2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg |
|
#95755 - 16/05/2008 21:36
Rumvæsner
|
Bruger
Reg.: 02/01/2008
Sted: Hailsham
|
Hej Allesammen her på Jesusnet. Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle poste dette indlæg så valgte den nemme løsning; "andre emner", så kunne det da i hvert fald ikke gå helt galt.  Men til sagen. Som overskriften også indikerer handler dette indlæg om rumvæsner. Jeg har en ven som tror på rumvæsner. Ja, det er sådan set nærmest hans religion. Han tror de har været her på jorden (f.eks Roswell mysteriet) og at de stadig er her p jorden og laver observationer på os mennesker. Feks tror han også at den engelske Maggie McCann er en af deres ofre til obduktion osv. Han siger at det er naivt ikke at tro der er andre derude, hvilket jeg godt kan følge ham i, for er vi mennesker virkelig Guds eneste skabninger? Hvad siger Bibelen om liv på andre planeter og om rumvæsner? Og er det rigtig/forkert som Kristen at tro på rumvæsner? Jeg er pt i England og bor hos en familie herover. Manden i huset er 100% sikker på han har set en UFO - som et slags lysglimt der bevægede sig kanon hurtigt over himmelen. Så hvordan tror I det står til? Findes der rumvæsner? Eller er vi de eneste i universet? Her i Onsdags havde min ven (den samme som nævnt ovenover) fødselsdag og jeg gav ham en bog om rumvæsner som efter sigene skulle være oprigtige livshistorier. Jeg læste lidt i bogen og der siges at rumvæsnerne tror på Gud. Læs også dette link: http://members.tripod.com/adriandvir/indexgod.htmlæs også: http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8050Synes det alt sammen er meget spændende, håber på gode svar og en god debat. Mvh Signe
There was hope for Job like a cut down tree, I hope there's such hope for me!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#95756 - 16/05/2008 21:52
Re: Rumvæsner
[Re: SigneT]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Signe, - jeg fandt to svar i vores svararkiv, hvor der står lidt om rumvæsener: Det ene er Poul Hoffmanns svar på Hvor finder jeg noget om engle? - og i det andet svarer Henning Haahr Andersen svar på spørgsmålet Hvad siger Bibelen om liv i rummet? God læselyst! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#95771 - 17/05/2008 21:31
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Signe  Nu har jeg ikke gennemlæst linkene - men for mig at se er fyren her ret langt ude. Mange af "rumvæsnernes" argumenter kan genkendes fra visse af de agnostikere der tendenderer mod teisme (gudstro), nemlig at der findes et Højeste Væsen, men vi kan ikke vide noget om dennes egenskaber eller væsen. Dette er en af årsagerne til at jeg tror at der her er tale om en mand som mente at kunne gøre sig interessant ved at opdigte nogle historier om at have været i kontakt med rumvæsner. For mig at se er det indlysende spørgsmål: HVORFOR vælger disse rumvæsner at kommunikere med en, nu må i ikke misforstå mig, relativt ligegyldig mand, i stedet for at tage kontakt til Jordens myndigheder - eks. en af stormagterne eller, endnu mere sandsynligt, FN? Men alt dette betyder ikke at jeg afviser rumvæsners eksistens i det hele taget. Det jeg afviser er hvad jeg regner som ham "Adrian"s svindelnummer. Jeg tør ikke sige om der findes rumvæsner. Jeg indrømmer at statistikkerne taler for det - og egentlig kan jeg heller ikke se det som mange (både ateister og kristne) siger, nemlig at det skulle være et problem for kristendommen hvis der fandtes rumvæsner. Tværtimod! I min optik vil det være darwinisterne og de som forkaster "ex nihil nihil fit" ("af intet kommer intet" - gammelt argument mod de der afviser Guds eksistens og mener at universet dybest set er en tilfældighed) som står med et forklaringsproblem. Matematikere har regnet oddsene ud for at livet skulle kunne begynde på Jorden rent tilfældigt, og de er helt absurd små. Men er man pedantisk nok kan man jo sige: "Jooh, men det KUNNE jo ske". Dette bliver et problem når intelligent livsform nr. 2, 3, 4, 100, osv, opdages. For så er det lige pludseligt ikke kun een planet hvor livet er opstået helt tilfældigt (kan sammenlignes med et bornholmerur der blev til ved at alle delene spredtes ud på et gulv), men 2, 3, 4, 100, osv. Og oddsene for dét er så latterligt små at det er mere sandsynligt at solen står op i vest i morgen. Biblen fortæller os intet om eksistensen af evt. liv i rummet. Og hvorfor skulle den? Biblen omhandler Guds frelsesplan for MENNESKET - hvorfor det er temmeligt irrelevant at skrive noget om evt. liv andetsteds. Jeg vil altså ikke sige at kristne enten SKAL eller IKKE KAN tro på rumvæsner. Selv er jeg uafklaret, men hælder nok mest til at der findes "aliens". Ganske enkelt fordi jeg ikke kan se hvorfor Gud skulle skabe så enormt et univers for at det bare skulle stå tomt - når nu vi kan observere her på Jorden at HVER en lille del af vort økosystem, fra vulkanen til den mindste myre, har en funktion. Det ville ikke give mening for Gud at skabe så enormt et univers med hundredetusindevis af milliarder af stjerner (= sole), tusindevis af milliarder planeter, og så kun skabe intelligensvæsner i Sit billede i en lille afkrog heraf. Dette syn tager ABSOLUT INTET fra menneskets værdi, eller vores Gudbilledlighed. Medmindre, selvfølgelig, at man mener at Gud har to arme, to ben, ti fingre og ti tæer, samt hårvækst, osv. Men det kan jeg ikke forestille mig at nogen gør. Gudbilledligheden sigter til at vi er skabt som fornuftsvæsner, som tænkende væsner, modsat dyrene. Gudbilledligheden består i at vi, modsat dyrene, på den yderste dag skal stilles til regnskab for vores liv - fordi vi har del i Guds billede, Guds væsen, og derfor kræves til regnskab for hvordan disse gaver er blevet forvaltet. Mvh JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#95775 - 17/05/2008 21:59
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
Reg.: 09/12/2007
|
Der er vist en her, som har set for meget star trek
|
|
Til toppen
|
|
|
#95785 - 18/05/2008 00:08
[Re: Jensen578]
|
Bruger
|
Huh? 1: Jeg ved ikke lige hvor du vil hen med dén kommentar? 2: KAN man se for meget Star Trek?  Ej, men hvordan skulle din kommentar forstås? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#95789 - 18/05/2008 12:07
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Hej Signe. Jeg er overbevist om at der er masser af primitivt liv derude. Med al den forskelligartede liv der er her på Jorden (Som JF også var inde på) kan jeg ikke se hvorfor Gud ikke også skulle have "drysset" lidt liv på andre planeter. Fx tror jeg at vi kan finde bagterier på en af Jupiters måner, Europa. Det er meget muligt at der er vand under isen, og det gør at der er gode muligheder for liv.  Med anden intelligent liv er jeg lidt i vildrede. Jeg kan sagtens forestille mig at Gud også har lavet intelligent liv på andre planeter, men jeg kan til gegæld også sagtens forestille mig at vi er de eneste... Jeg tvivler dog meget på at de har været her. Afstandene i universet er alt for store, selv hvis der skulle vrimle med intelligent liv derude. Hvis vi fx skulle rejse ud, bare til kanten af vores solsystem, med de hurtigste rumfærger vi har på nuværende tidspunkt, ville det tage mere end 29.000 år ifølge mine udregninger. Hvis vi så forestiller os at rumvæsnerne er langt mere fremme i udviklingen end vi er, vil grænsen alligevel være lysets hastighed, og det ville alligevel tage flere år at nå selv de nærmeste stjerner.
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#95790 - 18/05/2008 12:09
|
Bruger
|
2: KAN man se for meget Star Trek? Nej da. 
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#95794 - 18/05/2008 18:09
[Re: VNielsen]
|
Bruger
|
Tjah, der har været nogle teorier fremme om hvordan man evt. KUNNE rejse langt hurtigere end lyset. Jeg kender ikke til en, seriøs, teori som direkte vil bryde lysets hastighed (som i Star Trek f.eks.  ), men een mulighed for at gøre intersolare rumrejser mulige er de såkaldte "ormehuller". Hvis jeg har forstået teorien er den nogenlunde sådan her: Universet kan sammenlignes med et stykke papir. Hvis du vil fra punkt A til punkt B, fra den ene ende af papiret til den anden, er den traditionelle måde at du tegner en streg mellem de to punkter. Men det er ikke den hurtigste. Den hurtigste måde er at du bøjer papiret, og prikker hul i det - så er du med det samme på det punkt du gerne vil. Så vidt jeg har forstået er det nogenlunde det samme man taler om at ville gøre med universet: Bøje rum-tiden så man lynhurtigt kommer fra eet punkt til et andet. Problemet er at det kræver fuldstændig ABSURD meget energi at gøre - mere end vi overhovedet er i stand til at frembringe på nuværende tidspunkt, og man er vistnok ikke engang sikker på hvordan det teoretisk skulle kunne gøres. Men en fremmed civilisation, som måske er tusindvis af år foran os i teknologisk udvikling, kan sagtens tænkes at have fundet ud af en metode. Men alt det her er jo yderst spekulativt  PS: Bare lige for at slå det fast inden jeg måske bliver lagt noget andet i munden :): Jeg tror HELLER ikke at eventuelle aliens har været her på Jorden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#95795 - 18/05/2008 18:30
Der er intelligent liv derude!
|
Jalokin
Anonym
|
Med anden intelligent liv er jeg lidt i vildrede. Jeg kan sagtens forestille mig at Gud også har lavet intelligent liv på andre planeter, men jeg kan til gegæld også sagtens forestille mig at vi er de eneste... Jeg er helt overbevist om, at der er intelligent liv derude. Beviset på det er, at de ikke har kontaktet os 
|
|
Til toppen
|
|
|
#95799 - 18/05/2008 19:38
Re: Der er intelligent liv derude!
[Re: ]
|
Bruger
|
Hehe, den har jeg hørt før.  Men vi skal vel nok få svaret engang. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#95800 - 18/05/2008 19:45
|
Bruger
|
Hej JF. At kunne rejse med warp-hastighed, er alle fysikere og astronomer enige om er rent fiktion. At lysets hastighed er en "mur," forstået på den måde at intet vil kunne rejse hurtigere end det, uanset hvor langt fremme man er teknologisk. Teorien om ormehuller kender jeg godt, både fra Star Trek og fra videnskaben. Men du har ret i at det er rent spekulativt, og der er uenighed om det overhovedet er muligt. Men hvis det er, så er der da en mulighed for at rumvæsnerne har fundet en måde at lave dem på. I Star Trek ligger DS9 jo ved et ormehul. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#95801 - 18/05/2008 20:22
|
Bruger
|
Tjah, hvis man vil være pedantisk HAR man jo rejst hurtigere end lyset (dvs. kommet hurtigere frem end ved en hastighed på 300.000 km i sekundet) hvis man via et ormehul kommer fra een ende af galaksen til en anden på hvor lang tid det nu tager at krydse sådan et  Men ja - "konventionel" rejse hurtigere end lyset er der enighed om er umuligt. Jeg tror heller ikke at jeg fik skrevet noget andet?  Hehe - noget af det underligste jeg har set i ST endnu var da de besluttede at "flytte" hele rumstationen fra Bajors kredsløb til ormehullet. Noget af en bedrift i hvert fald  Lige et lille PS: Engang var alle også enige om at verden blev holdt oppe af en kæmpe ved navn "Atlas" (vistnok)  hehe...
|
|
Til toppen
|
|
|
#95804 - 18/05/2008 21:10
|
Bruger
|
Det afsnit husker jeg ikke lige jeg har set... Men jeg har også altid været mere til TOS, TNG og Voyager. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#95808 - 18/05/2008 22:41
|
Bruger
|
Det var det allerførste afsnit det skete i  TNG er faktisk den bedste synes jeg. TOS er ret god når man tænker på hvornår den er fra, men Voyager har jeg det lidt ambivalent med. Janeway er noget af det mest usympatiske jeg er stødt på i nogen serie, så det gør måske at jeg er lidt farvet  "Enterprise" (den nyeste af serierne) er dog min favorit 
|
|
Til toppen
|
|
|
#95826 - 19/05/2008 12:51
|
Bruger
|
TNG er mener jeg også er den bedste, og jeg synes TOS er fantastisk godt lavet, når man tænker på de få teknologiske muligheder der var, da den blev lavet. Enterprise kan jeg slet ikke lide, og synes det er synd den er blevet lavet. Den skal jo forestille at foregå før TOS, og det er alt for tydeligt at se at den er meget nyere. Jeg synes det ødelægger det lidt. Men hver mand sin smag. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#95988 - 24/05/2008 11:13
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Jesusfreak: For mig at se er det indlysende spørgsmål: HVORFOR vælger disse rumvæsner at kommunikere med en, nu må i ikke misforstå mig, relativt ligegyldig mand, i stedet for at tage kontakt til Jordens myndigheder - eks. en af stormagterne eller, endnu mere sandsynligt, FN?
Det mest sandsynlige er vel, at en hypotetisk ikke-jordisk civilisation har en regel om ikke-indblanding i andre planeters befolkninger, der ikke har opnået samme tekniske og etiske udviklingsniveau. Denne regel søges også efterlevet i StarTrek. Her på jorden kunne man også med mange fornuftige begrundelser vedtage en regel om ikke-indblanding, hvis vi fandt et naturfolk, der lever helt isoleret og uforstyrret. Det udelukker ikke, at man kunne studere et isoleret naturfolk, hvis det kunne lade sig gøre uden forstyrrelse og indblanding. Utallige UFO-rapporter og andet kunne tyde på, at Jordens befolkning iagttages af en ikke-jordisk civilisation, der har udviklet avanceret teknologi.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#96020 - 25/05/2008 14:15
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
Hej Hoeg
Det er også det jeg hælder til - men det har disse aliens jo så afsværget ved, med fuldt overlæg, at tage kontakt til denne mand, og bruge ham til at få budskaber ud til menneskene, osv. Så de vil åbenlyst gerne i kontakt med os.
Så er spørgsmålet: Hvorfor vælger de en John Doe, som folk bare griner af, i stedet for at tage kontakt til en af stormagterne, eller FN?
....fordudsat at hans claims er rigtige - og ikke bare opspind for at få opmærksomhed, hvilket jeg tror er det mest sandsynlige.
Jeg ved ikke hvor seriøst man skal tage de der "utallige UFO-rapporter og andet". 99% er vejrballoner, eller hemmeligtstemplede fly under udvikling. Tænk over det: Hvis disse aliens har besluttet sig for at observere os, men ikke gribe ind, så har de altså været decideret indiskrete i deres observationsmetoder - såfremt man bygger en sådan påstand på diverse "UFO-sightings". Mon ikke en race der er så teknologisk fremskredne at de har kunnet krydse den absurd lange afstand mellem deres planet og vores, ville være i stand til at observere os uden at vi opdagede det?
I øvrigt er jeg uenig i at vi bør blande os helt udenom et evt. nyopdaget naturfolk. Vi skal ikke påtvinge dem vores moderne liv, men vi skal i hvert fald forkynde Evangeliet for dem. Det er vores pligt som kristne.
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#96167 - 28/05/2008 02:08
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Anne  HVIS (og som enhver har fundet ud af regner jeg med at denne historie enten er resultatet af John Doe's galopperende vanvid, eller det pure opspind) aliens har observeret os igennem flere år inden de tog kontakt til os - så ved de udmærket godt hvordan Jordens geopolitik ser ud. De ville være bekendt med magtforholdene på vor planet - for de ville være nødt til at fastslå magtforholdene for at finde ud af hvordan de bedst tager kontakt til menneskeheden, og dermed udbreder det budskab de har til os. Det ville de gøre via en stormagt (eller supermagten), eller FN - ikke gennem en eller anden Mr. Nobody fra bøhlandet..
|
|
Til toppen
|
|
|
|