Hej Michael -
Jeg synes sådan set teksten i 1.Mos.9,18f giver sig selv -
Det er vel ikke meget anderledes end hvis vi forestiller os en lignende situation i dag:
En mand ligger nøgen på sofaen og sover brandert ud - en af hans sønner kommer ind, og i stedet for stilfærdigt at lægge et tæppe over ham, kalder han på sine brødre:
HEJ

- kom her ind! - NU skal I bare se vores far !!!! - han er helt splitternøgen - hæhæhæ -

- det ville da være en ualmindelig ukærlig handling at ydmyge sin far på den måde.
Brødrene opførte sig helt anderledes hensynsfuldt.
Men om nøgenhed er syndig - det må komme an på situationen. I saunaen er det ikke anset for usømmeligt.
Hvor lidt eller hvor megen nøgenhed, der er til forargelse, er afhængigt af kultur og tid og sted - og så må vi vel også tænke på, at vi ikke må bringe nogen til fald - - dét er i hvert fald syndigt! - f.eks. ved at lege strandløver, eller -løvinder.
Oprindelig gik Adam og Eva nøgne rundt, men efter syndefaldet skammede de sig over deres nøgenhed og dækkede sig med figenblade - - og Gud syede endda selv skindtøj til dem!
Han vidste de ville få brug for mere effektiv beskyttelse end et par blade herude i verden - uden for Edens have.
Så det naturlige er vel, at vi har det på samme måde og ikke blotter vores intime dele offentligt.
Se også 1.Kor. 12,23.
Ud over det står der ikke noget om naturisme i Bibelen, så mon ikke vi bare skal bruge vores sunde fornuft?
Jeg har selv en nogle gange badet med familien ved Melby fribadestrand, hvor man ikke behøver at stå og fægte inde i en badekåbe, når man skal have sit våde og ubehageligt tilsandede badetøj på igen - det var da ok, og ikke til forargelse for nogen -
- men, bortset fra at slippe for sandet i badebukserne, hvad får du så ud af at være naturist, som du ikke kan få med shorts på ?
Det er måske et fjollet spørgsmål, men jeg har tit spekuleret over det - for der må vel være andet og mere i det?
kristina