Menu
Hvem er online
2 registrerede (LiMa, Kirkegænger) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#9410 - 08/03/2003 19:41 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg har lavet 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse af
skabelsesberetningen

hjemmeside

Ole

Til toppen 
#9411 - 09/06/2003 04:36 Re: 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse [Re: Ole Madsen]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Ole,

Det er nogen meget fine studier du laver. Jeg har ikke nærlæst det hele, men har en kritisk bemærkning til din gap teori. Hvor får du fra at Satan faldt mellem 1 Mos. 1v1-2? Jeg har hørt det før, men det er den bibelske argumentation for den tanke jeg efterlyser. Vi er enige om at jorden var øde og tom i vers 2, og det er meget muligt at en tidligere skabelse impliceres her. Det behøver dog ikke at være sådan, for det kan ligesåvel betyde at det første Gud skabte var selve den golde jord, og når Gap folk så vil sige at Gud ikke skabte jorden tom, så lader de bare ikke Gud tale ud fordi hele kapitlet jo handler om skabelsen. Jeg er dog åben for den del af teoerien.

Men hvor kommer den tanke med engles fald? Hvis du eks. vil anvende Ezk. 28 som mange har for vane, så må man her udlede et fald i Edens have. Hvis du vil anvende Esa. 14, så sker denne personages fald på et tidspunkt, hvor en masse konger kan modtage ham nede i dødsriget jvf. beretningen i det kapitel (hvilket igen viser at der tales om Nebukadnezar). Dertil kommer at hvis der var tale om et engleoprør der medførte jordens ødelæggelse, tilmed anført af Satan, hvorfor er de så på spil i hele menneskehedens historie? De kan da ikke være blevet straffet ret meget så. Satan blev jo iøvrigt ikke forvist fra Himmelen på grund af det med Edens have, for han er oppe i Himmelen i Jobs bog.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#9412 - 09/06/2003 11:52 Re: 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse [Re: Alex]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom:o)

Er enige i ovennævnte betragtninger så langt min viden tillader det:o)... dog er der en ting angående Jobs bog... man er ikke sikker på dens alder og regner med at den sagtens kan være skrevet før Moses....

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#9413 - 09/06/2003 14:27 Re: 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse [Re: Kefas Ben-Adam]
Alex
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam,

Ja Jobs bog er lidt mystisk. Jeg har ikke hørt det med at den kunne være skrevet før Moses, tværtimod så har jeg hørt at ihvertfald en del mener den er nogenlunde samtidig med nogen af de profetiske bøger og skrevet omkring 500 fkr. Jeg har også hørt at nogen mener den er skrevet af Moses, men det er vist ikke en populær opfattelse længere. Ezk. 14v14 og 14v20 er iøvrigt det eneste sted der nævner Job i hele resten af vores kanon. Job omtales tydeligt som et menneske, og Adam var det første menneske, så jeg er ret tryg ved at placere beretningen efter syndefaldet.

Til toppen 
#9414 - 09/06/2003 22:03 Re: 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse [Re: Alex]
Ole Madsen
Bruger

Jeg har ikke nærlæst det hele, men har en kritisk bemærkning til din gap teori. Hvor får du fra at Satan faldt mellem 1 Mos. 1v1-2? Jeg har hørt det før, men det er den bibelske argumentation for den tanke jeg efterlyser.

Du har jo læst mine artikler så jeg vil ikke skrive hvad jeg har skrevet før. Du skal læse om dag 1 hvor der står at Gud havde behag i lyset og ikke mørket, dagen er den evige dag og natten er den evige nat. Det passer jo fint med engle faldet at ildsøen står nævnt her da ildsøen blev skabt for satan og de faldne engle

Men hvor kommer den tanke med engles fald? Hvis du eks. vil anvende Ezk. 28 som mange har for vane, så må man her udlede et fald i Edens have.

Jeg tror ikke at englene faldt i edens have, hvorfor kommer du frem til det?

Hvis du vil anvende Esa. 14, så sker denne personages fald på et tidspunkt, hvor en masse konger kan modtage ham nede i dødsriget jvf. beretningen i det kapitel (hvilket igen viser at der tales om Nebukadnezar).

Her er ikke tale om nebukadnezar, her er det lucifer for han hedder i grundteksten morning star, at der ikke er tale om en enkelt situation fremgår klart af ez 28 hvor der også er forløb i teksten. Gud satte dommen til evig helvede da han blev smidt ud fra Gudebjerget.

Dertil kommer at hvis der var tale om et engleoprør der medførte jordens ødelæggelse, tilmed anført af Satan, hvorfor er de så på spil i hele menneskehedens historie? De kan da ikke være blevet straffet ret meget så. Satan blev jo iøvrigt ikke forvist fra Himmelen på grund af det med Edens have, for han er oppe i Himmelen i Jobs bog.

Fordi at Gud har valgt at gøre en ende på satans oprør ved at sende sin Søn som lammet der skulle dø på et kors. Englene blev dømt til evig dom i ildsøen, det fremgår klart af grundteksten syntes jeg. At satan godt kunne komme op til Gud skaber ikke noget problem, for det var fra hans position at han blev kastet væk fra.

Ole

Til toppen 
#9415 - 09/06/2003 22:14 Re: 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse [Re: Alex]
Ole Madsen
Bruger

Jeg tror at Job levede på samme tid med Jacob og esau Genesis 36:11

Ole

Til toppen 
#9416 - 09/06/2003 22:19 Re: 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse [Re: Ole Madsen]
Alex
Bruger

Hej Ole,

"Du har jo læst mine artikler så jeg vil ikke skrive hvad jeg har skrevet før. Du skal læse om dag 1 hvor der står at Gud havde behag i lyset og ikke mørket, dagen er den evige dag og natten er den evige nat. Det passer jo fint med engle faldet at ildsøen står nævnt her da ildsøen blev skabt for satan og de faldne engle"

- Hmm... der er ingen ildsø i 1 Mosebog 1. Ang. det med at ildsøen blev skabt til Satan og hans engle, så er det jo altså først efter tusindårsriget at han kommer derned, og Jesus siger da også "beredt til..". Så jeg kan ikke se sammenhængen.

"Jeg tror ikke at englene faldt i edens have, hvorfor kommer du frem til det?"

- Jeg gør opmærksom på at den personage der står om i Ezk. 28 befinder sig i Edens have. Du kan iøvrigt læse om her hvordan at Farao både er drage i Nilen og et træ i Edens have;

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=tro&Number=20268&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&vc=1

... hvis altså man ikke forstår dette symbolsk. Du kan også kigge på Ezk. 28v2 hvor der står at personagen er et menneske.

"Her er ikke tale om nebukadnezar, her er det lucifer for han hedder i grundteksten morning star, at der ikke er tale om en enkelt situation fremgår klart af ez 28 hvor der også er forløb i teksten. Gud satte dommen til evig helvede da han blev smidt ud fra Gudebjerget."

- Lucifer har ikke noget at gøre med grundteksten. Esa. 14 handler tydeligvis om kongen, der satte sig op mod Gud jvf. Daniel 4. Det er netop andre konger der tager imod den herre nede i dødsriget og så går snakken.

"Fordi at Gud har valgt at gøre en ende på satans oprør ved at sende sin Søn som lammet der skulle dø på et kors. Englene blev dømt til evig dom i ildsøen, det fremgår klart af grundteksten syntes jeg. At satan godt kunne komme op til Gud skaber ikke noget problem, for det var fra hans position at han blev kastet væk fra."

- Jesus snakker om at ildsøen er beredt til dem. Du forestiller dig vel ikke at Satan er i ildsøen både i Jobs bog og idag?

Til toppen 
#9417 - 09/06/2003 22:33 Re: 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse [Re: Ole Madsen]
Alex
Bruger

Hej Ole,

Job 2v11 Da tre af Jobs venner hørte om al den ulykke, der havde ramt ham, kom de fra hver sit sted, Elifaz fra Teman, Bildad fra Shua og Sofar fra Na'ama; de mødtes og gik hen for at vise deres medfølelse og trøste ham.

Elifaz kommer fra Teman. Umiddelbart så skulle man tro Teman var et sted. Det kan til nød være hans fader, det er ikke sandsynligt at det er hans søn. Der står jo også sted.

1 Mos 36v9 Dette er Esaus slægt. Han er stamfader til edomitterne i Se'irs bjerge. v10 Dette er navnene på Esaus sønner: Elifaz, søn af Esaus kone Ada, Re'uel, søn af Esaus kone Basemat. v11 Elifaz' sønner var: Teman, Omar, Sefo, Gatam og Kenaz.

Elifaz har en søn der hedder Teman. Jeg må indrømme at jeg blev glad da du nævnte det, men...

Jeg noterede ved samme lejlighed at Na'ama både er en kvinde (1 Mos. 4v22) og en by (Joshua 15v41).

:-)

Til toppen 
#9418 - 10/06/2003 09:07 Re: 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse [Re: Alex]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom:o)

Nu kiggede jeg lidt efter i min sutdieBibel (er guld værd:o)... der står om dateringen:

Two dates are involved: (1) that of Job himself and (2) that of the composition of the book. The latter could be dated anytime from the reign of Solomon to the time of Israel's exile in Babylonia. Although the author was an Israelite, he mentions nothing of Israel's history. He had an account of a non-Israelite sage Job (Job 1:1) who probaly lived in the second millenium bc (2000-1000). Like the Hebrew patriarchs, Job lived more than 100 years (Job 42:16). Like them, his wealth was measured in livestock and servants (Job 1:3), and like them acted as priest for the family (Job 1:5). The raiding of Sabean (Job 1:15) and Chaldean (Job 1:17) tribes fits the second millenium, as does the mention of the kesitah, "a piece of silver," in Job 42:11 (see Ge 33:19; Jos 24:32). The discovery of a Targum (Aramaic paraphrase) on Job dating to the first or second century bc (the earliest written Targum yet discovered) makes a very late date for composition highly unlikely.

Simpelthen... undskyld jeg skriver det på engelsk, men er usikker på at jeg kan oversætte det perfekt til dansk:o)....

Guds fred....

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#9419 - 10/06/2003 14:26 Re: 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse [Re: Alex]
Ole Madsen
Bruger

- Hmm... der er ingen ildsø i 1 Mosebog 1. Ang. det med at ildsøen blev skabt til Satan og hans engle, så er det jo altså først efter tusindårsriget at han kommer derned, og Jesus siger da også "beredt til..". Så jeg kan ikke se sammenhængen.

Det er min fortolkning i lyset af at Gud ikke kunne have behag i mørket, det andet med at satan først kommer i ildsøen efter 1000 års riget er ikke noget problem, bare fordi at mennesker ikke vælger Gud smidder Gud dem jo heller ikke i ildsøen. De får jo lov at leve. Så jeg syntes du skulle læse lidt mere igennem hvad det er jeg skriver for det er faktisk ikke så langt fra hvad du selv skriver.

- Jeg gør opmærksom på at den personage der står om i Ezk. 28 befinder sig i Edens have. Du kan iøvrigt læse om her hvordan at Farao både er drage i Nilen og et træ i Edens have;

Hvad angår ez 29 tror jeg mere på at der er tale om en sammenligning, læs vers 3 "My river is, mine own, Since I myself made it me!", jeg tror at faraoh sammenlignes med styrken af en krokodille og Gud siger "Therefore will I put hooks in thy jaws," altså fordi at han siger som han gør.

Hvad angår ez 31 så står der ikke noget om at Assyren er et træ i edens have, der står "alle edens træer i gudshaven måtte misunde den"

... hvis altså man ikke forstår dette symbolsk. Du kan også kigge på Ezk. 28v2 hvor der står at personagen er et menneske.

Du har ret i at der her er tale om et menneske, men læser du hele kapitlet ser du at der er tale om et manneske i den første del og et himmelsk i den anden del, den ene er kun en tjener for den anden.

- Jesus snakker om at ildsøen er beredt til dem. Du forestiller dig vel ikke at Satan er i ildsøen både i Jobs bog og idag?

Nej, jeg siger det samme som du, at ildsøen er beredt, altså blev ildsøen til fordi at englene gjorde oprør.

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær