Jeg synes generelt der er alt for mange fordomme om kristne. Nu vil jeg prøve at gøre op med nogle af dem jeg er stødt på.
"Du tror kun det dine forældre tror på."
Det passer ikke, for hvis jeg gjorde det ville jeg være ateist. Begge mine forældre er ateister, men min far har dog den tanke at der muligvis er et eller andet der ikke kan forklares. Der er dog også nogle enkelte i min familie, længere ude, der er i det okkulte.
"Man bliver kun kristen fordi man er bange for sandheden."
Det er heller ikke rigtigt. Jeg vil ikke have andet end sandheden, for en løgn kan man ikke bruge til noget som helst.
"Kristne hader homoseksuelle mennesker."
Nej, det gør vi ikke. Homoseksuelle er mennesker på lige fod med alle os andre. Der står i bibelen at homoseksualitet er en synd, og det er det vi vil gøre opmærksom på, ligesom vi vil gøre opmærksom på de andre synder. Jeg har da også selv en veninde, der er lesbisk.
"Kun dumme mennesker er kristne."
Det stemmer ikke overens med min IQ.
"Jo mere man ved, jo mere er man klar over at Gud ikke findes."
Jo mere jeg lærer, jo mere er jeg klar over at Gud er virkelig. Bortset fra mine egne oplevelser, kan jeg se at bla universet ikke kan være til, uden at den er blevet skabt.
"Videnskaben har for længst bevist at Gud ikke findes."
Det har videnskaben aldrig bevist, og kommer heller aldrig til det. Jeg synes tværtimod at jo mere videnskaben finder ud af, jo tydeligere er det at se Guds finger i skaberværket.
"Hvordan kan du tro på en fiktiv Jesus??"
Det kan jeg heller ikke. Fiktive personer kan højst bruges til en god historie. Den Jesus jeg holder mig til, er ikke fiktiv.
"Kristne kan ikke finde ud af at tænke kritisk."
Det var netop min evne til at tænke kritisk, der fik mig til at stille spørgsmålstegn ved tingene, og i øvrigt stadig gør det. Det får mig da også tit rodet ud i problemer, for jeg har aldrig været den der har "slugt det råt."
"Kristne afviser videnskaben."
Nogle gør måske, men langt fra alle. Jeg er fx selv interesseret i astronomi, og vil gerne have en uddannelse som astronom. Det ville jeg jo ikke hvis jeg bare afviste videnskaben.
"Kristne tror ikke på at dinosaurene nogensinde har levet."
Det er en af de sjoveste fordomme jeg har mødt... Hvorfor skulle vi ikke tro på at de har levet?? De har jo fundet masser af knogler til at kunne bekræfte at de virkelig har levet.
Til slut, har jeg lige en fordom som nogle kristne har:
"Videnskab er en religion."
Et eller andet sted kan jeg godt se hvordan man kan komme frem til den konklusion, for man skal jo stadig vælge at TRO på det videnskaben siger. Men videnskab er ikke en religion. De forsøger bare at forklare hvad der findes omkring os, hvordan tingene fungerer og hvorfor de er som de er. Som jeg ser det, er naturvidenskaben et studie af Guds skaberværk.
Og så noget jeg har undret mig over: Hvorfor er det lige at hvis man er ateist, går folk automatisk ud fra at det er fordi man kan tænke kritisk, men hvis man ikke er, går man ud fra at det er fordi man ikke kan/tør tænke kritisk?? Jeg har da mødt flere ateister der ikke tænkte kritisk, men bare gik ud fra at de havde ret uden at have undersøgt det...
Der skal nok være flere fordomme, men de her var dem jeg lige kunne komme i tanke om.