Menu
Hvem er online
2 registrerede (LiMa, Kirkegænger) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#94440 - 10/04/2008 14:47 FOKUS: I Kina spiser de...
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Sprint skriver i denne uges Fokus-artikel:
 Citat:
Jeg tror ikke, nogen dansker er uenig med mig i, at Kina bør behandle folk ordentligt (altså efter menneskerettighederne) - og at det også gælder Tibetanerne. Til gengæld kan vi være ret så uenige om, hvordan vi får Kina til at gøre det. Skal man søge indflydelse ved at afholde De Olympiske Lege i Kina og bruge åbningen til at få et godt budskab ind? Skal man i stedet boykotte Kina og presse dem på den måde? Og skal man i det hele taget blande sport og politik sammen? Eller kan man overhovedet adskille dem?
Læs hele artiklen og kommenter den her.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#94453 - 10/04/2008 19:01 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: Kefas]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Kefas:
Jeg er godt nok ikke "Dansker" mere men jeg foelger godt med i hvad der gaar for sig i Danmark.
Danmark har godt og vel seks millioner mennesker og jeg maa gerne sige at Dannmark har en masse gode social programmer, ingen kommer til at sulte og enhver kan gaa i skole. Langt de fleste Danskere har arbejde med et eller andet, og de fleste af dem arbejder fra Kl. 8.00 til 17.00.
Og Danmark er et dejlig sted at bo, saa naer som i vinter hvor det har vaeret lidt ubehageligt med vejret. Hvis ikke man er tilfreds med det man har saa kan man bare flytte et andet sted hen i det samme land.
Her i landet har vi ca 35 millioner mennesker og en masse gode social programmer. Ingen behoever at sulte eller finde en varm seng, nogen goer det alligevel, det er deres ret.
Kina er knap saa stor som Canada, men har over en Milliard af mennesker og langt de fleste har arbejde og goer det i 8 timer, seks dage i ugen. Selv ville jeg ikke bo i Kina men det er fordi jeg ikke kender sproget og at de har spisevaner som jeg ved ikke om jeg kunne blive vaennet til, og der er andet som jeg ikke misunder dem. De er Jordens aeldste folk og sjaelden vil de skifte til Vestens maade at leve paa, saa der er de jo lisom mig, jeg vil ikke skifte til deres maade.
I Danmark er der mennesker som vil protestere (at the drop of a hat) vi har samme problem i Canada. I har 6 millioner, vi har 35 millioner mennesker. hvis bare ,0002 pro cent af dem protesterer paa een gang saa har i, lisom os et stort problem og noget man kan laese om i aviser og blade i ugevis. Hvis ,0002 pro cent af Kina's befolkning protesterer, det ville saa vaere det samme som at hele befolkningen i Canada gik amok.
Ja, vi laeser meget om hvad der foregaar i Kina, og jeg er sikker paa at meget af det er u-ret, men myndighederne SKAL vaere myndige for at holde styr i landet.
Taenk sig hvis der var ingen Politi i Danmark, hvor mange ville miste livet i protest til, for exempel et ungdomshus, hvor mange biler og bygninger braendt, hvor mange kvaestelser?
Politi slaar med knippel, ja de goer, det goer de osse her og i Kina.
Hvorfor skulle man taenke at folk i Tibet er anderledes? I oejeblikket 'bruger' de OL og alt der hoerer med, til at protesterer for nu ved de at hele Verden vil se det fra deres side.
Ja, i maa undskylde men jeg kan slet ikke vaere enig i at hverken folk eller fae skal lide ondt i en protest. Ild skal slukkes med vand, ikke ild, og indtil det bliver opdaget eller fundet ud af vil der vaere uro i landet.
That's my opinion
Mvh Bluerover1

Til toppen 
#94467 - 10/04/2008 21:35 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: Kefas]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Tror det var statsministeren der sagde, at verdenssamfundet ikke anerkender Kinas styre gennem sportsligt samarbejde, men gennem økonomisk samarbejde.

Hvis vi virkelig mener noget med det, så er det altså ikke nok ikke at ville lege med dem i de par uger, mens vi gladeligt trykker hænder ved foretningsbordene.

Kinas situation er næsten lige så tragisk som mellemøsten... der lader ikke til at være meget vi kan gøre, andet end at bede om at udviklingen med tiden går i en god retning.

Mens vi til stadighed sender Bibler og missionærer ind over grænserne ;\)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#94490 - 11/04/2008 00:18 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: Bluerover1]
steffenlaursen
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Bluerover1
Kina er knap saa stor som Canada, men har over en Milliard af mennesker og langt de fleste har arbejde og goer det i 8 timer, seks dage i ugen.

Det er vel som man ser på det...

Der er en "flydende" befolkning i Kina, folk som ikke har papirer og dermed ingen rettigheder og som ikke figurerer i statistikker. Nogle skønner at de udgør op til 10% af Kinas befolkning (lokalt i byerne op til 25%), de fleste af dem er arbejdsløse eller ansat på slavelignende vilkår.

Dertil kommer den registrerede arbejdsløshed, som er den du ser i statistikker.

Oprindeligt skrevet af: Bluerover1
De er Jordens aeldste folk og sjaelden vil de skifte til Vestens maade at leve paa, saa der er de jo lisom mig, jeg vil ikke skifte til deres maade.

Man kan også med en vis ret hævde, at de som kultur er ca. 40 år gamle. En stor del af det gamle Kina forsvandt under kulturrevolutionen i tresserne.

Citat:
I Danmark er der mennesker som vil protestere (at the drop of a hat) vi har samme problem i Canada.

Men det har de ikke i Kina...

Længere.
 Citat:
Hvorfor skulle man taenke at folk i Tibet er anderledes? I oejeblikket 'bruger' de OL og alt der hoerer med, til at protesterer for nu ved de at hele Verden vil se det fra deres side.

De har vist god grund til det. Kommunisterne indvaderede deres land for 50 år siden i en god gammeldags berigelseskrig (ikke noget fis om WMD'ere eller terrorister dér), og har aldrig været voldsomt begejstret for religiøse grupper; det være sig inden for kristendom, buddhisme eller bön-tro.

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (11/04/2008 00:30)

Til toppen 
#94624 - 14/04/2008 22:03 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: steffenlaursen]
angela
Bruger

Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
Hele verdens øjne vil følge åbningsceremonien ved OL i Kina og selvom man ikke helt fatter vigtigheden af deltagelse, eller det modsatte denne dag, er der ingen tvivl om at den har betydning - i særdeleshed på den politiske scene.
Det er ikke muligt at adskille politik og sport - det har OL været bevis på i mange, mange år. Da luften var iskold mellem USA og Sovjet, boykottede USA og Terrorister benyttede OL i Munchen til at udslette et helt Israelsk bobslæde hold, hvilket vel i høj grad var politisk multiveret. Hvis vi som land kan benytte denne lejlighed til at vise at vi tager afstand af kinas overtrædelse af menneskerettighederne, synes jeg at vi bør.

Hilsen Angela

Til toppen 
#94628 - 14/04/2008 22:33 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: angela]
steffenlaursen
Bruger

Vise det over for hvem? Med ønske om hvilken effekt?

Til toppen 
#94661 - 15/04/2008 19:54 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: steffenlaursen]
angela
Bruger

"Vise det over for hvem? Med ønske om hvilken effekt?"

Overfor Kina og alle de lande der vælger at deltage ved åbningen, naturligvis - hvem ellers.

Det er vigtigt at Kina gøres opmærksom på at nogle lande er imod Kinas behandling af Tibet, og hvis vi bliver væk, ved Kina godt hvad der lægger til grund og forhåbenteligt vil det betyde noget for dem - det er da at håbe ihvertfald.

Hvorfor boykottede den muslimske verden arla under muhammedkrisen - hvad har arla mælk, med muhammedtegninger og dansk politik at gøre? - Intet, men det havde en effekt.

Sådan kan der drages mange paraleller.

Hilsen Angela

Til toppen 
#94668 - 15/04/2008 22:37 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: angela]
steffenlaursen
Bruger

Hej angela,

Jeg tror godt Kina er klar over, at vi ikke er for glade for hvad der sker i Tibet. Og jeg tror de er rørende ligeglade. Hvorfor skulle Riget i Midten interessere sig for hvor mange lande der gider komme til deres sportsstævne? Tror du virkelig de vil opgive Tibet for *det*?

I forhold til de lande som er enige med os, ser jeg ingen grund til at markere os som særligt politisk korrekte, og i forhold til de lande som ikke nødvendigvis er enige med os (Iran, Rusland) kan jeg ikke se, hvad det er vi skal vise. At vi ikke finder os i berigelseskrige? Jamen det gør vi da netop, og et sølle "vi gider ikke lege med jer" flytter ingenting i den sag.

Hvilken effekt vil en sportslig boycot af Kina have? Hvorfor skal vi efterligne muslimske fanatikere? Arla-mælk har da trods alt en reel økonomisk betydning for Danmark, men at blive væk fra det kinesiske OL er en rent symbolsk handling, som virker dybt hyklerisk, vores økonomiske samarbejde taget i betragtning.

Og hvorfor mon Dalai Lama fraråder en OL-boycot?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#94747 - 18/04/2008 07:08 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: steffenlaursen]
angela
Bruger

Hej Steffen.

Hvilken effekt det vil have eller om det vil have nogen overhovedet, skal jeg ikke kunne sige - vi ved det ikke.
Jeg går dog ind for at man giver sine meninger til kende og mener at dette er en udemærket lejlighed dertil.
Når alt kommer til alt må enhver gøre op med sig selv og egen samvittighed, om man vil deltage - meningerne for og imod er jo mange.

Angela

Til toppen 
#94837 - 19/04/2008 16:47 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: angela]
Anonym
Anonym

Citat:
Når alt kommer til alt må enhver gøre op med sig selv og egen samvittighed, om man vil deltage - meningerne for og imod er jo mange.

Og nogle vælger at argumentere for sine meninger og andre ikke... \:p

Til toppen 
#94848 - 19/04/2008 20:38 Re: FOKUS: I Kina spiser de... [Re: ]
angela
Bruger

Jeg kan ikke tro at det er mig du hentyder til?
Ihvertfald føler jeg at jeg har argumenteret imod dansk deltagelse!

Angela

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær