2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg |
|
#95791 - 18/05/2008 12:10
Re: Evangelist
[Re: Joss]
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Jeg kan ikke svare for alle andre, men jeg er ikke. Jeg er Pinsemand (kvinde). 
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#95807 - 18/05/2008 22:32
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej Nej, jeg er fra Folkekirken/IM Hilsen Maijannes 
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#95898 - 21/05/2008 20:54
[Re: Maijannes]
|
Bruger
Reg.: 05/04/2007
|
Jeg mener der er min. et medlem af Evangelist herinde.
Men om hun ønsker at stå frem, stadig er medlem og stadig er herinde, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#95901 - 21/05/2008 23:02
|
Anonym
Anonym
|
Det er sjovt som folk føler trang til at benytte lejligheden til at bekende deres særlige trosforhold, når det spørgsmålet egentlig drejer sig om er hvorvidt der er nogen herinde som er fra Evangelist... Hvorfor var det lige at det var vigtigt at vide at I henholdsvis var pinse eller folkekirkekristne? Relevans? Men nu da jeg har pointeret dét, så kan jeg da lige krybe til korset og bekende at jeg en gang var medlem af Evangelist. Gud ske tak og lov for at jeg ikke er med i det foretagende længere! De har dælme knald i kalechen, for at sætte en diagnose på som alle kan forstå  Hvorfor spørger du Joss? Er du eller har du selv været medlem af den famøse Christian Hedegaard sekt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#95902 - 21/05/2008 23:18
Relevans
[Re: ]
|
Jalokin
Anonym
|
Det er sjovt som folk føler trang til at benytte lejligheden til at bekende deres særlige trosforhold, når det spørgsmålet egentlig drejer sig om er hvorvidt der er nogen herinde som er fra Evangelist... Hvorfor var det lige at det var vigtigt at vide at I henholdsvis var pinse eller folkekirkekristne? Relevans? Behøver det at have relevans? Der er jo også folk, der snakker om vejret (selv om de hverken er landmænd eller fiskere) 
|
|
Til toppen
|
|
|
#95903 - 21/05/2008 23:28
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2007
|
må du nok sige . men dejligt at du gad at svare på det som spørgsmålet nu engang drejede sig om  - Nej jeg har ikke og er ikke med i Evangelist. jeg kender dog et par stykker derfra . har haft noget kørende med en derfra, men vi måtte droppe det hele da han følte at jeg trak ham væk fra gud. sjovt nok når jeg selv er kristen. tror nu bare det er nogen fra ledelsen som har sagt at jeg ikke var god nok fordi jeg ikke var evengalist. - men jeg har været til nogen møder og ses med nogen veninder derfra. jeg ville bare høre om hvad folk synes . for jeg overvejer lidt om jeg skal give det en chance . jeg ved bare at jeg mister min familie så, de vil ikke ses med mig . men jeg synes bare der er lidt Off ved at man kun kan tjene gud gennem evangelist ved at betale penge . man kan ikke være med hvis man ikke betaler .. der er selvfølgelig også mange andre regler, men nu er jeg ikke helt inde i det som du kan høre. jeg ved kun hvad jeg får fortalt. jeg er blevet tilbudt værelse, ophold på powerskolen ovs. de er meget glade for mig og de ser gerne jeg kommer til hvert eneste møde ovs.. hvordan kan det være du ikke er i Evangelist mere ? hvor længe var du der ? jeg vil meget gerne vide en hel masse .. det siger mig nemlig ret meget . føler lidt at jeg bliver trukket hen imod evangelist nemlig . jeg drømmer om det stort set hver nat ovs. meget underligt.. håber at du kan hjælpe mig ;D
|
|
Til toppen
|
|
|
#95909 - 21/05/2008 23:55
|
Bruger
Reg.: 27/11/2006
|
Hej Joss. Det var da noget grimt noget. Ja de er flinke, indtil du sidder i saksen. Så kan du få lov at arbejde uden løn, og aflevere alt til dem, så de har noget at more sig for. Jeg kom til at tale med en af dem, Lena Løbner. Da hun fandt ud af, at jeg var gammel landmand, kunne hun regne ud, at der måtte være nogle bygninger. Og se dem havde de hårdt brug for, til at hjælpe mennesker. Jeg må da nok sige ,at jeg blev noget overrasket, da jeg fandt ud af, at vi bare skulle give dem skødet og så forsvinde. Da det meget "kristne" menneske opdagede, at det ikke lige var min tanke, da røg jeg til helvede: Når man ikke ville give Gud hvad Guds var, så VAR man fortabt, basta. Joss, tror du det har noget som helst med kristendom at gøre. Men det har noget med penge at gøre, som de skal bruge til fede biler og slotte. Tag benene på nakken og løb inden de fanger dig. Hilsen Møller
|
|
Til toppen
|
|
|
#95911 - 22/05/2008 00:01
|
Anonym
Anonym
|
Hej Joss
Godt at du spørger og godt at du er åben. Før vi går meget videre er det nok en god idé for mig lige at pointere at jeg heller ikke er kristen længere, bare hvis det har indflydelse på hvordan du vægter mine ord.
Kort sagt: Hvis du ligefrem tænker på dem hver nat og du er så optaget af det til dagligt i dit sind, som du giver indtryk af, så er det et af de klare faresignaler. I hvert fald for mig at se.
Det er et faresignal om at du er ved psykologisk at placerer dig et sted hvor du ikke kan bunde. Hvis du allerede ved bare at være i kontakt med dem overfladisk, får sådan nogle tanker og nu at du spørger ud i "æteren" her på Jesusnet, fordi du er i tvivl, så er der god grund til at være overordentligt på vagt. Det kan være tegn på at deres manipulationer virker på dig.
Jeg siger ikke at de gør dette i fuldt overlæg, som om at de VED at de manipulerer dig, men det behøver heller ikke at være bevidst for at være farligt. Jeg tror ikke en gang at lederne af Evangelist er særligt bevidste om hvilke psykologiske mekanismer de gør brug af. Jeg tror bare at det er omgangstonen eller kulturen som er vokset frem i Evangelist, med Christian i midten, og ingen lægger rigtigt mærke til det i hverdagen, lidt a la isbjørnen der er født i fangeskab, der ikke ved at den går glip af isflager der er lavet af is og ikke plastik.
Denne "naturlige" kultur som er vokset frem tror jeg gør at de alle som en kan stå frem og med hånden på hjertet erklære at de aldrig er blevet tvunget eller på anden måde manipuleret. Dette er desværre en temmelig uheldig situation, hvor psykologiske teorier som f.eks. Stockholm-syndromet og hele den psykologi der gemmer sig bag f.eks. misbrug og hustru (husbond) vold, let kan komme i spil. Altså at folk der udsættes for frihedsberøvelse af andre efterhånden begynder at sympatisere med frihedsberøveren eller at folk (f.eks. kvinder) bliver hos deres ægtefælle og vedbliver med at vende tilbage til denne ægtefælle selvom at han eller hun tæsker dem halvt fordærvet igen og igen.
Jeg siger ikke at det ikke kan forholde sig anderledes. Det er bare min egen vurdering af sagen og min anbefaling er at du holder dig LANGT væk. De er efter min ringe vurdering, om nogen, ulve i fåreklæder. Flygt fra dem, alt hvad du kan!
Min egen specifikke historie med Evangelist er ganske begivenheds- og betydningsløs i denne sammenhæng. Jeg var ikke en af dem der fik særligt store knubs, men jeg kender flere der har. Jeg har klaret mig godt og kom ud i tide. Der er ingen grund til at du skal gøre mig kunsten efter og måske ende op værre end jeg og mine venner.
Håber at du kan bruge det til noget...
|
|
Til toppen
|
|
|
#95913 - 22/05/2008 00:31
|
Bruger
Reg.: 16/12/2007
Sted: Starup/Tofterup
|
Hej Joss Jeg er selv til knyet Inder Mission og har nu i over 25 år været frivillig gade missionær Hver sommer i uge 27-28 er jer på gammetbro camping for at forkynde evangeliet vi er et tim på ca. 20 personer Der var en af de andre der havde fået kontakt med en pige der gerne ville hører hvad det var at vi troede på men hun turer ikke at være med sammen med os fordi at der er noget der i vores forkyndelse der får hinde til at bryde sammen Hun havde nemlig fået at vide af evangelisterne at hun er besat det var derfor at hun havde forladt dem og når at hun havde besøg af hindes far skulde han altid prøve at uddrive Det er noget af det versten sluder jeg havde hørt længe der er ikke nogen som helst belæg i biblen for at en kristen kan besættes Det er en af de mest modbydelige måder at binde ens tilhænger på, Da jeg samtidig havde en familie medlem der havde været med i evangelist og her to år efter stadig er sygemeldt på grund af de han havde oplevet Det fik mig til at undersøge hvad de er for noget og jeg begyndte at læse alt hvad jeg kunde finde om evangelist og trosbevægelsen det har gjort at jeg næsten er færdig med at skrive en bog om evangelist Jeg vil meget gerne hjælpe dig du skal barer spøge og jeg er også villig til at tage med dig hen til dem hvis de er det du gerne vil Derudover kan jeg anbefale dig at gå ind på http://www.kritisk.dk der kan du møde flere der har været med eller har pårørende der er i evangelist Hilsen Preben Amby
|
|
Til toppen
|
|
|
#95918 - 22/05/2008 01:26
Hjernevask, undertrykkelse, uselvstændighed?
|
Jalokin
Anonym
|
Hej Joss! Det her bliver jeg vist lige nødt til at kommentere. Vi er sikkert enige om at Evangelist er noget skidt, men derfor behøver man jo ikke at afskrive enhver tilhængers handlinger som hjernevask, uselvstændighed og undertrykkelse? har haft noget kørende med en derfra, men vi måtte droppe det hele da han følte at jeg trak ham væk fra gud. sjovt nok når jeg selv er kristen. tror nu bare det er nogen fra ledelsen som har sagt at jeg ikke var god nok fordi jeg ikke var evengalist. Jeg betragter på ingen måde mig selv som specielt hengiven i min tro, men der findes mange kristne piger, jeg aldrig vil have noget 'kørende med' af præcis samme årsag. Og der findes piger jeg ikke ville forsøge at få noget 'kørende med' af den stik modsatte årsag. Og sådan er livet. Hvis du føler dig dømt af det, så må du jo spørge ind til det og forholde dit til det i stedet for bare at tørre det af på nogle andre. jeg ved bare at jeg mister min familie så, de vil ikke ses med mig . Din familie vil i givet fald ikke se dig? men jeg synes bare der er lidt Off ved at man kun kan tjene gud gennem evangelist ved at betale penge . man kan ikke være med hvis man ikke betaler .. Fællesskab forpligter. Hvis man er i et fællesskab, der koster penge at have kørende, og man ikke vil bidrage økonomisk, så siger det vel noget om ens indstilling til fællesskabet? Jeg ville aldrig forpligtes til at betale til Chr. Hedegårds ejendomsspekulationer, men hvis jeg var i en sund menighed ville jeg også kvie mig med at lette pengepungen. Der er jo så meget egoisten kan bruge dem til selv... Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#95947 - 22/05/2008 19:44
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Joss
jeg har i en periode haft en del besøg af et par af Jehovas Vidner. Det var et gratis bibelstudie, som jeg havde taget imod for nogle år siden, hvor jeg var sådan lidt "jeg vil selv se og vurdere deres materiale", og derfor havde meldt mig til det.
Jeg havde det lidt som dig; Jeg tænkte mere og mere på det, de sagde, men mest på det fællesskab, som de havde med de andre Vidner. Jeg begyndte at drømme om at være med til møder i Rigssalen (som de havde givet mig en fin rundtur i), og drømte at jeg var med ved de store stævner for hele landets og verdensdeles Vidner.
Så man kan godt sige, at jeg nat og dag tænkte på organisationen Jehovas Vidner. Det der trak var fællesskabet, de bånd de havde til de andre Vidner, og at de mødtes 3 gange om ugen til Bibelstudier og møder, uge efter uge, og så godt som alle dukkede op hver eneste gang. Det ville jeg gerne bruge min tid på, og det ville både styrke mine Bibelkundskaber (så jeg blev bedre rustet i debat og mission for de "unåede", som man sagde), og samtidigt ville det give mig 25-50 nye nære venner, som kom i samme Rigssal.
Jeg tænkte, åh jamen de er så gæstfri og imødekommende, de kerer sig om dem, de lige har mødt og stadig ikke kender, de åbner deres Rigssal og hjem for alle, der vil det. Men det er jo kun, sålænge man kører fuldstændig efter deres hjemmestrikkede regler, og gør alt det korrekte og afstår fra alt, som ældsterne ikke tillader, at der er fryd og gammen.
Træder man ved siden af, viser man vedvarende tvivl og sætter spørgsmålstegn ved ældsternes autoritet og organisationens udstukne retningslinier, regler og dogmer, jamen så kan de jo afskære en, "udelukkelse" kalder de det i dag, og så er det fuldstændig slut med at se sine "venner", alle dem man har stået så nær (..??..), og man er ladt alene - medmindre man vender sig fra sin "synd" (!).Tilbagekalder og fortryder alt det man står for, som ikke passer med det, som de forkynder og udråber til eviggyldige af Gud fastsatte sandheder.
Jeg skriver alt det her, fordi jeg synes det ser ud til, at Evangelist har flere af de træk til fælles med Jehovas Vidner.
Alt godt, Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#95992 - 24/05/2008 13:48
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Joss. Jeg vil også tilslutte mig de advarsler, der allerede er kommet her - og anbefale dels kritisk.dk, som Amby også henviste til, samt Dialogcentrets hjemmeside http://www.dci.dk , som også indeholder artikler om Evangelist / Christian Hedegaard og om fremgangsteologien, som denne bevægelse hører ind under. Se her: http://www.dci.dk/index.php?searchword=e...tion=com_search . Forresten er jeg for tiden i gang med at skrive speciale på teologi om fremgangsteologien og Hedegaard / Evangelist. Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (24/05/2008 13:49)
|
|
Til toppen
|
|
|
#96000 - 24/05/2008 18:38
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 03/09/2002
Sted: Århus
|
Jeg er heller ikke, og bliver det heller aldrig. Jeg er Oasemand og det bliver jeg vist ved med at være resten af mine dage.
Jeg vil også advare om det.
Bjarne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#96196 - 29/05/2008 00:39
[Re: Bjarne1]
|
Bruger
|
det kan godt være det her svar er en smule blindt og naivt. men jeg kan bare ikke se de ting i snakker om når jeg er derude . Jeg føler mig 100% fri derude . som om ingen dømmer nogen . det er et utroligt rart sted at være . kan godt være jeg ikke lige kommer ind i Evangelist . men jeg har bestemt ikke noget imod det. men nu skrev jeg også denne tråd for at komme i snak med folk inden for evangelist eller som har været der. håber ikke der er nogen der tager det personligt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#96211 - 29/05/2008 12:55
|
Anonym
Anonym
|
men nu skrev jeg også denne tråd for at komme i snak med folk inden for evangelist eller som har været der. Jeg har været der og råder dig til at holde dig væk. Jeg følte mig også accepteret og godt tilpas til at starte med. Det kan tydeligvis ændre sig. Men det er i sidste ende din beslutning og efter min ydmyge vurdering, hovedpine, om du vil engagere dig i dem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#96218 - 29/05/2008 16:53
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
det kan godt være det her svar er en smule blindt og naivt. men jeg kan bare ikke se de ting i snakker om når jeg er derude . Jeg føler mig 100% fri derude . som om ingen dømmer nogen . det er et utroligt rart sted at være . kan godt være jeg ikke lige kommer ind i Evangelist . men jeg har bestemt ikke noget imod det. men nu skrev jeg også denne tråd for at komme i snak med folk inden for evangelist eller som har været der. håber ikke der er nogen der tager det personligt? Hej Joss - for en gangs skyld er jeg enig med CloudHands! Jeg selv har aldrig været direkte i kontakt med Evangelist, men jeg kender efterhånden rigtig mange mennesker som har, og som det er gået ilde. I det sidste års tid har jeg brugt megen tid på at sætte mig ind i Evangelist-bevægelsens uteologiske, ubibelske grundlag (Trosbevægelsen) og har også stiftet bekendskab med, hvordan ledelsen behandler sine disciple og disses pårørende.  Men du har ganske ret i, at alle bliver modtaget med åbne glade arme, og at der kan gå temmelig lang tid, før det afsløres, at der er noget, der er gruelig galt - og at man ikke slipper godt fra at komme med kritik og indvendinger mod ledelsens dispositioner, endsige undlade at adlyde en eller anden ordre. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#96258 - 30/05/2008 09:30
|
Bruger
|
Hej joss
Du skriver at du gerne vil i snak med nogen der har været inde i evangelist jeg kan godt skaffe en kontakt til en der har været med i evangelist men så bliver det mere privat hvis de vender din mail adrase skal jeg nok skabe kontakt
Som jeg har fortalt dig så er jeg i gang med at skrive en dog og her er et kapitel der handler om en der har været hel inde i centrum af evangelist
Hilsen Preben
Da jeg var 7 år blev mine forældre skilt nu var der ikke længer nogen modvægt min mores frikirke Der var ikke noget at diskuter det var enden at leve som kirken sagde ellers var man besat af djævlen og skulle anger og finde frelsen eller i helt grelle tilfælde udsættes for djævleuddrivelse Det var en svær tid når jeg var sammen med far var han rasende over den måde mor hjernevaskede mig og når jeg kom hjem var de hindes tur jeg var nogle gange ude for at jeg blev lukket ind på verset for at tinge over hvad djævlen havde fuldt mig med af synd og løgn
Da jeg var 12 år flyttet vi til Gørløse, på opfordring af CH. der var ikke mange ting jeg målte at deltage i for i føje mor var det maraton-bønnemøder og opbyggelig foredrag jeg havde godt af og i ferien var vi sammen med de andre fra evangelist var vi på Sommerfestival i Arnborg
I skolen blev jeg blev mobbet og skældt meget ud af lærerne. når jeg kom hjem lærte hurtig at rediger sandheden om, hvad jeg havde oplevet i skolen, for mor faldt over mig, var den mindste antydning af at jeg havde gjort noget syndigt Jeg havde ingen vender uden for evangelist det måtte jeg ikke Efterhånden som jeg blev, ælder, var der mange ting, som unge mennesker gør, som jeg også gerne ville. Mellem mig ind i en sportsklub, have lov at gøre noget på egen hånd. Men jeg måtte aldrig gå ud, lige meget hvor meget jeg svor på, at vi ville leve eksemplarisk. Jeg spurgte sin mor, om hun hellere så hende “død i en rendesten”, end at hun gik til en privat fest. Mor svarede efter sigende koldt ja Min mors retorik generelt var “mærkelig” - bl.a. siger hun, at jeg ikke måtte være sammen med én, fordi vedkommende havde haft sygdom.
Jeg fandt efterhånden ud af, at Evangelist ikke var noget for mig løbende. Deres handlinger stemte ikke for det første ikke overens med bibelen og for det andet ikke overens med andres [andre kristnes] praksis. Det svar jeg fik fra Evangelist, når jeg spurgte hvorfor de gjorde ting, var, at “det siger Gud, at vi skal”. Når vi var til angesamanger i evangelist var der mange der falder om. Jeg har aldrig selv har mærket nogen “kraft” i forbindelse med håndspålæggelserne. når de forsøgte at bede for mig og lagde hænderne på mig, så faldt jeg måske på kommando og skreg lidt, som de andre gjorde - ikke fordi jeg mærkede noget, men fordi ellers ville forbederne ikke lade mig være. Jeg faldt engang af en hest i fuld galop og ødelagde ryggen (så langt så godt - sandt) og så bad de for mig, og jeg blev helbredt. Jeg sagde jeg blev helbredt fordi CH stod og rev i min ryg, og den eneste mulighed for at få ham til at stoppe, var at sige jeg var helbredt. Har tit ligget og nærmest skreget af smerte! Så man kan ikke just sige at den er helbredt... Jeg ville ikke med til møde, og jeg begyndte at ryge. Min mor og Christian Hedegaard og andre begyndte at presse mig til at lade være. De kom med åndelige trusler: ’Du skal omvende dig, ellers gør du Gud ked af det. Du lukker dæmoner ind’, På et tidspunkt satte hun en seddel på døren til sit værelse med ordene: »Jeg vil ikke bedes for, jeg omvender mig ikke.«
En dag sagde jeg til min mor. Du ved at jeg elsker dig, mor men jeg kan ikke at holde vores liv ud Hvis du ikke sletter lidt på kraven flytter jeg. Min mor så trist på mig så sagde hun Evangelists lære kan ikke gradbøjes og vis du ikke vil frelsen, må vi sige farvel til hinanden For min mors skyl indvilgede jeg i et møde med ledelsen. Jeg blev i flere timer pumpet af lederteamet Lena Løbner, Camilla Holstein, Christian og Karen Hedegaard, og jeg fik valget mellem, at jeg ville omvende mig, eller også ville jeg blive smidt ud af Gørløse,« Da jeg nægtede at lade mig påvirke, råbte og pressede mig bare. for at få mig til at omvende mig til sidst da de fandt ud af de ikke kunne overbevise mig om at blive en del af det igen, sagde de: "du har 1 time til at finde ud af om du vil omvende dig, og hvis du ikke omvender dig så kommer du aldrig tilbage"."..
Ændret af Amby (30/05/2008 09:33)
|
|
Til toppen
|
|
|
#96362 - 05/06/2008 16:16
[Re: Amby]
|
Bruger
|
er det ikke Løbners datter du citere fra ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#96367 - 05/06/2008 18:52
|
Bruger
|
Jo! Og Ch har gjort alt hvad han kan for at sætte hinde i miskredit, efterfølgende
|
|
Til toppen
|
|
|
|