Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 4 gæster online.

Statistik
2628 Brugere
23 Fora
7486 Tråde
119629 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#90685 - 23/01/2008 21:00 Hvad skal vi prædike?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg har fornyelig hørt en prædiken, hvor det blev sagt at vi ikke skal bruge Joh 3:16 til ikke troende, han sagde at hverken Jesus eller apostlene prædikede at Gud elskede mennesker, ikke til ikke troende, men de prædikede Guds retfærdighed, hvad er det?

han mente også at Guds kærlighed kun skulle prædikes for de troende.

KH

Ole

Til toppen 
#90687 - 23/01/2008 21:28 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: Ole Madsen]
André
Anonym

Alt hvad vi har læst i bibelen og alt HelligÅnden fortæller os.

idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«

Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han forkynde for jer.

vh André \:\)

Til toppen 
#90695 - 24/01/2008 05:52 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: Ole Madsen]
serner
Bruger

Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
 Oprindeligt skrevet af: Ole Madsen
Jeg har fornyelig hørt en prædiken, hvor det blev sagt at vi ikke skal bruge Joh 3:16 til ikke troende, han sagde at hverken Jesus eller apostlene prædikede at Gud elskede mennesker, ikke til ikke troende, men de prædikede Guds retfærdighed, hvad er det?

han mente også at Guds kærlighed kun skulle prædikes for de troende.

Jeg ved ikke hvad den prædikant har spist, men i mine øjne er det helt ved siden af.
Hvad er Guds retfærdighed?:
1.Joh.1:9: "Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed."

Guds retfærdighed er netop Hans kærlighed.

-Serner

Ændret af serner (24/01/2008 05:53)

at kende Ham og gøre Ham kendt......

Til toppen 
#90812 - 26/01/2008 11:57 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: serner]
Ole Madsen
Bruger

Jeg er enig i at Guds retfærdighed er også Guds kærlighed, nemlig at Jesus døde i vort sted. Men jeg tænker også på, om der ikke også er forskel på når Jesus prædiker for farisærerne og så for alle andre? Kvinden ved brønden fik hendes synder at vide, hun blev afsløret, man kan vel sige at Jesus gik ud fra loven, og brugte den til at prædike, loven er jo en tugtemester til Kristus.

Hvad mener i bibelen forkynder om det vi skal prædike for andre?

Ole

Til toppen 
#90838 - 27/01/2008 00:26 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: Ole Madsen]
André
Anonym

Jeg er enig i at Guds retfærdighed er også Guds kærlighed, nemlig at Jesus døde i vort sted. Men jeg tænker også på, om der ikke også er forskel på når Jesus prædiker for farisærerne og så for alle andre? Kvinden ved brønden fik hendes synder at vide, hun blev afsløret, man kan vel sige at Jesus gik ud fra loven, og brugte den til at prædike, loven er jo en tugtemester til Kristus.

Ole

Jesus var ledt af Ånden - lad ham styre showet, så kan det ikke gå helt galt ;\)

vh André

Til toppen 
#90839 - 27/01/2008 00:31 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: Ole Madsen]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Der er forskel på om der prædikes for døbte eller udøbte, den er bare mikroskopisk lille, begge skal hører kaldet til frelse ved Jesu blod, men den ene skal derpå have at vide at de på deres tro skal døbes til at tilhører ham, men ellers står døbt som udøbt, synder som synder lige, og alle har vi brug for at hører joh 3,16 da den både rummer evangeliets glæde, frihed og nåde og samtidigt fortabelsens alvor.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#90850 - 27/01/2008 09:34 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: André

Ole

Jesus var ledt af Ånden - lad ham styre showet, så kan det ikke gå helt galt ;\)

vh André

Hej André
Nu spurgte Ole jo hvad vi mener, at Bibelen siger om det vi skal forkynde for andre ..

Problemet med bare at lade Ånden styre showet, som du skriver, kan være, at nogle tror at være ledt af Ånden uden at være det.
Og at andre ikke tror de er ledt af Ånden men alligevel er det.

Derfor vil jeg mene, at en forkynder er på tynd is, hvis han prædiker ud fra hvad han har på fornemmelsen.
Vi må holde os til det der står skrevet.
Hvis vi altså regner Bibelen for Guds ord til os.

Og i missionsbefalingen står der:
Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer.

Altså døbe og undervise!

Men hvordan vi skal tilrettelægge forkyndelsen og undervisningen - det vil jo afhænge af, hvor de, som skal modtage budskabet, befinder sig. Om de er "jøder eller grækere".

Er det f.eks. mennesker, som er døbt, og som mener, at det er alt nok, og at de så roligt kan synde løs og glemme alt om Gud resten af livet, ja så er det jo Guds hellige lov, der skal sætte dem under tiltale.

Og hvis det er anfægtede, fortvivlede mennesker, som er bange for at de er forkastede på grund af deres synder, så er det først og fremmest det glædelige budskab der skal forkyndes: At den som kommer til Jesus vil aldrig blive vist bort. At aldrig betyder aldrig, uden nogen undtagelser eller forbehold.

Guds hellige lov og syndernes forladelse ved Jesu stedfortrædende død for os er de to søjler som al forkyndelse må hvile på - ingen af dem kan stå alene.

Er vi retfærdiggjorte, frelst af nåde ved tro, er vi ikke bare renset for synd og befriet fra den fortabelse, vi er født til, men også gjort fri til al god gerning, til Guds ære og næstens gavn.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90866 - 27/01/2008 18:58 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: kristina]
André
Anonym

Oprindeligt skrevet af: kristina

Derfor vil jeg mene, at en forkynder er på tynd is, hvis han prædiker ud fra hvad han har på fornemmelsen.

Enig - derfor skal han være ledt af Ånden.

Jesus kunne skriften, men han var left af Ånden, Paulus kunne skriften og uden Ånden forstod han ikke i ordets sande budskab og gjorde enorm skade, men da han blev ledt af Ånden udrettede han det umulige igennem forkyndelse, Peter fik først autoritet da Ånden var med ham, etc. etc. etc..

Så om du kan bibelen forfra og bagfra, på kinesisk, tysk, oldnorsk og alle verdens uddøde sprog - gør dig overhovedet ikke egnet til at prædike og du gør nok højst sandsynligt mere skade end gavn.

En person som kan citere 10 linjer i bibelen og er ledt af Ånden, gør større forskel i Guds rige end én som kan hele bibelen og kender alle Jesus befalinger men ikke er ledt af HelligÅnden.

Og hvis du er ledt af Ånden er du heller ikke i tvivl om hvilke prædikanter der er, og ikke er ;\)

vh André \:\)

Ændret af André (27/01/2008 18:58)

Til toppen 
#90869 - 27/01/2008 19:26 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

[quote=kristina]

Hej André
 Citat:

En person som kan citere 10 linjer i bibelen og er ledt af Ånden, gør større forskel i Guds rige end én som kan hele bibelen og kender alle Jesus befalinger men ikke er ledt af HelligÅnden.
Og hvis du er ledt af Ånden er du heller ikke i tvivl om hvilke prædikanter der er, og ikke er

Nemlig! Enig!

.. og jeg er heller ikke spor i tvivl om, hvilke prædikanter der er ledt af Ånden, og hvilke der ikke er!

Men jeg er langt fra sikker på, at det er de samme prædikanter, som du ikke er i tvivl om!

Hvad skal vi gøre ved det, mon?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90871 - 27/01/2008 19:51 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: kristina]
André
Anonym

kristina

Skriv en bog? ;\)
Jeg gør intet.

vh André

Til toppen 
#90872 - 27/01/2008 20:04 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

kristina

Skriv en bog? ;\)
Jeg gør intet.

vh André

OK fair nok!

For mit eget vedkommende vil jeg dog fortsat begrænse mig til at skrive på internettet,
så længe der bare er plads nok!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90902 - 28/01/2008 07:23 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ole

Det var præcis det vers min far kunne huske, og citerede for mig kort tid inden han døde.

Det var det vers, der blev ved med at rumstere rundt i mit hovede endda flere år efter, det virkede som lim, der klæbede min nysgerrighed efter at finde ud af mere.

Hvis evangeliet holdes tilbage for synderne, hvad er der da til at frelse? Der står klart skrevet: "Loven frelser ingen".

Og syndere, det er vi alle - men nogle af os er frelst af nåde, og kan kalde os Guds børn.

Ikke-troende såvel som troende skal høre om synd og nåde, Guds krav (loven, der vækker syndserkendelse) og Guds løfter.

Kh Malli

Ændret af malli (28/01/2008 07:26)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#90905 - 28/01/2008 07:45 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Andre

"Og hvis du er ledt af Ånden er du heller ikke i tvivl om hvilke prædikanter der er, og ikke er"

Tja, jeg må konstatere, at jeg engang troede at dette var tilstrækkeligt - det gør jeg ikke længere, desværre. Fandt ud af at det var en for subjektiv størrelse at operere ud fra, for hvem skal definere hvad der er Guds ånd og ikke, så længe det blot er noget vi mærker og føler os til?

Militante sekter i USA ser sig ledt af Guds ånd, falske profetier bliver rask væk talt over folk i kraft af "Guds ånd" osv osv.

Når Herrens apostel siger "Hold jer til skriften!" skal vi ikke bilde os noget andet ind.

Kh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#90911 - 28/01/2008 08:58 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: malli]
André
Anonym

Oprindeligt skrevet af: malli
Hej Andre

"Og hvis du er ledt af Ånden er du heller ikke i tvivl om hvilke prædikanter der er, og ikke er"

Tja, jeg må konstatere, at jeg engang troede at dette var tilstrækkeligt - det gør jeg ikke længere, desværre. Fandt ud af at det var en for subjektiv størrelse at operere ud fra, for hvem skal definere hvad der er Guds ånd og ikke, så længe det blot er noget vi mærker og føler os til?

Militante sekter i USA ser sig ledt af Guds ånd, falske profetier bliver rask væk talt over folk i kraft af "Guds ånd" osv osv.

Når Herrens apostel siger "Hold jer til skriften!" skal vi ikke bilde os noget andet ind.

Kh Malli

Du giver mig mere ret end du modsiger mig?
Hvad du lige føler og mærker i situationen og man ellers kan bilde sig ind er tilstrækkeligt, har intet med det jeg skriver at gøre. At kende skriften er en frugt af at kende Ånden - som jeg skrev.

vh André

Til toppen 
#94230 - 05/04/2008 19:33 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: Ole Madsen]
Nedergaard
Bruger

Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
Hej Ole!

Citat:
Han sagde at hverken Jesus eller apostlene prædikede at Gud elskede mennesker, ikke til ikke troende, men de prædikede Guds retfærdighed, hvad er det?

Jamen dengang var jo også en anden tid, og det var et andet folk, med en anden baggrund.
Var Israels folk på det tidspunkt i tvivl om, om Gud var en kærlig Gud? Havde de ikke tallige eksempler i skrifterne på at han var?

I dag er tiden en anden. Folk har brug for at vide, at der er nogen der elsker dem. Og de har brug for at vide at der er en Gud der elsker dem. De vil bare ikke altid tage imod det.

At Gud er kærlig er jo netop det der gør kristendommen speciel: Hvorfor så ikke også prædike overfor de ikke-troende at Gud er kærlig når det er det der er fundamentet: nemlig at han i sin kærlighed sendte Jesus!

Guds fred
Thomas

Til toppen 
#94267 - 06/04/2008 19:14 Re: Hvad skal vi prædike? [Re: Nedergaard]
Ole Madsen
Bruger

Hej Nedergaard

ja, Gud er Gud for hele mennesket, han har jo skabt os med alle de behov vi har for kærlighed og omsorg, ja, retfærdiggørelsen skal også prædikes, men jeg tror også på at møde folk der hvor de er.

så jeg er enig

KH

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær