Menu
Hvem er online
2 registrerede (kanne, 1 usynlig) og 9 gæster online.

Statistik
2507 Brugere
23 Fora
7055 Tråde
115518 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#94311 - 07/04/2008 21:00 "Mig mig mig??" selvværdets paradoks
Nedergaard
Bruger

Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
Hej alle sammen.
Jeg er i gang med en opgave om nynarcissisme, og til denne opgave har vi fået udleveret en artikel fra information (artiklen er fra Fredag d. 1 februar 2008, side 6 og 7 i 2. sektion; "Mig, mig ,mig! Er du klar til at se dig selv i øjene); meget skræmmende og spændende artikel.

Narcissisme opstod i 80'erne, og er et udtryk for folks umådelige store selvoptagethed. Denne selvoptagethed har godt og grundigt blevet genfundet i samfundet i dag; dette ses specielt ved unge.
Måden dette kommer til udtryk på, er sociale netværk som facebook, myspace el.lign. Forskere mener at en af årsagerne til denne selvoptagethed, er et udtryk for at prominere sig selv, og i bund og grund udspringer det af manglende selvværd.
Folk opretter profiler på facebook, og de ønsker anerkendelse, og denne anerkendelse fåes f.eks. ved at have flest mulige venner.

Citat:
Narcissistiske tendenser er en søgen efter eksistensberettigende anerkendelse og bekræftelse. Hvis man ikke får den, føler man tomhed eller en intethed.

Jeg kunne godt tænke mig at stille dette til debat. Hvad er det der er vejen med vores samfund, siden at folks eneste måde at føle anerkendelse på, er ved at kunne vise omvendende at man har rigtig mange (overfladiske?) venner på sin facebook profil?
Kan Jesu ord om at kærligheden skal blive kold hos de fleste sættes i relation til dette?

Citat:
Der er en grund til at de unge opfører sig sådan, skal man huse. De lever i et samfund, der anerkender værdien i at være 'på' som noget helt specielt. Den forbrugskultur, vi har opbygget, lever med en enormt høj omskiftelighed i, hvad man skal have på, hvad der er smart og hvordan man skal se ud

Fra mit synspunkt synes jeg at 'verden' er blevet endnu mere forfærdelig. Her i vesten forsøger vi konstant at prominere os selv, mens andre steder i verden sulter de. Paradoks?

Jeg tror at der er langt større behov for at ordet om Jesus og ordet om en suveræn anerkendelse igennem Guds kærlighed bliver forkyndt!

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker omkring dette emne! Er vi bare blevet nogle kolde og hårdhjertet montrer som ikke tænker på andre end os selv?

Kærligst
Thomas

Til toppen 
#94314 - 07/04/2008 21:25 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Nedergaard]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Narcissisme er nu betydeligt ældre end 80erne, faktisk kan den spores helt tilbage til da Adam og Eva opdagede at de var nøgne, det var nemlig første gang mennesket så på sig selv med den slags øjne, og siden er det gået jævnt ned ad bakke.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#94316 - 07/04/2008 21:31 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Nedergaard]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Når... men et er narcissismens opståen som en menneskelig kondition, grundet syndefaldet, en anden er om menneskers behov for anerkendelse kan erstattes af Kristi kærlighed... både ja og nej, forstået således at dette kan skyldes at Kristi lys ikke skinner i deres liv, men det kan ligeledes skyldes at mennesker i da ikke er blevet mødt med kærlighed fra andre mennesker, alt for mange mennesker er vokset op med en oplevelse af at omverdenens kærlighed er betinget, og det kan Kristi kærlighed ikke løse, for det er i høj grad noget som skal løses i terapiens rum.

Overordnet set er jeg dog fuldstændig enig i at denne verdens narcissisme er en sygdom, en pest, men samtidigt er det for mig at se en uundgåelig præmis for vores eksistens.

Til toppen 
#94319 - 07/04/2008 21:44 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Grev Lindgren]
Nedergaard
Bruger

Jeg er enig. Men vil alligevel godt lige kommentere lidt på det.

Du skriver at kristi lys ikke skinder i deres liv, og at hans kærlighed ikke kan løse omverdens betinget kærlighed.
Vi kristne har jo ansvaret for at videregive evangeliet; mit spørgsmål er (måske noget provokerende), er vi som kristne som skal lyse for mennesker og elske med den kærlighed Jesus elskede, da bedre end den verden der kun elsker betinget, hvis vi ikke er gode nok til at fortælle mennesker om Jesus?

Citat:
men det kan ligeledes skyldes at mennesker i da ikke er blevet mødt med kærlighed fra andre mennesker, alt for mange mennesker er vokset op med en oplevelse af at omverdenens kærlighed er betinget, og det kan Kristi kærlighed ikke løse,

Kan Kristi kærlighed ikke LØSNE dette problem? Kan den kærlighed gøre den mennesker kærlighed overflødig? Måske lidt groft sagt, men Gud elsker jo med en evig kærlighed, og hvis mennesker tager imod denne, så har de vel ikke brug for andet.....

Til toppen 
#94320 - 07/04/2008 21:45 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Grev Lindgren]
Nedergaard
Bruger

Du har ret. Jeg referere nok mest til artiklen. Men må indrømme at jeg ikke lige have set på det, på den måde

Til toppen 
#94321 - 07/04/2008 21:57 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Nedergaard]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Guds kærlighed har gjort frelsen mulig, men virkeligheden er at vi lever i en syndig verden, hvor Gud kan hele det brudte, men Gud kan ikke kompenserer for at vi er syndere, og svigt i barndommen kan Gud selvfølgelig helbrede ganske som han helbreder gigt og hovedpine, men megen gigt og hovedpine behandles nu også på traditionel vis.

Til toppen 
#94327 - 07/04/2008 22:35 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Grev Lindgren]
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
 Citat:
men det kan ligeledes skyldes at mennesker i da ikke er blevet mødt med kærlighed fra andre mennesker, alt for mange mennesker er vokset op med en oplevelse af at omverdenens kærlighed er betinget, og det kan Kristi kærlighed ikke løse, for det er i høj grad noget som skal løses i terapiens rum.

Det tror jeg du har ret i. Min oplevelse er ofte at når jeg møder nye mennesker, så bliver de ofte skræmt væk ved at jeg viser dem kærlighed, uden at forvente noget til gengæld...
Men jeg er nu alligevel temmelig sikker på at Jesu kærlighed kan løse det, men det kræver jo selfølgelig også at de er villige til at tage imod det...

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#94329 - 07/04/2008 23:00 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Grev Lindgren]
Nedergaard
Bruger

Vi er enige \:\)

Til toppen 
#94331 - 07/04/2008 23:03 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Nedergaard]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Glæder mig

Noget helt andet er at fremtidens unge kommer til at bruge endnu mere tid hos psykologen, med den ekstreme fokus der synes at være på det at være kendt.

Til toppen 
#94333 - 07/04/2008 23:12 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Grev Lindgren]
Nedergaard
Bruger

Det er uhyggeligt. Men desværre sandt.
Det er også der jeg mener at et af problemerne ved vores samfund ligger; vi graver det hul for de unge, som kun har det ideal for dem selv, at de skal leve op til de "krav" som der synes at være til dem!! Og ikke mindst at leve op til de krav at kunne vise andre hvad de har.

Jeg er glad for at kende Jesus. For jeg synes at kunne se, at jeg er langt rigere end dem jeg går i klasse med, der kun lever og ånder for andres syn på dem er. Rigtig mange af dem, former deres "jeg" efter, hvordan andre mener at de skal være. Det er en usikker grund at bygge deres liv på!

Til toppen 
#109126 - 15/01/2010 17:25 Re: "Mig mig mig??" selvværdets paradoks [Re: Nedergaard]
Assyrianlion
Bruger

Reg.: 06/12/2009
Sted: Århus
Simpelt hen fordi at mennesket sætter sig selv højere i centrum, end gud. Derfor den korte forklaring. Mennesket mener at det kan frelse sig selv, og at de ønsker æren fra hinanden, end de ønsker den fra gud. Og anerkendelse

IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær