Kære Du!
Hvor er det dejligt at du har en kæreste som du elsker, og som elsker dig! Det kan jeg godt glæde mig over, selvom jeg ikke kender dig og ikke ved hvem du er.
Egentlig tror jeg godt du ved, hvad du skal gøre i denne situation – men måske kan mit svar være med til at afklare nogle ting for dig på en eller anden måde. Det håber jeg.
Du spørger til hvad Gud har at sige omkring om man skal følge hjernen eller hjertet i forhold til det at gifte sig med et andet menneske.
Det har bibelen ikke noget direkte eks. på i forhold til kommende ægtepar. Men der er flere eks. på, at når Gud skal vælge et menneske til en opgave, så ser han på hjertet. Ikke om de har den perfekte uddannelse, om de har de rette kvalifikationer osv. Han ser på om de ønsker at leve i et fællesskab med ham og om de elsker ham.
F.eks. da profeten Samuel skulle finde en som skulle salves til konge efter Saul og Gud leder ham til David, selvom David havde en stribe brødre, som alle så ud til at kunne magte opgaven bedre end David, som var en lille splejs, men for Gud var han den rette. ( du kan selv læse beretningen om det i 1. Samuels bog kap. 16) Eller tænk på de 12 nærmeste disciple som Jesus udvalgte, jeg er ret sikker på at de også blev valgt ud fra, hvad de var som mennesker og ikke så meget ud fra deres tillærte kvalifikationer.
I det hele taget så ser Gud med hjertets øjne, når han ser på os mennesker. Og hans kærlighed handler ikke bare om varme følelser men også om hjertes vilje til at ville den enkelte af os. Også selvom, vores kærlighed til ham er ufuldkommen.
Når det er sagt, så kan jeg også godt følge dine tanker omkring det at du har en høj uddannelse og din kæreste ingen har. Og jeg tænker at noget af din bekymring er om I vil kunne ”udfordre” og dermed også hjælpe hinanden til at vokse menneskeligt resten af livet. Om I vil føle jer ligeværdige i forholdet.
For et forhold kan let blive skævt, hvis den ene part føler sig underlegen i forhold til den anden.
Derfor tror jeg det er vigtigt, at I får talt om de ting, sat ord på jeres tanker omkring det. Det kan godt være at det bliver en svær samtale, det ved jeg ikke, men når I elsker hinanden som I gør, så kan jeres kærlighed godt bære det svære.
Du kan ikke tvinge din kæreste til at tage en uddannelse, han skal ikke gøre det for din skyld. Det vigtige er at han finder noget at lave som han finder er meningsfyldt for ham. Det vil også give ham noget at bidrage med ind i jeres forhold og derigennem kan I hjælpe hinanden til at se nye sider af livet.
Glæder han sig over det han laver, lige som dig, så vil han også tage glæden med hjem og omsætte den til noget godt ind i jeres forhold, i jeres ægteskab.
Det ikke uddannelserne som gør at et ægteskab holder, det tror jeg heller ikke at du mener.
Det er om I er gode til at se hinanden, anerkende hinanden som de personligheder I er, være opmærksomme på hinanden, har ting som I kan lide at lave sammen og kan give plads til forskellige interesser og kan unde hinanden at I bruger tid på det også. Og jeg kunne nævne flere andre ting.
Men lad mig nøjes med en enkelt ting mere. Det handler også om, at I VIL hinanden!!! Også når det ikke er fantastisk og skønt og dejligt, men tvært imod er svært, bøvlet og …!
Lad mig til sidst pege på et tilbud, som Indre mission har lavet til unge par, som er nået til det punkt, hvor de gerne vil giftes. Det handler om 6 samtaler med et erfarent ægtepar, som kan være med til at lægge et godt fundament for ægteskabet. Det hedder ”Parat til start” og du kan læse mere om det på denne adresse:
http://www.parattilstart.comMå Jesus være med dig, være med jer!
Kærlig hilsen
Susanne K