Menu
Hvem er online
1 registrerede (LiMa) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#93690 - 26/03/2008 13:55 Vineyard
Lene
Bruger

Reg.: 05/04/2007
Er der nogen herinde, der kender noget til Vineyard?

Hvordan adskiller de sig fra Folkekirken/IM?

Til toppen 
#93703 - 26/03/2008 15:09 Re: Vineyard [Re: Lene]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Lene

Hej Lene - jeg vil sige det så hårdt, at Vineyard ikke har spor til fælles med folkekirken/IM

Vineyardkirken i Torronto var begyndelsen til herlighedsteologiens guldfeber,
og den kom der megen vranglære ud af ..
Desværre!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#93706 - 26/03/2008 15:22 Re: Vineyard [Re: kristina]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: kristina
Vineyardkirken i Torronto var begyndelsen til herlighedsteologiens guldfeber, og den kom der megen vranglære ud af ..

Ja, men Vineyard-kirkerne i Danmark har da ikke noget at gøre med herlighedsteologi og fremgangsteologi?

Til toppen 
#93710 - 26/03/2008 15:33 Re: Vineyard [Re: Lene]
Jalokin
Anonym

Vineyard er baptistisk, dvs. at de tror på voksendåb, hvilket egentlig blot er et symptom på en anden forståelse af troen og sakramenterne.

Til toppen 
#93712 - 26/03/2008 15:36 Re: Vineyard [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Jalokin
Vineyardkirken i Torronto var begyndelsen til herlighedsteologiens guldfeber, og den kom der megen vranglære ud af ..

Ja, men Vineyard-kirkerne i Danmark har da ikke noget at gøre med herlighedsteologi og fremgangsteologi?

Jo, det mener jeg faktisk.
Hele den såkaldte trosbevægelse, som også har påvirket en del af vores frikirker hjerhjemme, har efter min overbevisning samme rodnet ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#93719 - 26/03/2008 15:51 Re: Vineyard [Re: kristina]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
I hvert fald udfra den opfattelse at det har været pinse mere end en gang, underforstået, så lægger Vineyard med flere sig op ad den opfattelse at Ånden er blevet ekstraordinært udgydt. Jeg vil dog sige at Vineyrad som jeg tidligere i denne debat er blevet udfordret til at læse om, langt fra er en herlighedsteologisk bevægelse, men den deler uden tvivl historisk gods med denne bevægelse.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#93725 - 26/03/2008 16:20 Re: Vineyard [Re: ]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
 Oprindeligt skrevet af: Jalokin

Vineyard er baptistisk, dvs. at de tror på voksendåb, hvilket egentlig blot er et symptom på en anden forståelse af troen og sakramenterne.

Det er ikke helt (men næsten) rigtigt. Vineyard er langt hen ad vejen akonfessionelt. En barnedøbt fyr fra folkekirken vil, efter hvad jeg har fået at vide af folk, der kommer i Vineyard stadig være regnet som døbt. Det er rigtigt, at Vineyard selv praktiserer voksendåb, men de anerkender stadig barnedåb.

Ændret af KajQrd (26/03/2008 16:23)

Til toppen 
#93726 - 26/03/2008 16:22 Re: Vineyard [Re: kristina]
KajQrd
Bruger

Hele den såkaldte trosbevægelse, som også har påvirket en del af vores frikirker hjerhjemme, har efter min overbevisning samme rodnet ...

Havde jeg været lidt mere flabet, ville jeg her have mindet om, at det også var dig, der betegnede frikirkenet som et onde, fordi det prøvede at være et alternativ til folkekirken... Men nu er jeg heldigvis ikke flabet. Til gengæld vil jeg nok betegne det som lodret usandt at kæde Vineyard sammen med trosbevægelsen.

Til toppen 
#93733 - 26/03/2008 16:55 Re: Vineyard [Re: KajQrd]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Så vidt jeg er orienteret så er det korrekt at de ikke er deciderede gendøbere af tvang, men i hvert fald i dele af den amerikanske Vineyrad, opfordres der livligt til en "åndsdåb" men som du selv påpeger kan det langt fra betragtes som værende holdningen alle steder i Vineyard, nærmest tværtimod.

Til toppen 
#93734 - 26/03/2008 16:57 Re: Vineyard [Re: KajQrd]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Du må imidlertid accepterer at de deler historie, og forholdsvis fremtrædende repræsentanter fra trosbevægelsen har haft sin gang i Vineyardregi, eksempelvis Kenneth Copeland, dog ikke i dansk regi, og jeg medgiver at dette langtfra er repræsentativt for Vineyard, og der er måske problemet med Vineyard, hvis der er et, at de er akonfessionelle.

Til toppen 
#93840 - 27/03/2008 15:33 Re: Vineyard [Re: KajQrd]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: KajQrd

Havde jeg været lidt mere flabet, ville jeg her have mindet om, at det også var dig, der betegnede frikirkenet som et onde, fordi det prøvede at være et alternativ til folkekirken... Men nu er jeg heldigvis ikke flabet. Til gengæld vil jeg nok betegne det som lodret usandt at kæde Vineyard sammen med trosbevægelsen.

Hej KajQrd - øh .. tak - tror jeg - fordi du ikke er flabet! ;\) - det er jeg skam glad for! \:\)

Jeg har i mellemtiden forhørt mig og har fået at vide, at Vineyard, som tidligere og i længere tid støttede Toronto-bevægelsen, i en offentlig udtalelse har trukket denne støtte tilbage. Hvornår véd jeg ikke.

At "rodnettet" oprindelig var det samme, var vel så ikke helt forkert antaget af mig, og jeg kan kun glæde mig over, at det ikke mere er tilfældet. Godt at blive opdateret!

Jeg kan ikke tro, at jeg nogen sinde har skrevet at jeg anså frikirkerne for "et onde" - det gør jeg bestemt ikke! -men da jeg får min åndelige føde i min kære syndige, skrøbelige folkekirke, som jeg regner for det mindst ringe trossamfund, ærgrer jeg mig jo over, at nogle af de gode kræfter er brudt ud.

Når jeg ikke selv ville kunne tilslutte mig nogen af de karismatiske frikirker, skyldes det hverken, at de er frie eller karismatiske (karisma kan man umuligt for for meget af!) - men primært deres anderledes syn på sakramenterne, som for mig ikke er en biting, men nærmest det vigtigste ..

Men altså .. shake hands! \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#93852 - 27/03/2008 20:21 Re: Vineyard [Re: kristina]
KajQrd
Bruger

Jeg kan ikke tro, at jeg nogen sinde har skrevet at jeg anså frikirkerne for "et onde" - det gør jeg bestemt ikke! -men da jeg får min åndelige føde i min kære syndige, skrøbelige folkekirke, som jeg regner for det mindst ringe trossamfund, ærgrer jeg mig jo over, at nogle af de gode kræfter er brudt ud.

Ikke frikirkerne. Frikirkenet. Det formaliserede samarbejde mellem primært reformerte frikirker.

Det var en debat for et år eller sådan noget siden...

Til toppen 
#93853 - 27/03/2008 20:51 Re: Vineyard [Re: KajQrd]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ikke frikirkerne. Frikirkenet. Det formaliserede samarbejde mellem primært reformerte frikirker.

Det var en debat for et år eller sådan noget siden...

Da du åbenbart har indvendinger mod noget, du mener jeg har skrevet, synes jeg da du bør fortælle mig, hvad det drejer sig om, så skal jeg gerne kigge på det.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#93870 - 28/03/2008 08:50 Re: Vineyard [Re: kristina]
KajQrd
Bruger

Hej Kristina
Det er en ret gammel sag. Men anyway, det var i den her debat om oprettelse af et netværk af frikirker, hvor du i ret utvetydige vendinger gjorde klart, at det stillede du dig skeptisk over for: Link

Til toppen 
#93872 - 28/03/2008 10:02 Re: Vineyard [Re: KajQrd]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina
Det er en ret gammel sag. Men anyway, det var i den her debat om oprettelse af et netværk af frikirker, hvor du i ret utvetydige vendinger gjorde klart, at det stillede du dig skeptisk over for: Link

Mark - hvad har jeg dog gjort dig?
Du henviser til et tre år gammelt link, hvor vi havde en, synes jeg, god og respektfuld meningsudveksling om frikirkenet.

Jeg har ikke skiftet mening i mellemtiden, og jeg har ikke skrevet noget i retning af, at jeg anser frikirkenet for at være "af det onde".

Jeg vil gerne forsvare og forklare hvad jeg mener, men jeg kan ikke kommentere noget jeg ikke mener, og er ked at at blive fejlciteret.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#95462 - 05/05/2008 17:39 Re: Vineyard [Re: kristina]
nellanora
Bruger

Reg.: 05/05/2008
Jeg kommer selv i Vineyard i København og jeg vil lige skitsere nogen Vineyard facts for jer der ikke er så meget inde i det. Jeg udtaler mig ikke på vegne af kirken, men udtaler mig fra de personlige erfaringer jeg har med kirken, og det er mine holdninger.

Vedr. Toronto

Toronto kirken startet ikke som en del af vineyard bevægelsen men ville gerne være med, de har været med i en årrække men er blevet "udvist" fra vineyard organisationen pga. deres praktiser, de har startet deres egen org. der heder "partners in harvest". Man kan sige det er uheldigt at vi har det ry blandt andre kristne, men man kan samtidlig også sige at organisationen har taget fat og udvist dem af bevægelsen.
mere info her. http://en.wikipedia.org/wiki/Toronto_Airport_Christian_Fellowship

For at komme tilbage til København Vineyard, så er vi en kirke som mange andre, vores fokus er at dem der kommer føler sig inkluderet, involveret, og inspireret. Der er mange studernede i kirken og vi har også en aftengudstjeneste hvor de unge kommer, efter gudstjenesten ender man på en cafe hvor hyggen fortsætter. I Vineyard har vi meget fokus på lovsang og musik. Der er også fokus på biblen som er det vi underviser ud fra, med supplementerende citater fra mennesker der ikke står i biblen, men som bekræfter det (C.S. Lewis blandt andre). Jeg er ked af at der fordomme for vineyard, men det er nok fordi det er meget "nyt", jeg vil anbefalle dig at kigge forbi, der er ingen der tvinger dig til at blive, så kan du drage dine egen konklusioner.

Vi praktiserer voksen dåb, men det er op til folk at afgøre om deres barnedåb er nok for dem, eller om de vil døbes som voksne, begge ting er anderkendt.

Ændret af nellanora (05/05/2008 17:41)

Til toppen 
#95472 - 06/05/2008 08:49 Re: Vineyard [Re: kristina]
nellanora
Bruger

Reg.: 05/05/2008
Jeg vil lige tilføje at vi samarbejder med Oase bevægelsen i folkekirken, og betlehemskirken. Så vi har ret meget tilfælles.

Til toppen 
#95474 - 06/05/2008 10:52 Re: Vineyard [Re: nellanora]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nellanora - og velkommen her! \:\)

Du skal have mange tak for din redegørelse for Vineyard-kirken i København.
Jeg var glad for at få opdateret min viden om kirkens baggrund og teologiske inspiration.
Så vidt jeg kan se svarer den i princippet til Missionsforbundets, som også er bredt inkluderende mht. sakramenterne.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær