Menu
Hvem er online
2 registrerede (LiMa, Kirkegænger) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#94784 - 18/04/2008 18:22 Profetier
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København
Hej alle sammen:o)

Jeg vil gå lige på og hårdt..

Hvilke tre profetier om Jesus i GT mener I hver især har størst betydning og vidner klarest om ham, og hvorfor?

På forhånd tak:o)

Mvh

Til toppen 
#94920 - 21/04/2008 23:41 Re: Profetier [Re: Sammy]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Sammy,

Jeg vil fremhæve tre af de mest iøjnefaldende, gennemgående profetiske temaer der sigter til Messias. Om det er de bedste ved jeg ikke, men det var de tre der dukkede op da jeg læste dit spørgsmål. Pga. tekniske problemer med bibelselskabet.dk er der kun citater efter hukommelsen (jeg er for doven til at slå op den manuelle Bibel) \:\(

1) "En profet som Moses" - en der kender Gud ansigt til ansigt og åbenbarer hans vilje (Torah). "Ingen har nogensinde set Faderen, den Enbårne som er i Faderens favn, han er blevet hans tolk." Jesus påtager sig mediator-rollen, som menneskets repræsentant for Gud og Guds repræsentant for mennesket. Det helt central lighedspunkt er i det intime fællesskab med Faderen - selvom der står om Moses at han "kendte Gud ansigt til ansigt" læser vi at da han bad om at se Guds herlighed, fik han kun ryggen af Herren at se. Den gamle pagt var god, men den efterlader en længsel efter et dybere kendskab, en dybere forening.

Fra Moses' fællesskab med Herren, udsprang Guds åbenbarede vilje for menneskelivet - Guds lov, Guds Torah. Hos salmisterne læser vi hvordan de glæder sig over Herrens lov - at reducere Torahen til syndserkendelse bygger på en alt for ensidig læsning af Paulus - Torahen er god, fordi den åbenbarer Guds vilje for Guds folk. Kristus giver en ny Torah, en ny lov "at som jeg har elsket jer, skal i elske hinanden". Kristus selv er den nye Torah, Guds åbenbarede vilje for sit folk. Den nye lov kommer ikke for at forkaste den gamle, men for at opfylde den, gøre den fuldstændig.

Der er mange andre lighedspunkter, såsom at lede folket ud af deres fangenskab, at indstifte påskemåltidet (eukaristi/nadver). At Herren gennem Moses giver sit folk brød fra Himlen og vand fra klippen er også stærke symboler på Kristus.

2) "Et lys for folkene" - Internationalisering af Guds folk. Jødedommens største problem var, at den begrænsede sig til ét folk. Israel er Guds folk, derfor er Egypten det ikke. Selvom Gud af og til gør undtagelser som med syreren Na'aman og byen Nineve, så er de undtagelser og foregribelser af den internationalisering der skulle træde i kraft når Messias kom. Kristus prædikede for både jøder og samaritanere, og han sendte sine disciple ud i "alverden for at gøre alle folkeslag til mine disciple" - Det er realiseret i dag. Guds folk er blevet internationalt. Eller skulle vi sige transnationalt.

3) Den nye David/Davids søn. David selv og han søn Salomon giver os også nogle hint om den kommende Messias. Måske skriver jeg noget om det i morgen; lige nu skal jeg have noget søvn.

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (21/04/2008 23:41)

Til toppen 
#94934 - 22/04/2008 08:38 Re: Profetier [Re: steffenlaursen]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Steffen:o)

Og tak for svar:o)

Jeg er lidt ærgelig og undrende over at der ikke er andre der har givet et bud..

Betyder det, at du er den eneste herinde, der har gjort sig tanker om eventuelle profetier;o)

Mvh

Til toppen 
#94960 - 22/04/2008 17:59 Re: Profetier [Re: Sammy]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Det eneste, der råber i mit hoved når jeg læser dit indlæg er Esajas 53. Hvorfor?
Øh.. fordi det er det, jeg mener er mest præcist, og det er det, jeg altid husker - så må det have sagt mig noget, siden det sidder fast;)

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#94969 - 22/04/2008 21:24 Re: Profetier [Re: Sammy]
pellegrini
Bruger

Reg.: 18/04/2008
Sted: På vejen
Salme 22: forudsigelse af Jesu lidelser

Ex nihilo nihil fit

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær