Hej alle sammen.
Jeg er i gang med en opgave om nynarcissisme, og til denne opgave har vi fået udleveret en artikel fra information (artiklen er fra Fredag d. 1 februar 2008, side 6 og 7 i 2. sektion; "Mig, mig ,mig! Er du klar til at se
dig selv i øjene); meget skræmmende og spændende artikel.
Narcissisme opstod i 80'erne, og er et udtryk for folks umådelige store selvoptagethed. Denne selvoptagethed har godt og grundigt blevet genfundet i samfundet i dag; dette ses specielt ved unge.
Måden dette kommer til udtryk på, er sociale netværk som facebook, myspace el.lign. Forskere mener at en af årsagerne til denne selvoptagethed, er et udtryk for at prominere sig selv, og i bund og grund udspringer det af manglende selvværd.
Folk opretter profiler på facebook, og de ønsker anerkendelse, og denne anerkendelse fåes f.eks. ved at have flest mulige venner.
Narcissistiske tendenser er en søgen efter eksistensberettigende anerkendelse og bekræftelse. Hvis man ikke får den, føler man tomhed eller en intethed.
Jeg kunne godt tænke mig at stille dette til debat. Hvad er det der er vejen med vores samfund, siden at folks eneste måde at føle anerkendelse på, er ved at kunne vise omvendende at man har rigtig mange (overfladiske?) venner på sin facebook profil?
Kan Jesu ord om at kærligheden skal blive kold hos de fleste sættes i relation til dette?
Der er en grund til at de unge opfører sig sådan, skal man huse. De lever i et samfund, der anerkender værdien i at være 'på' som noget helt specielt. Den forbrugskultur, vi har opbygget, lever med en enormt høj omskiftelighed i, hvad man skal have på, hvad der er smart og hvordan man skal se ud
Fra mit synspunkt synes jeg at 'verden' er blevet endnu mere forfærdelig. Her i vesten forsøger vi konstant at prominere os selv, mens andre steder i verden sulter de. Paradoks?
Jeg tror at der er langt større behov for at ordet om Jesus og ordet om en suveræn anerkendelse igennem Guds kærlighed bliver forkyndt!
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker omkring dette emne! Er vi bare blevet nogle kolde og hårdhjertet montrer som ikke tænker på andre end os selv?
Kærligst
Thomas