Menu
Hvem er online
2 registrerede (LiMa, Kirkegænger) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#94225 - 05/04/2008 18:03 Forsker finder genet for Gud
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
Jeg faldt over en artikel, ved en tilfældighed, der handler om en forsker der har fundet et gen, der tilsyneladende styrer vores tro på Gud. Genet hedder VMAT2, og skulle kontrollere en gruppe signalstoffer, deriblandt dopamin, der skulle være hjernens belønningstof.

Et uddrag af artiklen:
 Citat:
Mange narkotiske og bevidstheds-udvidende stoffer som kokain, amfetamin og lsd virker da også ved at ændre på mængden af dopamin og serotonin i hjernen. Under en rus har folk undertiden forestillinger, der minder om spirituelle oplevelser. Det er derfor naturligt, at et gen, der er med til at kontrollere disse stoffer, kan have stor indflydelse på, hvor spirituelt indstillede vi er.

Hele artiklen kan læses her: http://www.illvid.dk/polopoly.jsp?d=144&a=2880&id=9261

Jeg må være ærlig at indrømme, at jeg ikke helt ved hvordan jeg skal forholde mig til det...??
Jeg ved bare at med alle de ting jeg har været igennem, kan det ikke være et stof i hjernen der har bildt mig det hele ind. \:\)

Hvordan skal man som kristen forholde sig til sådan en artikel??
For mig siger det lidt om at Gud har lagt det i generne på os, at vi skal søge Ham. Men hvordan kan det så være at der er nogen der tilsyneladende ikke har det??
Er det de personer der har overbevist sig selv om at Gud ikke findes??

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#94226 - 05/04/2008 18:26 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
Montago
Anonym

Som jeg sikkert allerede har fortalt herinde om herinde på jesusnet, så har hjerneforskeren Ramachundran fundet nogle sammenhæng mellem nogle typer epilepsi og troen på supernaturlige fænomener.

Dét du kan uddrage af artiklen du fortæller om, er at Gud eller troen på samme kan forklares, som en personlig oplevelse for netop dig, som har måske/måske ikke har dette gen.

Men hvis Gud kun eksistere i din verden - hvordan kan man så argumentere for at han skulle eksistere i min verden ?

det samme gælder i så fald for de resterende 6000 guder som vi mennesker har opfundet.

Til toppen 
#94227 - 05/04/2008 18:51 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: ]
VNielsen
Bruger

Der er nok en ting der lige skal på plads: Denne artikel rokker ikke en mm ved min tro.

Det gen vil måske kunne forklare nogle enkelte af de oplevelser jeg har haft, men et enkelt gen ville aldrig kunne påvirke noget fysisk. Kun psykisk.

Et gen ville fx aldrig kunne lave et hul i væggen. (Som jeg i øvrigt kom til at betale for.)
Et gen ville aldrig kunne få ting til at flyve gennem luften.
Et gen ville aldrig kunne placere flutes i en ellers tom fryser.
Og sådan kan jeg blive ved. ;\)

Et enkelt (ellers flere) gen er ikke afgørende for om Gud findes.
Som Dean Hamer selv siger i artiklen: "Hvis Gud findes, så findes han."

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#94229 - 05/04/2008 19:07 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
Nedergaard
Bruger

Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
Hej VNielsen.

Super spændende! Det er ikke første gang at forskere har fundet ud af, at bestemte dele af hjernen bliver sat i funktion i forskellige åndelige aktiviteter: F.eks. bøn.

Men for den hardcore naturvidenskabsmand, der ikke vil erkende nogenform for højere autoritet og instans i tilværelsen, er dette selvfølgelig banebrydende, fordi, hvis man vender det på denne måde, kan det vise at Gud i "virkeligheden" kun er noget der udviklet i vores hjerner.

Jeg synes ikke det giver mening. Hvorfor skal de så lige være den Gud som vi tror på?

Det her er lidt (måske en del) tankespind. Men vi har jo på ingen måde nogen mulighed for, som mennesker at tro på Gud af os selv; vi skal have troen givet.
Kunne dette gen ikke være en del af den hjælp vi får fra helligånden? Kan det ikke vise, at når vi tager imod Gud, så er det virkelig noget der også sker meget fysisk med os? For som der står i artiklen, så er genet forskellige fra, hvor meget spirituel man er.
Hvis man ser det på den måde, synes jeg, at det godt kan fremstå, at dette gen er en gave fra Gud, som skal hjælpe os til at holde fokus på ham.
Men som sagt tankespind (kom endelig med kommentarer!!)!

Citat:
Mange narkotiske og bevidstheds-udvidende stoffer som kokain, amfetamin og lsd virker da også ved at ændre på mængden af dopamin og serotonin i hjernen. Under en rus har folk undertiden forestillinger, der minder om spirituelle oplevelser. Det er derfor naturligt, at et gen, der er med til at kontrollere disse stoffer, kan have stor indflydelse på, hvor spirituelt indstillede vi er.

Jeg hørte engang én der havde forsøgt sig med stoffer, som kom til tro på Gud, og det øjeblik, hvor han blev omvendt, følte han det lidt ligesom, at han havde taget stoffer, bare det var meget federe. Så det giver god mening i mine øre!

Guds fred.
Thomas

Til toppen 
#94231 - 05/04/2008 19:36 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: Nedergaard]
Montago
Anonym

Narko og gen-afvigelser er jo netop IKKE et argument FOR gud. tværtimod argumentere det for at Gud er opfundet.

Hvis gud kræver at jeg tager Narko eller har en gen-afvigelse så beviser det jo bare at gud kun findes i jer andres sind !

Som du selv siger, så kræver netop troen på den kristne gud, at man bliver fortalt om ham + jesus, før man kan tro på ham.

Genet/Narko forklare jo fint hvorfor der findes 6000 guder og ikke kun EN gud.

Til toppen 
#94236 - 05/04/2008 19:52 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
Montago
Anonym

Oprindeligt skrevet af: VNielsen
Der er nok en ting der lige skal på plads: Denne artikel rokker ikke en mm ved min tro.

Det gen vil måske kunne forklare nogle enkelte af de oplevelser jeg har haft, men et enkelt gen ville aldrig kunne påvirke noget fysisk. Kun psykisk.

Et gen ville fx aldrig kunne lave et hul i væggen. (Som jeg i øvrigt kom til at betale for.)
Et gen ville aldrig kunne få ting til at flyve gennem luften.
Et gen ville aldrig kunne placere flutes i en ellers tom fryser.
Og sådan kan jeg blive ved. ;\)

Et enkelt (ellers flere) gen er ikke afgørende for om Gud findes.
Som Dean Hamer selv siger i artiklen: "Hvis Gud findes, så findes han."

Jo, naturlige fænomener kan fint forklare hvorfor der ikke er uforklarlige huller i mine vægge, hvorfor ting ikke flyver hos mig og hvorfor flutes kun er i fryseren hvis jeg har lagt dem der.

svaret kan findes hvis du går til en psykiater...

Ændret af Montago (05/04/2008 19:52)

Til toppen 
#94237 - 05/04/2008 19:55 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hmm... Er det gudbilledligheden, de har fundet??

Til toppen 
#94238 - 05/04/2008 20:05 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: ]
VNielsen
Bruger

Hvis vi lige holder os til hullet i væggen, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan det skulle være noget jeg kun har forestillet mig, for så vil jeg da have pengene tilbage. Jeg vil da ikke betale for at få lavet et hul der ikke er der.

Desuden, hvis jeg skal have pengene tilbage får jeg nok mere brug for en advokat end en psykiater. ;\)

Til toppen 
#94239 - 05/04/2008 20:06 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: Nedergaard]
VNielsen
Bruger

Citat:
Det her er lidt (måske en del) tankespind. Men vi har jo på ingen måde nogen mulighed for, som mennesker at tro på Gud af os selv; vi skal have troen givet.
Kunne dette gen ikke være en del af den hjælp vi får fra helligånden? Kan det ikke vise, at når vi tager imod Gud, så er det virkelig noget der også sker meget fysisk med os? For som der står i artiklen, så er genet forskellige fra, hvor meget spirituel man er.
Hvis man ser det på den måde, synes jeg, at det godt kan fremstå, at dette gen er en gave fra Gud, som skal hjælpe os til at holde fokus på ham.

Sådan har jeg ikke haft tænkt på det. Men hvis man prøver at tænke logisk over det, tror jeg du har ret. \:\)

Til toppen 
#94244 - 05/04/2008 23:14 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej VNielsen

Jeg har desværre ikke fulgt så meget med i de uforklarlige hændelser, du har oplevet. Så vidt jeg kan forstå drejer det sig bl.a. om et hul i en væg.

Jeg vil gerne vide: Hvordan ved du, at det er din foretrukne guddom (ud af de 6.000, Montago nævner), der har lavet hul i væggen?
Hvordan kan du vide, at det ikke er Zeus eller en dæmon, der har lavet hullet? Måske er det Vishnu, der prøver at lokke dig bort fra den rette tro på Quetzalcoatl.

hilsen matthias

Ændret af matthias (05/04/2008 23:18)

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#94247 - 05/04/2008 23:50 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: ]
Nedergaard
Bruger

Hej Montago..

Oprindeligt skrevet af: Montago
Narko og gen-afvigelser er jo netop IKKE et argument FOR gud. tværtimod argumentere det for at Gud er opfundet.

Delvist enig. Men mit eksempel er - måske lidt off-topic - netop drejet ind på at man regner Gud for at være sand. Mht. selve debatten, var det nærmere et svar på om det gav mening at det gen, man havde fundet, som skulle være årsagen til vores Gudsdyrkelse, også gav respons på narko.

Jeg kan godt se at det ikke argumentere for at Gud er sand, men jeg vil heller ikke gå så langt at sige at det argumentere direkte for det modsatte.
For hvis det er tilfældet, så argumentere alle vores følelser (fred,glæde etc.) jo for at det er noget hjernen 'finder-på', og ikke noget Guds givet!
Det vil sige når jeg beder til Gud og efterfølgende føler fred i mit sind, så bør jeg stille spørgsmålstegn ved det?

Som du selv skriver, så handler det om tro; i den forbindelse forstår jeg også godt din reaktion.

Ændret af Nedergaard (05/04/2008 23:51)

Til toppen 
#94249 - 06/04/2008 00:41 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: matthias]
VNielsen
Bruger

Hej matthias.

Det var heller ikke Gud der lavede hullet i væggen, det var en dæmon. Og det ved jeg, for jeg så den. Før jeg blev kristen var jeg i det okkulte, og talte jævnligt med "ånder" der boede i huset. Men efterhånden som jeg fik mere og mere at gøre med kristne, blev de små "søde ånder"mere og mere onde. Det viste sig at være dæmoner, og de begyndte efterhånden at flytte rundt på tingene. Det blev til sidst til at de kastede med tingene. Det var sådan hullet dukkede op, i væggen.

Gud fik mig overbevist om sin eksistens på en helt anden, og langt fedeligere måde. ;\)
Du kan evt. gå ind og læse mit vidnesbyrd, inde under "Hvad betyder Jesus for mig?" Den hedder "Fra det okkulte til Jesus." Den er blevet forkortet en del, for at det ikke skulle fylde for meget, så der mangler en masse vigtige detaljer. Men man får et godt indtryk af hvad der skete.

Til toppen 
#94251 - 06/04/2008 02:21 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: Nedergaard]
Montago
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Nedergaard

Jeg kan godt se at det ikke argumentere for at Gud er sand, men jeg vil heller ikke gå så langt at sige at det argumentere direkte for det modsatte.
For hvis det er tilfældet, så argumentere alle vores følelser (fred,glæde etc.) jo for at det er noget hjernen 'finder-på', og ikke noget Guds givet!
Det vil sige når jeg beder til Gud og efterfølgende føler fred i mit sind, så bør jeg stille spørgsmålstegn ved det?

har du hørt om lykkepiller ?

vil du mene at der er småstykker af Gud i disse små tabletter ? - eller medikamenter som påvirker din fysiske hjerne ?

Til toppen 
#94252 - 06/04/2008 02:25 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
Montago
Anonym

Oprindeligt skrevet af: VNielsen
Hej matthias.

Det var heller ikke Gud der lavede hullet i væggen, det var en dæmon. Og det ved jeg, for jeg så den. Før jeg blev kristen var jeg i det okkulte, og talte jævnligt med "ånder" der boede i huset. Men efterhånden som jeg fik mere og mere at gøre med kristne, blev de små "søde ånder"mere og mere onde. Det viste sig at være dæmoner, og de begyndte efterhånden at flytte rundt på tingene. Det blev til sidst til at de kastede med tingene. Det var sådan hullet dukkede op, i væggen.

Jeg kunne godt tænke mig at installere et infrarødt(nattesyn)/normalt overvågnings kamera i dit hjem, sådan at vi kan finde ud af om det er dig som er skør...

for hvis ting virkelig flyver rundt, så er det intet mindre end en sensation...

Til toppen 
#94255 - 06/04/2008 10:08 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: ]
Nedergaard
Bruger

Jeg prøver lige at gentage mit argument:
 Citat:

Disse følelser er i forbindelse med mit samvær med Gud og ikke med piller, venner, mad el.lign. For ja. der kan man jo også føle glæde.

Til toppen 
#94256 - 06/04/2008 11:15 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: Nedergaard]
Montago
Anonym

Ja - og jeg siger at kemikalier i din hjerne, er hvad du forveksler med guds påvirkning.

For hvis piller kan skabe glæde, er følelsen en kemisk proces og ikke noget 3.

Begivenheder i den virkelige verden, som du f.eks. beskriver, såvel som deltagelse i bryllup eller at kigge på X-factor, resultere i kemiske processer i hjernen på lige fod.

Der er jo en grund til at folk som går til psykiater,ofte får en recept på piller, men aldrig en recept på at gå i kirke... (* nogle folks helbredelse går dog ud på deltagelse i aktiviteter af forskellig art)

Til toppen 
#94257 - 06/04/2008 12:20 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: ]
VNielsen
Bruger

Citat:
Jeg kunne godt tænke mig at installere et infrarødt(nattesyn)/normalt overvågnings kamera i dit hjem, sådan at vi kan finde ud af om det er dig som er skør...

for hvis ting virkelig flyver rundt, så er det intet mindre end en sensation...

Det er ikke en sensation. Det er noget der er sket mio af gange før, for mio af mennesker, over hele verdenen. Du kan også læse om noget lignene i bibelen. Fx om den mand der var besat af "Legion," en hel hær af dæmoner der blev sendt i nogle svin, så manden var fri igen.

Du ville ikke fange noget på det kamera, for det er flere år siden dæmonerne er blevet jaget ud. Det kan du også læse i mit vidnesbyrd. ;\)

Jeg har dog selv tænkt på at sætte et kamera op, men det er af helt andre årsager. Det kunne være sjovt at se hvad mine katte laver af ulykker, når jeg ikke er hjemme.

Til toppen 
#94262 - 06/04/2008 15:51 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
Jerrt
Bruger

Reg.: 27/08/2007
 Citat:
Det er ikke en sensation. Det er noget der er sket mio af gange før, for mio af mennesker, over hele verdenen.

Ak ja, disse huller i væggen - og anden form for byggesjusk.

De gange (mange gange) jeg har oplevet noget sådant byggesjusk, så har det været grundet bygningshåndværkere, der ikke havde respekt for deres håndværk.
Så mio af byggesjuskere - tjah, desværre ikke usandsynligt.

Om kattene er medvirkende i hullerne i væggen tvivler jeg nu på. (Er der ikke noget med, at katte skal være sådan no'et med ham den der satan? - sådan ifølge overtro og kristentro)

Og hvis det nu skulle være Satan, der laver huller i væggene, så burde vel Murerforbundet tage en alvorlig snak med ham.

Evt. med Gud som opmand.

Beklager, hvis du (set med mine øjne) - multi/super-naive - anser dette som blasfemi.

I så fald - så ignorer mig - jeg er bare en der forsøger at finde ud af hvad det er for en verden vi lever i. Og hvordan jeg skal agere i den.

Prøver stadig - reglerne?

Lidt svært med alle disse guder.

Jerry
---------------------------

Tænk, hvis man vælger forkert.

Tusindvis af guder står parat med op til flere forskellige grader af afstraffelse for at ikke vælge netop HAM (sjovt nok ikke HUN.)

Til toppen 
#94263 - 06/04/2008 16:26 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: Jerrt]
VNielsen
Bruger

Jeg så det ikke som blasfemi. Tværtimod kunne jeg ikke lade være med at grine. \:D

Citat:
Om kattene er medvirkende i hullerne i væggen tvivler jeg nu på. (Er der ikke noget med, at katte skal være sådan no'et med ham den der satan? - sådan ifølge overtro og kristentro)

I gammel overtro ved jeg at folk så katte som Satans tjenere eller andet i den stil... Men jeg har aldrig læst noget om at de skulle være det i bibelen. ;\)

Til toppen 
#94264 - 06/04/2008 17:20 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
Jerrt
Bruger

I gammel overtro ved jeg at folk så katte som Satans tjenere eller andet i den stil... Men jeg har aldrig læst noget om at de skulle være det i bibelen.

Måske skulle man gennemlæse Bibelen.

Personligt synes jeg, at katte, uanset at de er morderiske rovdyr også er nogle herlige kæledyr.

Til toppen 
#94265 - 06/04/2008 17:26 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: Jerrt]
VNielsen
Bruger

Citat:
Personligt synes jeg, at katte, uanset at de er morderiske rovdyr også er nogle herlige kæledyr.

Det er de bestemt også. Jeg har selv 2 af slagsen, og for at det ikke skal være løgn er de begge 2 sorte. ;\)
Det var vist dem der var de værste, ifølge gammel overtro...??

Til toppen 
#94978 - 22/04/2008 23:39 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
pellegrini
Bruger

Reg.: 18/04/2008
Sted: På vejen
Det næste bliver vel, at man finder genet for ateisme. Og når teknikken bliver rigtig forfinet, kan forskerne forudsige, hvilken denomination barnet får. Perspektiverne er i øvrigt skræmmende, forældrene kan vælge abort eller genterapi, hvis det opdages, at barne får en religiøs holdning som forældrene ikke deler.

Ex nihilo nihil fit

Til toppen 
#94982 - 23/04/2008 01:37 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: pellegrini]
Jerrt
Bruger

Oprindeligt skrevet af: pellegrini
Det næste bliver vel, at man finder genet for ateisme. Og når teknikken bliver rigtig forfinet, kan forskerne forudsige, hvilken denomination barnet får. Perspektiverne er i øvrigt skræmmende, forældrene kan vælge abort eller genterapi, hvis det opdages, at barnet får en religiøs holdning som forældrene ikke deler.

Ak ja, uden for øvrigt at kommentere dine udtalelser. Så har jeg svært ved at acceptere din gudelighed.
Sådan i er mylder af andre gudeligheder,

Til toppen 
#95001 - 23/04/2008 14:59 Re: Forsker finder genet for Gud [Re: VNielsen]
pellegrini
Bruger

Reg.: 18/04/2008
Sted: På vejen
Mit indlæg har åbenbart haft en form, som har skygget for indholdet, så jeg prøver en gang til. Jeg mener, at al form for teknik, opfindelser og opdagelser i udgangspunktet er neutralt, men at de både kan anvendes på gode og dårlige måder, og det er sjældent at, der hersker om, hvorvidt en ting er god eller dårlig, jvf. abort og kernekraft. Mht. til genteknikken, så kan den bruges i sygdomsbekæmpelse, men den kan også bruges til en efter min mening uheldig forsterdiagnostik. Vi ser allerede børn som bliver aborteres på grund af deres køn, og jeg tror ikke, at vi er ved slutningen af glidebanen endnu.

Ex nihilo nihil fit

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær