Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#95112 - 28/04/2008 02:10 Alkaholisme
Anonym
Anonym

Jeg skriver til jer om råd. Jeg er gift med en alkoholiker, der nu er ved at splitte hele familien ad. Jeg er bange for ham fordi, han ændrer sig bare ved det mindste alkohol i sig. Det jeg ser foran mig er en mand fuld af ondskab og noget så voldsomt et had til alt og alle, der fylder mig med en lammende frygt. Jeg og mine børn bliver utrygge og føler os fuldstændig hjælpeløse.
Hvorfor vil Jesus ikke gribe ind i mit/vores liv da han ved jeg lider og ikke kan forlad min mand på grund af min kristne tro og overbevisning. - Vi, mig og vores børn, kan ikke leve i en sådan verden hvor alt bliver styret af, om han er fuld eller ej.
Når han er ædru så går alt godt, når han er fuld er djævlen bogstavelig talt løs i hjemmet, det er som om rummet ændre sig - alt bliver mørkt og truende og jeg mister min livskraft. - Det eneste jeg kan er at bede for mig og mine og for ham så han bliver sat fri.

Ændret af Bloch (30/04/2008 15:32)

Til toppen 
#95232 - 30/04/2008 15:35 Re: Alkaholisme [Re: Anonym]
Bloch
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 15/06/2007
Sted: Rønne
Kære anonyme!
Du befinder dig i en frygtelig situation, og jeg forstår, at du må føle dig lammet. Du skriver, at din mand er flink og rar, når han er ædru. Betyder det også, at du i den situation, kan fortælle ham, hvordan du og børnene lider, når han er fuld?
Med den korte beskrivelse du giver, har jeg meget svært ved at se, at du og dine børn kan holde til dette pres i det lange løb. Jeg forstår også, at du gerne vil redde jeres ægteskab. Det er også værd, at kæmpe for sådan en redning, men det koster altså kamp.
Når din mand er ædru, håber jeg du kan tage en snak med ham om dette. Fortæl ham, hvad du føler, og hvordan du oplever, at børnene og du lider under det. Fortæl ham også, at du ønsker at blive hos ham, og støtte ham. Hvis du virkelig ønsker at redde jeres ægteskab, er du også nødt til, at fortælle ham, at din støtte kan han kun forvente, hvis han selv er villig til at arbejde med, og det betyder, at han må gå i behandling.
Du må huske, at det er den mand du elsker, som du gerne vil hjælpe, og derfor er det vigtigt, at du ikke angriber ham, men både fast og kærligt fortæller ham, hvad du oplever.
Det er ikke nogen let vej, der ligger foran dig, og du må gøre dig klart, at det ikke kun er din mand der har brug for hjælp, du og dine børn har det også. I har gennem sikkert lang tid lidt under disse forhold, og det betyder også for jer, at I har brug for hjælp, både til selv at komme på fode, og til at kunne give din mand den rette støtte.
Der er i dag flere gode muligheder for hjælp, hvor der også er forståelse for, at familien har brug for støtte. Jeg vil derfor opfordre dig til at søge professionel hjælp. Det kan også være en støtte for dig i, hvordan du skal støtte din mand, og hvordan du skal gribe det an overfor ham. Jeg vil her anbefale, at du f.eks. kontakter pårørende arbejdet i Blå Kors.
I har en lang vej for jer, og der vil være mange bakker. Men Jesus lover, at han vil være med os alle dage, også de tunge og mørke (Matt. 28,18). Må han give jer kræfter til at gå den lange vej, for så er der også håb for jeres ægteskab.

Med ønsket og Jesu nåde må følge jer
Jørgen Bloch

Jørgen Bloch

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær