Hej Miriam
Jeg tror ikke, at Bibelen har noget bud på det, du spørger om. Og selvfølgelig har jeg heller ikke - jeg kender hverken dig eller din kæreste.
Men jeg fik en tanke, som nøjagtig lige så godt kan være forkert som rigtig:
Du og din ven har været kærester i et par år.
Situationen mht. hans ikke-uddannelse har formentlig været den samme hele tiden, men det er først for nylig du er begyndt at tvivle skriver du ..
Det KUNNE måske tænkes, at det med jeres forskellige niveauer ikke er den dybeste årsag til din tvivl, men en slags intellektuel forklaring på - eller undskyldning for -at din forelskelse er i aftagende?
Forelskelser går over. Det gør de altid.
Måske skal du overveje om din kærlighed til ham, (som ikke er det samme som forelskelse) er af en sådan art, at du er klar til at træffe den faste beslutning at leve dit liv sammen med ham "i medgang og modgang til døden skiller jer ad" - med eller uden forelskelse?
Hvis du kan sige JA til spørgsmålet, så tror jeg ikke at det med uddannelsen har nogen som helst relevans .. og så vokser kærligheden med årene ..
I de gode/dårlige gamle dage sagde de ude på bondelandet, at hvis man giftede sig på grund af forelskelse, var det som at sætte en kogende kedel på et koldt komfur, men hvis man giftede sig uden, var det som at sætte en kold kedel på et varmt komfur - og at så ville fællesskabet og den indbyrdes kærlighed vokse og vokse .. og følelserne blive varmere og stærkere.
Men det var selvfølgelig også den gang, skilsmisser var en sjældenhed ..
Tja - man siger så meget, og meget af det passer ikke - men jeg ønsker dig til lykke med din beslutning, uanset hvad du vælger at gøre.
kristina