Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kirkegænger) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#93946 - 29/03/2008 11:57 Inspirationslæren
Isted
Bruger

Reg.: 23/03/2008
Sted: Ålborg
Den her tråd er startet pga. debatten om kvindelige præster(Under kirke og tro) kom til, at skifte emne. Nu handler det om inspirationslæren.

Til toppen 
#93948 - 29/03/2008 12:17 Re: Inspirationslæren [Re: Isted]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Isted
Nu handler det om inspirationslæren.

Spændende.

Hvad er inspirationslæren?

Hvad har du at sige om den?

Til toppen 
#93958 - 29/03/2008 13:33 ! [Re: Isted]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Den her tråd er startet pga. debatten om kvindelige præster(Under kirke og tro) kom til, at skifte emne. Nu handler det om inspirationslæren.

Isted, du skrev i den anden tråd:
Hej Kristina
 Citat:

Når du siger, at bibelen er inspireret på den måde, hvordan vil du så stadig forholde dig til de forskelle der er. Fire forskellige opstandelsesberetninger. To lignelser om det store gæstebud der er gengivet forskelligt hos Matt. og Luk.
Hvis bibelen var inspireret så ville man gå ud fra, at der i hvertfald ikke ville være så store forskelle?

Evangelisterne skriver da om de samme begivenheder!
Jeg ville have været mere bekymret, hvis deres beretninger havde været ens - så ville der være grund at at antage, at de havde skrevet af efter hinanden.

Tænk på vidnerne til f.eks. en bilulykke.
En politirapport med af hinanden uafhængige vidner ville vise lige så mange forskellige vidneudsagn som der var vidner til den selvsamme begivenhed.

Men det betyder ikke, at udsagnene er hverken løgnagtige eller ubrugelige!

Selv jeg mener at være inspireret Helligånden, og det på trods af, at jeg både er glemsom og tit tager fejl! \:\)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#93968 - 29/03/2008 14:51 Re: ! [Re: kristina]
Underground
Bruger

Reg.: 19/03/2008
Sted: Viborg
Nu er de synoptiske vel skrevet delvist af, fra Markus \:\)

Til toppen 
#93975 - 29/03/2008 20:12 Re: Inspirationslæren [Re: ]
Isted
Bruger

Reg.: 23/03/2008
Sted: Ålborg
 Oprindeligt skrevet af: Jalokin
Nu handler det om inspirationslæren.

Spændende.

Hvad er inspirationslæren?

Hvad har du at sige om den?

Siden oldkirken havde man vel en forståelse af, at bibelen var inspireret af helligånden. Luthers forhold til læren kender jeg ikke, men det må først og fremmest siges, at selvom Luther hævede sola scriptura, så mente han ikke, at bibelen var ufejlbarlig. Kun det som forkyndte Kristus på en ret måde var lødigt. I 1600 tallet blev den endelige inspirationslære fastlagt. Grunden til det var, at man fra de evangeliskes side måtte have et sikkert værn overfor den Romerske kirke, derfor sagde man, at bibelen fra enden til anden var inspireret af Helligånden. Dermed sagde man indirekte, at biblen var ufejlbarlig.

Selv tror jeg ikke på inspirationslæren. Man må afveje de enkelte skrifter om hvorvidt de forkynder Kristus på den rette måde. Inspirationslæren forudsætter jo netop, at hele biblen er ufejlbarlig og det er den ikke

Til toppen 
#93978 - 29/03/2008 21:20 Re: ! [Re: Underground]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
proba maiorem!

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#93979 - 29/03/2008 21:24 Re: Inspirationslæren [Re: Isted]
JesusFreakDK
Bruger

Din gengivelse af Luthers bibelsyn er mildest talt uortodokst. Kan du føre bevis herfor?

For det andet: Hvordan vil du afgøre hvad der "forkynder Kristus på den rette måde"? Udfra politisk korrekthed, tidsånden? Personlige turn-ons, osv?
For alt objektivt (dvs. Skriften i denne sammenhæng) som du har at bedømme Kristus ud fra er jo lige netop det du vil klippe og klistre i - og dermed bliver resultatet ikke særligt brugbart, mildt sagt.

Biblen, sådan som den blev givet på hhv hebraisk og koiné-græsk, er Guds ufejlbarlige ord. Dét er kristnes bibelsyn (at der så er to underretninger af dette syn (konservativt og ortodokst) er noget andet).

-Grundtvig

Til toppen 
#93993 - 30/03/2008 00:45 Re: Inspirationslæren [Re: JesusFreakDK]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
 Oprindeligt skrevet af: JesusFreakDK
Biblen, sådan som den blev givet på hhv hebraisk og koiné-græsk, er Guds ufejlbarlige ord. Dét er kristnes bibelsyn (at der så er to underretninger af dette syn (konservativt og ortodokst) er noget andet).

Så har man ikke sådan et bibelsyn, er man ikke kristen???

Til toppen 
#93995 - 30/03/2008 01:31 Re: Inspirationslæren [Re: KajQrd]
JesusFreakDK
Bruger

Alle de andre bibelsyn er variationer over den grundlæggende opfattelse der hedder "jeg vil selv have lov at lave min egen sandhed" - og jeg kan ikke se hvordan det kan være foreneligt med kristendom..

-Grundtvig

Til toppen 
#94007 - 30/03/2008 12:57 Re: Inspirationslæren [Re: JesusFreakDK]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Mark
 Oprindeligt skrevet af: JesusFreakDK

Jeg synes nok (ligesom Mark II), at det er lige firkantet nok sagt. Men du har da ret i, at hvis man som kristen ikke har en grundlæggende tillid til Bibelens budskab som troværdigt, så har man et alvorligt problem.

Nu har jeg jo så tilfældigvis det hersens konservative bibelsyn, og jeg vil da også gerne skrive under på, at Bibelen er Guds ufejlbarlige ord. Det kan selvfølgelig synes underligt, eftersom jeg faktisk mener, at der er faktuelle fejl i Bibelen, f.eks. hvad angår en folketælling i GT og visse andre småting uden relevans for Bibelens hovedbudskab. Men jeg må også sige, at for så vidt som Bibelen er Guds ord, må dette ord også være ufejlbarligt – ellers ville det ikke være Guds.

Men hvad mener vi så med, at Bibelen er Guds ord? Vi mener jo ikke, at Bibelen er et ordret diktat fra Gud (eller jeg gør i hvert fald ikke). Masser af ting i Bibelen bærer præg af at være menneskers ord, som f.eks. når Paulus beder Timotheus om at tage en kappe med, som Paulus har glemt i Troas. Men hvad vil det så sige, at Bibelen er Guds ord? For mig betyder det, at Bibelen er det medium, hvorigennem Gud har valgt at viderebringe sit budskab til os mennesker. I sig selv er Bibelens skrifter en skønsom blanding af Guds og menneskers ord, men Gud har udvalgt netop disse skrifter i deres helhed og gjort dem til sit ord, sit budskab. Det er dette budskab, der er guddommeligt og ufejlbarligt, og det er i kraft af at være medium for dette budskab, at Bibelen kan kaldes Guds ufejlbarlige ord.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#94018 - 30/03/2008 17:25 Re: Inspirationslæren [Re: Nikolaj]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Jeg vil nu mene, at Isted gengiver Luthers bibelsyn ganske godt! Han brød sig ikke om Jakobsbrevet, som vr et 'stråbrev' i hans øjne, og han var heller ikke meget om Johannes Åbenbaring. Hvorfor ikke? Fordi de i hans øjne ikke 'drev på Kristus' (dårlig oversættelse af hans tyske udtryk som jeg beklageligvis ikke kan huske).

Kristina --> Nu er Matthæus og Lukas jo i store træk skrevet udfra Markus, nogle af deres beretninger endda ordret, selvom de også har tilføjet nogle ting, Markus ikke vidste noget om / valgte ikke at tage med.

Men det sagt, mener jeg da stadig at Bibelen er Guds ord, men jeg mener ikke den er ufejlbarlig, for det er mennesker der har skrevet den (og måske vigtigere) mennesker der har afskrevet og kopieret den!

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#94066 - 31/03/2008 04:05 Re: ! [Re: JesusFreakDK]
Underground
Bruger

Reg.: 19/03/2008
Sted: Viborg
redarguo mihi! \:\)

Til toppen 
#94068 - 31/03/2008 12:24 Re: ! [Re: Underground]
Jalokin
Anonym

Expelliarmus!

Til toppen 
#94075 - 31/03/2008 16:33 Re: ! [Re: Underground]
Nikolaj
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Underground
redarguo mihi!

Gør du? Det var da noget besynderligt noget at gøre.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#94080 - 31/03/2008 17:44 Re: ! [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Nikolaj
 Oprindeligt skrevet af: Underground
redarguo mihi!

Gør du? Det var da noget besynderligt noget at gøre.

mvh
Nikolaj

Hvorfor egentlig besynderligt?
Betyder det ikke bare at han frafalder / tilbagetrækker sit udsagn?

Og "Expelliarmus? ... det hedder da vist Expelliamus! ?

Måske kunne vi gå over til modersmålet?
Min lille latinprøve er meget long time ago! \:\)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#94085 - 31/03/2008 18:14 Re: ! [Re: kristina]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
 Oprindeligt skrevet af: kristina

Og "Expelliarmus? ... det hedder da vist Expelliamus! ?

Det kommer an på, om man forsøger at snakke latin eller fyre en tryllebesværgelse fra Harry Potter af.

Til toppen 
#94132 - 01/04/2008 23:28 Re: ! [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Oprindeligt skrevet af: kristina
Hvorfor egentlig besynderligt?
Betyder det ["redarguo mihi!"] ikke bare at han [Underground] frafalder / tilbagetrækker sit udsagn?

I så fald er det i hvert fald ikke en brug af udtrykket, der er optaget i ordbogen, eller som jeg har kunnet finde noget andet sted, men jeg skal da ikke kunne afvise det. Så vidt, jeg kan vurdere, kan sætningen dog bedst oversættes til: "Jeg gendriver/modbeviser mig" (underforstået: "Jeg modbeviser min påstand").

Men ja, lad os gå over til folkesproget, som vi vist alle sammen taler bedst.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#94156 - 02/04/2008 17:10 Re: Inspirationslæren [Re: JesusFreakDK]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej:
Det var et hurtigt emne at laese---------men jeg tror nu heller ikke jeg laerte ret meget fra det \:D
Mvh Bluerover1

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær