Menu
Hvem er online
2 registrerede (LiMa, Kirkegænger) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#9442 - 10/03/2003 10:48 Kvindernes hovedbeklædning
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København

Hej Kristne søstre og brødre!!!!

Jeg faldt over en diskusion i lørdags til vores bedemøde, hvor vi kom til at snakke om kvindernes hovedbeklædning. For der står jo egentlig i bibelen at vi kvinder burde have hovedbeklædning på når vi beder eller taler profetisk.

1. korr 11. v3 Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud. v4 Enhver mand, der beder eller taler profetisk med noget på hovedet, bringer skam over sit hoved. v5 Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af. v6 Ja, for hvis en kvinde ikke tildækker sit hoved, kan hun lige så godt lade sig klippe. Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket.

Hvad mener i om det? er der en anden dybere mening? eller bør vi gå med tørklæde, ligesom muslimerne?

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#9443 - 10/03/2003 10:57 Re: Kvindernes hovedbeklædning [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Kære MariaMaria

Smuk tanke med tørklæder, synes jeg. Det gør også vores søstre i menigheden. (nonner)
Sådan kan man vise at man ikke er forfængelig og tænker på hvad mennesker synes om ens udseende. Håret betyder jo meget for helhedsindtrykket
Dermed ikke sagt at dem der ikke dækker håret til er forfængelige!

Men jeg tror det vil være meget svært at indføre, fordi de fleste nok mener at det var noget kulturelt betinget da Paulus sagde det.

I forhold til Gud, kan det måske være en hjælp til at "glemme sig selv" og give Ham mere plads mens man beder. For andre er det måske helt ligegyldigt. Jeg tror Gud lader os gøre som vi selv synes. Bare det bringer os tættere på Ham.

Kh
Søster B.

Til toppen 
#9444 - 10/03/2003 11:11 Re: Kvindernes hovedbeklædning
MariaMaria
Bruger

Men hvorfor går vi på kompromi med det der står i bibelen, og kun gør hvad vi selv finder behageligst, og ikke mindst gradbøjer det Paulus skriver??? Alstå at vi ikke må være præster som kvinder, det er oki, for det er ikke kulturelt betinget, og har ikke noget at gøre med tid og sted.. MEN TØRKLÆDET, nej føj da, det var kulturelt bestemt og havde noget at gøre med at de kvinder der levede dengang var højtrøstede og larmende i menigheden, så de burde gå med tildækkede hovedet??? jeg forstår det bare ik...

Men jeg tror det vil være meget svært at indføre, fordi de fleste nok mener at det var noget kulturelt betinget da Paulus sagde det.

Indføre.. men hvorfor skal Gud indordne sig under os, og ikke vi under hans bud?? hvis det virkelig er Guds vilje at vi skal gå med tørklæder, hvorfor så overhovedet tænke på at det ville være svært at indføre??

jeg er bare forvirret.. og kan ikke helt forstå Paulus altid..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#9445 - 10/03/2003 11:40 Re: Kvindernes hovedbeklædning [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Kære MariaMaria.
Hvis det er sandt at Paulus ord (om tørklædet) gælder for os i dag - så er det også helt forkert at vi ikke hører efter.

Men jeg kender ikke nogen kristne der mener at det gælder for os i dag..og jeg tror nok Gud ville åbenbare det for nogen, hvis det var meningen. Jesus nævnte det jo heller ikke.
Mon ikke Han ville have gjort det, hvis det var vigtigt til alle tider ?

Næ..det tyder på at det kun gjaldt for den kulturelle sammenhæng Paulus var i, vil jeg mene.

Kh
Søster B.

Til toppen 
#9446 - 10/03/2003 11:44 Re: Kvindernes hovedbeklædning [Re: MariaMaria]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære MariaMaria,

Ja, det er noget der var været meget studeret og diskuteret, om det nu var tidsbestemt eller også gældende for os her og nu, at vi skal have hovedet tildækket.

Der er lidt delte meninger, men jeg mener, at de fleste mener, at det er tidsbestemt ud fra dagældende skik og brug. Der står jo:

Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket.

Årsagen til påbudet er altså, at det regnedes for en skam, når en kvindes hår var klippet osv. Altså at det ville være respektløst at komme utildækket. Sådan er det jo ikke i dag. Så jeg regner med, at det er i orden at gå i kirke, selv om jeg lige har været hos frisøren og fået klippet håret.

Lidt anderledes er det for mænd, som stadig - i hvert fald de fleste steder - forventes at tage hatten af i kirken. (Det er kun et par uger siden jeg oplevede en kirketjener diskret foreslå en mand at tage kasketten af, inden han gik til døbefonten med sit barn .. )

Altså skik og brug varierer gennem tiderne, men vi har stadig to forskellige køn, og jeg mener at det væsentlige er, at mænd bør ligne mænd og ikke kvinder. Og omvendt

Nej, jeg tror ikke vi skal tage muslim-tøj på - så ligner vi jo noget vi ikke er

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#9447 - 10/03/2003 11:51 Re: Kvindernes hovedbeklædning
MariaMaria
Bruger

Hej søster,

jo jeg vil give dit ret, og det er også det jeg selv mener, men sådan har jeg det også bare med de kristne kvindelige prædikanter, jeg mener nemlig at dette var tidsbestemt, for de kvinder paulus henvendte sig til. Men sådan kan vi jo ikke blive eninge.

men ordet er Guds, bibelen er Guds ord. Så vi skal passe på med at gradbøje bibelen efter hvad der er skik, og hvad der er Guds befaling. Også selvom det er noget paulus skrev.

MariaMaria

Til toppen 
#9448 - 10/03/2003 11:52 Hijab og tørklæder.. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina..
bare et lille pip herfra..

Hijab (islamisk tørklæde der skal dække hoved, bryst og skuldre) og så det tørklæde som nonner bærer ser ikke ens ud.
Jeg tror man kan se forskel..men det ved jeg selvfølgelig ikke om alle andre kan.
Men så længe Gud kan se forskel..

Så jeg regner med, at det er i orden at gå i kirke, selv om jeg lige har været hos frisøren og fået klippet håret.

Nej VED DU NU HVAD????!! Det er lige strengt nok!! Det går virkelig ikke..

Ellers synes jeg det er klogt hvad du skriver om kvindernes hår dengang.
(heldigt for mig at jeg ikke levede dengang, hva´ ?)

Kh
Søster B.

Til toppen 
#9449 - 10/03/2003 11:55 Re: Kvindernes hovedbeklædning [Re: kristina]
MariaMaria
Bruger

Men så forklar mig forskellen på når Paulus siger at kvinderne ikke må prædike i forsamlinger, og kvinder skal have tildækket sit hovedet.. Hvad er forskellen?? altså hvorfor er noget ikke for os i dag, og noget andet er?? Jeg kan kun se begge tingene som en kulturel tidsbestemt måde at vise at der er forskel på kvinder og mænd, og kvinder dengang, var lidt mere "sladderkomoder" og var larmene i kirken, og derfor blev de sat på plads af Paulus. Men sådan er vi ikke i dag!?!?!?!? eller hva.. hihi.. Jeg kan ik se at der er en forskel her..

MariaMaria

Til toppen 
#9450 - 10/03/2003 12:02 Re: Kvindernes hovedbeklædning [Re: MariaMaria]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære Søster B og Maria,

Jeg synes allligevel der er en kæmpestor forskel mellem tørklæder og kvindelige præster og lærere. Tørklæderne er noget helt udvendigt, medens de andre ting har med indhold at gøre, og med realationerne mellem and og kvinde indbyrdes.

Vi må også huske, at vi skal passe på ikke at forarge, og derved bringe andre til fald. Hvis jeg stillede i kirken med tørklæde, tror jeg jeg ville signalere at jeg mente at være from end de andre tørklædeløse syndere!

Ligesom farisæeren der stod på torvet og viste sin fromhed frem !

Men i øvrigt er jeg helt enig med dig i, at vi skal være meget meget meget påpasselige med ikke at gradbøje Guds ord. Som Jesu Kristi apostel er Paulus' ord det samme som Guds ord !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#9451 - 10/03/2003 12:11 Re: Kvindernes hovedbeklædning [Re: kristina]
MariaMaria
Bruger

Tak kristina for dit svar.. jeg kan ikke være mere enig.. men du ved, man bliver lidt bange når man læser noget, og tænker hmm burde man så ik gå med hovedbeklædning.. men har lige en tilføjelse. Det er ikke noget udvendigt, da der står: v3 Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud. . Det er noget indvendigt, noget vi skal underordne os under..

men så står der tilsidst i 1. korr. 11 v15 mens det er ærefuldt for en kvinde at have langt hår? Hun har jo fået håret som et slør. v16

Er det så ikke håret som vi bruger til at tildække vores hoved, hvis det er et slør?????? derfor bør kvinder have hår på hovedet, langt eller kårt, bare det tildækker os.. eller hva???

Til toppen 
#9452 - 10/03/2003 12:16 Re: Kvindernes hovedbeklædning [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina..jeg kigger lige efter igen..

Som Jesu Kristi apostel er Paulus' ord det samme som Guds ord !

Du ved hvad jeg mener..

Søster B.

PS. Pyt med om andre synes du "spiller from", så længe du ved hvorfor du gør som du gør. Der vil altid være nogen der synes at andre spiller hellige eller fromme. Måske disse skulle arbejde på at blive hellige selv, i stedet for at lyve andre ondt på.

Ændret af Søster B (10/03/2003 12:22)

Til toppen 
#9453 - 10/03/2003 22:11 Re: Kvindernes hovedbeklædning [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej MariaMaria

Hvis du læser videre i vers 13 skriver Paulus "Døm selv! Sømmer det sig, at en kvinde beder til Gud med utildækket hoved?" Når Paulus skriver "DØM SELV" er det ikke en forordning fra Gud, men handler om traditioner og kultur. Mht de korthårede kvinder handler det om at kun prostituerede kvinder var korthårede - derfor skammen, og igen kulturbestemt.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær