Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#95095 - 27/04/2008 03:38 Tro-angst og fortvivlelse.
Anonym
Anonym

Hvordan kan det være, at når man tror på Jesus,at man så ikke føler fred?
Hvordan kan man vide, at man gør det rigtige?
Er det fordi man ikke tror nok, at man er angst og fortvivlet over at man på trods af, at man beder ikke får svar og føler sig gudsforladt?
Kan frelsen forsvinde?

Ændret af Susanne_K (02/05/2008 16:29)

Til toppen 
#95304 - 02/05/2008 16:33 Re: Tro-angst og fortvivlelse. [Re: Anonym]
Susanne_K
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 13/06/2007
Sted: Fyn
Kære du!

Det er svære ting du kæmper med – Svære fordi vi som mennesker som oftest synes vi har brug for at føle os trygge og sikre, have oplevelsen af at have fred inden i os. Også i vores forhold til Gud.

Dog er vores følelser, vores fornemmelser ofte ret ustabile, fordi de så let bliver påvirket af de ting vi oplever i vores hverdag, i vores liv. Sker der svære ting i vores liv, så det vi troede var sikker grund ikke længere er det, så kan det have indflydelse på hvordan vi tænker om vores forhold til Gud, vi kan føle os forladte af ham, eller vi kan komme i tvivl om, om vi nu også har taget de rigtige beslutninger, gør vi Guds vilje osv.
Jeg ved ikke om det er den slags ting du bl.a. tænker på, når du skriver som du gør.

En gang imellem kan jeg tænke at det ville være super hvis Gud bare kunne give os en helt sikker følelse indeni, når vi kom til tro på ham, som vi altid ville kunne kende ud fra andre fornemmelser og så skulle den være barometer på, om vi var på vej væk fra ham eller ej.
Og dog… jeg er bange for, at hvis han havde givet os et sådant barometer, så ville vi være mere optaget af det, og af at mærke efter, frem for at stole helt og holdent på ham. Være mere optaget af at tjene ham for at vi kunne have den rigtige fornemmelse inden i, end af at gøre det fordi, han siger vi skal være lys og salt i verden.

Derfor har han i hans store visdom, bundet det hele til hans ord, til hans løfter, som han vil holde til evig tid.
Når han siger at vi er frelst, når vi tror på Jesus, så ER vi frelst, når vi tror på Jesus, også selvom vi ikke kan mærke det og er i tvivl om det. En god idé kunne være at du finder nogle gode vers i bibelen, som du enten kan bruge som din bøn, eller holde fast i, når alt inden i dig er svært. Hold Gud fast på hans løfter og bed om hans hjælp til at tro det. Du må gerne sende mig en mail på susanne@jesusnet.dk , så skal jeg sende dig nogle gode vers at holde fast i.

Når det er sagt, så ja, der noget der kan tage freden, ødelægge freden og i sidste ende, fører os, dig - og mig – væk fra Gud, væk fra frelsen. Og jeg vil her pege på to ting.
For det første, hvis vi ikke sørger for at vores tro får noget at leve af. Derfor er det godt, at være en del af et kristent fællesskab, lytte til forkyndelse af Guds ord, læse i det, arbejde med det gennem f.eks. bibelstudie. Og have stille stunder sammen med Gud.
Jeg ved at du føler at Gud ikke svarer på dine bønner og at han har forladt dig. Og så kan du jo med rette spørge hvorfor du så skal søge ham og bruge tid på ham.
Men jeg er overbevist om, at han ikke har forladt dig. At han tænker på dig og elsker dig som sit dyrebare barn.
I Esajas kap. 46;4 siger Gud sådan her: ”Til I bliver gamle er jeg den samme, til I bliver grå bærer jeg på jer. Det har jeg gjort, og jeg vil stadig løfte jer, bære på jer og bringe jer i sikkerhed.” – Det er et løfte han vil holde og det gælder også dig! Nogen gange trækker han sig lidt tilbage, for på den måde at få os til at søge endnu tættere til ham. Men han forlader os ikke.
Og måske, og jeg skriver måske, har han svaret dig på din bøn, men du er kommet til at stirre dig så blind på den måde som du forestiller dig at han skal svare dig, at du slet ikke opdager at han har gjort det, eller gør det.

Den anden ting, som kan ødelægge vores fred. Det er hvis vi har synd i vores liv, som vi ikke har bekendt, ikke har gjort op med. Enten fordi vi måske ikke har tænkt på det som synd, eller fordi vi ikke har lyst til at gøre op med den. Jeg ved ikke om det hænger sådan sammen i dit liv. Det må du bede Gud om at vise dig, hvis det gør. Brug lidt tid på at tænke dit liv igennem under bøn, om der skulle være noget som kan skille dig fra Gud. Måske vil det være en god idé at opsøge en sjælesørger, som kan hjælpe dig med det, og tilsige dig syndernes forladelse, når du har bekendt det, som evt. er kommet frem.
I det hele taget, tror jeg, at det kunne være godt for dig at tale med en sjælesørger om de ting som du her kæmper med.

Lad mig til sidst understrege, at der i bibelen ikke bliver talt om, at det er størrelsen på troen det afhænger af, om man har fred med Gud. Jesus bebrejder nogle steder sine disciple deres lille tro, men det er aldrig en frelses betingelse, han betinger ikke at de skal have en stor tro, før han vil være sammen med dem, for det vil han, også når de tvivler og kæmper.

Må Gud give dig sin fred!
Kærlig hilsen
Susanne K.

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær