Er det letter at sige dæmonisk,til det ukendte?
Er det ikke lettere,at sige at ting er dæmoniske,når man ikke forstår dem? Gælder det alle emner,vi ikke kan forklare,som kristne? Er det den gængse måde? Kan vi gøre det når det er kristne?
Det ville nok ikke være så heldigt hvis den kristne sagde at ting "automatisk" er dæmoniske hvis de er ukendte eller ikke kan forstås eller forklares sådan lige uden videre. De følgende bibelcitater fortæller tydeligt at kristendommen indeholder dimensioner som går ud over det kendte. Det ukendte, det skjulte, det som ikke kan ses er vigtige dimensioner:
Den ukendte gud:ApG 17,23
For da jeg gik rundt og så nærmere på jeres helligdomme, fandt jeg også et alter med indskriften: For en ukendt gud. Det, I således ærer uden at kende det, det forkynder jeg jer.
Din far som er i det skjulte, din far som ser i det skjulte: Matt 6,1-4
v1 Pas på, at I ikke viser jeres retfærdighed for øjnene af mennesker for at blive set af dem, for så får I ingen løn hos jeres fader, som er i himlene. v2 Når du giver almisse, så lad ikke blæse i basun for dig, som hyklerne gør det i synagoger og på gader for at prises af mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. v3 Når du giver almisse, må din venstre hånd ikke vide, hvad din højre gør, v4 for at din almisse kan gives i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.
Matt 6,6
Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.
Matt 6,18
v17 Men når du faster, så salv dit hoved og vask dit ansigt, v18 så du ikke faster synligt for mennesker, men for din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.
Guds hemmelige visdom, som var skjult:1 Kor 2,6-7
v6 Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. v7 Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed.
Det som ikke kan ses:2 Kor 5,7
– for vi lever i tro, ikke i det, som kan ses.
Hebr 11,1
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.
Mvh,
Lars Peter