Menu
Hvem er online
2 registrerede (LiMa, Kirkegænger) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#94461 - 10/04/2008 20:59 Jesu stamtavler
Anonym
Anonym

Hvad er den kristne forklaring på at Matthæusevangeliets og Lukasevangeliets stamtavler for Jesus divergerer?

De er jo, så vidt jeg er informeret, medbragt for at bekræfte at Jesus er i familie med Kong David, men den blodlinje skal så vidt jeg ved spores gennem mændene i familien. Josef var ikke blodrelateret til Jesus, så hvorfor have listen med og hvad betyder den for kristne i dag?

Til toppen 
#94474 - 10/04/2008 21:58 Re: Jesu stamtavler [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej CH,

Har ikke lige noget svar selv, men har fundet dette her, godtnok på engelsk, men mon ikke du overlever:

Citat:
Third Difficulty

How can Jesus Christ be called "son of David", if the Blessed Virgin is not a daughter of David?

(a) If by virtue of Joseph's marriage with Mary, Jesus could be called the son of Joseph, he can for the same reason be called "son of David" (St. Augustine, On the Harmony of the Gospels, II, i, 2).

(b) Tradition tells us that Mary too was a descendant of David. According to Numbers 36:6-12, an only daughter had to marry within her own family so as to secure the right of inheritance. After St. Justin (Adv. Tryph. 100) and St. Ignatius (Letter to the Ephesians 18), the Fathers generally agree in maintaining Mary's Davidic descent, whether they knew this from an oral tradition or inferred it from Scripture, e.g. Romans 1:3; 2 Timothy 2:8. St. John Damascene (De fid. Orth., IV, 14) states that Mary's great-grandfather, Panther, was a brother of Mathat; her grandfather, Barpanther, was Heli's cousin; and her father, Joachim, was a cousin of Joseph, Heli's levirate son. Here Mathat has been substituted for Melchi, since the text used by St. John Damascene, Julius Africanus, St. Irenæus, St. Ambrose, and St. Gregory of Nazianzus omitted the two generations separating Heli from Melchi. At any rate, tradition presents the Blessed Virgin as descending from David through Nathan.

Kilde: http://www.newadvent.org/cathen/06410a.htm

Hvad angår disharmonien mellem de to stamtavler, så står der også noget om det for enden af linket. Jeg har ikke læst det igennem, men siden plejer at indeholde ganske fornuftige svar.

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (10/04/2008 21:59)

Til toppen 
#94510 - 11/04/2008 17:13 Re: Jesu stamtavler [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffen

Jeg har nu læst det igennem og synes at der er rigtigt mange "men'er" eller hvad man nu skal kalde det. For mig at se kræver, selv denne meget grundige forklaring som du henviser til, at man på forhånd har accepteret, at Jesus er den som den kristne tradition dikterer.

Jeg er ganske sikkert forudindtaget i en negativ retning, men jeg synes bare at det virker mere oplagt, at der er uoverenstemmelser mellem de to genealogier fordi at de er senere fabrikationer.

Forfatteren til svaret du henviser til går til store forklaringslængder for f.eks. at forklare problematikken med at Lukas skriver at Heli er Josefs far, mens at Matthæus skriver at Jacob er Josefs far. Taget i betragtning, at han læner sig meget tungt op af den katolske fortolkningstradition og stort set ikke henviser til en eneste historisk kilde, så synes jeg at mange af de forklaringer han kommer med lugter af spekulation. For mig at se så er spekulation en farlig ting, når det resultat man uværgerligt ønsker at nå frem til er at man har ret.

Men jeg kan da tage fejl og der er måske andre derude som har bedre forklaringer, som kunne tilfredsstille min nysgerrighed på området...?

Til toppen 
#94518 - 12/04/2008 00:36 Re: Jesu stamtavler [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Cloudhands,

Jeg har kigget lidt frem og tilbage, på den linkede og andre sider. Ja, du har ret i, at det er ret indviklet, måske fordi den anfører hele tre mulige forklaringer på uoverensstemmelsen. Der citeres ganske rigtigt ingen egentlige *kilder*. Hvilken slags kilde tænker du her kunne være relevant? Som man kunne forvente at nogen skrev ned?

Men en vis forståelse for jødisk arveret er måske en fordel her. Hvis en mand døde barnløs, skulle hans bror gifte sig med hans enke og skaffe ham afkom for at slægten ikke skulle dø ud.

Eshta, Josefs farmor, giftede sig med Mathan som døde, og derefter med Mathat. Med Mathan fik hun sønnen Jacob, med Mathat sønnen Heli. De to er altså halvbrødre, da de har samme mor, men de kommer af to forskellige slægter.

Nu bliver Heli så gift uden at få afkom, og hans bror, Jacob, viderefører hans slægt ved at gife sig med enken og blive far til sønnen Josef.

Josef er således ved loven søn af Heli, mens han kødeligt er søn af Jacob.

To every complex question there is a simple answer and it is wrong. ;\)

Mvh. Steffen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær