1 registrerede (LiMa) og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#93669 - 26/03/2008 10:07
Re: Kristne,synske personer
[Re: Faidros]
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Hej Josefin og Faidros
Det er muligt at folk kan få syn om både fortid, fremtid og nutid. Har hørt om en der fik et syn om tsunamien i 2006 lige inden det skete. (Sandt eler falsk? - Jeg tror den er god nok, men det er jo nemt at sige bagefter!)
Men Faidros har helt ret, en god portion skepsis skal man altid have når det kommer til folk der mener de har fået en speciel guddomelig åbenbaring! Det er ofte som Faidros siger, ønstetænkning, indbildning eller direkte svindel! Et godt eksempel på religiøs svindel er scientology, hvor stifteren har indrømmet at det kun er skabt for at tjene penge!
Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#93693 - 26/03/2008 14:06
[Re: Laugesen]
|
Bruger
Reg.: 13/03/2003
|
Og hvordan forklarer man,når kristne får sådane opfyldende syner eller drømme? Og de ikke oplevet,at Gud talt fra himlen,men det sket bare..stille og rolig.. og når de ellers er stærke kristne? Er det ikke for lidt så,at forklare det med onde ånder?
|
|
Til toppen
|
|
|
#93698 - 26/03/2008 14:28
[Re: Josefin]
|
Bruger
|
Hej Josefin
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål? Kan du give et eksempel. Er det en åbenbaring så tror jeg ikke man er i tvivl. Jeg tvivler på at Johannes var i tvivl om at det var Gud der talte da han fik Johannes åbn., men nu er det self også et mere ekstremt tilfælde. Men jeg tror ikke at man er i tvivl ved en direkte åbenbaring eller syn.
At nogen mener hver en tolkning de har af bibelen er en direkte åbenbaring fra Gud er ikke det jeg snakker om. (At jeg mener det er en meget farlig tankegang er så noget helt andet) Det er ikke de "små" åbenbaringer jeg mener man er sikker på, men hvis GUD , den almægtige taler til en så har jeg svært ved at tro at man er i tvivl om at han taler eller viser en noget.
Svarede det på spørgsmålet?
Det er et svært emne da det er meget spekulativt og individuelt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93699 - 26/03/2008 14:34
|
Bruger
|
Det jeg mener er,at hvis en kristen drømmer sanddrømme,eller får ret i det man nu siger,så er der mange,der ville sige,at det er onde ånder på spil/kræfter. Men det jeg mener er,at når personen er helt uskyldig? Hvad skal man så sige?
|
|
Til toppen
|
|
|
#93700 - 26/03/2008 14:48
|
Bruger
|
Hej Josefine
Det tror jeg kan svares ret enkelt på.
Står personen fast og mener at hans åbenbaring er Guds ultimative sandhed selvom den eks. går imod bibelen! - Her kan man snakke om svindel og humbug og i meget grimme tilfælde dæmonisk aktivitet.
Hvis han derimod siger at han tror han har noget, og er åben overfor at det kan være indbildning. Jamen så synes jeg man i første omgang skal høre på ham, er det skrammel skal det forkastes!
Men nej, det er farligt at mene folk er besatte på løst grundlag, man kan nemt skade mere end man gavner.
Ordet sandsiger er vist ikke ligefrem en kristen defination på et syn? Det er vist nærmere noget okkult! Pas på ikke at blande de to ting sammen, det er dømt til at blive noget værre rod!
|
|
Til toppen
|
|
|
#93794 - 26/03/2008 22:55
|
Anonym
Anonym
|
Hvordan stiller man sig til dem? Man stiller sig skeptisk som i alle andre tilfælde hvor folk tror på at de har eller forsøger at overbevise andre om at de har overnaturlige evner. Jeg har faktisk givet dig et ganske uddybende svar ovre på Giraffen, hvor jeg blandt andet henviser til James Randis 1 million dollars præmie til den første der endeligt kan bevise sine påståede overnaturlige kræfter for ham og hans panel af eksperter. Som jeg også skrev ovre på Giraffen... Med alle de mirakler der påståes at være sket i bare den danske pinsekirke, burde det være en smal sag at skaffe beviserne, så den million dollars kunne bruges til godgørenhed eller til at pynte op i kirken med. Før at du begynder at stille dig på nogen særlig måde over for folk som påstår at de er synske, så skulle du måske stille dig selv spørgsmålet om synske personer overhovedet eksisterer. Svaret er med al sandsynlighed nej... Men du er selvfølgelig velkommen til at fortsætte din søgen 
|
|
Til toppen
|
|
|
#93819 - 27/03/2008 12:18
|
Bruger
|
Jamen det jeg mener,falder udenom de kategorier du taler om.. eller ja,man kan i og for sig altid spørge,hvorhvidt Gud er med i det,det er jo ganske selvfølgelig s Men udover det,når man ikke synes at man har fået noget om,at det er fra Gud, men man kan også sige,at det ikke er fra den onde. Hvad hvis man bare drømmer noget,og det slår ind? Hvis man får nogle tanker,og det sker?hvis man ser nogle billeder,for sig,og det sker? I den retning.. Skal man så bare være sort og hvidt og sige " sker der intet ondt,så er det fra Gud,selvom du ikke hørt,set eller forstået noget i den vej?" Kan man det? Men jeg synes heller ikke,at i de tilfælde,at man bare kan sige "det er bare ondt". Det kan man vel heller ikke? Det når vi skal bedømme,det er jo først,når vi har en ånd der har talt,eller noget som udgiver sig for at være fra Gud. Men sådan der "hverdags synskhed",hvad stiller man op med den?? Og personerne er kristne,og de ikke kan se nogen som helst dæmonisk forbindelse???
|
|
Til toppen
|
|
|
#93825 - 27/03/2008 13:57
|
Bruger
Reg.: 12/02/2008
Sted: København
|
Hej Josefin. Tja når du tydeligvis ikke umidelbart stiller dig skeptisk til postulater om overnaturlige evner kan være fup eller indbildning, så har du faktisk kun 2 valg: - Synet/evnen kommer fra Gud/Engle på linie med de fænomener Josef/Daniels tyder, eller visse profeters overnaturlige evner. Moses kunne jo f.eks transformere sin stav til en slange.  Forslået reaktion: Ned på knæ og råb haleluja. - Onde ånder eller dæmoner er på spil.  Forslået reaktion: Flygt og hent en Exorsist og/eller en vred pøbel med fakler og høtyve. Alle mellemreaktioner er dybest set en anekendelse at fænoment måske kun eksistere i den 'synskes' eget sind, måske ikke engang det(i tilfælde af fup). Uforklarlige oplevelse er sjældent så uforklarlig selvom de kan opleves sådan. Du lægger f.eks mærke til/husker drømme der går i opfyldelse fordi det netop er meget mystisk, men husker nok ikke alle dem der ikke gør det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93841 - 27/03/2008 16:19
[Re: Faidros]
|
Bruger
|
Jeg tror ikke på at sådane almindelige hændelser som almindelige drømme-som du siger-er fup,hvis de ikke kan kategoriseres. Hvorfor skulle de være fup bare pga det? Det svarer jo ikke på,hvad man gør med dem? Er det virkelig påbudt,at vi s k a l sætte dem i enten det ene eller anden lejr? hvor sætter man sådane ting?
|
|
Til toppen
|
|
|
#93842 - 27/03/2008 16:56
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Jeg tror ikke på at sådane almindelige hændelser som almindelige drømme-som du siger-er fup,hvis de ikke kan kategoriseres. Hvorfor skulle de være fup bare pga det? Det svarer jo ikke på,hvad man gør med dem? Er det virkelig påbudt,at vi s k a l sætte dem i enten det ene eller anden lejr? hvor sætter man sådane ting? Hej Josefin - nej, det er bestemt ikke påbudt! Alle mennesker drømmer, også dyr! De allerfleste drømme er bare helt naturlige hjernefunktioner, som vi ikke behøver at fordybe os i, og som regel glemmer vi dem også hurtigt ... Der var en periode, hvor jeg selv fik den idé, at jeg ville forsøge at huske og tolke mine drømme: Papir og kuglepen på natbordet, og så skrive dem ned og spekulere over dem. Det var utrolig anstrengende, lige til at få hovedpine af, og ikke ærlig talt ikke særlig interessant. Så det jeg hurtigt op med! Vi skal ikke regne med at få mere viden om Gud gennem vores drømme - hvad vi har brug for, har Gud allerede åbenbaret ved Jesus Kristus! Og hvis vi fordyber os i drømmetydning, kan det måske komme til at gå ud over vores opmærksomhed over for vores vågne liv og levned og aktiviteter i dagligdagen - og sætte den sunde fornuft lidt ud af spil? Andre menneskers drømme ville jeg helt lade være med at forholde mig til, og heller ikke være bekymret over! Jeg tror, at vi Guds børn er i Herrens hænder - også når vi sover! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93908 - 28/03/2008 21:24
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina, det er nu ikke andre menneskers drømme.. Kan man virkelig ikke drømme sandt og se sandt ,uden at det skulle være onde kræfter med i spillet? Med risiko for at blive skudt ned, men selvom jeg tror, så er det tilfældet for m i g. Feks når jeg skulle et sted hen til samtale engang,så jeg mig selv sidde der-i en drøm.Og meget rigtig. Alt passede.Sådane ting sker mig meget tit. Eller om der er problemer. Så er det detsamme. Og jeg gør intet for det. Det skal siges,at jeg oplever meget med Gud og det har jeg altid gjort. Og at Han virker med kraft hos mig. Det er kun nogen dag siden jeg sidst hørt Hans røst. Som sagt, jeg gør intet for det. Og sån har det altid været. I hele mit liv. Så kom ikke og snak om dæmoner eller ånder. Eller noget tredie. Og slet ikke som troende. Men måske er det ikke et forum for at få nogle svar.. jeg ved vel udmærket godt,at enten forbigås emnet,eller så snakker man om at det er dæmoner. Jeg har ingen dæmoner. Men hvis man nu siger,at man må tolke udfra vores tid,så må man vel gøre det med det med. Ville det ikke være lettere,at sige at nogle har lettere tilgang til sit eget psyke,end andre?
|
|
Til toppen
|
|
|
#93911 - 28/03/2008 22:12
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Kristina, det er nu ikke andre menneskers drømme.. Kan man virkelig ikke drømme sandt og se sandt ,uden at det skulle være onde kræfter med i spillet? Med risiko for at blive skudt ned, men selvom jeg tror, så er det tilfældet for m i g. Feks når jeg skulle et sted hen til samtale engang,så jeg mig selv sidde der-i en drøm.Og meget rigtig. Alt passede.Sådane ting sker mig meget tit. Eller om der er problemer. Så er det detsamme. Og jeg gør intet for det. Det skal siges,at jeg oplever meget med Gud og det har jeg altid gjort. Og at Han virker med kraft hos mig. Det er kun nogen dag siden jeg sidst hørt Hans røst. Som sagt, jeg gør intet for det. Og sån har det altid været. I hele mit liv. Så kom ikke og snak om dæmoner eller ånder. Eller noget tredie. Og slet ikke som troende. Men måske er det ikke et forum for at få nogle svar.. jeg ved vel udmærket godt,at enten forbigås emnet,eller så snakker man om at det er dæmoner. Jeg har ingen dæmoner. Men hvis man nu siger,at man må tolke udfra vores tid,så må man vel gøre det med det med. Ville det ikke være lettere,at sige at nogle har lettere tilgang til sit eget psyke,end andre? Hej Josefin, jo, vi er enige! Du er kristen, og derfor har du intet dæmonisk at frygte! Onde åndsmagter er stærke, men hos den, som følger Jesus og lever sit liv under hans beskyttelse, kan de slet intet stille op! Gud åbenbarer sig suverænt til hvem han vil, og hvornår han vil, og når du helt spontant har oplevelser af den art, så skal du da bare modtage dem med glæde og tak! Det jeg er betænkelig ved er, når nogen på eget initiativ og ved egen kraft forsøger at fremkalde åndelige oplevelser. Ud fra hvad du skriver, er jeg overbevist om, at Gud er hos dig og hjælper dig. Han kender dig og véd hvad du har brug for, og han vil dig det uendelig godt! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93932 - 29/03/2008 03:55
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Tak Kristina, det er dog ikke alle som har været så tolerante som dig. Nogle har faktisk kaldt det dæmoner.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94049 - 30/03/2008 23:09
|
Bruger
|
Hej Josefin
Jeg vil faktisk godt lige give min opbakning til både Kristina og dig.
Det du taler om har jeg faktisk prøvet, det der med at man drømmer noget, et billede og dagen efter eller ugen efter ser man det igen. Nærmest en form for deja vu. Det er ret underligt og fantastisk, for hvor kommer forestillingerne fra? Har ingen ide?
Men jeg må nok desværre skuffe dig og andre som har oplevet det, for jeg tror ikke det er en "speciel" åbenbaring fra Gud for der var en som i min klasse som jeg ikke tror var kristen som også havde de samme oplevelser, med at han drømte noget og så, så han det! Ligesom du og jeg.
Min "evne" er så blevet taget igen, faktisk er det flere år siden jeg sidst har prøvet det. Men jeg lægger ikke noget videre i det, udover at jeg er glad for at der en der har styr på mit liv, nemlig Jesus!
Hvis Gud har en mening med vores drømme skal han nok fortælle os det!
Men til alle skeptikere så mener jeg stadig at man skal tage drømme og menneskers tolkninger af disse med et gram salt eller måske et par kilo. Det er ofte selvopfundet makværk!
Har f.eks. selv haft en drøm om de sidste tider (på et tidspunkt hvor jeg beskæftigede mig ret meget med det) som omhandlede noget med det sted jeg boede. I dag er jeg så flyttet 40 km væk fra det sted jeg boede dengang, derfor tør jeg godt sige at min drøm var selvopfunden makværk. Jeg har ikke belemret ret mange med min drøm måske netop af den frygt for at det var selvopfunden. Altså, jeg stoler ikke på mine eller andres drømme medmindre jeg kan associre dem med bibelens ord, bedømme den ud fra den. Derfor dem der mener at have set sandheden bliver bedømt på bibelen inden jeg overhovedet begynder at overveje om deres tanker er sande!
Guds velsingelse over dig Kærligst Laugesen
|
|
Til toppen
|
|
|
#94059 - 30/03/2008 23:59
|
Bruger
|
jeg tænker ikke på min drømme eller går op i dem. jeg tænker ikke mere på dem end når de sker og det jeg er med om sker. Ellers ikke. Hvordan skulle man associere dem udfra biblen?? er det ikke stort set umulig? Det sker jo hele tiden og det passer stort set altid
|
|
Til toppen
|
|
|
#94063 - 31/03/2008 00:36
|
Bruger
|
Hej Josefin jeg tænker ikke på min drømme eller går op i dem. jeg tænker ikke mere på dem end når de sker og det jeg er med om sker. Ellers ikke. Lyder som en sund og fornuftig holdning! Hvordan skulle man associere dem udfra biblen?? er det ikke stort set umulig? Det sker jo hele tiden og det passer stort set altid Jo måske lige med den slags "drømme", men det er jo ofte heller ikke dem folk lægger noget i! Men de større og længere drømme. Men der skal sikkert nok være nogen der har forsøgt at tyde dem. Hvordan aner jeg ikke... Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen
|
|
Til toppen
|
|
|
#94099 - 01/04/2008 13:08
|
Bruger
|
Well,jeg lægger ikke noget i det,alligevel ender jeg med at få ret,hele tiden. Jeg ved bare ikke,hvordan jeg udfra kristent syn skal kategorisere det
|
|
Til toppen
|
|
|
#94114 - 01/04/2008 17:16
|
Bruger
|
Hej Josefin
Det ved jeg heller ikke. Jeg har kategoriseret det ud fra at Gud er uden for tid og univers, og har måske ladet mig, dig og evt andre se at han har styr på det. At når vi er hos ham, skal vi ikke frygte fremtiden, men glæde os til den! Han har styr på det også min og din lille robåd i det meget store og blæsende hav.
Må Gud velsigne dig Kærligst Laugesen
|
|
Til toppen
|
|
|
#94121 - 01/04/2008 19:18
|
Bruger
Reg.: 03/01/2007
Sted: Århus
|
Kære Josefin,
Jeg er lige så usikker, som jeg tror du er på dette her fænomen. Jeg har af og til oplevet det, vi her i verden kalder deja-vu, altså at opleve hele lange sekvenser, som jeg ved, at jeg tidligere - ofte meget tidligere - har drømt. Personligt har jeg blot taget det som en bekræftelse på, at lige nu lige her var jeg altså et sted, som jeg var forudbestemt til at være.
Jeg får visioner og inspirationer når jeg er fordybet i bøn, både når jeg beder alene og når jeg er i bedemøder eller lignende. Somme tider er det billeder eller små film, somme tider en tilskyndelse til et eller andet, somme tider er det en oplevelse af at være sjæleligt forbundet med et andet menneske og lige dér vide præcis, hvordan han/hun har det. Det sker altid og kun når jeg er i bøn!
Jeg ved heller ikke rigtig, hvad jeg skal stille op med de gaver endnu, men jeg har bedt min præst om en samtale om det.
Det, jeg selv gør lige nu er sammen med min mand at studere nogle bøger og alle artikler her på siden om Nådegaver. Du kan finde nogle på Lohses forlag f.eks.
Der er en tradition i Danmark for enten at hengive sig til tro på alle mulige ånder og åndelige fænomener eller til at afvise disse fænomener helt.
Jeg gør ingen af delene. Det er svært at afvise noget, man selv oplever så ofte og så stærkt.
Jeg kæmper virkelig med ikke at hengive mig heller, men at være forsigtig og virkelig søge bekræftelse hos Gud, før jeg deler mine oplevelser med de andre, der måtte være involverede i det.
Jeg skriver dette her med rystende hånd, for jeg har egentlig ikke lyst til at være offentlig omkring det som sådan, men jeg følte mig tilskyndet til at skrive mine tanker ned, simpelthen bare fordi jeg midt i al de andres forkastelse gerne lige ville række min hånd ud til dig og sige: Du er ikke alene, men bed, bed, bed og studér, studér studér Bibelen og kloge menneskers skrifter om dette her. For det er svære sager!
De kærligste hilsener og guds velsignelse over dig Anne Mette
"Ask not what Jesus can do for you Ask what you can do for Jesus - TO DAY" - frit efter John F. Kennedy
|
|
Til toppen
|
|
|
|