Menu
Hvem er online
2 registrerede (LiMa, Kirkegænger) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#94991 - 23/04/2008 10:02 Er handicappede ikke mennesker?
Laugesen
Bruger

Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Alle

Jeg faldt lige over denne forfærdelige artikel på tv2.dk

For lige at citere det der sprang mig mest i øjnene:

"Foreløbige tal for 2007 viser, at der sidste år kun blev født 24 børn i Danmark med kromosomfejlen Downs syndrom."

"Dermed er Danmark formentlig et af de lande i verden med den laveste forekomst af handicappet, der også kaldes mongolisme."

og så en udtalelse fra Ann Tabor som er professor på rigshospitalet:

"Danmark har gjort det fantastisk, og der er ingen andre lande, der har et så ensartet og finmasket screeningstilbud. Jeg har ikke set dokumentation for det, men vi må have en af de laveste forekomster i verden nu,"

Hvad er det for et samfund vi er ved at skabe? Et samfund hvor det ikke er accepteret at få handicappede børn, måske end ikke at være handicappet?

Man får uhyggelige associatione til Hitler-Tyskland, hvor man brutalt udryddede handicappede. Sammen med jøder, kommunister og homoseksuelle samt div andre.

Mit spørgsmål er: Er handicappede ikke mennesker?

Jeg ved hvad jeg mener, og det er et klart og rungende: JO de er!

Må Gud velsigne jer alle
Kærligst Laugesen

Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5

Til toppen 
#94998 - 23/04/2008 12:49 Re: Er handicappede ikke mennesker? [Re: Laugesen]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Laugesen

Jeg så artiklen på tv2s tekst tv og blev lige så harm som dig, det er da uhyggeligt at man kan være så stolt af at forekomsten af børn med Downs Syndrom er så lav, og for den sags skyld andre kromosomfejl, og så med den begrundelse at Danmark er et foregangsland inden for området at få udryddet alt hvad der lugter af handicap.

Jeg får de samme associationer til Hitler-Tyskland som dig og som en pige med kromosomfejl er jeg virkelig glad for at jeg blev født længe inden der var noget der hed fri abort og fosterdiagnostik!!! Jeg har Turners Syndrom og ved at pigefostre med den kromosomfejl i alt for uhyggelig grad lider samme skæbne som børn med Downs, det gør mig bare ekstra glad for at jeg overhovedet blev født!!!

Kom snart Herre Jesus og frels os fra dette vandvid!!

Hilsen Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#95002 - 23/04/2008 15:13 Re: Er handicappede ikke mennesker? [Re: Maijannes]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Maijannes
 Citat:

Jeg har Turners Syndrom og ved at pigefostre med den kromosomfejl i alt for uhyggelig grad lider samme skæbne som børn med Downs, det gør mig bare ekstra glad for at jeg overhovedet blev født!!!

Flot vinkel du har til dette forfærdelig alvorlige problem. Hvor længe endnu kan det blive værre og værre med menneskesynet her i vores "velfærds"land?

Jeg citerer lige lidt fra Kristeligt Dagblad i dag - det er næstformanden i Etiske Råd, læge Lotte Hvas, som er kritisk over for nakkefoldsscanningen, som hun mener gør mange familier bekymrede for at fravælge ganske få handicappede børn.

De der får et uklart svar på diagnostikken risikerer at få ødelagt deres graviditet, som er begyndelsen til barnets opværkst.

Dertil kommer, at de 24 familier, der rent faktisk har fået et Downs barn, står i den svære situation, at hvis de har valgt diagnostikken fra, må de leve omverdenens manglende forståelse og forargelse over at selv have valgt få et handicappet barn. Egoister, har jeg hørt nogen kalde dem!

Og for de familier, hvor barnet er kommet til verden, fordi kromosom-problemet blev overset ved screeningen, er der pludselig tale om, at de har fået et barn ved en lægefejl. \:\(

Fosterdiagnostik er i dag anset for så vital for samfundet, at nakkefoldsscanninger fortsætter selv om der er strejke og sygehusene kun kører ned nødberedskab, og altså kun skal tage sig af det livsvigtige.

Livsvigtige?

Det er ikke til at holde ud at læse om .. .

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#95007 - 23/04/2008 17:15 Re: Er handicappede ikke mennesker? [Re: kristina]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Nej, det er virkelig hjerteskærende at læse, det kristne menneskesyn om at alle er lige værdifulde og at livet er helligt har virkelig trange kår i vores såkaldte velfærdssamfund, uhyggelig...

Maijannes

Til toppen 
#95008 - 23/04/2008 17:36 Re: Er handicappede ikke mennesker? [Re: kristina]
Laugesen
Bruger

Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Kristina

Oprindeligt skrevet af: kristina
Dertil kommer, at de 24 familier, der rent faktisk har fået et Downs barn, står i den svære situation, at hvis de har valgt diagnostikken fra, må de leve omverdenens manglende forståelse og forargelse over at selv have valgt få et handicappet barn. Egoister, har jeg hørt nogen kalde dem!

Og for de familier, hvor barnet er kommet til verden, fordi kromosom-problemet blev overset ved screeningen, er der pludselig tale om, at de har fået et barn ved en lægefejl. \:\(

Egoister???!!! HMFF, jeg fnyser af foragt! Det er helt groteskt! Og hvordan må dem der er født med downs syndrom ikke have det, de bliver udstødt af samfundet, kaldt for en fejl, et uheld! Indirekte bliver de jo fortalt at de ikke har ret til at leve...
De er måske handicapppede, men de er ikke så åndsforladte at de ikke ved hvad der foregår rundt om dem. Faktisk er de måske mere bevidste om det end vi er, de er jo som små børn indeni. Prøv lige at overvej hvordan lille Lise på 5 eller 7 ville tage det hvis hun konstant kunne høre at hun var et uheld og derfor mindre værd end alle andre! Det er ikke lige i den alder man har det bedste selvværd så vidt jeg husker \:p

Hvad er det for et samfund vi er ved at skabe? Hvad bliver det næste, at folk med tendenser til rødt hår bliver kaldt for mindreværdige? Eller hvad med dem med blå øjne eller måske de der farlige der har sådan en grøn blandingsfarve??! - Lad os endelig ikke slippe sådan nogle ind i samfundet!

Oprindeligt skrevet af: kristina
Fosterdiagnostik er i dag anset for så vital for samfundet, at nakkefoldsscanninger fortsætter selv om der er strejke og sygehusene kun kører ned nødberedskab, og altså kun skal tage sig af det livsvigtige.

Livsvigtige?

Ja det er lige til at græde over! Det er så grotesk at jeg ikke ejer ord til at beskrive min fustration over det samfund jeg er en del af, jeg græmmes!

Selv har jeg aldrig forstået hvorfor det er man vil vide hvilket barn man får? Det er da et mirakel lige meget hvad om det har 3 ben og 26 arme eller er ganske velskabt det er vel ligegyldigt! Personen der kommer til verden er jo et produkt af kærlighed... Måske det er derfor at bibelen er imod "one night stands", det er ikke kærlighed, men kødeligt begær som er et resultat af et så selvcentreret samfund at selv Narkissos fra græsk mythologi ville være misundelig!

Moral er i dagens Danmark noget man kan spejde meget, meget, meget langt efter!

Man fristes til at citere Matt 24,12: Og fordi lovløsheden tager overhånd, skal kærligheden blive kold hos de fleste.. Om ikke andet, så havde Jesus ret i det!

Må Gud velsigne jer dig
Kærligst Laugesen

Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5

Til toppen 
#95009 - 23/04/2008 18:40 Re: Er handicappede ikke mennesker? [Re: Laugesen]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Laugesen

Ja, moral er virkelig ved at være en by i Rusland i lille Danmark. Jeg kan levende sætte mig ind i hvad lille Lise ville tænke hvis hun konstant skulle høre at hun var en fejl og egentlig ikke skulle have lov til at leve. Jeg er selv som Turner pige meget opmærksom på dette her. Jeg føler da også at jeg indirekte får at vide at jeg egentlig ikke skulle have lov til at leve fordi jeg "tillader" mig at være født før aborten blev fri, og fordi pigefostre med Turners Syndrom også rask væk aborteres. Jeg ved godt at det her er subjektivt fra min side, men hvordan skulle jeg ellers reagere på det her? Fosterdiagnostik er i mine øjne af det onde, det er sikkert sandt nok at dem der har opfundet det havde de bedste intentioner med det, men når så det eneste man kan tilbyde "uheldige" forældre er abort, så er det virkelig ondt og kynisk og absolut ikke af det gode, desuden bliver kommende forældre til et evt. handicappet barn sat i et umenneskeligt dilemma fordi samfundet jo næsten forventer, ja kræver, at man så får fosteret fjernet hvis det fejler noget. Jeg håber virkelig at Jesus snart kommer tilbage!!

Hilsen Maijannes

Til toppen 
#95010 - 23/04/2008 18:52 Re: Er handicappede ikke mennesker? [Re: Laugesen]
sumo1
Bruger

Reg.: 13/03/2008
Sted: Struer
"Danmark har gjort det fantastisk..." FANTASTISK . Jeg er så chokeret og græmmer mig så meget, at jeg ikke kan sætte ord på det. Hvad er det for et land vi lever i?

Guds fred
Susanne

Til toppen 
#95013 - 23/04/2008 20:23 Re: Er handicappede ikke mennesker? [Re: Maijannes]
angela
Bruger

Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
Da min datter kom til verden var det nær gået galt. Hun var helt slap da hun kom ud og måtte have hjælp til at trække vejret - heldigvis havde hun ikke manglet ilt og blev derfor ikke hjerneskadet.
Hvad bliver det næste? At man kan vælge at afslutte livet på de børn, der har manglet ilt under fødslen? Der er jo stor risiko for at deres hjerner har taget skade som følge af det????

Nu må galskaben snart ha`en ende - vi burde demonstrere i samlet flok foran samtlige sygehuse/klinikker, der laver den slags scanninger og / eller udfører aborter.

Hilsen Angela.

Til toppen 
#95016 - 23/04/2008 20:54 Re: Er handicappede ikke mennesker? [Re: angela]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Jeg blev godt nok også chokeret over artiklen! Har skrevet en reaktion på min blog: http://jaric.urbanblog.dk/2008/04/23/skal-downs-syndrom-tolereres/
så får vi se, om jeg bliver haglet ned af 'forargede' danskere, eller hvad. Men jeg mener som andre i denne tråd, at der skal tages afstand til en sådan holdning...

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær