Jeg har besluttet mig for, at jeg gerne vil gå i kirke og ellers leve som kristen.. Men er lidt i tvivl, om jeg "lever op til den kristne standard".. Jeg er psykisk syg, har haft en deprission og forsøgt selvmord.. Har været meget igennem og er nu kommet ud på den anden side, men mangler lige det sidste skub, hvilket jeg tror kristendommen kan hjælpe mig med..
Jeg er ikke ligefrem jomfru.. Men har en kæreste på tredje år og havde jeg vidst, at jeg ville møde ham, havde jeg helt klart ventet..
Jeg går ind for abort, da jeg mener, at der er mange, der ikke burde få børn, så hvis man er i stand til at træffe det valg, at man ikke kan gi et barn det det har brug for, skal man helt klart gøre det.. Har også selv fået én og har ikke fortrudt, for jeg ved, at jeg ville blive en elendig mor, men det var da hårdt og jeg har det stadig ikke helt godt med det.. Dog syns jeg det er forkasteligt, når unge piger bruger det som prævention.. Dét skal man bare ikke..
Jeg ved ikke, om alt det her bare lyder som en ordentlig gang fordomme.. Det er ikke sådan det skal forstås.. Jeg ved meget meget lidt om det her emne, men ønsker at blive klogere.. Så undskyld, hvis jeg har stødt nogen.. Det var ikke min hensigt..
Har altid troet på Gud og Jesus.. Og har også altid bedt.. Men kommer fra en familie, der ikke rigtigt tror på noget.. Så har egentlig kun fået noget afvide om det i skolen.. Men det er mange år siden.. Så nogen er gode til at lære fra sig, så sig endelig til..
Udover det kan jeg fortælle, at jeg er 23, er førtidspensionist og meget livsglad
#96344 - 05/06/200804:17Re: Passer jeg ind i folkekirken?
[Re: Rebecca]
Jalokin
Anonym
Hej Rebecca!
Da Johannes Døberen ville vide, om Jesus var den Messias han ventede svarede Jesus: »Gå hen og fortæl Johannes, hvad I hører og ser: Blinde ser, og lamme går, spedalske bliver rene, og døve hører, og døde står op, og evangeliet forkyndes for fattige.«
Så jeg håber da at du ligesom os andre føler dig hjemme i kirken, for det er stedet
Når det er sagt, så bliver jeg nødt til at sige lige ud, at jeg synes du lyder temmelig kynisk når du går ind for abort. Husk, at hvis det var muligt at teste fostre for fremtidig depression og selvmordstanker, ville 90% sikkert ikke blive født
Jeg er glad for at høre at du er kommet helskindet igennem din depression og at du nu ved egen vilje forsøger at skabe dig et liv som kristen - jeg ønsker dig alt godt.
Jeg tror du vil finde dig godt til rette i folkekirken. Folkekirken er i dag en meget, meget rummelig kirke hvor fordømmelser sjældent lyder. Folkekirken er mange steder åben overfor alle de ting som den katolske kirke er modstander af og fordømmer, så som vielser af fraskilte og homoseksuelle, kvindelige præster og provokerede aborter.
Personligt kan jeg ikke forene kristendommen med hovedparten af de ovennævnte ting og befinder mig derfor ikke ret godt i folkekirken - men nu er det jo ikke mig det handler om.
#96357 - 05/06/200813:47Re: Passer jeg ind i folkekirken?
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Rebecca
Man skal ikke leve op til nogen bestemt standard for at kunne være med i kirken. Kirken er ikke kun for de mennesker, som allerede er gode nok. Kirken skal derimod løfte mennesker op, så at de bliver sådan, som de er bestemt til at være. Som Jesus sagde: "De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere." (Markusevangeliet 2,17)
Ingen kan leve op til den kristne standard, som du skriver, før de begynder at leve som kristne. Men når vi lever som kristne, så bliver vi lige så stille forbedret – men måske sker det så langsomt, at vi ikke engang selv opdager det.
Det virker som om, du har erkendt, at der er mange ting i dit liv, som burde være anderledes. Det er det allerbedste udgangspunkt for at begynde et liv som kristen. Så jeg vil egentlig bare opmuntre dig, ønske dig Guds velsignelse og bekræfte dig i, at du helt bestemt passer ind i kirken.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#96373 - 06/06/200801:00Re: Passer jeg ind i folkekirken?
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Rebecca.
Udgangspunktet for at gå i kirke er at man er søgende!
Man søger Gud, og det er præcis det du gør. Ja, du skriver sågar at du beder, og for at bede så må der jo være tro...!!
Og det er den tro, troen på Jesus Kristus - og ikke hvad du ikke tror!, der skal være drivet i dit kristenliv.
At du har nogle forbehold, er faktisk kun naturligt!
Mht abort havde jeg i årevis samme synspunkt som dig (og i øvrigt også sex m.m.), men det har nu ikke afholdt mig fra at gå i kirke.
Men det er jo en god ting at undersøge tingene tilbunds, de forbehold man nu har - om ikke andet, så for at være rimelig velargumenterende, når man er i dialog med kristne, og skal forsvare sin kritik sine forbehold.
Dette blev så udgangspunktet for at sætte mig ind i abort-spørgsmålet, og jeg må da sige, at jo mere jeg satte mig ind i emnet - des mindre kunne jeg forsvare det jeg i min kultur er blevet opdraget med, nemlig fri abort.
Ikke sådan forstået, at jeg nu går ind for et lovmæssigt forbud!, i så fald skulle jeg også gå ind for et lovmæssigt forbud af alle de øvrige ting bibelen kalder synd - og så kan man jo knap være her.........! Specielt når der skal lovgives imod arvesynden ;-). Men fik da pludselig en anden dimension med i mit liv, hvor jeg fandt abort etisk uforsvarligt som udgangspunkt.
Men igen, uanset hvad dit syn er, skal det på ingen måde afholde dig fra at gå i kirke - husk det.
Kh Malli
Ændret af malli (06/06/200801:33)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Hei Rebecca! Først av alt håper jeg du forstår hva jeg skriver, for jeg er norsk. Jeg forstår at du har hatt en tøff tid, og det står respekt av at du har kjempet deg ut av depresjonen og kommet til det standpunkt at du ønsker å leve som en kristen! Jeg er glad på dine vegne. Det er også flott at du vil søke til et kristent felleskap. Når det gjelder hvilken menighet som passer best for deg, så tror jeg det kan være vanskelig å vite sikkert før en har prøvd det ut. Jeg forstår at folkekirken i Danmark (som i Norge) er veldig åpen for alle, og jeg tror derfor ikke generelt sett vil møte særlig fordømmelse for dine holdninger der. Når det er sagt, er det så viktig å huske på at det er ditt personlige forhold til Jesus som er det aller viktigste! Det er jo sånn at når vi blir glad i noen, så ønsker vi å bli best mulig kjent med den vi er glad i - finne ut mest mulig om hva vedkommende mener, tenker om alle ting, og hva vedkommende føler og tenker om oss. Det er derfor Gud har gitt oss bibelen. Der blir vi godt kjent med han! Hvis du har tatt i mot Jesus (som jeg forstår du har gjort), så har han også gitt deg Den hellige ånd, som vil åpenbare ordet for deg, så du forstår det du leser. Mye av holdninger og tanker hos oss kan forandre seg når vi blir bedre kjent med Han, og plutselig kan en menighet som syntes riktig i utgangspunktet, ikke lengre være det. Selv har jeg vært svært syk og sengeliggende i 16 år, selv om jeg er ganske ung. Jeg har derfor ikke kunnet være aktiv i noen menighet. Likevel har jeg et nært og åpent liv med Jesus her jeg ligger i min seng. En slags felleskap med andre kristne er likevel viktig, og jeg ønsker det lykke til med å finne et der du føler deg hjemme! Jeg drister meg til slutt til å benytte anledningen til å takke alle brukere og de som jobber her. Jeg har lest så og si alt som har vært skrevet her inne i nesten 1 år, og det har vært oppbyggende og lærerikt. Så, nå har jeg skrevet mitt første innlegg.
Det er dejligt at høre, at du er kommet til tro på Jesus. Til lykke med det og velkommen i klubben! :-D
Nå nej! Jeg kan jo ikke byde dig velkommen i den klub og slet ikke nu. Jeg er temmelig meget for sent på den, tror jeg :-) for den globale klub, der hedder "kirken" eller "det kristne fællesskab", blev du jo medlem af, da du blev døbt. Du er ikke alene medlem. Du er medejer!
At du så ikke har været til så mange af klubbens aktiviteter endnu, DET har altså ingen betydning. Det er aldrig for sent! Klubben er din.
For mig er der tre ting, der er livsvigtige i mit kristenliv: 1. Bøn - både for mig selv og endnu mere dejligt er det at bede for andre. Det har du allerede godt gang i, kan jeg forstå.
2. Læse i Bibelen dagligt. Og - tænker du måske - Hvor skal man begynde?? - Ikke bare forfra, for selvom de første par bøger i Bibelen er direkte spændende og rummer mere vold og kærlighed end de stærkeste romaner, så sker der det for de fleste, at man til gengæld bliver kvalt af skræk for de mange gammeldags regler og senere af kedsomhed over de mange rækker af navne, der kommer lige bagefter alt det spændende.... Ikke så smart!
Nej, mit bedste forslag er: Start med Jesus selv! Hvad sagde og gjorde HAN egentlig?
Start med Lukasevangeliet f.eks. og måske kan en eller anden så hjælpe dig med at få fat i en såkaldt Løsensbog eller en Bibellæseplan, som du kan bruge. Du kan få meget hjælp til DET på Bibelselskabets eller forlaget Lohses hjemmesider f.eks...
3. Det tredie og måske allerbedste ved at være kristen er at komme igang med at Bede og læse bibel og drikke kaffe og saft sammen med andre kristne.
Hvem skulle det være? tænker du måske.. Tja-e det er her det bliver lidt svært og hvor du må bruge noget tid og have tålmodighed, for lissom man prøver sig lidt frem og leder efter de venner og kammerater, man passer bedst sammen med i en hvilken som helst anden klub, så kan det godt være, at du skal lede lidt efter den helt rigtige kristne gruppe, men den skal NOK være der. Der er simpelthen SÅ mange og så forskellige kristne grupper alle steder i alle byer og på facebook og gospelnet og rundt om i hele verden, at der også er mindst én, der lige er sagen for DIG: Promise!
Jeg synes, at du skal shoppe rundt til du finder den kirke, den kristne familie, du føler dig hjemme i. For kirker er lige så forskellige som andre familier. Du hører godt nok til et bestemt sogn, der hvor du bor, så det kan være nemt og praktisk at starte dér og starte med at snakke lidt med den præst og sognemedhjælper, der er i dit eget sogn om hvilke aktiviteter din lokale klub har....
For det, der er allervigtigst sker måske ikke bare i kirken om søndagen?
Prøv det! Og har du brug for mere præcis hjælp er du velkommen til at sende en mail via min profil.
Endnu engang: Det er DEJLIGT! at du har bestemt, at du vil være med! Til lykke med det.
Jeg får lyst til at synge! Gør du osse?
Kærlig hilsen Anne Mette
"Ask not what Jesus can do for you Ask what you can do for Jesus - TO DAY" - frit efter John F. Kennedy