Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#94592 - 14/04/2008 09:24 Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift
Thypse
Bruger

Reg.: 14/04/2008

Jeg har læst et sted at Josef var 70 og Maria var 12-14 år.
Kan det være rigtigt ?

Til toppen 
#94601 - 14/04/2008 14:56 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: Thypse]
henoch
Bruger

Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
Der står ingenting i Bibelen om, hvor gamle Josef og Maria var. Der er meget, der tyder på, at Josef er død, da Jesus er voksen. Det fremgår bl.a. af, at Jesus beder Johannes om at tage sig af sin mor, da han hænger på korset. Derfor har man gættet på, at Josef måske ikke var helt ung, da han blev gift med Maria. Spekulationerne om Marias alder bygger så vidt jeg ved alene på, hvornår det var normalt at blive "trolovet" i Palæstina på det tidspunkt. Men det er så vidt jeg ved rene gætterier.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#94611 - 14/04/2008 17:01 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: henoch]
Thypse
Bruger

Reg.: 14/04/2008

Så se her:
they wished to find in the tribe of Juda a respectable man to espouse Mary, then twelve to fourteen years of age. Joseph, who was at the time ninety years old, went up to Jerusalem among the candidates; a miracle manifested the choice God had made of Joseph, and two years later the Annunciation took place. These dreams, as St. Jerome styles them, from which many a Christian artist has dra

http://www.newadvent.org/cathen/08504a.htm

Ved du hvor disse oplysninger stammer fra ?

Til toppen 
#94612 - 14/04/2008 17:20 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: Thypse]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Jeg vil gætte på, det er fra de apokryfe skrifter, sikkert nogle af de evangelier, der ikke kom med i NT.

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#94625 - 14/04/2008 22:20 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: Thypse]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Jeps, det er fra de nytestamentlige apokryfe, som det også fremgår i linket:

Citat:
It will not be without interest to recall here, unreliable though they are, the lengthy stories concerning St. Joseph's marriage contained in the apocryphal writings. When forty years of age, Joseph married a woman called Melcha or Escha by some, Salome by others; they lived forty-nine years together and had six children, two daughters and four sons, the youngest of whom was James (the Less, "the Lord's brother"). A year after his wife's death, as the priests announced through Judea that they wished to find in the tribe of Juda a respectable man to espouse Mary, then twelve to fourteen years of age. Joseph, who was at the time ninety years old, went up to Jerusalem among the candidates; a miracle manifested the choice God had made of Joseph, and two years later the Annunciation took place. These dreams, as St. Jerome styles them, from which many a Christian artist has drawn his inspiration (see, for instance, Raphael's "Espousals of the Virgin"), are void of authority; they nevertheless acquired in the course of ages some popularity; in them some ecclesiastical writers sought the answer to the well-known difficulty arising from the mention in the Gospel of "the Lord's brothers"; from them also popular credulity has, contrary to all probability, as well as to the tradition witnessed by old works of art, retained the belief that St. Joseph was an old man at the time of marriage with the Mother of God.

Det er naturligvis ikke den bedst tænkelige kilde, men som man siger: ingen røg uden ild, og det gæt er vel lige så godt som ethvert andet \:\)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#94742 - 18/04/2008 00:55 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: Thypse]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Som alle andre har sagt: Vi kan ikke vide det.
Men jeg vil gætte på at 13-14-15 er et godt bud, ud fra normen på Jesu tid.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#94923 - 22/04/2008 03:40 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: Thypse]
Underground
Bruger

Reg.: 19/03/2008
Sted: Viborg
Hvor gammel Maria og Josef var kan vi ikke sige med sikkerhed - men Josef har ikke været helt gammel da han avler flere børn, og der i biblen tales om at de havde et seksuelt forhold (som har resulteret i flere helligåndsbesøg måske)

Til toppen 
#94930 - 22/04/2008 07:56 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: Underground]
JesusFreakDK
Bruger

Ved ikke om det direkte står at de havde et seksuelt forhold?
At de har HAFT det er ganske rimeligt at tro, men jeg kan ikke mindes at der direkte står noget herom.

Ændret af steffenlaursen (23/04/2008 00:22)
ændret af ordstyrer pga uacceptabel sprogbrug

-Grundtvig

Til toppen 
#94942 - 22/04/2008 12:38 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: JesusFreakDK]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Mark.

Det står der vel ikke direkte, men det er vel implicit antaget, i og med at der står, at de giftede sig. Ud fra tanken om, at man ikke behøver at nævne det evidente eksplicit. Så kunne man også nævne mange andre helt dagligdags ting, som heller ikke står nævnt om dem eller Jesus, men som alligevel må antages.
Hvis de levede i et helt platonisk ægteskab (dvs. ikke bare indtil Jesu fødsel og Marias renselse, men gennem hele ægteskabet), skulle det være det, der var det bemærkelseværdige og skulle nævnes. Ikke det evidente (at ægtepar går i seng sammen, i dette tilfælde).
Grunden til, at det nævnes, at Josef ikke lå hos Maria, før hun havde født sin søn, er jo netop, at det er bemærkelsesværdigt.
Hvis man insisterer på, at Maria nødvendigvis skulle forblive jomfru, selv om hun var fuldt ud lovformeligt gift og alting, bliver det for mig at se et signal om, at det seksuelle skulle være en uren ting i sig selv og ikke blot udenfor ægteskabet. (NB. Jeg siger ikke, at det er din holdning.)
Mig bekendt er der ikke vidnesbyrd om sådanne platoniske ægteskaber i jødedommen.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#94948 - 22/04/2008 14:50 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: AnnePande]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Anne

fra http://www.katolsk.dk (spørgsmål og svar -> katolsk minileksikon) står der sådan her om, hvorfor og hvordan mht. Jomfru Marias livslange jomfru-status:

At det er som jomfru hun skal blive mor, fremgår også af hendes ord: 'Jeg ved ikke af nogen mand' (Luk 1,34). Skønt trolovet med Josef er de altså endnu ikke flyttet sammen.

Også under fødslen og efter den, da Josef har hjemført hende som sin hustru (Matt 1,24), forbliver hun Jomfru (jfr. 2. koncil i Konstantinopel 533, Laterankonc. 649, Paul IV's konst. Cum Quorundam Hominum 1555), en åbenbaret sandhed, hvor biologiens love kommer til kort over for Skaberånden, Herren og Levendegøreren.

De Jesu brødre og søstre, som omtales i NT, omfatter i semitisk sprogbrug også slægt og venner.

Marias jomfruelighed skal udtrykke det totale tilhørsforhold til Gud i tro, håb og kærlighed, som profeterne havde kaldet et nyomvendt Israel til (se: jomfrufødsel).

Citat slut.

Det er jo så kun for Jomfru Marias vedkommende, at man ser sådan på det, at det at afstå fra et intimt forhold, er det eneste rigtige at gøre, fordi mellem os andre der ikke har båret Frelseren fysisk set, der er der jo ikke de samme omstændigheder omkring disse ting.

Venlig hilsen
Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#94953 - 22/04/2008 15:22 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: AnnePande]
GeorgAdamsen
Bruger

Reg.: 08/04/2008
Hej Anne

Oprindeligt skrevet af: AnnePande
Det står der vel ikke direkte, men det er vel implicit antaget, i og med at der står, at de giftede sig.

Nu skal man passe på med de implicitte antagelser, for om noget er implicit, er ofte afhængige af, hvem der skal skønne herom.

Grunden til, at det nævnes, at Josef ikke lå hos Maria, før hun havde født sin søn, er jo netop, at det er bemærkelsesværdigt.

Jo, det er jo rigtigt, men det bemærkelsesværdige har en grund, som er unik i verdenshistorien, nemlig at Guds Søn bliver undfanget ved Helligånden i en ung jomfru.

Hvis man insisterer på, at Maria nødvendigvis skulle forblive jomfru, selv om hun var fuldt ud lovformeligt gift og alting, bliver det for mig at se et signal om, at det seksuelle skulle være en uren ting i sig selv og ikke blot udenfor ægteskabet. (NB. Jeg siger ikke, at det er din holdning.)
Mig bekendt er der ikke vidnesbyrd om sådanne platoniske ægteskaber i jødedommen.

Jeg mener ikke, din slutning er nødvendig. For det første er det 100 % sikkert, at ægteskabet ikke er en uren ting i sig selv, for det hører med til skaberværket, og Jesus bekræfter det. Nogle af apostlene var også gift (eller havde været det). Ellers kunne Peter ikke have haft en svigermor.

Men hvis ægteskabet ikke er urent i sig selv, hvad kunne så have medført, at Maria forblev jomfru, hvis hun altså gjorde det?

Én forklaring kunne jo være, at det for altid ændrede Marias liv, at hun blev Guds moder. Selv synes jeg faktisk, det er en ret god forklaring.

Eftersom det er en enestående begivenhed, er det vel ret beset uden betydning, om der er vidnesbyrd om platoniske ægteskaber i jødedommen eller ej? Ikke?

Mvh.

Georg

Til toppen 
#94956 - 22/04/2008 16:55 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: Underground]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
 Oprindeligt skrevet af: Underground
Hvor gammel Maria og Josef var kan vi ikke sige med sikkerhed - men Josef har ikke været helt gammel da han avler flere børn, og der i biblen tales om at de havde et seksuelt forhold (som har resulteret i flere helligåndsbesøg måske)

Hvor har du læst det?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#95025 - 24/04/2008 07:12 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: tau]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Tau

Jeg ser egentlig intet her som beviser at Maria forblev jomfru hele livet? At hun var det da Jesus blev født er faktisk det eneste som citatet fra Lukas viser - og dérom er vi sådan set enige.

Men du har ikke kommet med et argument for det, andet end, for nu at sætte det lidt på spidsen, "Fordi vi siger det!", og det kan jeg ikke rigtig bruge til så meget.

Sola Scriptura

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#95041 - 24/04/2008 19:53 Re: Hvor gammel var Josef og Maria da de blev gift [Re: JesusFreakDK]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej JF

Det var skam slet ikke et argument, jeg fremførte. Jeg ville bare (og det var nok forkert af mig) nævne den katolske lære, fordi det passede ind i sammenhængen. Jeg er ikke katolik.

mvh Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær