2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#95468 - 05/05/2008 22:46
Re: Er "syndefaldet" 10 mia år gammelt?
[Re: hoeg]
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Du har ret i at kristendommen bestemt ikke er kvindeundertrykkende. Paulus: "manden er kvindens hoved" "kvinden er mandens afglans" "manden blev ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld" "Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne" matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#95479 - 06/05/2008 15:16
[Re: Sammy]
|
Bruger
Reg.: 12/02/2008
Sted: København
|
Hej Sammy Jeg må give Jerry ret, det er en temlig kringlet forklaring: Jeg må give Hoeg opbakning her.. Der er ikke noget til hinder for at der skulle have været flere mennesker end Adam og Eva.. Det hebraiske ord 'adam' betyder mand, men også 'mennesket' som begreb.. Sætter du den bestemte artikel 'ha' på, så det bliver ha'adam, er det mere nærliggende at forstå det som menneskeheden..
Da mennesket (ha'adam) blev skabt i den første del af Skabelsesberetningen, blev mennesket (ha'adam) skabt som mand og kvinde (zachar v'neqevah), så der er altså tale om flere mennesker allerede på det tidspunkt..
Jeg kan personelig ikke et ord hebraisk men derfor kan jeg sagtens fornemme en søgt forklaring når jeg ser den. At lade Adam og Eva være flere personer når det passer i ens kram (som forfædre til Kains kone) og enkeltpersoner (når de spiste æblet og gav alle deres efterkommere arvesynden) det lyder som et krumspring. Men der var måske tale om et kollektivt æbleskud, med flere talende slanger og bunker af æbleskrog? Hvis Jerry skulle være uvidende på grund af hans bibelforståelse kan man sige de samme om samtlige oversættere og bibeludgivere der lader en så grundlæggende tvetydighed om verdens skabelse passere. Tillykke med du kan hebraisk du er vel nok en helt  . Du bliver nok nødt finde dig i at niveauet er lidt lavt, når du diskuterer med de knapt så salvede. Personeligt har jeg desværre ikke plads i min timemanager til lektioner forløbigt. Men det må du ikke tage personeligt, jeg har så travlt at jeg ligeledes har udsat arabisk som jo er totalt nødvendigt for at opfatte koranens gudommelige natur. Ideen på fora er vel at man kan mødes med forskellige meninger OG forudsætninger. Der er modsat ikke nogen der tale for folk der ikke har haft termodynamik på universitetsniveau, burde holde sig fra at deltage i denne tråd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#95480 - 06/05/2008 17:10
[Re: Sammy]
|
Bruger
Reg.: 27/08/2007
|
Sammy: Er det fra den samme bog, hvor du fik historien om at religiøse jøder ville slå dig og din kæreste ihjel, hvis hun havde for kort nederdel på? Jeg må da nok sige, at du er god til at 'pynte' på, hvad jeg har skrevet: "Mindes for øvrigt, da jeg og en veninde var i Israel, tilfældigvis da Yom Kippur-krigen brød ud i 1973. Vi befandt os nær Knesset (sirenerne hylede - mobilisering) - og uden at vide det - i de ortodokse jøders kvarter - og blev advaret af en mand, der fortalte os, at hendes korte nederdel kunne provokere til et overfald på os." http://debat.ateist.net/showthread.php?t=3020 Angående min udtalelse "...jødiske modbydelige helligheder, der bl.a. nedgører kvinder, når de har deres menstruation." Så tillader jeg mig at citere fra et debatindlæg fra 14-07-2003 på ateist.net: ---------------------------------- Så sent som her den 2. juli [2003] havde DR1 en udsendelse om ortodoks jødedom (samme udgangspunkt som islam og kristendom), hvor en kvinde fortalte, at hun i seks uger efter en fødsel var uren, og at ingen derfor måtte berøre hende. Efter en kvindes menstruation anses hun i denne religion for uren i syv dage (dette krav hentet fra Biblen), og først efter et rituelt bad, hvor hun skulle fremsige følgende: "Lovet du herre, som har befalet os at dykke ned i renselsesbadet" (dette kaldet mikvah), var hun renset og kunne atter berøres af sin husbond. Hvis en kvinde blev syg, var der absolut forbud mod at hjælpe hende, hun måtte ikke berøres. Hendes herre, husbonden, havde bare at holde nallerne væk. En kvinde havde fået tvillinger og ville have en pause inden flere børn, men skulle bede rabbineren om at måtte fortsætte med p-piller. Hvorpå rabbineren allernådigst gav hende fire måneder mere. Tænk en religion, hvor rabbineren bestemmer forplantningshyppigheden ved hjælp af p-pilleudstedelsen. Jeg har været i Israel (1973 under yom kipur-krigen) og dér set, hvordan man ved Grædemuren havde opdeling mellem kvinderne og mændene. Præcis på samme måde, som der var opdeling i den danske lutheranske kirke, og dér skal man ikke 800 år tilbage, før denne opdeling blev kasseret. Selv i dag er der danske fundamentalistiske folkekirkepræster, der er imod kvindelige præster. ---------------------------------- I øvrigt angående mikvah, så se fx dette fra DRs arkiv om Den rituelle renselse: Når en ortodoks, jødisk kvinde menstruerer, er hun uren i syv dage, og ingen må røre hende. I 2000 år har jødiske kvinder efter de syv dage gået i rituelt bad, mikvah, for at blive rene og blive genforenet med deres mænd.
Bryder tavshedens lov
Dokumentarfilmen ”Den rituelle renselse” giver et sjælden indblik i et jødisk, religiøst kvindeliv. Et liv, hvor jødiske kvinder lever inden for en ramme af strenge, maskuline, religiøse love, der både former livet for den ægteskabelige og den kvindelige seksualitet.
”Den rituelle renselse” modtog prisen for bedste dokumentarfilm på The Jerusalem International Film Festival i 2002 blandt andet for ”sine æstetiske kvaliteter og for sin modne og modige tilgang til sit emne” og 1. prisen på Festival International de Programmes Audivisuels, FIPA i 2003. http://presse.dr.dk/presse/Article.asp?articleID=20073Som du ser, Sammy, så er mine udtalelser baseret dels på egne oplevelser, dels på radioudsendelser - altså ikke som af dig hævdet fra 'den samme bog'. I øvrigt kan du ved at google på ordet mikvah finde flere artikler om denne kvindeundertrykkelse. Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#95482 - 06/05/2008 17:35
[Re: Jerrt]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Jerry Selv i dag er der danske fundamentalistiske folkekirkepræster, der er imod kvindelige præster. Ja, og det er der også mange kvinder, der er! Jeg er selv en af dem. Eller nej, jeg jeg vil hellere sige det på den måde, at jeg er ked af, at vi har fået den ordning, at kvinder kan blive præster i folkekirken. Kvindelige præster som personer har jeg naturligvis ikke noget imod. Dem jeg kender har jeg et udmærket forhold til, selv om jeg er uenig med dem i deres kønsrolle-synspunkter. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#95483 - 06/05/2008 17:48
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Jerrt, Jeg har ikke lige tid til at skrive så meget, så vil i stedet lege lidt Sokrates og stille en masse spørgsmål... Tænk en religion, hvor rabbineren bestemmer forplantningshyppigheden ved hjælp af p-pilleudstedelsen. Sådan ville det være hvis graviditeter var noget der "just happens", men oftest kan kvinden selv bestemme, om hun vil lade sig besvangre. Det er altså stadig 100% op til kvinden og hendes mand, om de skal have børn og hvor mange... Jeg har været i Israel (1973 under yom kipur-krigen) og dér set, hvordan man ved Grædemuren havde opdeling mellem kvinderne og mændene. Præcis på samme måde, som der var opdeling i den danske lutheranske kirke, og dér skal man ikke 800 år tilbage, før denne opdeling blev kasseret. Kan du selv nævne nogen fordele ved at mænd og kvinder er adskildt i gudstjenestesammenhæng? Selv i dag er der danske fundamentalistiske folkekirkepræster, der er imod kvindelige præster. Jeg tror de fleste vil foretrække at blive kaldt "konservative" frem for fundamentalister, som betyder noget lidt andet. Hvordan begrunder man dette nej? Hvad ser du som problematisk i disse begrundelser? Hvad adskiller præsteembedet fra andre erhverv? Hvilke religion (og især hvilken slags religioner) har "præstinder"? Hvilke har udelukkende præster? Hvilken symbolik ligger der i en præstinde? I en præst? Og endelig: Er de "ortodokse jøder" et godt billede af hvad jødedommen er, eller er de lidt ligesom Westboro Baptist Church? Eller et sted imellem? Hvordan har en gennemsnitlig jødisk kvindes levestandard historisk været i forhold til omliggende kulturer? Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#95484 - 06/05/2008 20:18
[Re: matthias]
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Paulus: "manden er kvindens hoved" "kvinden er mandens afglans" "manden blev ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld" "Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne"
hej matthias!
Mener du (og andre), at ovenstående udsagn repræsenterer kristendommen?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#95493 - 07/05/2008 00:57
[Re: Faidros]
|
Bruger
Reg.: 24/09/2007
|
Hej Faidros..
Jeg har intet sted påstået at jeg skulle være en helt, fordi jeg kan hebraisk.. Hvad jeg prøver at få Jerry til at forstå er, at hvis han vil tage en kritisk indgang og samtidigt en seriøs diskussion, så nytter det ikke at lege højt på strå, hvis personen man 'står' overfor, rent faktisk har en bedre forståelse og indsigt i den debatterede tekst, end en selv..
Det er heller ikke et spørgsmål om at lade Adam og Eva være en eller flere personer, når det passer i mit kram.. Det er netop derfor jeg prøver at påvise nogle ting i den hebraiske tekst, som forsvinder ved den danske oversættelse.. Som jeg også har vist ved en online-oversættelse, så betyder ha'adam, menneskehed.. Det er ikke noget jeg pludseligt sidder og finder på..
Når jeg debatterer med andre personer, så forventer jeg skam ikke et højt niveua.. Det gør jeg til gengæld når en person optræder nedladende og arrogant, som jeg mener at Jerry konsekvent gør overfor troende.. Og så hjælper det ikke at han til tider lige gør tingene en tand værre eller ligefrem digter lidt..
Hvis du lægger mærke til min diskussioner med LarsBJ og Cloudhands, så vil du også lægge mærke til at jeg skam intet har imod forskellige meninger.. Ellers ville jeg bestemt heller ikke befinde mig på et kristent forum, når jeg er jøde..
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#95494 - 07/05/2008 01:10
|
Bruger
Reg.: 24/09/2007
|
Hej Jerry.. Citat: Sammy: Er det fra den samme bog, hvor du fik historien om at religiøse jøder ville slå dig og din kæreste ihjel, hvis hun havde for kort nederdel på? Jeg må da nok sige, at du er god til at 'pynte' på, hvad jeg har skrevet: "Mindes for øvrigt, da jeg og en veninde var i Israel, tilfældigvis da Yom Kippur-krigen brød ud i 1973. Vi befandt os nær Knesset (sirenerne hylede - mobilisering) - og uden at vide det - i de ortodokse jøders kvarter - og blev advaret af en mand, der fortalte os, at hendes korte nederdel kunne provokere til et overfald på os." http://debat.ateist.net/showthread.php?t=3020 Nej, jeg tænker ikke på din udtalelse på ateist.dk, men på din udtalelse på trosfrihed.dk, hvor du siger: Var i 1973 på ferierejse i Israel. Og røg lige ind i Yom Kippur-krigen. Vi var spadserende tæt på knæsset, da sirenerne begyndte at hyle. Nok en krig! (Troede først, at det var en Yom Kippur-hyldest)
Hvad der dér gav mig minder om religiøsitet var bl.a. at vi - mig og min kvinde - af en fredelig fodgænger fik en advarsel:
Hendes skørter, sådan lidt korte, det var i halvfjerdserne, hvor det var moderne, kunne få de jødiske fundamentalister til at myrde hende.
Ja! Ikke noget overdrevent udsagn! http://trosfrihed.dk/forums/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/553#Post553 Hvad var det, Jerry? Var det udsagnet fra ateist.dk eller det ikke overdrevne udsagn fra trosfrihed.dk?? Så sent som her den 2. juli [2003] havde DR1 en udsendelse om ortodoks jødedom (samme udgangspunkt som islam og kristendom), hvor en kvinde fortalte, at hun i seks uger efter en fødsel var uren, og at ingen derfor måtte berøre hende.
Efter en kvindes menstruation anses hun i denne religion for uren i syv dage (dette krav hentet fra Biblen), og først efter et rituelt bad, hvor hun skulle fremsige følgende: "Lovet du herre, som har befalet os at dykke ned i renselsesbadet" (dette kaldet mikvah), var hun renset og kunne atter berøres af sin husbond. Nu er kvinder ikke de eneste der kan være rituelt urene.. Det gælder skam også mændene.. Men det siger man selvfølgelig ikke, hvis man vil bruge det til at påvise hvor kvindeundertrykkende en religion er.. Hvis en kvinde blev syg, var der absolut forbud mod at hjælpe hende, hun måtte ikke berøres. Hendes herre, husbonden, havde bare at holde nallerne væk. Ja, seksuelt.. Hun må gerne berøres.. En kvinde havde fået tvillinger og ville have en pause inden flere børn, men skulle bede rabbineren om at måtte fortsætte med p-piller. Hvorpå rabbineren allernådigst gav hende fire måneder mere. Tænk en religion, hvor rabbineren bestemmer forplantningshyppigheden ved hjælp af p-pilleudstedelsen. Kildehenvisning tak.. Det er svært at forholde sig til den enkelte sag, når man ikke får kildehenvisninger.. Som jeg har erfaret, er du ikke den mest pålidelige person, så tilgiv mig at jeg er lidt kritisk overfor dig.. Jeg har været i Israel (1973 under yom kipur-krigen) og dér set, hvordan man ved Grædemuren havde opdeling mellem kvinderne og mændene. Præcis på samme måde, som der var opdeling i den danske lutheranske kirke, og dér skal man ikke 800 år tilbage, før denne opdeling blev kasseret. Ja, for søren.. Den forbandede ekstremisme, kønsopdeling.. Føj da.. Og vi kunne fortsæte, men hvad er pointen i det? Du har besluttet dig til at religion er fordummende, kvindeundertrykkende og så videre.. Og så er der ingen grund til at forholde sig selvkritisk.. Personligt tror jeg dialog mellem dig og troende er spildt, for du nægter simpelthen at forholde dig til hvad troende siger og kan fortælle dig.. Dermed ikke sagt at der ikke er troende der opfører sig på samme måde, det er der uden tvivl, uanset religion.. Personligt har jeg bare ikke meget til overs for hverken fantaster eller ekstremister, om de så er troende eller ateister.. Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
|