noget andet? Det må vi jo hver især gøre op med os selv, men jeg vil hævde, at selv om andre føler sig godt tilpas i trosbevægelsens herlighedsteologiske praksis, og føler at Gud virkelig er til stede i deres seancer, så er det ikke nødvendigvis Gud, der kaster rundt med mennesker ... Personligt er jeg overbevist om, at det er det ikke, af den simple grund, at deres forkyndelse er ubibelsk, både i teori og praksis. Og så bliver det ikke spor guddommeligt af, at nogle "føler" både det ene og det andet ... Jeg forstår så inderlig godt, at Evangelist ikke blev modtaget med åbne arme i Arnborg, og jeg tøver ikke med at kalde Evangelist-bevægelsen for en sekt, som med urette kalder sig en kristen bevægelse. Se evt. http://www.kritisk.dkkristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#96905 - 07/07/2008 12:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Time out... Jeg synes lige vi skal klappe et stort firbenet ridedyr her. Så vidt jeg har forstået var CloudHands' indvending mod helbredelser ved bøn i det hele taget, og ikke kun de ekstreme misbrug af diverse nådegaver som Evangelist repræsenterer. Når nu CloudHands er vantro kan dette ikke undre, men det betyder ikke at vi skal give ham ret og tage afstand fra helbredelse ved bøn, og mirakler i det hele taget. Det er at skylle barnet ud med badevandet. For faktum er at der FOREKOMMER mirakler som trodser alle naturlove. Der FOREKOMMER helbredelser ved bøn. Det er ikke noget som vi i misforstået kompromistrang og luthersk vanetænkning skal afvise, lige så lidt som vi skal give køb på andre dele af kristenlivet. JF PS: Hvis jeg totalt har misforstået jeres indlæg og deres ærinder, så fortæl mig det endelig  PPS: INTET af det jeg har skrevet ovenfor skal på NOGEN MÅDE ses som et forsvar for Evangelists ubibelske praksis!! Hej JesusFreak Her er vi enige! Ingen kristen kan se bort fra Guds undere, hans indgriben i vores liv og hans svar på vores bønner. Så måtte vi da være både blinde og døve! Selve evangeliet er et under. At vi er kommet til at tro på det, er det under. Og "Guds menighed er jordens største under" er der en salme der hedder - Matt. 16,18. http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/345At Gud på vores bøn griber ind med hjælp og helbredelse (når og hvor han vil!) er også et under! Jeg kalder det bare ikke mirakler, men altså undere.Ordet "mirakler" får mig til at associere til troldom og magi - a lá Faraos mirakelmagere, som også var ret gode til at bryde naturlove .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#96932 - 08/07/2008 17:01
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Som sagt kender jeg ikke meget til Evangelist, men jeg kan godt lide deres måde at demonstrere på. Jeg synes generelt at vi kristne er alt for tilbageholdende - tør ikke stille os op som kristne og sige fra. Evangelist er måske nok for meget, mens folkekirken er for lidt.
Har du nogensinde mødt Hans Bernsen, hvad er din holdning til de møder han holder og til de ting der foregår der?
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#96933 - 08/07/2008 17:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina.
Som sagt kender jeg ikke meget til Evangelist, men jeg kan godt lide deres måde at demonstrere på. Jeg synes generelt at vi kristne er alt for tilbageholdende - tør ikke stille os op som kristne og sige fra. Evangelist er måske nok for meget, mens folkekirken er for lidt.
Har du nogensinde mødt Hans Bernsen, hvad er din holdning til de møder han holder og til de ting der foregår der?
Angela Hej Angela Du har rige muligheder for at få informationer om Evangelist, du kan besøge bevægelsens egen hjemmeside, og også kritisk.dk, eller se TV2's udsendelse fra i forgårs, som havde en direkte udsendelse med deres leder: http://nyhederne.tv2.dk/video/index.php/nodeId-12834805.htmlkristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#96937 - 08/07/2008 20:15
|
Anonym
Anonym
|
Hej Angela Den slags taler ikke til mig, men hvis andre føler sig godt tilpas der, føler at Gud virkelig er tilstede der, skal jeg så påstå noget andet? Du holder dig ellers ikke tilbage fra at fordømme f.eks. spiritister, ja sågar at ønske dem fængslet. Når de nu siger at gud er tilstede, hvem er du så at påstå noget andet? De startede med at synge foran byens bordel, en fredelig måde at demonstrere på synes jeg... De demonstrerede ikke fredeligt. Hvis det at de står og skråler deres salmer og lovsange, skræmmer kunderne væk, så ødelægger de en forretning, som er lovlig efter dansk lovgivning. De ødelægger grundlaget for en eller flere kvinders indtjening. Jeg synes ikke at nogen skal forhindre andre i at tjene deres penge på at sælge sex, hvis det er det de har lyst til. De påvirker direkte mod Maria Eskesens egen vilje hendes indtjeningsgrundlag, det vil jeg ikke kalde fredeligt. Derudover så er Evangelist også skyld i at Marias navn og job er kendt over hele Danmark. OGSÅ mod Marias vilje. Jeg synes at det er skammeligt, at nogen føler sig så meget i deres gode ret til at tage beslutninger på andre menneskers vegne, at de kan tillade sig selv at opfører sig sådan som Evangelist har gjort i denne sag. Det er forfærdeligt at de er så formørkede i deres oplevelse af at have fundet den endegyldige sandhed, at de ikke føler noget ansvar overfor almen lov og orden, rimelighed og retfærdighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#96955 - 09/07/2008 19:35
|
Bruger
Reg.: 03/04/2006
|
Hej. Jeg blev lige gjort opmærksom på dette indlæg af en bekendt. I am the one singing forfærdeligt. Tak for den  Til alle kritikere. Prøv dog at komme på et møde og bedøm det hele i en sammenhæng. Grunden til disse klip lægges ud på youtube er at det er den nemmeste måde at lægge klip ud på ens hjemmeside. Så meningen er ikke først og fremmest at youtubere skal se klippene, men det er for dem som går ind på vores hjemmeside og gerne vil følge med i hvad der sker. Og...nu synes vi ikke det er så vigtigt at man synger fantastisk. Det som er formålet på vores møder er at lede mennesker i nogle sange, og der er faktisk nogle som efterspørger at vi også lægger sangene og musikken ud...så derfor  Men kom dog selv og bedøm istedet for at bedømme udfra små korte videoklip. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#96957 - 09/07/2008 20:02
[Re: youthonfire]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Youthonfire Jeg blev lige gjort opmærksom på dette indlæg af en bekendt. I am the one singing forfærdeligt. Tak for den Det var så lidt Til alle kritikere. Prøv dog at komme på et møde og bedøm det hele i en sammenhæng... Men kom dog selv og bedøm istedet for at bedømme udfra små korte videoklip. Been there done that... Det er iøvrigt dig der påstår at have universets skaber og opretholder i ryggen og at han bl.a. helbreder sygdomme, at I ikke kan frembringe noget mere overbevisende end det I trods alt har valgt at lægge ud på nettet, viser i hvert fald for undertegnede at jeg ikke går glip af noget ved ikke at dukke op. Jeg går ud fra at hvis I havde optaget reelle og overbevisende helbredelser, så havde i vist det istedet. Og...nu synes vi ikke det er så vigtigt at man synger fantastisk. Jeg synes heller ikke at det er særligt vigtigt at synge fantastisk, men jeg synes at det er vigtigt ikke at fremstille sig selv og sin tro, som om det var en dårlig varieté.
|
|
Til toppen
|
|
|
#96959 - 09/07/2008 20:19
|
Bruger
|
Helt i orden. For os er det vigtigst at de mennesker som vil komme får hjælp. Kan du ikke lide det du ser og stilen og sangen osv., jamen så synes jeg også det er bedst du bliver væk, for så er det ikke noget for dig. P.s. Nogle mener dog jeg KAN synge, både pladeselskab, producere, sangere og musikkendere.  Men ved da godt at det ikke gik så godt på de møder vi havde dengang. Dog tror jeg at selvom jeg sang når det er i toppen for mig, så vil du ikke kunne lide det. Sådan er det jo. Stil og stil osv. Hav det nu godt  og Guds fred
|
|
Til toppen
|
|
|
#96960 - 09/07/2008 20:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej. Jeg blev lige gjort opmærksom på dette indlæg af en bekendt. I am the one singing forfærdeligt. Tak for den  Til alle kritikere. Prøv dog at komme på et møde og bedøm det hele i en sammenhæng. Grunden til disse klip lægges ud på youtube er at det er den nemmeste måde at lægge klip ud på ens hjemmeside. Så meningen er ikke først og fremmest at youtubere skal se klippene, men det er for dem som går ind på vores hjemmeside og gerne vil følge med i hvad der sker. Og...nu synes vi ikke det er så vigtigt at man synger fantastisk. Det som er formålet på vores møder er at lede mennesker i nogle sange, og der er faktisk nogle som efterspørger at vi også lægger sangene og musikken ud...så derfor  Men kom dog selv og bedøm istedet for at bedømme udfra små korte videoklip. Hej youthonfire (som jeg ikke synes synger forfærdeligt!) CloudHands (som jeg sjældent er enig med i noget vigtigt) skrev: Det er iøvrigt dig der påstår at have universets skaber og opretholder i ryggen og at han bl.a. helbreder sygdomme, at I ikke kan frembringe noget mere overbevisende end det I trods alt har valgt at lægge ud på nettet, viser i hvert fald for undertegnede at jeg ikke går glip af noget ved ikke at dukke op. Jeg går ud fra at hvis I havde optaget reelle og overbevisende helbredelser, så havde i vist det istedet. Det må jeg sige ja til. Og tilføje, at selv hvor der er tale om reelle og overbevisende helbredelser (jeg benægter ikke, at sådanne sagtens kan forekomme!) så er er det heller ikke for mig overbevisende, at det er verdens skaber og opretholder (som jeg tror på!), der har udvirket dem. Der er flere andre muligheder ..! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#96973 - 10/07/2008 13:20
|
Bruger
|
Hej Kristina Pænt af dig lige at tilføje at du ikke synes sangen var så forfærdelig  Jeg er enig i det du siger. Derfor mener jeg heller ikke at helbredelser alene er det som kan vise om noget er af Gud eller ikke. På førstepladsen kommer budskabet om korset. Nu har vi selvfølgelig også mange eksempler på helbredelser, hvor læger og kiropraktorer bagefter har konstateret at et mirakel er sket. Det kunne være fint at få lavet den slags videoklip, hvis man endelig skal lave nogen. Men det er lige med at få læger osv til at medvirke. Mht kvaliteten af de helbredelser som ses på disse to videoklip, hvor der bliver sagt at de ikke virker overbevisende guddommelige, så tror jeg, at selvom det er guddommeligt, så er der flere faktorer som spiller ind både hos formidler og modtager, for at en helbredelse slår helt igennem. Jeg synes f.eks. det er meget interessant at se at selv Jesus på et tidspunkt var nødt til at lægge hænderne på en syg person hele TO gange før helbredelsen slog helt igennem. Og det siges også at da Jesus kom til sin hjemby, var han ikke i stand til at udføre nogen undergerning på grund af deres vantro. Ikke at vi på nogen måde tror på at bebrejde syge mennesker og sige at de ikke bliver helbredt fordi de ingen tro har, bestemt ikke... men jeg synes bare at det tyder på at der er flere faktorer som spiller ind. Jacob Jacob
|
|
Til toppen
|
|
|
#97003 - 11/07/2008 14:53
|
Anonym
Anonym
|
Hej Youthonfire Nu har vi selvfølgelig også mange eksempler på helbredelser, hvor læger og kiropraktorer bagefter har konstateret at et mirakel er sket. Det kunne være fint at få lavet den slags videoklip, hvis man endelig skal lave nogen. Men det er lige med at få læger osv til at medvirke. Hvorfor tror du at det kan være svært at få læger og andet sundhedspersonale til at medvirke? Hvad med de læger der har konstateret at et mirakel er sket? Hvorfor vil de ikke deltage? Hvilke kriterier bedømmer disse læger og kiropraktorer ud fra, når de konstaterer at der er sket et mirakel? Er de pågældende fagpersoner selv troende? Har I hørt disse konstateringer fra fagpersonerne selv, eller er det andenhåndsberetninger fra de "helbredte"? Jeg er meget nysgerrig, for ingen kristne som jeg har talt med, har endnu kunnet præsentere mig for lægelig dokumentation for påståede helbredelser, som har været andet end lægens tilkendegivelse af at de ikke umiddelbart har forstået sygdommens eller tilstandens udvikling. Jeg er én gang blevet præsenteret for en lægejournal hvor lægen betegner helbredelsen som mirakuløs i selve journalen, men her er der ikke tale om mirakuløs i nogen religiøs forstand af ordet, men i højere grad en tilkendegivelse af at lægen (lægerne faktisk) forstod at patienten havde været meget meget heldig og at en sådan udvikling i netop denne sygdom, stort set aldrig var beskrevet i faglitteraturen før. Det var altså ikke en tilkendegivelse af at lægen selv troede at det var et mirakel udrettet af gud, ej heller en tilkendegivelse af at helbredelsen var unik eller umulig indenfor fysiske rammer, men bare at patienten var meget meget heldig. (sygdommen var en infektion af hjernen hos en ældre herre, der efterfølgende, efter eget og families udsagn, kom sig helt) Derudover er jeg aldrig blevet præsenteret for helbredlser af f.eks. Down's Syndrom (mongolisme), demens, mistede lemmer eller nogen andre lidelser, hvor der i tilfældet af en mirakuløs helbredelse ville være tydelige og uomtvistelige beviser for den. Hvis gud den almægtige, jordens skaber og livets opretholder, virkelig er til og virkelig forestår helbredelser, sådan som bl.a. din kirke prædiker det, så burde historien og ikke mindst indenfor de sidste 100 år, lægelitteraturen være spækket med gode og veldokumenterede eksempler. Det er ikke tilfældet. Hvorfor tror du at det forholder sig sådan? Så hvis du mener at have både lægers og kiropraktorers ord for at mirakler er sket, så ser jeg gerne nærmere på det, hvis du giver mig links, telefonnumre, adresser eller andre henvisninger, som vil gøre det muligt for mig at undersøge dine påstande. (Jeg har været inde på jeres hjemmeside og læse vidnesbyrd, så nøjes endelig ikke med at sende mig derhen.)
|
|
Til toppen
|
|
|
#97018 - 13/07/2008 00:17
|
Bruger
|
Tja, vi har egentlig aldrig spurgt nogen læger. Men jeg kan f.eks. oplyse, at min farmor stod til en pacemaker, men hun blev helbredt i hjertet. Hun faldt om derhjemme og min far og min faster var tilstede. Min faster, som er sundhedsplejerske, tog pulsen og sagde der kun var hjerteflimmer. Min far (som er prædikanten på videoklippene) bad for hende og hun kom til sig selv igen og ville have kaffe. Kort tid efter tog hun til lægen (tror det var dagen efter), som sagde "hvad er der sket? Du har jo et hjerte som en ung pige!". Lægen har spurgt hende om hun har forbindelse oventil. Hun er også blevet helbredt for grå stær. Hun var ca. 75 da hun blev helbredt i hjertet og i dag er hun 93. Det er jo længe siden. Jeg er dog sikker på at hvis lægerne spørger min farmor om de må fortælle om det, så giver hun lov. Jeg vil først prøve at undersøge sagen og så kan jeg vende tilbage til dig. Hende som fortæller om helbredelsen i ryggen på vores webside gik til kiropraktor. Jeg ved ikke om den pågældende kiropraktor stadig er der, men hun vil vist prøve at finde ud af det. Mht helbredelse for Down's Syndrom, så kender jeg et eksempel, hvor Hans Berntsen bad for et lille barn med syndromet. Jeg vil foreslå du kontakter Hans Berntsen gennem www.missiondanmark.dkDer findes mange helbredelser. F.eks bad vi for en kvinde, som på grund af benbrud havde et ben som var 4,5 cm kortere end det andet. Når hun sad med hælene mod jorden kunne man se at knæene ikke var lige højt oppe. Det voksede ud. Samme kvinde var totalt blind på det ene øje og havde kun 95% syn på det andet. Problemet er bare her, som med rigtig mange andre som kommer, at vi ikke ved hvor de mennesker er blevet af, så derfor kan vi ikke nemt kontakte dem for lægelig dokumentation. Men jeg vender tilbage med evt. tlf. numre og adresser. Nu skal jeg lige forhøre mig om interessen for dette. Der forsvinder jo en del anonymitet hos den helbredte. Langt de fleste af dem som er blevet helbredt er nogle som vi slet ikke har forbindelse til, men nu kan jeg prøve at se om vi lige har nogle tæt på. Jeg ved ikke hvorfor lægelitteraturen ikke er spækket med veldokumenterede mirakler, som du siger. Måske det hænger sammen med at lægevidenskaben helst skal have et videnskabeligt svar for at kunne virke troværdig, jeg ved det ikke. Men jeg har også hørt af en professor af en slags at guddommelige mirakler har været kendt hos kristne gennem de seneste 2000 år i historiske kilder. Der har jo også med bølgen af darwinisme været en stærk tendens til at man helst vil bortforklare Guds eksistens, og dermed er man nødt til at enten dække over guddommelige mirakler eller finde en logisk forklaring. Jeg snakkede med endda med en præst, som mente Gud ikke helbredte mennesker. Han mente det hele er ren placebo-effekt. Da jeg spurgte hvordan han ville forklare arme og ben som er vokset ud (hvilket er sket mange gange i andre lande), så sagde han blot at det kunne være at vi mennesker besidder end fysisk kraft til at sådan noget sker, som vi ikke har opdaget endnu. Vi har også eksempler på nogen som har været helbredt for epilepsi, sclerose i flere år, hvor de ingen medicin behøver overhovedet og fungerer fuldstændig normalt. Men lægen vil ikke sige de er blevet helbredt, fordi sygdommen jo er uhelbredelig. Min konklusion er at mirakler i sig selv ikke skaber vækkelse, men ordet om korset og Helligåndens medvirken vender menneskets hjerte til Gud. Men jeg vender som sagt tilbage til dig. Nu vil jeg prøve at se, hvad jeg kan finde ud af. Det kan godt tage lidt tid for det her er jo ikke mit arbejde 
|
|
Til toppen
|
|
|
#97019 - 13/07/2008 08:48
|
Anonym
Anonym
|
Hej Youthonfire Tak for din iver efter at besvare mine spørgsmål... Det er sjældent at jeg møder sådan en beredvillighed. Det er skønt!  Glæder mig meget til at høre mere... Jeg ved ikke hvorfor lægelitteraturen ikke er spækket med veldokumenterede mirakler, som du siger. Måske det hænger sammen med at lægevidenskaben helst skal have et videnskabeligt svar for at kunne virke troværdig, jeg ved det ikke. Kan du med egne ord beskrive hvad du mener at et videnskabeligt svar er? Hvad forstår du ved at noget virker troværdigt? Tror du at der er noget uvidenskabeligt ved det at nogens ben vokser ud eller det at Down's syndrom bliver kureret, siden at du tror at lægevidenskaben ikke skulle kunne dokumenterer forandringen? Hvis folk reelt set gik rundt og blev helbredt for uhelbredelige ting, i så høj grad som det påståes over en bred kristen kam i Danmark, hvorfor skulle disse helbredelser undfly sig videnskabelig undersøgelse? Hvis folk bliver helbredt, så bliver de jo helbredt, det er da en meget konkret ting at undersøge med videnskabelige metoder. Og med videnskabelige metoder, så mener jeg ikke noget vildt kompliceret, men som udgangspunkt bare at der f.eks. foreligger ét billede hvor en person har Down's syndrom og ét senere hvor de meget karakteristiske fysiske træk som følger med Down's er væk. Det er vel næsten så videnskabeligt som det bliver Men jeg har også hørt af en professor af en slags... En professor af en slags? Hmmm... guddommelige mirakler har været kendt hos kristne gennem de seneste 2000 år i historiske kilder. Han var måske professor i historie? Uanset, så er menneskets historie spækket med påstande om mirakler, derom hersker der ingen tvivl. Der er den kristne historie ikke på nogen måde unik. Der er bare meget lang vej fra at nogen påstår at noget er et mirakel, til at man kan sige med nogen sandsynlighed at det er et mirakel. Der har jo også med bølgen af darwinisme været en stærk tendens til at man helst vil bortforklare Guds eksistens... Bølgen af Darwinsime? Du mener de sidste 110 års mest succesfulde og veldokumenterede videnskabelige opdagelse, som spænder over stort set alle hårde videnskaber (fysik, biologi, kemi osv.) og har bibragt os et indgående kendskab til udviklingen af vira og bakterier, genetiske sygdomme, samt vores herkomst og en forståelse af hvordan vores psyke fungerer og har udviklet sig... Eller? Jeg vil gerne bede dig om at overveje at ordet Darwinisme er opfundet af kreationister (dem der tror på skabelse) og er ikke en betegnelse som videnskabsmænd ellers bruger om sig selv. En isme betegner et tros- eller overbevisningsforhold, som grundlæggende ikke kan sammenlignes med det empiriske grundlag som videnskab ellers hviler på. Det er ikke fordi man ikke kan have et religiøst forhold til videnskab, men at antage a priori, at videnskabsmænd, forholder sig til videnskaben som f.eks. kristne forholder sig til bibelen, er desværre temmelig uretfærdigt og dybest set ukorrekt. Videnskab er en kontinuerlig og dynamisk proces, hvor man opfordrer til at "dræbe en faderskikkelse om dagen", i kontrast til f.eks. kristendommen, som i sit udgangspunkt er dogmatisk. At benytte isme-begrebet i forbindelse med Darwin betegner et trosforhold, som jeg vil vove den påstand at INGEN videnskabsmænd har i dag. Den nuværende evolutionsteori blev kickstartet af Darwins revolutionerende idé om at arterne udviklede sig fra en fælles stamfader, men teorien har udviklet sig gevaldigt siden og flere af Darwins idéer har vist sig ikke at holde stik, selvom at hans grundlæggende idé stadig holder. Så overvej, for ikke at skævvride debatten og for ikke at misrepræsenterer dine meddebattanter, at lade være med at benytte betegnelsen Darwinisme. Det har ikke rigtigt noget på sig udenfor skabelsestroende kredse. Iøvrigt finder jeg det interessant at du mener at Darwinismen har til formål at bortforklare gud. Hvorfor skulle evolutionsteorien bortforklare gud? Jeg forstår det ikke... Der er da masser af kristne og masser af kristne videnskabsmænd, som ikke forkaster evolution og som sagtens kan forlige videnskabens enorme landvindinger i forhold til menneskets udvikling, samt evolution som helhed og deres kristendom. Ja alle katolikker bør på pavens dekret vel egentlig være overbevist om evolutionsteoriens gyldighed. Dertil kommer alle de andre kristne, som ikke lige er med på den der kreationismebølge  og dermed er man nødt til at enten dække over guddommelige mirakler eller finde en logisk forklaring. Så du mener at selvom der potentielt lå en Nobelpris og lurede i horizonten, samt diverse temmeligt store pengegaver, til enhver som forbi enhver tvivl kunne dokumentere et mirakel, som f.eks. at en person med Down's ikke længere havde det, så skulle man ønske at dække over det fordi man ikke kunne håndtere at der reelt set var sket et mirakel...? Ja det giver mening  Hvis du har konkrete beviser på at man, indenfor videnskabens verden, bevidst forsøger at dække over f.eks. mirakler eller andre tydelige tegn på tilstedeværelsen af en guddommelig indgriben i vores fysiske tilværelse, så vil jeg meget gerne se dem. Det er jo mine skattekroner der går til den slags, så hvis du kan bevise noget, hvis du har noget at have dine idéer i, andet end religiøs propaganda og konspirationsteorier, så vil det ryste verden. Vi har også eksempler på nogen som har været helbredt for epilepsi, sclerose i flere år, hvor de ingen medicin behøver overhovedet og fungerer fuldstændig normalt. Men lægen vil ikke sige de er blevet helbredt, fordi sygdommen jo er uhelbredelig. Hvad forestiller du dig helt konkret at lægen tænker, siden at han eller hun ikke ville sige at de var blevet helbredt? Skulle det alene være en eller anden faglig forstokket stædighed, der gjorde at man så igennem fingre med at man faktisk stod med en revolutionerende medicinsk opdagelse imellem hænderne? Jeg udelukker ikke at der ER læger derude som alene fordi de ikke bryder sig om tanken, ville afvise muligheden at en mirakuløs helbredelse havde fundet sted, men helt ærligt... Taget i betragtning af hvor mange læger der er, hvor mange af dem der trods alt ikke er lukkede for tilstedeværelsen af noget overnaturligt (tænk bare på at f.eks. akupunktur er ved at vinde indpas i lægepraksis over hele landet), så burde der da være nogle som uden at kny ville tage deres mirakelpatient til dybere undersøgelser og ikke mindst medierne. Det virker grundlæggende absurd og temmeligt paranoidt at antage at alle de læger der skulle have været vidner til reelle mirakel helbredelser, skulle ville skjule eller på anden vis dækker over det. Men du har måske reelle beviser for din påstand omkring de pågældende læger? En tankelæsningsmaskine måske?  Det er jo trods alt temmeligt alvorlige beskyldninger du fremsætter...
|
|
Til toppen
|
|
|
#97020 - 13/07/2008 13:34
|
Bruger
|
Jeg føler at du overfortolker mig... Jeg har meget på fornemmelsen, at du sidder og er klar til at pille ethvert muligt bevis på guddommelige mirakler ned. Du virker som en der leder efter "huller" i mine formuleringer, så du kan bruge det til at modbevise og pille ned. Det må jeg indrømme, at jeg ikke gider... Jeg har andet at lave end og sidde her og diskutere ned i de små detaljer, beklager... Vi har et eksempel med en, som er blevet helbredt for parkinson. Han kan lave alle mulige ting, han ikke har kunnet lave i 10-12 år, rystelserne er stoppet, mimikken er tilbage i ansigtet. Lægen kan se at han er begyndt at danne det stof i systemet som parkinson-ramte stopper med at producere, og alt tyder på at han er helbredt. Men lægen vil bare ikke acceptere, det kan være rigtigt. Jeg forstår da godt at læger ikke kan forstå det, og at de først tør dokumentere miraklet, når der er mange års beviser på at helbredelsen holder. Sæt nu at der var noget de havde overset, for en uhelbredelig sygdom kan ikke helbredes. Og...hvis du bliver ved med at "små-citere" mig og laver ekstra diskussioner ud emnet, som kræver et andet fokus end diskussionen her går ud på, så står jeg af toget... Hej Youthonfire Tak for din iver efter at besvare mine spørgsmål... Det er sjældent at jeg møder sådan en beredvillighed. Det er skønt!  Glæder mig meget til at høre mere... Jeg ved ikke hvorfor lægelitteraturen ikke er spækket med veldokumenterede mirakler, som du siger. Måske det hænger sammen med at lægevidenskaben helst skal have et videnskabeligt svar for at kunne virke troværdig, jeg ved det ikke. Kan du med egne ord beskrive hvad du mener at et videnskabeligt svar er? Hvad forstår du ved at noget virker troværdigt? Tror du at der er noget uvidenskabeligt ved det at nogens ben vokser ud eller det at Down's syndrom bliver kureret, siden at du tror at lægevidenskaben ikke skulle kunne dokumenterer forandringen? Hvis folk reelt set gik rundt og blev helbredt for uhelbredelige ting, i så høj grad som det påståes over en bred kristen kam i Danmark, hvorfor skulle disse helbredelser undfly sig videnskabelig undersøgelse? Hvis folk bliver helbredt, så bliver de jo helbredt, det er da en meget konkret ting at undersøge med videnskabelige metoder. Og med videnskabelige metoder, så mener jeg ikke noget vildt kompliceret, men som udgangspunkt bare at der f.eks. foreligger ét billede hvor en person har Down's syndrom og ét senere hvor de meget karakteristiske fysiske træk som følger med Down's er væk. Det er vel næsten så videnskabeligt som det bliver Men jeg har også hørt af en professor af en slags... En professor af en slags? Hmmm... guddommelige mirakler har været kendt hos kristne gennem de seneste 2000 år i historiske kilder. Han var måske professor i historie? Uanset, så er menneskets historie spækket med påstande om mirakler, derom hersker der ingen tvivl. Der er den kristne historie ikke på nogen måde unik. Der er bare meget lang vej fra at nogen påstår at noget er et mirakel, til at man kan sige med nogen sandsynlighed at det er et mirakel. Der har jo også med bølgen af darwinisme været en stærk tendens til at man helst vil bortforklare Guds eksistens... Bølgen af Darwinsime? Du mener de sidste 110 års mest succesfulde og veldokumenterede videnskabelige opdagelse, som spænder over stort set alle hårde videnskaber (fysik, biologi, kemi osv.) og har bibragt os et indgående kendskab til udviklingen af vira og bakterier, genetiske sygdomme, samt vores herkomst og en forståelse af hvordan vores psyke fungerer og har udviklet sig... Eller? Jeg vil gerne bede dig om at overveje at ordet Darwinisme er opfundet af kreationister (dem der tror på skabelse) og er ikke en betegnelse som videnskabsmænd ellers bruger om sig selv. En isme betegner et tros- eller overbevisningsforhold, som grundlæggende ikke kan sammenlignes med det empiriske grundlag som videnskab ellers hviler på. Det er ikke fordi man ikke kan have et religiøst forhold til videnskab, men at antage a priori, at videnskabsmænd, forholder sig til videnskaben som f.eks. kristne forholder sig til bibelen, er desværre temmelig uretfærdigt og dybest set ukorrekt. Videnskab er en kontinuerlig og dynamisk proces, hvor man opfordrer til at "dræbe en faderskikkelse om dagen", i kontrast til f.eks. kristendommen, som i sit udgangspunkt er dogmatisk. At benytte isme-begrebet i forbindelse med Darwin betegner et trosforhold, som jeg vil vove den påstand at INGEN videnskabsmænd har i dag. Den nuværende evolutionsteori blev kickstartet af Darwins revolutionerende idé om at arterne udviklede sig fra en fælles stamfader, men teorien har udviklet sig gevaldigt siden og flere af Darwins idéer har vist sig ikke at holde stik, selvom at hans grundlæggende idé stadig holder. Så overvej, for ikke at skævvride debatten og for ikke at misrepræsenterer dine meddebattanter, at lade være med at benytte betegnelsen Darwinisme. Det har ikke rigtigt noget på sig udenfor skabelsestroende kredse. Iøvrigt finder jeg det interessant at du mener at Darwinismen har til formål at bortforklare gud. Hvorfor skulle evolutionsteorien bortforklare gud? Jeg forstår det ikke... Der er da masser af kristne og masser af kristne videnskabsmænd, som ikke forkaster evolution og som sagtens kan forlige videnskabens enorme landvindinger i forhold til menneskets udvikling, samt evolution som helhed og deres kristendom. Ja alle katolikker bør på pavens dekret vel egentlig være overbevist om evolutionsteoriens gyldighed. Dertil kommer alle de andre kristne, som ikke lige er med på den der kreationismebølge  og dermed er man nødt til at enten dække over guddommelige mirakler eller finde en logisk forklaring. Så du mener at selvom der potentielt lå en Nobelpris og lurede i horizonten, samt diverse temmeligt store pengegaver, til enhver som forbi enhver tvivl kunne dokumentere et mirakel, som f.eks. at en person med Down's ikke længere havde det, så skulle man ønske at dække over det fordi man ikke kunne håndtere at der reelt set var sket et mirakel...? Ja det giver mening  Hvis du har konkrete beviser på at man, indenfor videnskabens verden, bevidst forsøger at dække over f.eks. mirakler eller andre tydelige tegn på tilstedeværelsen af en guddommelig indgriben i vores fysiske tilværelse, så vil jeg meget gerne se dem. Det er jo mine skattekroner der går til den slags, så hvis du kan bevise noget, hvis du har noget at have dine idéer i, andet end religiøs propaganda og konspirationsteorier, så vil det ryste verden. Vi har også eksempler på nogen som har været helbredt for epilepsi, sclerose i flere år, hvor de ingen medicin behøver overhovedet og fungerer fuldstændig normalt. Men lægen vil ikke sige de er blevet helbredt, fordi sygdommen jo er uhelbredelig. Hvad forestiller du dig helt konkret at lægen tænker, siden at han eller hun ikke ville sige at de var blevet helbredt? Skulle det alene være en eller anden faglig forstokket stædighed, der gjorde at man så igennem fingre med at man faktisk stod med en revolutionerende medicinsk opdagelse imellem hænderne? Jeg udelukker ikke at der ER læger derude som alene fordi de ikke bryder sig om tanken, ville afvise muligheden at en mirakuløs helbredelse havde fundet sted, men helt ærligt... Taget i betragtning af hvor mange læger der er, hvor mange af dem der trods alt ikke er lukkede for tilstedeværelsen af noget overnaturligt (tænk bare på at f.eks. akupunktur er ved at vinde indpas i lægepraksis over hele landet), så burde der da være nogle som uden at kny ville tage deres mirakelpatient til dybere undersøgelser og ikke mindst medierne. Det virker grundlæggende absurd og temmeligt paranoidt at antage at alle de læger der skulle have været vidner til reelle mirakel helbredelser, skulle ville skjule eller på anden vis dækker over det. Men du har måske reelle beviser for din påstand omkring de pågældende læger? En tankelæsningsmaskine måske?  Det er jo trods alt temmeligt alvorlige beskyldninger du fremsætter...
|
|
Til toppen
|
|
|
#97021 - 13/07/2008 16:21
|
Bruger
Reg.: 29/08/2007
|
Hej kunne ikke lige lade være med at se at du skriver at Evangelist er en sekt.. Vil bare lige spørge hvorfor du mener at nogle, som hjælper andre mennesker ud af misbrug og de værse ting.. Og man kan sige at kritisk.dk ikke lige er den mest positive hjemmeside... Og det lyder meget som om du dømmer Evangelist.. Synes du evt skulle kigge nogle andre steder end lige kritisk.dk.. Jeg var på alternativ sommerfestival i år og det var rigtigt godt og de unge, som du har skrevet om oplevede en masse fede ting i Århus.. Synes du skal være glad for at der er nogle der ønsker at se Danmark forvandlet og ønsker at Jesus Kristus skal havde første pladsen i DK!!!.. Og jeg kan heller ikke se hvorfor det er forkert at undervise de unge i at bede for de syge og profetere.. Der står selv i bibelen: Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, v18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.« (mark 16 vers 17-18)
|
|
Til toppen
|
|
|
#97022 - 13/07/2008 17:11
[Re: muggi]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kunne ikke lige lade være med at se at du skriver at Evangelist er en sekt.. Vil bare lige spørge hvorfor du mener at nogle, som hjælper andre mennesker ud af misbrug og de værse ting.. Og man kan sige at kritisk.dk ikke lige er den mest positive hjemmeside... Og det lyder meget som om du dømmer Evangelist.. Synes du evt skulle kigge nogle andre steder end lige kritisk.dk.. Jeg var på alternativ sommerfestival i år og det var rigtigt godt og de unge, som du har skrevet om oplevede en masse fede ting i Århus.. Synes du skal være glad for at der er nogle der ønsker at se Danmark forvandlet og ønsker at Jesus Kristus skal havde første pladsen i DK!!!.. Og jeg kan heller ikke se hvorfor det er forkert at undervise de unge i at bede for de syge og profetere.. Der står selv i bibelen: Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, v18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.« (mark 16 vers 17-18) Hej muggi, Du mener ikke, at kritisk.dk er en positiv hjemmeside - jo, det synes jeg faktisk! Jeg har stor respekt for dem, der har haft dyrekøbte erfaringer med den kirke- og familiesplittende Evangelist-bevægelse, og som står frem og beretter om deres oplevelser for om muligt at advare andre .. Jeg synes du skal læse disse artikler og vidnesbyrd fra mennesker, der er kommet i klemme: http://www.kritisk.dk/index.php?id=artiklerDu har helt sikkert ret i, at mange unge er blevet fristet af de fede oplevelser, som de har fået på den alternative festival ... men man kan få fede oplevelser på mange måder, og de er ikke alle sunde! Meget apropos er dagens prædiketekst Matt. 7, 21f, slutningen af Bjergprædikenen, hvor Jesus kommer med følgende advarsel: Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn?
Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!Selvfølgelig er det ikke forkert at bede for syge, det tror jeg alle kristne gør. Derimod er jeg ikke enig med dig i, at mennesker skal undervise andre mennesker i at profetere - Gud giver selv sine gaver til hvem han vil: Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale. Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud til hver enkelt, som den selv vil.Det er ikke alle der skal tage på slanger, og ikke alle, der skal lægge hænderne på syge ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#97028 - 14/07/2008 06:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej Youthonfire Jeg føler at du overfortolker mig... Det beklager jeg. Det var jo et meget langt indlæg med mange forskellige pointer, så hvis du måske kunne forklare mig præcis i hvilken henseende du mener at jeg overfortolker dig. Jeg har meget på fornemmelsen, at du sidder og er klar til at pille ethvert muligt bevis på guddommelige mirakler ned. Ja da, og hvis jeg kan, kan man så med rette kalde det et mirakel? Du må tro mig når jeg siger at det ikke er ond vilje. Det er nysgerrighed og ønsket om at kende sandheden. Du virker som en der leder efter "huller" i mine formuleringer, så du kan bruge det til at modbevise og pille ned. Nej jeg leder ikke efter huller i dine formuleringer, så jeg kan bruge dem til at modbevise og pille ned. Om noget, forsøger jeg at forstå hvad du mener. Hvis der er noget der ikke lader til at hænge sammen, så er det vel ok at pege på det? Jeg er fuld af forståelse for at du muligvis ikke har tid til at uddybe eller forklare, men det gør vel ikke mine spørgsmål mindre relevante? Jeg har andet at lave end og sidde her og diskutere ned i de små detaljer, beklager... Det er bare helt i orden Jacob. Og...hvis du bliver ved med at "små-citere" mig og laver ekstra diskussioner ud emnet, som kræver et andet fokus end diskussionen her går ud på, så står jeg af toget... Det er ret almindeligt og egentligt ganske høfligt at "små-citerer" sine meddebattanter, så er det nemmere at følge med for alle. Det er sådan de fleste herinde gør det, er mit indtryk. Og debatter har det med at udvikle sig, bl.a. ved at nye emner dukker op hen ad vejen. Desuden tror jeg at hele oplevelsen af fokus kan være meget forskellig fra person til person, men derudover mener jeg nu ikke at jeg egentlig har skiftet fokus. For mit vedkommende så drejer det sig om, dels at jeres videoer fik mig til at føle mig pinligt til mode og dels, som debatten hurtigt kom til at handle om, mirakler og hvorvidt og hvordan de sker. Det at du i hvert fald indtil for nyligt lod til at være i gang med at finde reelt kildemateriale til påstande om mirakuløse helbredelser, er noget af det mest lovende jeg er stødt på, på debatten længe. Så det er da ægerligt hvis du "står af toget" nu...
|
|
Til toppen
|
|
|
#97033 - 14/07/2008 12:04
|
Bruger
|
Hej Altså nu håber jeg da heller ikke du tror jeg er blevet sur. Det er jeg ikke. Jeg vil bare gøre klart at jeg er ikke en rigtig Jesusnet-debattør. Jeg er yderst sjældent herinde og kigge og har ikke den store interesse for at sidde og debatere en masse. Så en længere diskussion angående "darwinismen", evolutionsteori vil jeg ikke indlade mig i. Uden at have meget stor kendskab i historien er det mit indtryk som religionslærer, at det hos mange i mange år var enten videnskaben/evolution eller Gud og at udviklingslæren viser, at Gud ikke eksisterer. Det er sikkert nok forkert at kalde darwinisme, som du siger og måske er det forkert skitseret. Jeg føler som sagt at du lidt overfortolker mig, og det jeg mener med det, er at du tisyneladende mener, at jeg påstår at alle læger gennem tiden på grund af faglig stolthed forsøger at dække over guddommelige mirakler. Det er bestemt ikke, det jeg mener. Men jeg mener bestemt at en læge helst ikke vil kaste armene i vejret og sige til folk, at de ikke ved, hvad der foregår. Jeg har meget stor respekt for læger og lægevidenskaben, og de har også gjort rigtig meget for både mig og min familie. Jeg så engang en udsendelse på tv med hans berntsen. Han var vist inde hos Meyerheim i sin tid. Kan ikke huske om det var eleva2eren. Der bad Berntsen for flere mennesker for åben skærm og forskellig benlængde rettede sig op eller for korte ben voksede ud. Smerterne forsvandt fra ryggene og de havde det godt. Bagefter stod en læge frem og sagde, at nu måtte han da godtnok gribe ind, og hans argumenter var, at man ikke kan måle benlængde på den måde. Det er noget man måler, når folk ligger på ryggen. Desuden kunne man ikke konstatere forskellig benlængde med sko på, for det kunne jo være at skoene var forskellig slidt. Jeg ved ikke med dig, men jeg har aldrig set sko som var 2-3 centimenter forskellig slidt i hælen. Desuden er det vores erfaring, at man kan finde samme forskel om man får folk til at lægge sig på ryggen, eller de sidder så lige som muligt på en stol. Jeg siger ikke, at alle læger er sådan, men tendensen har altså været ikke blot hos læger men hos mange andre, at man mente man var naiv, hvis man troede der ikke var en eller anden forklaring på mirakler. Vi lever jo ikke i oldtiden men i et oplyst samfund, så vi ved da bedre. Men der findes da læger, som bliver overbevist og bliver kristne, fordi de ser mirakler. Jeg er da heller ikke i tvivl om, at læger har været udsat for patienter med forestilte mirakler og at placebo-effekten også spiller ind i nogle tilfælde, psykosomatiske helbredelser. Men der er også lavet undersøgelser, hvor man tager to grupper patienter og de fejler de samme ting. Uden at de ved om det, blev den ene gruppe bedt for på afstand mens den anden gruppe ikke blev bedt for. Man kunne konstatere at gruppen, som blev bedt for kom sig meget hurtigere over deres sygdom end den anden gruppe. Så der spillede placebo-effekten i hvert fald ikke ind. Desuden har vi set dyr blive helbredt ved bøn, dyr som var dødsyge. Jeg mener ikke de blev helbredt, fordi de troede at vores bønner virkede og de havde en positiv indstilling overfor vores bøn... Jeg ser gerne at flere undersøgelser, som disse bliver gjort og at videnskaben ikke blot lukker af for mirakler ved bøn. Det virker jo som noget hokus pokus. Jeg vender tilbage og håber på at kunne viderebringe dokumentation på mirakler/helbredelser ved bøn. Vi har aldrig gjort noget for at få den slags, men det vil vi tænke på i fremtiden, hvis det kan hjælpe mennesker. Hav en god dag. Hej Youthonfire Jeg føler at du overfortolker mig... Det beklager jeg. Det var jo et meget langt indlæg med mange forskellige pointer, så hvis du måske kunne forklare mig præcis i hvilken henseende du mener at jeg overfortolker dig. Jeg har meget på fornemmelsen, at du sidder og er klar til at pille ethvert muligt bevis på guddommelige mirakler ned. Ja da, og hvis jeg kan, kan man så med rette kalde det et mirakel? Du må tro mig når jeg siger at det ikke er ond vilje. Det er nysgerrighed og ønsket om at kende sandheden. Du virker som en der leder efter "huller" i mine formuleringer, så du kan bruge det til at modbevise og pille ned. Nej jeg leder ikke efter huller i dine formuleringer, så jeg kan bruge dem til at modbevise og pille ned. Om noget, forsøger jeg at forstå hvad du mener. Hvis der er noget der ikke lader til at hænge sammen, så er det vel ok at pege på det? Jeg er fuld af forståelse for at du muligvis ikke har tid til at uddybe eller forklare, men det gør vel ikke mine spørgsmål mindre relevante? Jeg har andet at lave end og sidde her og diskutere ned i de små detaljer, beklager... Det er bare helt i orden Jacob. Og...hvis du bliver ved med at "små-citere" mig og laver ekstra diskussioner ud emnet, som kræver et andet fokus end diskussionen her går ud på, så står jeg af toget... Det er ret almindeligt og egentligt ganske høfligt at "små-citerer" sine meddebattanter, så er det nemmere at følge med for alle. Det er sådan de fleste herinde gør det, er mit indtryk. Og debatter har det med at udvikle sig, bl.a. ved at nye emner dukker op hen ad vejen. Desuden tror jeg at hele oplevelsen af fokus kan være meget forskellig fra person til person, men derudover mener jeg nu ikke at jeg egentlig har skiftet fokus. For mit vedkommende så drejer det sig om, dels at jeres videoer fik mig til at føle mig pinligt til mode og dels, som debatten hurtigt kom til at handle om, mirakler og hvorvidt og hvordan de sker. Det at du i hvert fald indtil for nyligt lod til at være i gang med at finde reelt kildemateriale til påstande om mirakuløse helbredelser, er noget af det mest lovende jeg er stødt på, på debatten længe. Så det er da ægerligt hvis du "står af toget" nu...
|
|
Til toppen
|
|
|
#97043 - 14/07/2008 21:02
|
Bruger
Reg.: 14/07/2008
Sted: sjælland
|
faktisk tidlig kristen kirke i jesus tid blev også omtalt som sekt-så mon ikke evangelist følger jesus ligesom dig kristina.gud velsigne dig
|
|
Til toppen
|
|
|
#97044 - 14/07/2008 22:44
|
Jalokin
Anonym
|
Jeg forstår så inderlig godt, at Evangelist ikke blev modtaget med åbne arme i Arnborg, og jeg tøver ikke med at kalde Evangelist-bevægelsen for en sekt, som med urette kalder sig en kristen bevægelse. 1) Jeg har (så vidt jeg husker) aldrig været i Arnborg, men jeg forstår sandelig også godt, at Evangelist ikke er blevet modtaget med åbne arme! I Apostlenes Gerninger læser vi en del beretninger om at apostle og evangelister gjorde sig grundigt upopulære fordi de tillod sig at bringe nogle ting frem i lyset. Selv om Evangelist helt sikker ikke har handlet lige så viist som Paulus ville have gjort det, så kan man bestemt ikke udelukke, at det er en del af årsagen. Kristeligt Dagblad skriver fx. at vækkelsen aldrig nåede til Arnborg. 2) Jeg vil bestemt heller ikke tøve med at kalde Evangelist sekterisk, men Gud forbyde mig at fraskrive dem kristennavnet. Dét tilkommer vel kun Vorherre, og hvis det tilkommer nogle mennesker, i hvert fald ikke et folkekirkemedlem!
|
|
Til toppen
|
|
|
#97046 - 14/07/2008 23:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jalokin Jeg vil bestemt heller ikke tøve med at kalde Evangelist sekterisk, men Gud forbyde mig at fraskrive dem kristennavnet.
Dét tilkommer vel kun Vorherre, og hvis det tilkommer nogle mennesker, i hvert fald ikke et folkekirkemedlem! Evangelist er en bevægelse, en forening, hvis grundlag er herlighedsteologisk, og dermed ikke i overensstemmelse med Guds ord, og derfor mener jeg, at vi har ret og pligt til at advare mod ubibelsk lære. Men det betyder på ingen måde, at vi må tage stilling til de menneskers Gudsforhold, der er tilknyttet bevægelsen - vi er helt enige om, at den dom ikke tilkommer noget menneske. Ikke engang et folkekirkemedlem!  Jeg var faktisk i Arnborg for nylig, hyggelig lille by ved Skjern å, lige syd for Herning, og med en meget smuk middelalderkirke .... Den lille bemærkning i Kr. Dagblad om at rygtet sagde, at vækkelsen aldrig var nået til Arnborg tror jeg da nok var en spøg - - men på den anden side tror jeg heller ikke, at byen er mere vakt end resten af landet, og mon ikke Arnborgerne snarere er mindre modtagelige for det gode budskab nu, efter den uvelkomne festival. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#97048 - 15/07/2008 01:02
|
Jalokin
Anonym
|
Hej Kristina! Den lille bemærkning i Kr. Dagblad om at rygtet sagde, at vækkelsen aldrig var nået til Arnborg tror jeg da nok var en spøg - - men på den anden side tror jeg heller ikke, at byen er mere vakt end resten af landet, og mon ikke Arnborgerne snarere er mindre modtagelige for det gode budskab nu, efter den uvelkomne festival. Joo, men nu er Arnborg altså i Vestjylland, og at dømme efter fx. IMs hjemmeside har selv den mindste flække i det område en eller anden form for IM-arbejde. Men det kan jo være jeg tager fejl. Jeg mener også at Evangelist har en ubibelsk lære, men det har Folkekirken så sandelig også - ikke i teorien, men i praksis. Og praksis tæller vel også. Jeg ville være mere tryg ved at lade Evangelist forkynde evangeliet for danskerne, i forhold til mange af de biskopper og præster vi har. Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#97060 - 15/07/2008 13:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jalokin Jeg mener også at Evangelist har en ubibelsk lære, men det har Folkekirken så sandelig også - ikke i teorien, men i praksis. Og praksis tæller vel også. Jeg ville være mere tryg ved at lade Evangelist forkynde evangeliet for danskerne, i forhold til mange af de biskopper og præster vi har. Ja praksis tæller så sandelig også med, det er vi helt enige om. Folkekirken rummer 2200 sogne, og der er 2400 kirker og lige så mange præster. Hvor mange af dem, der i deres prædikener giver stene for brød, ved jeg ikke, men hvis man er uheldig at bo i et sogn, hvor man ikke kan få sund og sand åndelig føde i forkyndelsen, dvs, hvor præsten ikke lever op til sit præsteløfte, så kan man benytte sig af den gode ordning at løse sognebånd til en anden præst i et andet sogn. Selv hvis prædikenen ikke er særlig "bibelsk", bliver evangeliet læst hver søndag i samtlige kirker, salmerne bliver sunget og sakramenterne forvaltet som de skal. Men jeg selv er meget selektiv mht. valg af præster, og går ikke i kirke hos en, som ikke lever og prædiker med respekt for Guds Ord, men jeg er så priviligeret, at der hverken i mit eget sogn eller i nogen af nabosognene er nogen af præsterne, der prædiker "ubibelsk" .. Jeg har ikke kendskab til ret mange frikirker, men jeg regner med, at de er mindst lige så forskellige som kirkerne i Folkekirken. Evangelist-bevægelsens herlighedsteologiske grundlag har jeg derimod ikke tillid til. Jeg mener, at de misrepræsenterer evangeliet, og jeg véd, at mange, som har stiftet bekendtskab med kristendommen via Evangelist, har haft smertefulde erfaringer, som har resulteret i varig afstandtagen fra Bibel og kristen tro. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#97067 - 15/07/2008 15:11
|
Bruger
|
Nu ved jeg intet om de mennesker, som har haft smertefulde erfaringer med evangelist, og erfaringer som gør at nogle har mistet troen, men selvom jeg nødvendigvis ikke er 100% enig i alt, så synes jeg godtnok jeg har set og hørt mange solstrålehistorier ved evangelist. Mennesker, som ingen andre har kunnet hjælpe, er blevet hjulpet - efter hvad jeg kan se. Der er da flere ting, som nogle af dem praktiserer og lærer, som jeg ikke er helt enig i, hvilket jeg ikke synes jeg vil komme ind på her. Når det er sagt, så er jeg 100% sikker på, at alt de gør, det gør de af en helt igennem god mening. De ønsker virkelig at hjælpe folk, og de tager sig af folk med kærlighed. Jeg kender som sagt ikke til de dårlige historier...men uden at sige noget dårligt om forskellige kirkesamfund, så har jeg da oplevet at mennesker også har haft så dårlige smertefulde erfaringer med folkekirken eller indre mission, at de ikke ville have noget med kristendom at gøre. Nu kender jeg ikke til eksemplerne med evangelist, men når nogen arbejder meget med folk, som har dybe og store problemer, så er det nogle gange, at der opstår konfrontationer og "patienterne" bliver måske fornærmede, når der bliver rørt ved kernen til problemerne og de stikker af, dybt sårede og rasende. Det ser man indimellem ske hos Dr Phil mens han bliver kaldt hård, hoven, arrogant, selvglad og opblæst. Sagen var at de ikke kunne tåle, at der også blev peget på deres problemer. Jeg tror vi er lidt for hurtige nogle gange til at dømme steder som tager sig af mennesker, som er langt nede i skidtet, for jeg tror ikke helt det kan undgås, at der også kommer nogle dårlige rygter ud. Det er bare nogle tanker, jeg her gør mig. Jeg ved som sagt ikke nok om sagen, men det er blot for at sætte nogle tanker igang. Jeg ved bare, at jeg kender til flere eksempler på mennesker, som var så langt ude, at de var de værste tabere i samfundet, og evangelist tog sig af dem, og de kom op at stå på benene og tog en uddannelse, blev nyttige for samfundet og fik et helt andet liv. Jeg tror bare det er vigtigt at man OGSÅ ser på de mange gode historier, at man ikke vælger at være blind overfor dem, når man skal bedømme noget. Jacob Hej Jalokin Jeg mener også at Evangelist har en ubibelsk lære, men det har Folkekirken så sandelig også - ikke i teorien, men i praksis. Og praksis tæller vel også. Jeg ville være mere tryg ved at lade Evangelist forkynde evangeliet for danskerne, i forhold til mange af de biskopper og præster vi har. Ja praksis tæller så sandelig også med, det er vi helt enige om. Folkekirken rummer 2200 sogne, og der er 2400 kirker og lige så mange præster. Hvor mange af dem, der i deres prædikener giver stene for brød, ved jeg ikke, men hvis man er uheldig at bo i et sogn, hvor man ikke kan få sund og sand åndelig føde i forkyndelsen, dvs, hvor præsten ikke lever op til sit præsteløfte, så kan man benytte sig af den gode ordning at løse sognebånd til en anden præst i et andet sogn. Selv hvis prædikenen ikke er særlig "bibelsk", bliver evangeliet læst hver søndag i samtlige kirker, salmerne bliver sunget og sakramenterne forvaltet som de skal. Men jeg selv er meget selektiv mht. valg af præster, og går ikke i kirke hos en, som ikke lever og prædiker med respekt for Guds Ord, men jeg er så priviligeret, at der hverken i mit eget sogn eller i nogen af nabosognene er nogen af præsterne, der prædiker "ubibelsk" .. Jeg har ikke kendskab til ret mange frikirker, men jeg regner med, at de er mindst lige så forskellige som kirkerne i Folkekirken. Evangelist-bevægelsens herlighedsteologiske grundlag har jeg derimod ikke tillid til. Jeg mener, at de misrepræsenterer evangeliet, og jeg véd, at mange, som har stiftet bekendtskab med kristendommen via Evangelist, har haft smertefulde erfaringer, som har resulteret i varig afstandtagen fra Bibel og kristen tro. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#97069 - 15/07/2008 15:34
|
Bruger
|
jeg er selv en af dem som blev frelst gennem evangelist-faktisk gennem deres chat. jeg har lært jesus at kende og lever for gud i dag. jeg kender mange som ville være død i dag hvis ikke de havde mødt jesus gennem evangelist.jeg kendte ingen kristne før og var mega ateisk tidligere, med mange dårlige vaner bl.a stoffer og alkohol-nu har jeg frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#97139 - 17/07/2008 09:40
[Re: catherine]
|
Bruger
|
Hej Cathrine.
Hvor er det dejligt at høre at du er blevet kristen og jeg har ingen grund til kritisere måden det er sket på, jeg kender ikke evangelist. Jeg kunne dog godt tænke mig at finde frem til hvordan man kan vide sig frelst. Jeg ved godt at også pinsekirke folk betegner dem selv som allerede frelste, men efter min overbevisning er det troen på kristus der frelser den sidste dag og meget kan vel ske før da? Hvad hvis man mister troen, hvad hvis Jesus ikke føler at den tro man har haft var oprigtig? Hvad hvis.... Jeg er som kristent menneske fyldt af både tro og tvivl, godt og ondt, jeg beder til at Jesus vil se nådigt på mig den dag jeg skal herfra, men jeg kan ikke vide mig sikker føler jeg ikke. Hvordan kan du?
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#97142 - 17/07/2008 12:58
|
Bruger
|
angela---jeg ved jeg er frelst fordi det står i bibelen at hvis man bekender med sin mund at jesus er herre, og omvender sig fra synd-så er man frelst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#97143 - 17/07/2008 13:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
angela---jeg ved jeg er frelst fordi det står i bibelen at hvis man bekender med sin mund at jesus er herre, og omvender sig fra synd-så er man frelst. Hej catherine - lige en indskudt præcisering: Jeg tror, at det Bibelcitat du tænker på her, er fra Romerbrevet: For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses. For med hjertet tror man til retfærdighed, med munden bekender man til frelse, for Skriften siger:
»Ingen, som tror på ham, skal blive til skamme.« Der er ingen forskel på jøder og grækere; alle har den samme Herre, rig nok for alle, som påkalder ham, for »enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses«.Så vi retfærdiggøres af tro alene, ikke ved at omvende os! Alle mennesker forbliver syndere, så længe vi lever. Men ja til, at vi skal rette os efter Herrens bud til os: livets og kærlighedens bud! Det skal vi ikke gøre for at blive frelst, men fordi vi ér blevet det, når vores synder ikke tilregnes os. Vores gældsbevis blev naglet til korset på Golgatha, hvor Jesus sonede dem ved at dø stedfortrædende for os syndere -for at vi kan få evigt liv!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#97144 - 17/07/2008 15:23
|
Bruger
|
lige præcis kristina-det er rigtigt hvad du skriver-jeg havde måske ikke formuleret mig selv klart nok. tak
|
|
Til toppen
|
|
|
#97154 - 18/07/2008 07:11
|
Bruger
|
Hej Catherine.
Du svarer ikke på de spørgsmål jeg stillede - det er ikke sikkert du kan og det er også fair nok, men jeg tillader mig lige at spørge igen; Hvad hvis man mister troen? Eller hvad hvis det man selv tolker/forbinder med tro/synd, ikke er det som Jesus mener, hvad så - kan man så vide sig sikker på at man er frelst når den tid kommer hvor Gud skal dømme levende og døde? Ikke enhver som råber Herre, skal blive frelst, står der noget om et sted. Jeg tror derfor ikke at frelst er noget jeg er, men noget jeg kan blive. Jeg er sikker på at Jesus med sin død på korset, har forberedt en plads til mig i himlen, men jeg kan ikke vide mig sikker på at jeg nogensinde kommer derhen - kan kun håbe, bede og hele tiden forsøge at forbedre mig i mit kristne liv.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#97155 - 18/07/2008 07:20
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstået dig rigtigt i din korrespondance med Catherine. Mener du at man som menneske kan vide sig sikker på at man på dommens dag vil blive frelst? At man når man først har taget imod Jesus i sit hjerte og er blevet troende - er sikret for altid også selvom man på et tidspunkt skulle miste troen igen og aldrig genfinde den? Findes der efter din opfattelse ikke både en himmel og et helvede?
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#97156 - 18/07/2008 09:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstået dig rigtigt i din korrespondance med Catherine. Mener du at man som menneske kan vide sig sikker på at man på dommens dag vil blive frelst? At man når man først har taget imod Jesus i sit hjerte og er blevet troende - er sikret for altid også selvom man på et tidspunkt skulle miste troen igen og aldrig genfinde den? Findes der efter din opfattelse ikke både en himmel og et helvede?
Hilsen Angela Hej Angela - Jeg kan ikke sige med sikkerhed, at jeg ikke kan miste min tro, mit livsfællesskab Gud, og derved fjerne mig fra Klippen, som er Kristus. Men hvis jeg dør lige nu, så dør jeg i den vished, at jeg står på Klippen med alle mine synders nådige forladelse. Men jo, Helvede findes - og det er ikke til at holde ud at tænke på. Helvede er ikke et "sted" hvor Satan råder, og hvor små ondsskabsfulde djævle med treforke piner de stakkels mennesker. Helvede er evigheden i "ildsøen" = Guds flammende vrede over synden: mødet med Gud uden at være forsonet med ham ved Jesu blod. Poul Hoffmann har skrevet en lille bog herom, den hedder "Herrens lue". Credo forlag. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#97158 - 18/07/2008 12:53
|
Bruger
|
jegt tror også man kan miste frelse. det har jeg selv gjørde. jeg gik fra troen som 21 år og kom tilbage til troen okt 2006. jeg ved at jeg er frelst i dag-men jeg var ikke i de år hvor jeg var væk fra jesus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#97166 - 18/07/2008 21:19
|
Bruger
|
Hej Catherine.
"Jeg ved at jeg er frelst i dag" Hvad præcist menes her med frelst? Er det ikke først den sidste dag, at vi kan vide om vi frelses eller ej?
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#97169 - 18/07/2008 21:26
|
Bruger
|
Hej Kristina.
"Men hvis jeg dør lige nu, så dør jeg i den vished, at jeg står på Klippen med alle mine synders nådige forladelse"
Ja, men er det ikke Herren der er din dommer, Ham alene der kan se ind i dit hjerte og frelse dig? Der er masser af mennesker der bekender sig som kristne, men som lever meget fjernt fra det jeg eller andre forbinder med et kristent liv, og jeg tror ikke at enhver der kalder Herrens navn skal blive frelst, for det har Han selv sagt at ikke alle blir`. Jeg har det derfor lidt svært med mennesker der påstår at vide sig frelste.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#97171 - 18/07/2008 23:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina.
"Men hvis jeg dør lige nu, så dør jeg i den vished, at jeg står på Klippen med alle mine synders nådige forladelse"
Ja, men er det ikke Herren der er din dommer, Ham alene der kan se ind i dit hjerte og frelse dig? Der er masser af mennesker der bekender sig som kristne, men som lever meget fjernt fra det jeg eller andre forbinder med et kristent liv, og jeg tror ikke at enhver der kalder Herrens navn skal blive frelst, for det har Han selv sagt at ikke alle blir`. Jeg har det derfor lidt svært med mennesker der påstår at vide sig frelste.
Angela Hej Angela - ja, jeg må give dig ret! Det er svært at tale om, og ord er så fattige og utilstrækkelige. Jesus har ganske rigtigt sagt, at Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Så kan vi spekulere på, hvad det så vil sige at gøre Guds vilje. Her mener jeg ikke der er tale om vores livsførelse, det såkaldt kristne liv, som altid vil være urent og ufuldkomment, men vores livsfællesskab med vor Herre og Frelser! Han er vintræet, og vi som hører ham til er grenene. Og hvis jeg tror på Jesu løfter - og det gør jeg! - så ér jeg en benådet synder! Jeg tænker her på beretningen om den syndige tolder, som blev retfærdiggjort ved ydmygt at bøje sig og bede "Vær mig synder nådig", medens den retlevende farisæer, som opfyldt loven til punkt og prikke, ikke blev retfærdiggjort .. Du har ret i, at det er muligt at falde ud af Guds nåde, hvis "grenen" ikke mere modtager livskraft fra vintræet, men visner og falder af. Hvis vi mister vores tro, dør vi åndeligt. Lige som vi ville dø fysisk af sult, hvis vi holdt op med at spise og drikke, kan vores tro også dø, hvis vi ikke sørger for at få den nødvendige åndelige føde: Guds Ord! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#97198 - 19/07/2008 23:56
|
Bruger
|
Hej Jeg forstår ikke helt, hvordan man kan komme til den konklusion at vi ikke bliver frelst ved omvendelse. Jeg synes det er forkert blot at bygge en teologi udfra romerne 10,10. Apg 26, 18 "for at åbne deres øjne, så de vender om fra mørke til lys og fra Satans magt til Gud, for at de kan få syndsforladelse og få samme lod som alle de andre, der er helliget ved troen på mig" Apg 26,20 "Men jeg forkyndte først for dem i Damaskus og derefter i Jerusalem og i hele jødernes land og så for hedningerne, at de skulle omvende sig og vende om til Gud og gøre de gerninger, som omvendelsen kræverApg 2, 38 "Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave." Apg 3, 19 "Derfor skal I omvende jer og vende om, for at jeres synder kan blive slettet ud". Her siger The Amplified Bible det samme som vores gamle oversættelse, at vi skal fatte et andet sind (change your mind and purpose, amp.). Det er rigtigt, at vi ikke bliver frelst ved at have gode gerninger at fremvise, men jeg mener at omvendelsen består i at vi sammen med troen beslutter os for, at nu skal det være Guds vej vi vil følge og ikke vores egne veje. Jeg tror ikke på en letkøbt frelse, hvor man nok ønsker frelsen men man ønsker ikke livet med Mesteren i retfærdighed og renhed. Paulus siger også i 2. Kor 13,5 " Ransag jer selv, om I er i troen! Prøv jer selv! Ved I ikke, at Jesus Kristus er i jer? Ellers står I ikke jeres prøve." Her siger den gamle oversættelse, hvilket også bekræftes af The Amplified Bible: "Mærker I ikke på jer selv at Kristus bor i jer, ellers står I ikke prøve." Vi vil ifølge Amplified bible endda kunne se på vores liv og vores handlinger om Kristus bor i os. Nu ved jeg godt, at troen i sig selv virker gode gerninger, men den vil også virke omvendelse helt fra starten, hvis det virkelig er tro fra Gud. Mvh Jacob angela---jeg ved jeg er frelst fordi det står i bibelen at hvis man bekender med sin mund at jesus er herre, og omvender sig fra synd-så er man frelst. Hej catherine - lige en indskudt præcisering: Jeg tror, at det Bibelcitat du tænker på her, er fra Romerbrevet: For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses. For med hjertet tror man til retfærdighed, med munden bekender man til frelse, for Skriften siger:
»Ingen, som tror på ham, skal blive til skamme.« Der er ingen forskel på jøder og grækere; alle har den samme Herre, rig nok for alle, som påkalder ham, for »enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses«.Så vi retfærdiggøres af tro alene, ikke ved at omvende os! Alle mennesker forbliver syndere, så længe vi lever. Men ja til, at vi skal rette os efter Herrens bud til os: livets og kærlighedens bud! Det skal vi ikke gøre for at blive frelst, men fordi vi ér blevet det, når vores synder ikke tilregnes os. Vores gældsbevis blev naglet til korset på Golgatha, hvor Jesus sonede dem ved at dø stedfortrædende for os syndere -for at vi kan få evigt liv!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#97199 - 20/07/2008 00:04
|
Bruger
|
ja youth on fire-enig at man skal omvende sig-starte på ny og følge jesus så jesus er herre og ikke en selv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#97202 - 20/07/2008 10:52
|
Bruger
|
Amen  Og det er egentlig et helt fantastisk liv. Mange tror det er trist at Jesus er ens Herre. Det er bare det sidste det er. Det er et helt nyt liv  ja youth on fire-enig at man skal omvende sig-starte på ny og følge jesus så jesus er herre og ikke en selv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#97716 - 11/08/2008 23:00
[Re: Anonym]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
En demonstration der ikke er voldelig er fredelig. Og salmesang er så vidt jeg ved ikke blevet til vold?
Forhindrede de fysisk nogle i at opsøge omtalte "varer"?
Hvis ikke, så er der ikke tale om noget som helst hverken moralsk eller juridisk angribeligt. De udøvede deres grundlovssikrede rettigheder til at demonstrere - punktum. At man gerne vil have bordeller, men ikke folk som tager afstand fra bordeller, siger noget om hvor dybt det danske samfund er degenereret...
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#97718 - 11/08/2008 23:24
[Re: Anonym]
|
Jalokin
Anonym
|
Jeg synes ikke at nogen skal forhindre andre i at tjene deres penge på at sælge sex, hvis det er det de har lyst til. De påvirker direkte mod Maria Eskesens egen vilje hendes indtjeningsgrundlag, det vil jeg ikke kalde fredeligt. I Apostelenes Gerninger kap. 16 kan man læse beretningen om da Paulus og Silas kom til Filippi. Her var der en pige, der havde en spådomsånd, og som skaffede en stor indtjening til hendes bagmænd. Paulus blev vred og drev ånden ud. Det blev bagmændene selvfølgelig sure over, og de gik til byens embedsmænd med uvedkommende anklager og fik således udvirket at Paulus og Silas blev pisket og sat i fængsel. I store træk er historien den samme: Der er en prostitueret, der tjener penge på at sælge sex. Så kommer der nogle med et budskab, der truer hendes forretning. Derfor bliver hun selvfølgelig desperat, og det er vel en årsagerne til at Evangelist er blevet så forhadt i lokalområdet.
|
|
Til toppen
|
|
|
|