Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#96206 - 29/05/2008 09:16 Hvad synes I?
mariam
Bruger

Reg.: 03/02/2008
Som titler fortæller, har jeg brug for at høre hvad andre mener (om min situation).

Jeg er en ung pige, har en kæreste, og vi skal giftes.
Vi har været sammen et par år.
Sagen er at jeg er begyndt at tvivle her på det sidste, selvom jeg allerhelst vil undgå det. Det handler om, der er forskel på min kæreste og mit uddannelsesniveau. Jeg har en høj uddannelse men han har ingen. ( I min familie er alle uddannede, så det betyder noget for mig) Han har prøvet længe med at finde den rette uddannelse der passer til ham, men det lykkedes ikke.

Jeg er forvirrede, og ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre. Uddannelsen er vigtig for mig, men han betyder så meget at jeg ikke kan give slip, af den grund.

Derfor har jeg brug for andres meninger ang. dette. I må meget gerne henvise til biblen (da jeg har brug for at høre Guds ord)

Guds fred
Mariam

Til toppen 
#96212 - 29/05/2008 13:01 Re: Hvad synes I? [Re: mariam]
Tim
Bruger

Reg.: 27/05/2008
Sted: Skanderborg
Simple! Hvis du elsker ham, så er alt andet ligegyldigt - hverken bil, hus, uddannelse, svigerforældre og etc......

Du siger du har ret når du tager fejl, og jeg har ret når du siger jeg tager fejl,.. - Tim -

Til toppen 
#96213 - 29/05/2008 13:32 Re: Hvad synes I? [Re: mariam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Miriam

Jeg tror ikke, at Bibelen har noget bud på det, du spørger om. Og selvfølgelig har jeg heller ikke - jeg kender hverken dig eller din kæreste.

Men jeg fik en tanke, som nøjagtig lige så godt kan være forkert som rigtig:

Du og din ven har været kærester i et par år.
Situationen mht. hans ikke-uddannelse har formentlig været den samme hele tiden, men det er først for nylig du er begyndt at tvivle skriver du ..

Det KUNNE måske tænkes, at det med jeres forskellige niveauer ikke er den dybeste årsag til din tvivl, men en slags intellektuel forklaring på - eller undskyldning for -at din forelskelse er i aftagende?

Forelskelser går over. Det gør de altid.

Måske skal du overveje om din kærlighed til ham, (som ikke er det samme som forelskelse) er af en sådan art, at du er klar til at træffe den faste beslutning at leve dit liv sammen med ham "i medgang og modgang til døden skiller jer ad" - med eller uden forelskelse?

Hvis du kan sige JA til spørgsmålet, så tror jeg ikke at det med uddannelsen har nogen som helst relevans .. og så vokser kærligheden med årene ..

I de gode/dårlige gamle dage sagde de ude på bondelandet, at hvis man giftede sig på grund af forelskelse, var det som at sætte en kogende kedel på et koldt komfur, men hvis man giftede sig uden, var det som at sætte en kold kedel på et varmt komfur - og at så ville fællesskabet og den indbyrdes kærlighed vokse og vokse .. og følelserne blive varmere og stærkere.

Men det var selvfølgelig også den gang, skilsmisser var en sjældenhed ..

Tja - man siger så meget, og meget af det passer ikke - men jeg ønsker dig til lykke med din beslutning, uanset hvad du vælger at gøre.

kristina \:\)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#96268 - 30/05/2008 21:13 Re: Hvad synes I? [Re: kristina]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: kristina
I de gode/dårlige gamle dage sagde de ude på bondelandet, at hvis man giftede sig på grund af forelskelse, var det som at sætte en kogende kedel på et koldt komfur, men hvis man giftede sig uden, var det som at sætte en kold kedel på et varmt komfur - og at så ville fællesskabet og den indbyrdes kærlighed vokse og vokse .. og følelserne blive varmere og stærkere.

Næ, hov! Jeg har hørt at det er i Afrika man siger sådan!

Til toppen 
#96270 - 30/05/2008 21:31 Re: Hvad synes I? [Re: mariam]
Jalokin
Anonym

Jeg deler kristinas synspunkt. Det kan være at din tvivl skyldes noget andet, men uanset hvad må du forsøge at grave ned til årsagen.

Uddannelse kan have noget at sige for et parforhold. Ikke fordi det nødvendigvis betyder noget i sig selv, men fordi det er med til at forme den måde vi tænker på og fordi det kan sige noget om os som mennesker.

Men i forhold til jeres tro er det temmelig underordnet. Det vigtigste er din forlovede er Gudfrygtig!

Til toppen 
#96274 - 31/05/2008 02:55 Re: Hvad synes I? [Re: mariam]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Mariam:
Lad brylluppet vente et paa aar, maaske han finder een som har mere uddannelse i mellemtiden. Jeg kender ham selvfoelgelig ikke men det lydder efter at han er et kaeledyr som helst skal passes og opvartes, jeg har selv en svigersoen som i de sidste tolv- fjorten aar har passet huset imens min Datter arbejder fem dage i ugen. Han har ikke engang laert at vaske op endnu men hun haaber det kommer naar han bliver aeldre.
Tiden gaar hastig naar man har det sjovt, men forfaerdelig langsom naar man traekker for stort et laes.
Uddannelse er vigtig i denne tid, hold fast paa det. \:\)
MVH Bluerover1

Til toppen 
#96276 - 31/05/2008 12:47 Re: Hvad synes I? [Re: mariam]
mariam
Bruger

Reg.: 03/02/2008
Mange tak for jeres svar allesammen.

Kære Kristina, du nævner at forelskelse går over, og det har du helt ret i. Forelskelsen er over. Vi befinder os i en anden fase nu, hvor vi elsker hinanden, og det er der intet tvivl i.

Men han passer så godt til mig, når man tænker på det hele, alt andet end uddannelsen.

Han er Gudfrygtig - og det er det som få mig til at holde så godt på ham.
Gud har givet mig muligheden for at elske et sådant godt menneske, så hvordan kan jeg sige nej tak til Gud?

Til toppen 
#96277 - 31/05/2008 13:31 Re: Hvad synes I? [Re: mariam]
Tim
Bruger

Nu har han vel flere kvaliteter end blot gudsfrygtig \:\)

Du siger du har ret når du tager fejl, og jeg har ret når du siger jeg tager fejl,.. - Tim -

Til toppen 
#96288 - 01/06/2008 20:43 Re: Hvad synes I? [Re: Tim]
angela
Bruger

Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
Kære Trådstarter.

Jeg tror ikke du er parat til at gifte dig endnu. Kan du forestille dig at leve resten af livet med denne mand også selvom han aldrig får en uddannelse, men blot går på arbejde hver dag på "kyllingefabrikken" og derefter kommer hjem og er verdens bedste far for jeres børn og mand for dig?
Min mand og jeg har begge mellemlange uddannelser, men han er helt klart hurtigere og mere alvidende end jeg - så uddannelse behøver ikke nødvendigvis at betyde at i har mere tilfælles. Jeg synes du er rigtig heldig med at din kæreste er kristen, men hvis han ikke iøvrigt er manden der smelter dit hjerte, så er han måske ikke den rette for dig.

Angela

Til toppen 
#96291 - 01/06/2008 22:59 Re: Hvad synes I? [Re: angela]
Tim
Bruger

Tænk, jeg er enig

Til toppen 
#96301 - 02/06/2008 11:32 Re: Hvad synes I? [Re: mariam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: mariam
Mange tak for jeres svar allesammen.

Kære Kristina, du nævner at forelskelse går over, og det har du helt ret i. Forelskelsen er over. Vi befinder os i en anden fase nu, hvor vi elsker hinanden, og det er der intet tvivl i.

Men han passer så godt til mig, når man tænker på det hele, alt andet end uddannelsen.

Han er Gudfrygtig - og det er det som få mig til at holde så godt på ham.
Gud har givet mig muligheden for at elske et sådant godt menneske, så hvordan kan jeg sige nej tak til Gud?

Hej Mariam,

Dejligt at læse! Jeg håber du og din kæreste må få et langt og godt liv sammen og styrke hinanden i et kærligt kristent fællesskab .. hvor det ikke kommer an på at være "jøde eller græker, træl eller fri .. " eller, vil jeg vove at tilføje, har højere eller lavere eller slet ingen uddannelse!

Den tvivl, du lagde ud med at fortælle om, kan måske skyldes velmenende og "bedrevidende" menneskers advarsler om at "lige børn leger bedst" og lignende floskler .. ?
Jeg ved det ikke, men jeg ved at "Guds kærlighed ej grænse ved" - som der er en dejlig salme, der hedder .. \:\)

kristina
p.s.: På grund af tekniske problemer har jeg for tiden kun sporadisk netforbindelse ..

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær