Når man læser henhv. gamle og nye testamente får man to vidt forskellige billeder af gud. GT omtaler en fordømmende, straffende, ærekær gud(kun En!!) , mens NT har det modsatte billede: en kærlig, tilgivende gud der elsker alle skabninger.
Det kunne få en til at tro der ikke tales om den samme gud. GT er jødisk læsestof og vi er som bekendt kristne dvs. vi betragter Jesus af Nazareth som vores personlige frelser og en del af en treeing guddom (noget kirken selv har fundet på!!).
Jeg kan kun få det til at hænge sammen hvis jeg studerer Thomas Evangeliet, Judas Evangeliet og gnostiske tekster. Så får jeg dette resultat:
GT´s gud er jordens og universets skaber. I virkeligheden er han ikke den højeste gud men en falden engel, eller rettere en der udgår fra gud som har fået selvstændig magt , som har følt stor ensomhed ved at være isoleret fra guddommen og som en følge deraf har skabt Big Bang, dvs. universet og dermed jorden og livet.
Den reele Gud er den del af treenigheden der kaldes helligånden, det største der findes , hævet over alt og alle. Men samtidig ikke en umiddelbar personificerbar størrelse.
Jesus er sendt til jorden for at udfri mennesket fra dets vildfarelse og gøre det opmærksom på dets åndelige oprindelse: give det frelsen - dvs. frigøre det fra kødets begrænsninger, dets ego og rette dets fokus mod gud og "hans" sande natur beskrevet som helligånden.
Hermed ligner GTs gud meget den faldne engel Lucifer....
Faderen er ikke den samme som GTs gud i min opfattelse idet faderen skal betragtes som den personificerede Gud, en side af helligånden!
Følger man denne teologi (med Gnostiske træk!) ender man ud i at Jesus´budskab er blevet en del misforstået. Jesus ønsker i al sin enkelthed at oplyse menensket om dets åndelige natur for derved at muliggøre en frigørelse fra kødets begrænsninger, synd og fortabelse. Fortabelse skal betragtes som manglende erkendelse af guds sande natur og at frelsen er at blive et med Gud igen. Indser mennesket ikke at det er et åndeligt væsen der udgår fra gud, hører til i Gud , og at dets personlighed og krop med dens lyster, laster og synd er blændværk uden selvstændig værdi er det at betragte som fortabt...dvs. adskilt fra Gud.
Det er nu min overbevisning.... mon man stadig bør kalde sig Kristen og vedblive med at være folkekirkemedlem med denne opfattelse , som vel egentlig er Gnostisk.... ???