1 registrerede (LiMa) og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#93675 - 26/03/2008 12:28
Re: Sex-før ægteskabet/bofællesskab
[Re: Josefin]
|
Bruger
Reg.: 19/03/2008
Sted: Viborg
|
Biblen siger intet om at flyttet sammen eller ej, og den er skrevet i en helt anden tid og kultur, og derfor kan du ikke bruge biblen til sige om du må bo sammen med din kæreste eller ej. Der findes massere af par som bor sammen og som er kristne, så det er ikke der du skal være bange - og at bo sammen er en god måde at finde ud af, om det virkelige skal være jer  Nu vil sikkert opleve kristne som vil tale om fristelse og forbillede og etc etc etc - Det er der dog ikke klar tale om i biblen som argument imod at bo sammen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93677 - 26/03/2008 12:33
[Re: Underground]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Josefin, Nu vil sikkert opleve kristne som vil tale om fristelse og forbillede og etc etc etc Jep. I hvert fald herfra. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#93688 - 26/03/2008 13:42
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 13/03/2003
|
Den ene siger en ting,den andre siger en anden og biblen er tavs. Hvad gør man? Bliver ved med at synde og omvende sig?eller accepterer at man ikke ved ud eller ind? Håber på Guds nåde? Lige som man tager til takke med et syn,kommer der noget nyt-nogensteder fra-og boing! så er man tilbage i det gamle. Nu står jeg ikke pt. i noget af de ting der, men der er en mand som pt er syg,som jeg er meget tæt knyttet til.. Men ikke troende så..tror ikke lige,han gidder gift sig igen.. men vi ser jo ikke andre,heller.. Hvad gør man..? Jeg siger ja og nej til "hegge synssæt"(anpasse til nutid OG biblen) men hvordan i---- pakker man det sammen?? Samtidig altså,har jeg ikke noget imod giftermål heller.. SUK
|
|
Til toppen
|
|
|
#93714 - 26/03/2008 15:38
|
Jalokin
Anonym
|
Biblen siger intet om at flyttet sammen eller ej, og den er skrevet i en helt anden tid og kultur, og derfor kan du ikke bruge biblen til sige om du må bo sammen med din kæreste eller ej. Det er delvist rigtigt, men hvis man overfører de bibelske principper til nutiden, så må det være klart, at man ikke flytter sammen eller har sex (det første leder vel nærmest pr. naturlov til det sidste) før man er gift. Der findes massere af par som bor sammen og som er kristne, så det er ikke der du skal være bange - og at bo sammen er en god måde at finde ud af, om det virkelige skal være jer \:\) Disse kristne lever så i synd. At bo sammen kan være en måde at finde ud af, om I er noget for hinanden, men så snart i har haft et seksuelt forhold, er i på en måde ét kød, og så er I i bibelsk terminologi bundet til hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93716 - 26/03/2008 15:40
|
Jalokin
Anonym
|
Skal vi "anpasse biblen til nutiden",og gøre,hvad vi har lyst til? Hvis vi skal gøre hvad vi har lyst til, hvorfor så overhovedet være kristen? Jeg synes egentlig sammenkoblingen mellem at "anpasse Bibelen til nutiden" og "gøre hvad vi har lyst til" passer meget godt på Paulus' ord i 2 Tim 4,3: For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93721 - 26/03/2008 16:00
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
undskyld det Engelske What does the Bible say about sex before marriage / premarital sex? -------------------------------------------------------------------------------- Question: "What does the Bible say about sex before marriage / premarital sex?" Answer: Along with all other kinds of sexual immorality, sex before marriage / premarital sex is repeatedly condemned in Scripture (Acts 15:20; Romans 1:29; 1 Corinthians 5:1; 6:13,18; 7:2; 10:8; 2 Corinthians 12:21; Galatians 5:19; Ephesians 5:3; Colossians 3:5; 1 Thessalonians 4:3; Jude 7). The Bible promotes abstinence before marriage. Sex before marriage is just as wrong as adultery and other forms of sexual immorality, because they all involve having sex with someone you are not married to. Sex between a husband and his wife is the only form of sexual relations that God approves of (Hebrews 13:4). Er det her noget?  mvh Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#93776 - 26/03/2008 20:48
|
Bruger
|
Nej Jalokin, det er ikke delvis rigtigt, det er fuldstændigt rigtigt  at der intet står skrevet, og derfor kan du ikke lave en subjektiv-sammenstilling, som du kalder de "bibelske principper" for disse..For de eksistere ikke om det pågældende emne. Der skal du ud i særtolkning af kristen Etik - Og det synes jeg du skal gøre opmærksom på, istedet for dreje det til at biblen faktisk siger noget den ikke siger. Dertil, stiller jeg mig noget kritisk overfor, den direkte overførsel af oldtidskultur ind i en moderne (postmoderne?) kontekst, det er simpelthen ikke muligt, uden en del forarbejde og kulturhistorisk arbejde. Og de kristne som bor sammen lever ikke i synd, det har du ikke biblen, men kun din egen særtolkning til "DØMME" udfra. Hvis de dyrker sex før ægteskabet, så synder de ifølge biblen, men ikke hvis de bor sammen. Det må man forholde sig til, istedet for tilføje selv. Godt, så fik vi det på plads 
|
|
Til toppen
|
|
|
#93777 - 26/03/2008 20:51
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Og dermed indrømme du også at du bruger særtolkninger, bundet på en fiktiv kristen etik, som mangler en del perspektiv fra fortid til nutid.
Men du har ikke noget i biblen som taler imod at bo sammen som direkte fremstilling, og dertil har du 2000år at redegøre for, for at lave en sammenstilling, at diktere ikke eksisterende bibelprincipper og overføre dem til en moderne kontext er ikke det samme som at citere herrens vilje.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93796 - 27/03/2008 00:38
At bo sammen og/eller at have et seksuelt forhold
|
Jalokin
Anonym
|
Og de kristne som bor sammen lever ikke i synd, det har du ikke biblen, men kun din egen særtolkning til "DØMME" udfra. Hvis de dyrker sex før ægteskabet, så synder de ifølge biblen, men ikke hvis de bor sammen. Det må man forholde sig til, istedet for tilføje selv. Hvis et kærestepar bor sammen (og evt. sover sammen) uden på den ene eller anden måde at have et seksuelt forhold, så vil jeg anbefale at de hurtigst muligt konsulterer en sexolog eller psykolog for at få udredet den manglende sexlyst. Der er sandsynligvis tale om et alvorligt problem, hvor behandlingen kan tage lang tid. Alternativet - at lysten er der, men de modstår fristelsen - findes ikke. For i så fald ville de slet ikke være flyttet sammen. De ville nemlig være klar over, at det ikke alene er dumt at bringe sig selv i fristelse; det er også dumt at være et dårligt eksempel for sine kristne brødre og søstre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93797 - 27/03/2008 00:51
|
Jalokin
Anonym
|
derfor kan du ikke lave en subjektiv-sammenstilling, som du kalder de "bibelske principper" for disse..For de eksistere ikke om det pågældende emne. Der skal du ud i særtolkning af kristen Etik - Og det synes jeg du skal gøre opmærksom på, istedet for dreje det til at biblen faktisk siger noget den ikke siger. Sikke noget vrøvl. Der er overhovedet ikke tale om en særtolkning, men noget som alle kristne har været enige om gennem 2000 år. Og det er ellers ikke så lidt man har været uenige om! Det er først de seneste 50 år at man har forsøgt at dreje den kristne moral på den måde. Det bibelske princip er at mennesket er skabt som mand og kvinde og de to skal blive ét kød. Dette indebærer en forpligtelse på et livslangt forhold og et seksuelt forhold. De to ting hører sammen, bør ikke adskilles, og kan ikke adskilles uden at det får negative konsekvenser. Dertil, stiller jeg mig noget kritisk overfor, den direkte overførsel af oldtidskultur ind i en moderne (postmoderne?) kontekst, det er simpelthen ikke muligt, uden en del forarbejde og kulturhistorisk arbejde. Ja, det er let at stemple alt man ikke kan li', som en "direkte overførsel af oldtidskultur ind i en moderne (postmoderne?) kontekst". Det ændrer ikke ved at skabelsesordningen er helt og aldeles tidløs og bundet til den måde vi er skabt på. Det kan hverken du eller jeg eller nogen anre end Gud selv ændre på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93812 - 27/03/2008 10:43
|
Bruger
|
Jamen du må kalde det hvad du vil, det ændre ikke på dets rigtighed - og du behøver ikke lave en generalisering over kristendommen siden grundlæggelsen - Biblen taler ikke for en bestemt kultur, og at tage den tidligere kontekst og putte den ind i en ny uden bearbejdning, det er ikke muligt, uanset hvor meget dette er "ønsket" af kristne at lave den vupti sammensætning. Og der er tale om en særtolkning, når du ikke har et direkte udledt skriftsted som taler om emnet - så fik vi det på plads. Kærestekulturen har udviklet sig i den nyere tid, det må man forholde sig til, istedet for at prøve at nedtvinge det til en oldtids kontekst vis værdi og kultur grundlag ikke eksistere i dag - Du kan ikke tænker dig konservativt ud af problemerne - Man må acceptere at kulturen og verden udvikler sig fra Udgangspunktet, og der må man adapte og genfortolke - Men Kristendommen har ikke været enige om ret meget igennem kirkehistorien, og du ser mange eksempler på kirkens frygt for sex og nydesel - Jeg afviser fuldstændigt det syn du har på, at der ikke findes viljestærke mennesker som kan modstå fristelse, måske du skulle møde nogle flere mennesker  For jeg har set det virke helt fint  Men for at illustrere lidt - Biblen siger at kvinder ikke må bestemme over sin mand, de skal tie i menigheden og ikke undervise etc etc etc - Så du mener at kvinder skal holde bøtte i kirken fuldt ud, og aldrig bestemme over manden i huset? Det er jo den logiske konsekvens, hvis du kan få en særtolkning til at blive almen gyldig lov. Jeg tvivler stærkt på at du har belæg for at definere at det er negativt at bo sammen før ægteskabet, jeg synes derimod det modsatte er tilfældet, bedre økonomi, mere sammenværd, tættere forståelse og etc  Så jeg synes du skal komme væk fra den lidt dommedagsagtige behandlingsforståelse af kærestepar og sammenbo. Og jo, det ændre meget, at flytte en kulturkontekst og genfortolke den ind i en moderne kontekst, uanset skabelse eller big bang.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93813 - 27/03/2008 10:48
Re: At bo sammen og/eller at have et seksuelt forh
|
Bruger
|
Min eneste egentlig kommentar til det her er AFVIST.
Jeg tror du undervurdere mennesket nok så meget, og jeg har oplevet at det virker fint imellem de kristne par jeg kender - og jeg synes ikke det er farligt, kun hvis man har en meget svag vilje, som du mener kristne har, jeg troede de var frie i kristus... hm hm hm
Jeg tror du tager fejl, og bygger på skrækscenarier, og jeg tror ikke man kan kræve folk til en bestemt livstil fordi man vil kalde dem forbilleder, det er livstilsslaveri
|
|
Til toppen
|
|
|
#93814 - 27/03/2008 10:52
|
Bruger
|
Hej Josefine... Det er ikke alle emner biblen har en holdning til, og derfor må du leve med at folk vil lave særtolkninger af en blandet pose bolche-bibelvers. Det betyder ikke at det ikke passer, men det betyder heller ikke at det er den reneste Guds vilje, det er mere hvordan den enkelte tolker og forstår biblen og dens budskab, men du må ikke lade dig forføre til at tro, at biblen taler om alting og altid har en direkte holdning. For det har den ikke, og kun fanatikere uden fornuft, tror at biblen taler om alt fra busforbindelser til opskrifter på suppe og mobiltelefoni, eller for den sags skyld at bo sammen i en moderne individuel verden  Sex er en ting, nærværd en anden 
|
|
Til toppen
|
|
|
#93830 - 27/03/2008 14:31
|
Bruger
|
Hej Underground, Og dermed indrømme du også at du bruger særtolkninger, bundet på en fiktiv kristen etik, som mangler en del perspektiv fra fortid til nutid. Kunne du have lyst til at forklare hvad du mener? Hvad er fx en "særtolkning"? Er det et specielt eksegetisk begreb? Jeg har aldrig hørt det før. Hvad er en fiktiv etik? Og hvad er det for en slags perspektiv du efterlyser (jeg er godt klar over at kærester bor sammen ganske hyppigt i dag, men etik har aldrig været bestemt af praksis)? Men du har ikke noget i biblen som taler imod at bo sammen som direkte fremstilling, og dertil har du 2000år at redegøre for, for at lave en sammenstilling, at diktere ikke eksisterende bibelprincipper og overføre dem til en moderne kontext er ikke det samme som at citere herrens vilje. Skal jeg have et direkte påbud i Biblen? Jeg er ikke tilhænger af en rigid forståelse af "Skriften alene", og tror heller ikke jeg har fremdraget noget om "bibelprincipper" i mit ganske korte indlæg. Det er almindelig kristen etik og sund fornuft. Det er kristne principper om man vil. Hvis to forelskede mennesker kan bo i samme hus i længere tid uden at blive fristet over evne til at sove sammen, så er de enten meget unormale, eller har en utrolig selvdisciplin. Den fristelse ville jeg aldrig udsætte mig selv for, derfor vil jeg også fraråde andre den. I øvrigt kan der opstå nogle ret nederen problemer, hvis de to forelskede mennesker, af den ene eller anden grund beslutter sig for at det ikke skal være dem. At eje noget i fællesskab sender et vist signal, ikke blot til omverdenen, men også til en selv. Men det er der altsammen andre der kan argumentere bedre for end jeg, som er en stakkels hjemmeboende single  Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#93831 - 27/03/2008 14:34
|
Bruger
|
Hej Underground, men du må ikke lade dig forføre til at tro, at biblen taler om alting og altid har en direkte holdning. Biblen har ikke nogen "mening" eller "holdning" om noget som helst. Kun en person kan have en holdning. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#93862 - 27/03/2008 23:09
Re: At bo sammen og/eller at have et seksuelt forh
[Re: AnnePande]
|
Jalokin
Anonym
|
Det er ikke fordi jeg er uenig med dig. Jeg har bare af og til tænkt på, at der jo også er ægtepar, som ikke har rørt hinanden i årevis. Så det er vel muligt. Men så er der vel også et problem af en slags. Ja, men så er deres forhold også kølnet en del mere af end godt er. Et kærestepar der har et tilsvarende indbyrdes forhold er vel knap et kærestepar.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93889 - 28/03/2008 16:46
|
Bruger
|
Så det vil sige, at der egentlig ikke kan siges,om det er ret eller forkert at bo sammen,og eller have sex? Eller uden at bo sammen,for den sags skyld.?
|
|
Til toppen
|
|
|
#93899 - 28/03/2008 20:14
|
Bruger
Reg.: 20/02/2007
|
Hej Josefine & I andre
Jeg føler lige for at fortælle mig egen historie!
Jeg har nu været sammen med min kæreste i snart halvandet år, og vi synes begge vi har et utrolig dejligt forhold.
Vi har siden nytår mere eller mindre boet sammen, vi har stadig adresse hver for sig, men vi overnatter oftest hos mig. Vi havde i starten af vores forhold en rigtig god snak om hvad vi hver især havde af tanker omkring det med sex før ægteskab/at sove sammen. Det har endt med at vi i dag sover sammen, MEN ikke har sex! Vi er begge enige om at sex hører indenfor ægteskabet!
Jo vi har da begge lysten, det er der da ingen tvivl om, men vi er begge enige om hvor vores grænser går!
Det at vi i dag mere eller mindre bor sammen har givet os nogle utrolig gode oplevelser som jeg bestemt ikke vil være foruden! Samtidig har det gjort at jeg kender andre sider af hende som jeg ikke kendte før vi flyttede sammen! Alt i alt en masse små ting som hver især har været med til at gøre det endnu mere klart for mig hvor dejlig en kæreste jeg har og endnu mere sikker på at det er hende jeg vil dele resten af mit liv med!
Så jeg fortryder ikke vores valg ved at bo sammen, og jeg føler da heller ikke at vi er mærkelige fordi vi kan holde fingrene fra hinanden!
|
|
Til toppen
|
|
|
#93901 - 28/03/2008 20:31
[Re: Bastrup]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Bastrup! Frydefuld læsning!  Hvor der er en vilje, er der en vej! - dog nok ikke en allemands-vej, ikke en vej som enhver kan holde til at gå på! Til lykke med jeres liv med hinanden! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#94022 - 30/03/2008 17:43
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg ved godt det ikke er en vej alle kan holde sig til.
Vi havde også vores samtaler inden, hvilket gjorde at vi har taget det stille og roligt.
Samtidig har vi været gode til at snakke sammen, hvilket jeg mener har en stor del af skylden for at det er gået så godt!
Det vigtigste er dog at man begge er enige og har den samme holdning til emnet inden!
|
|
Til toppen
|
|
|
#94026 - 30/03/2008 18:18
|
Jalokin
Anonym
|
Vi har siden nytår mere eller mindre boet sammen, vi har stadig adresse hver for sig, men vi overnatter oftest hos mig. Vi havde i starten af vores forhold en rigtig god snak om hvad vi hver især havde af tanker omkring det med sex før ægteskab/at sove sammen. Det har endt med at vi i dag sover sammen, MEN ikke har sex! Vi er begge enige om at sex hører indenfor ægteskabet! Ja, det siger I nu  Hvis I ikke engang er forlovede, så går der måske 1 år før I er gift, og der kan ske meget på den tid. Til den tid kan du jo fortælle om jeres erfaringer. For min egen del kan jeg sige, at jeg ville være meget forsigtig med at indlede et forhold til en pige, der havde haft et så tæt/intimt forhold til en tidligere kæreste.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94030 - 30/03/2008 19:37
|
Bruger
|
Hej Jalokin
Jeg er udemærket klar over problemstillingen, jeg valgte dog at fortælle om vores historie, for at bevise at der altså findes kristne som godt kan bo sammen uden at have sex sammen!
Med hensyn til din kommentar om en evt forlovelse kan jeg fortælle at vi ikke er, dog er det i tankerne, men jeg regner ikke med at vi er gift indenfor det næste års tid. MEN, mener stadig ikke vi vil "falde i" i kraft af den måde vi har opbygget vores forhold.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94040 - 30/03/2008 21:48
|
Bruger
Reg.: 02/01/2008
Sted: Hailsham
|
For min egen del kan jeg sige, at jeg ville være meget forsigtig med at indlede et forhold til en pige, der havde haft et så tæt/intimt forhold til en tidligere kæreste.
Du får det til at lyde som om, man selv kan bestemme hvem man forelsker sig i. Iøvrigt handler det heller ikke om antal partnere før, og hvad de har lavet. Det handler om respekt. Hvis man virkelig elsker en person, vil man vente med dem. Også som ateist!
There was hope for Job like a cut down tree, I hope there's such hope for me!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#94042 - 30/03/2008 21:59
|
Jalokin
Anonym
|
Hej Bastrup! Jeg er udemærket klar over problemstillingen, jeg valgte dog at fortælle om vores historie, for at bevise at der altså findes kristne som godt kan bo sammen uden at have sex sammen! Du er selv ekspert på dit eget liv, men ud fra det du skriver kan læseren konkludere, at det I har bevist er, at I kan leve og sove sammen nogle måneder uden at have sex. Men bedrag ikke jer selv! I har efter dit eget udsagn ikke bestået mere end 1/5 af testen. De resterende 80-90% kan meget vel vise sig at være de sværeste. I har jo først bevist endeligt, at det kan lade sig gøre for lige netop jer, når I er gift! Og det er jo det, der tæller! Hvis I 'holder skansen' og hvis I bliver gift, så vil I efterfølgende måske konkludere, at I gjorde det rigtige. Det er også muligt at I finder ud af, at I på andre områder tog hul på nogle ting for tidligt. Hvis I ikke bliver gift (og den mulighed eksisterer jo også, for ellers var I vel gift eller i det mindste forlovet allerede) eller hvis I falder i, så vil I formentlig fortryde jeres valg. Husk blot, at konklusionen først kan skrives, når eksperimentet er fuldført. Jeg synes det lyder som et farligt eksperiment. Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#94044 - 30/03/2008 22:09
[Re: SigneT]
|
Jalokin
Anonym
|
For min egen del kan jeg sige, at jeg ville være meget forsigtig med at indlede et forhold til en pige, der havde haft et så tæt/intimt forhold til en tidligere kæreste. Du får det til at lyde som om, man selv kan bestemme hvem man forelsker sig i. Hvordan? Jeg taler ikke om at være forelsket, men om at sove sammen (hvilket indebærer en høj grad af intim nærhed). Jeg har svært ved at se, hvad de to ting har med hinanden at gøre. Iøvrigt handler det heller ikke om antal partnere før, og hvad de har lavet. Det handler om respekt. Handlinger kan tilgives, men de kan ikke gøres om, og de vil ofte have konsekvenser på trods af tilgivelsen. Intimitet er som at dele roser ud. Du kan ikke tage dem tilbage, og pludselig har du givet dem væk til andre, end den de var tiltænkt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94052 - 30/03/2008 23:23
|
Jalokin
Anonym
|
Skrækscenarier Jalokin,.. Du kan ikke basere noget på hvis og hvis situationer  Jeg synes det er flot de har deres viljestyrke, du skulle sige det var forbilledeligt istedet for Hvad er et skrækscenarie?
|
|
Til toppen
|
|
|
#94053 - 30/03/2008 23:23
|
Bruger
|
Hej josefine  Nej der findes intet som underbygger at i ikke må bo, eller sove sammen, eller gå biografen eller dele en kakaomælk - det er bare top dollar  og iorden. Da de kristne ikke har noget direkte argument for at tale imod dette, går de til sekundære forklaringer, at det handler om fristelse og forbilledelighed. Men her er der altså ikke taler om direkte eller dogmatisk bibelskhed, men om personlige holdninger og deres sekundære begrundelser  Det er heller ikke syndigt eller forkert at ryge, men det er usundt på længere sigt og ikke særligt appetitligt, og derfor mener mangek kristne det er forkert at ryge på grundlag af nogle igen subjektive og personlige forståelse af biblens tale om "legemet som et tempel for det hellige spøgelse" Hvis vi skal føre bibelsk dokumentation som andre gør her, så kan man sige "Kain slog sin bror Abel ihjel... og blev sendt bort" Ergo er det kristent at; begå et mord, og så tage på ferie!? Den holder ikke byretten vel? og det samme gør folks modstand imod at bo sammen heller ikke 
|
|
Til toppen
|
|
|
#94054 - 30/03/2008 23:26
|
Bruger
|
Way to go Bastrup, du er et godt kristent forbillede, det ville være fedt med flere som dig...
|
|
Til toppen
|
|
|
#94055 - 30/03/2008 23:27
|
Bruger
|
og der kan ske meget på den tid.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94060 - 31/03/2008 00:16
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Hej Underground Jeg er faktisk grundlæggende enig, vi har ikke som sådan noget grundlæggende argument/bud mod det.  Men så alligevel. Jeg vil gerne lige sige hvad "fristelse og forbilledelighed" går ud på: Det handler jo om at vi som kristne er hinandens støtter og hjælpere gennem livet! Men vi er købt (af kristus) til frihed, men at vi stadig er bundet til verden. Derfor kan vi gøre som vi vil, hvis vi tager højde for rigtigt og forkert. Vi kan sove sammen, men ikke have seksuel omgang med hinanden, vi kan drikke alkohol men ikke drikke os beruset osv. MEN! vi har et ansvar overfor hinanden, at selvom jeg godt kan finde ud af at sove sammen med min kæreste unden seksule samkvem eller at gå i byen og drikke uden at blive fuld, er det ikke sikkert min næste kan det! OG hvis jeg er et dårligt forbillede er jeg inddirekte skyldi at min næste falder. Og skulle man så få nolge bilbervs på det? 1. kor 8, 1-13 Handler om offerkød, men princippet er det samme, som sex og alkohol!  Matt 18 6-11 Mark 9 42-50 Men du har helt ret. Vi har ret til det, men derfor behøver vi ikke bruge den. Lidt ligesom ytringsfrihed! (Bare for at drage en paralel)  Håber det gav en god vinkel på debatten.  Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen
Ændret af Laugesen (31/03/2008 00:17)
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#94098 - 01/04/2008 13:06
|
Bruger
|
hmmm... men hvad med den måde man gjort til Jesu tid,at "gå ind til" en kvinde og så regnedes de som gift? Er det ikke detsamme som dette?? Eller det er det måske ikke? Vil man ikke føle sig fremmede for hinanden,den dag man e r gift og pludselig "må"?
|
|
Til toppen
|
|
|
|