Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#96456 - 10/06/2008 15:13 Hvem har valgt kirkeårets tekster?
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Sted: Århus
Kære læser.

Se emnet. Det må der være nogen herinde, der ved...
Jeg har fået det at vide engang, men kan simpelthen ikke huske det.

Af Hvem og hvornår er de to tekstrækker, som Folkekirken bruger og som står i salmebogen - hvornår og hvordan er de sammensat?

Og - er det ALTID helt uden undtagelse en Evangelietekst, og dermed Jesu ord/liv/handlinger, der er prædiketeksten?

Det forekommer mig at være en af de store forskelle på den folkekirke, den kirkelige forening og den frikirke jeg skiftevis kommer i, at der i folekirken altid tales over Jesus, mens der de to andre steder overvejende tales over Paulus. Har jeg ret i det?

Derfor vil jeg gerne vide lidt mere om, hvordan det er blevet sådan i Folkekirken...

På forhånd tak for oplysning ! :-D
Anne Mette

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#96462 - 10/06/2008 15:58 Re: Hvem har valgt kirkeårets tekster? [Re: Anne Mette]
Jalokin
Anonym

Hej Anne Mette!

kristendom.dk er der et svar, der måske besvarer dit spørgsmål.

Sådan som jeg har forstået det skal præsten prædike ud fra evangelieteksten, men biskoppen kan give ham lov til at prædike ud fra epistlen (dvs. brevene) eller GT-teksten.

Jeg ved ikke, hvilken kirkelig forening du kommer i, men hvis du kommer i Indre Mission (IM) giver det god mening, hvis der bliver undervist meget ud fra Paulus' breve eller andre breve. IM anser sig som en del af Folkekirken, og de fleste af tilhørerne har sikkert været til gudstjeneste om søndagen. Derfor vil man måske vælge at forkyndelsen skal supplere Folkekirkens, dvs. at man sætter fokus på det, som der ikke tales så meget om i Folkekirken. Men det er som sagt bare et gæt.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#96465 - 10/06/2008 16:04 Re: Hvem har valgt kirkeårets tekster? [Re: ]
Anne Mette
Bruger

Kanon!
Tak!
Det var lige, hvad jeg skulle bruge.

Guds velsignelse over din dag.
KH
Anne Mette

Til toppen 
#96502 - 11/06/2008 21:28 Re: Hvem har valgt kirkeårets tekster? [Re: Anne Mette]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Anne Mette
her er et link til svar på bibelen.dk (hvorfor disse prædikentekster): http://www.bibelen.dk/BrugBibelen/Praedikentekster/HvorforDisseTekstraekker.aspx

venlig hilsen
Tau :-)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#96506 - 12/06/2008 00:56 Re: Hvem har valgt kirkeårets tekster? [Re: tau]
Anne Mette
Bruger

Takker og nejer :-D

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær