Ja, jeg ved godt, man plejer at sige 33 år, men sagen er, at jeg er ved at læse Irenæus, og han fremfører det synspunkt, at Jesus var mellem 40 og 50 år, da han blev korsfæstet.
Irenæus' argument er tofoldigt, der er en "kristologisk" (i mangel af bedre ord) del og en eksegetisk.
Det kristologiske argument går ud på, at eftersom Jesus identificerede sig 100% med mennesket og blev inkarneret i alle menneskelivets faceter, således at han kom som et lile barn, skulle lære at tale og gå osv., så følger det naturligt, at han også smagte alderdom.
Dette argument er ikke så stærkt, men det siger lidt om, hvorfor Irenæus finder at det trods alt har en vis vigtighed.
Det andet argument derimod, er hentet fra Biblen, hvor Jesu modstandere siger til ham "Du er endnu ikke halvtreds år, og du har set Abraham?". Hvis Jesus havde været i trediverne, argumenterer Irenæus, så ville anklagen have lydt at "du er endnu ikke fyrre år..."
Hans modstandere havde absolut ingen interesse i at få ham til at fremstå som ældre end han var, derfor slutter Irenæus, at Herren var mellem 40 og 50 år på dette tidspunkt.
Er der andre ting der peger i anden retning, og fx støtter den traditionelle 33 års-teori?
Så vidt jeg kunne se ud fra wiki-artiklen er der albuerum til at han kan være op til 43 år ved korsfæstelsen (f. 7BC d. 36AD).
Mvh. Steffen