2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#93500 - 24/03/2008 20:32
Liv i rummet??
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Hejsa. Jeg har været stødt på nogle mennesker der mener at hvis vi finder liv på andre planeter, vil alle religiøse blive til grin, fordi det beviser at der ikke findes nogen gud. Det holder ikke. Jeg tror på at der er liv derude, og for mig ville det blot være endnu et bevis på Guds storhed. Universet er stort, og plads er der nok af. Bare alene i vores galakse er der ca. 100 mia stjerner, der hver især muligvis har flere planeter i kredsløb. Og indtil videre er der fundet ca. 100 mia galakser, så det er ikke pladsen der mangler.  Alene i vores solsystem er der flere kandidater. Min favorit er Europa, en af Jupiters måner, der er dækket af is. Revnerne i overfladen tyder på at den har en varm kerne, og dermed et ocean under isen. Der står en smule om det her: http://www.tycho.dk/article/view/223/1/53/Og hvis vi ser lidt på al den liv der er her på Jorden, skulle det ikke undre mig at Gud har "drysset" lidt liv andre steder også.  Hvad ville et evt. fund af liv på en anden planet eller måne betyde for dig?? Tror du at der er liv andre steder?? Og tror du vi finder det liv??
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93504 - 24/03/2008 21:07
Re: Liv i rummet??
[Re: VNielsen]
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Hej VNielsen
Jeg synes den er lidt svær, på en måde har du ret i at det ikke sletter Gud som sådan, men jeg synes der er noget over tanken som virker til modstrid mod bibelen.
For at forklare - Hvis der er liv andre steder, hvor intelligent er det så? Amøber osv, så kan jeg gå med til at det ikke strider imod bibelen. Men hvis der er mennesker (eller nok ikke mennesker men væsner der ligner)? Så synes jeg billedet begynder at krakeler lidt, for så er vi jo ikke unikke sådan som jeg mener bibelen lægger op til at vi er. Der burde jo sådan set principielt være et syndefald på alle planterne med liv, ellers er vi jo ikke i samme verden? Hvilket også vil medføre at Jesus måtte dø for dem også på deres planet (Vi har jo aldrig mødt hinanden), og så synes jeg tanken bliver lidt grotesk. At Sønnen i treenigheden har fået det job at dø på forskellige planeter. Den virker på mig lidt langt ude?
Men lige til de der organismer som jo i teorien godt kunne være der? - Hvad er formålet med at de er der (Bibelsk set)? Er dyrene netop ikke skabt for vores skyld, sådan at vi kunne regere over dem?
Håber det gav mening?
Guds velsignelse over dig Kærligst Laugensen
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#93507 - 24/03/2008 21:49
[Re: Laugesen]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
For at forklare - Hvis der er liv andre steder, hvor intelligent er det så? Amøber osv, så kan jeg gå med til at det ikke strider imod bibelen. Men hvis der er mennesker (eller nok ikke mennesker men væsner der ligner)? Så synes jeg billedet begynder at krakeler lidt, for så er vi jo ikke unikke sådan som jeg mener bibelen lægger op til at vi er. En far og en mor kan have fjorten børn som alle er helt unikke  Og helt alene er vi altså ikke... englene er der også - væsner med en fri vilje (derfor faldt nogle) som Gud har skabt til fællesskab med sig. Der burde jo sådan set principielt være et syndefald på alle planterne med liv, ellers er vi jo ikke i samme verden? Hvorfor principielt? Faldets mulighed er nødvendig for at væsener kan være frie, men faldets realitet eksisterer kun potentielt. Fx er 2/3 af englene ikke faldet. Hvad definerer "samme verden"? Slangen/Satan var vel sådan set i samme verden som Adam og Eva. Hvilket også vil medføre at Jesus måtte dø for dem også på deres planet (Vi har jo aldrig mødt hinanden), og så synes jeg tanken bliver lidt grotesk. Hvorfor? Hvis vi antager at de også er faldne, så kunne han dog stadig frelse også dem ved den samme død på det samme kors... Men lige til de der organismer som jo i teorien godt kunne være der? - Hvad er formålet med at de er der (Bibelsk set)? Er dyrene netop ikke skabt for vores skyld, sådan at vi kunne regere over dem? Det ville være lige så rigtigt at sige, at vi er skabt for deres skyld. Hvad er formålet med at vi er her? At englene er her? At Gud vil liv  Gud vil kærlighed! At der er liv (og kærlighed?) på andre planeter ville for mig at se ikke modbevise at der findes en livgivende kærlig Gud  Mvh. Steffen PS: Jeg kan anbefale CS Lewis' rumfarts/sci-fi-trilogi. Især de to første bøger handler om meget af det samme som denne tråd. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#93511 - 24/03/2008 22:16
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
Jeg må indrømme at jeg heller ikke kan se hvorfor opdagelsen af liv i rummet skulle bevise at Gud ikke findes. For uanset hvad så vil det store spørgsmål (hvordan startede alting?) stadig stå tilbage. Om der så FINDES liv i rummet, for ikke at snakke om intelligent liv? Tjah, sandsynligheden taler for - men vi har intet konkret at have det i endnu.
Jeg tror dog at der vil komme nogle udfordringer til kirken hvis der findes intelligent liv en dag. For hvad er så Guds vilje for dém? Vi kan jo være temmelig sikre på at Jesu korsdød ikke gælder dém. Og det må så betyde en af to ting:
1: Der var aldrig et syndefald i det Eden Gud skabte til dem. En mulighed som jeg ALVORLIGT tvivler på.
2: Der VAR et syndefald, og Gud må på en eller anden måde have gjort noget tilsvarende til hvad Han gjorde her. Denne mulighed er mere rimelig....men ikke ret meget...
Men som sagt: Der vil ikke være noget i en sådan opdagelse som vil bevise at Gud ikke findes. Tværtimod, havde jeg nær sagt. Sandsynligheden for at liv skulle opstå af sig selv har matematikere beregnet, og den er så ekstremt lille at der næsten ikke er serverplads nok til at skrive alle de nuller der skal foran ettallet. Men darwinisterne bruger jo så den undskyldning at det KAN ske. Ja, yderst teoretisk KAN det ske ét sted...men to? Tre? Fire? En million?
Så det vil være darwinisterne og ateisterne der står med et forklaringsproblem på dén dag...
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#93512 - 24/03/2008 22:18
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Hej Steffen Og helt alene er vi altså ikke... englene er der også - væsner med en fri vilje (derfor faldt nogle) som Gud har skabt til fællesskab med sig. Forstod ikke lige pointen? - Englene bor jo i himlen, og ikke på nabo planeten (eks. Mars)? Hvorfor principielt? Faldets mulighed er nødvendig for at væsener kan være frie, men faldets realitet eksisterer kun potentielt. Fx er 2/3 af englene ikke faldet.
Hvad definerer "samme verden"? Slangen/Satan var vel sådan set i samme verden som Adam og Eva. Hmm.. Du misforstod mig, eller forstod ihvertfald ikke hvad jeg skrev, vælg selv Principielt = dårligt ordvalg -> Du har ret! Men pointen var at de behøver jo ikke være faldet (endnu), Adam og Eva startede jo ikke med at spise at træet. Vel? Og den anden verden. Altså vi er jo ikke samme sted derved 2 verdener, vi blev smidt ud af Paradis. Ud af Guds verden og ind i denne. Derfor ville vi ikke kunne være i samme verden som "de andre" hvis ikke de var faldet endnu. Der står jo engle med sværd af ild som vogter porten til paradis så vi ikke kan komme ind. Vi er adskilt! = 2 verdener. Hvorfor? Hvis vi antager at de også er faldne, så kunne han dog stadig frelse også dem ved den samme død på det samme kors...
Du har ret(!), i at Jesu død også tæller for dem. Den er jo universel. Men hvordan ved de at de er frelst? Det er så mit spørgsmål. Det ville være lige så rigtigt at sige, at vi er skabt for deres skyld.
Hvad er formålet med at vi er her? At englene er her?
At Gud vil liv \:\) Gud vil kærlighed!
Der er vist en hakkeorden der vi er ueninge om. Men at Gud har skabt alting pga. hans kærlighed er vi enige om. At der er liv (og kærlighed?) på andre planeter ville for mig at se ikke modbevise at der findes en livgivende kærlig Gud \:D Modbevise er måske så meget sagt, men kan godt se problemer i det! Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen PS. Lyder spændende måske man skulle læse dem engang  (Er lige p.t. ved at arbejde mig igennem "Det er kristendom" også af C.S. Lewis. Blev inspireret til at læse ham på påskelejr, selvom jeg ikke var til dit oplæg
Ændret af Laugesen (24/03/2008 22:20)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93519 - 24/03/2008 22:57
|
Bruger
|
Hihi, den her debat tog pludselig en anden drejning end jeg havde regnet med. Det er endnu en af de ting der er sjovt ved at debattere her på Jesusnet.  Jeg burde nok have været lidt tydeligere med hvad jeg egentlig mente. Jeg talte om mere primitivt liv, som bagterier, amøber, måske ovenikøbet en form for fisk, pattedyr eller krybdyr. Jeg kan ikke se hvorfor Gud ikke skulle have sat den form for liv på andre planeter. Men jeg synes nu det er sjovt at det har taget den her drejning. Jeg er spændt på at se hvad det ender med. 
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93522 - 24/03/2008 23:27
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Jeg tror, der er en god chance for, at der er, eller har været liv andre steder.
I hvert fald liv på bakterieniveau og lignende, og der er en god chance for, at der har været liv på Mars. Der har været vand og vulkansk aktivitet, og det er to ting, der synes at hænge sammen med livets opståen.
Det ville være fantastisk at finde sporene og se, om andet liv ligner vort: DNA, proteiner, celler, membraner, biokemi og så videre.
Men det er nok ikke let at finde tilstrækkeligt med rester. Mars er et ret fjendtligt sted, der nedbryder organisk materiale.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#93523 - 24/03/2008 23:47
|
Bruger
|
Hej Laugesen, Forstod ikke lige pointen? - Englene bor jo i himlen, og ikke på nabo planeten (eks. Mars)? Hm... "alene" skulle nok forstås sådan, at vi ikke er *helt* unikke. Altså at vi ikke er alene om at være frie væsner med en fri vilje. Men pointen var at de behøver jo ikke være faldet (endnu), Adam og Eva startede jo ikke med at spise at træet. Vel? Præcis  Og hvis nogen fra jorden kom derop (selvom bare nogle få lysår vil forhindre os i det nogenlunde lige så effektivt som en engel med flammesværd) ville det ikke tvinge dem til at overtage vores dårlig valg af det onde. Men det ville nok tvinge dem til selv at vælge. Og den anden verden. Altså vi er jo ikke samme sted derved 2 verdener, vi blev smidt ud af Paradis. Ud af Guds verden og ind i denne. Derfor ville vi ikke kunne være i samme verden som "de andre" hvis ikke de var faldet endnu. Der står jo engle med sværd af ild som vogter porten til paradis så vi ikke kan komme ind. Vi er adskilt! = 2 verdener. Paradis var på den gamle jord, før mennesket brød med Gud, og nej, den tilstand kommer vi aldrig tilbage til ved at rejse i rummet. Men det er at overvurdere vores tekniske og intellektuelle kunnen at sige, at Gud kun kan adskille to verdener ved at skabe et univers til dem hver. Hvis vore nærmeste naboer var i det nærmeste solsystem, så tvivler jeg stadig på at vi nogensinde kommer til at drikke kaffe sammen. Hehe... jeg føler mig lidt som nogle af middelalderens teologer der diskuterede hvor mange engle der kunne stå på spidsen af en synål  Men det er nu så rart at have taget stilling til sådan noget *før* det nye liv bliver opdaget... så kan man sige "hvad sagde jeg"  Du har ret(!), i at Jesu død også tæller for dem. Den er jo universel. Men hvordan ved de at de er frelst? Det er så mit spørgsmål. Jeg tror ikke man behøver faktuelt kendskab til korsfæstelsen for at blive frelst. Gud er at finde for dem som søger ham, og jeg tror han kalder på mennesker i alle religioner. Dermed ikke sagt at alle bliver frelst, eller at mange bliver frelst - bare at jeg tror det er muligt. Men hvis det endelig skal være, så gennem guddommelig åbenbaring. (Det er en lidt anden diskussion, men jeg mener slet ikke man kan "vide sig frelst" som sådan. Også lidt kontroversielt, tror jeg nok.  ) Det ville være lige så rigtigt at sige, at vi er skabt for deres skyld. Der er vist en hakkeorden der vi er ueninge om. Men at Gud har skabt alting pga. hans kærlighed er vi enige om.  Jeg tror Gud nakkede to fluer med et smæk.  Han skabte mennesket for at tage sig af resten af skaberværket, og han skabte resten af skaberværket for at glæde mennesket. A match made in Heaven  PS. Lyder spændende måske man skulle læse dem engang  (Er lige p.t. ved at arbejde mig igennem "Det er kristendom" også af C.S. Lewis. Blev inspireret til at læse ham på påskelejr, selvom jeg ikke var til dit oplæg Skam dig  Nåh, men det er også et godt sted at starte. Når du engang er færdig og du trænger til noget roman-agtigt, så læs "Fra den tavse planet" og/eller "Rejsen til Venus". Amen!  Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#93526 - 24/03/2008 23:52
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars. Jeg tror, der er en god chance for, at der er, eller har været liv andre steder.
I hvert fald liv på bakterieniveau og lignende, og der er en god chance for, at der har været liv på Mars. Der har været vand og vulkansk aktivitet, og det er to ting, der synes at hænge sammen med livets opståen. Det er da bestemt en mulighed at der har været liv på Mars, og der er også nogen der tror at der stadig er det, fx ved polerne. Jeg tvivler så på at der er liv på Mars, men vil selfølgelig heller ikke afvise det. Nu gik min tanke hovedsaligt på liv, der eksisterer nu, og ikke noget der har været. Og der mener jeg at i vores solsystem er Europa det bedste bud på liv. (Ud over Jorden selfølgelig.  ) Og der er flere forskere der mener at der kan være vulkanisk aktivitet på Europa, ligesom der er på Io. Og som du selv siger: Vand og vulkanisk aktivitet er gode betingelser for liv.  Men jeg er nysgerrig, hvor tror du er det første sted vi finder liv??
|
|
Til toppen
|
|
|
#93527 - 24/03/2008 23:56
|
Bruger
|
Men jeg er nysgerrig, hvor tror du er det første sted vi finder liv?? På den leverpostej, der har stået og gloet lidt for længe i mit køleskab!  Aner det ikke. Jupiters måner er selvfølgelig et godt gæt, for findes det ikke i vort solsystem, finder vi det nok aldrig. Men SPOR af liv finder vi nok først på Mars. Altså tidligere liv, for jeg tror ikke, det har overlevet. Men jeg er ikke ekspert! mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#93528 - 24/03/2008 23:59
|
Bruger
|
Hej Lars Godt at høre at tro ikke er forbeholdt de kristne her Jeg tror, der er en god chance for, at der er, eller har været liv andre steder. Taget rimeligt meget ud af sammenhængen, men den lagde lige til  Guds velsignelse Kærligst Laugesen
|
|
Til toppen
|
|
|
#93529 - 25/03/2008 00:01
|
Bruger
|
Hej steffen. Hvis vore nærmeste naboer var i det nærmeste solsystem, så tvivler jeg stadig på at vi nogensinde kommer til at drikke kaffe sammen. Det har du nok ret i. Jeg satte mig ned, for noget tid siden, og regnede ud hvor lang tid det ville tage for os at rejse ud til kanten af vores solsystem. Jeg kom frem til at det ville tage 29.186 år, med vores hurtigste rumfærger.  (Jeg garanterer selfølgelig ikke for en evt. regnefejl.)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93530 - 25/03/2008 00:19
|
Bruger
|
Hej Steffen Jeg tror ikke vores debat kommer ret meget længere  Der er ganske enkelt ikke nok "kød" på argumenterne. Men vil sige at jeg er ret enig med dig. Et langt stykke af vejen. Og nej, liv andre steder behøver ikke være et modbevis på Gud. Jeg ville nok bare føle mig lidt taget ved næsen som mennekse hvis jeg fandt ud af at Gud elsker andre skabninger ligeså højt som han elsker mig? Uden at det skal lyde som om at jeg er en vrælende 3 årig, der sidder og mangler pædagogens opmærksomhed! Men ja, det ville undre mig en del, og det er nok mest der min skepsis bunder i. Vi er jo skabt lig ham modsat, hunde og katte mm. Og jeg har ærligt talt lidt svært ved hvis Gud har skabt flere steder som vores. Hvorfor ikke skabe os samme sted til at starte med, for vi skal vel alle feste sammen i himlen? (Dem der tilhører ham). Hehe... jeg føler mig lidt som nogle af middelalderens teologer der diskuterede hvor mange engle der kunne stå på spidsen af en synål Det gør 2 af os Men det er nu så rart at have taget stilling til sådan noget *før* det nye liv bliver opdaget... så kan man sige "hvad sagde jeg" Ja, jeg glæder mig til der bliver spørgetime i himlen og jeg kan sige "Hva' sagde jeg??!!" Jeg tror ikke man behøver faktuelt kendskab til korsfæstelsen for at blive frelst. Gud er at finde for dem som søger ham, og jeg tror han kalder på mennesker i alle religioner. Dermed ikke sagt at alle bliver frelst, eller at mange bliver frelst - bare at jeg tror det er muligt.
Men hvis det endelig skal være, så gennem guddommelig åbenbaring. Ja, det kan godt ladde sig gøre (i min forståelse), men jeg tror at der er en grund til at min bibel beskriver tingene på den måde den gør! Jeg tror Gud nakkede to fluer med et smæk.  Han skabte mennesket for at tage sig af resten af skaberværket, og han skabte resten af skaberværket for at glæde mennesket. A match made in Heaven Set på den måde har du ret, jeg forstod at du mente vi var skabt ligeværdige (læs, til at tage sig af hinanden). Vi har brug for hinanden, men mennesket står over dyrene. 1. mos 1,28 Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!« Skam dig  Nåh, men det er også et godt sted at starte. Når du engang er færdig og du trænger til noget roman-agtigt, så læs "Fra den tavse planet" og/eller "Rejsen til Venus". Amen! Var til skyd en teolog (skyd på en teolog) i stedet  Ellers ville jeg gerne have hørt det. Men takker for tippet, jeg vil ikke udelukke at jeg læser dem når jeg har fået gnasket mig gennem >Det er kristendom<.  Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen
|
|
Til toppen
|
|
|
#93531 - 25/03/2008 00:29
|
Bruger
|
Hej Lars Godt at høre at tro ikke er forbeholdt de kristne her Jeg tror, der er en god chance for, at der er, eller har været liv andre steder. Taget rimeligt meget ud af sammenhængen, men den lagde lige til  Guds velsignelse Kærligst Laugesen Glæder mig, at du er fornøjet. Jeg tror også, det bliver frost i nat. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#93532 - 25/03/2008 06:23
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Steffen: Jeg tror ikke man behøver faktuelt kendskab til korsfæstelsen for at blive frelst. Gud er at finde for dem som søger ham, og jeg tror han kalder på mennesker i alle religioner.
hej Steffen!
Det kunne så også forklare problemet med de utallige mennesker, der aldrig har hørt evangeliet om Kristus. Det er principielt ligegyldigt, om det gælder mennesker i stenalderen på jorden eller hypotetiske mennesker på andre planeter. Så vidt jeg husker, har Jesus sagt noget, der kunne tolkes sådan, at mennesket er interplanetarisk (?)
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#93533 - 25/03/2008 08:18
|
Bruger
|
Ja, med vores nuværende fremdriftsmetoder.... Men hvem siger at det vi har nu er det absolut hurtigste der kan eksistere? Måske har jeg set for meget Star Trek, men husk på de første dage i flyvningens historie. Havde man da sagt at man 100 år senere ville have fly der kunne rejse med to gange lydens hastighed ville man være blevet buret inde på den lukkede, og nøglen smidt væk. Jeg tror at der kommer en hurtigere metode - og der har faktisk været flere teorier ude. En af disse er solvind-teorien, men også HER vil rumrejser tage al for lang tid; stadig hundredevis af år. Jeg tror personligt at vi må derhen hvor en anden, ganske vist meget luftig, teori vil have os hen - nemlig at det handler om at bøje rummet på midten, og lave et "ormehul" ligesom man kan bøje et stykke papir og lave hul i det, for hurtig adgang fra den ene ende af papiret til den anden. En sådan rejseform er ganske vist YDERST teoretisk, og vil nok være det i århundreder endnu.....men ok - det sagde man også om månelandingen 
|
|
Til toppen
|
|
|
#93534 - 25/03/2008 08:22
|
Bruger
|
Noget jeg ikke forstår er den antagelse at korsfæstelsen også skulle gælde evt. aliens? Og jeg kan ikke engang se behovet for en sådan antagelse, fordi:
1: Vi ved ikke med sikkerhed at et syndefald rent faktisk har fundet sted på andre planeter.
2: Vi kender IKKE til Guds frelsesplan for disse, hvis 1 har fundet sted.
Jeg vil mene at lige præcis dét her spørgsmål er et vi må lade stå - for vi kan ikke finde svaret på det. Jeg mener bare det er urimeligt at gøre som her - forsøge at lægge aliens ind under Jesu korsdød her.
Jesu korsdød gælder:
1: De der troede på løftet om den kommende Messias inden Han kom
2: De der troede/tror på Messias efter Han er kommet.
og ikke andre.
Mvh
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#93539 - 25/03/2008 10:59
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
|
Hej JF
1. Du har ret, det har jeg vidst også skrevet?
2. Jesu korsdød har jo i princippet betalt for alle ikke-kristne såvel som kristne. Men vi kan vælge ikke at tage imod den. Derfor kan også godt tælle for "aliens" hvis de ønsker det. Uenig?
Men du har ret i den næste 1 og 2. Den gælder kun de troende, men ikke fordi Gud ønsker det, men fordi vi vælger det. Det er jo ikke Gud der fravælger min tro. Han ved bare hvad jeg gør inden jeg gør det, (En anden diskussion - en anden meget lang diskussion!).
Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen
|
|
Til toppen
|
|
|
#93572 - 25/03/2008 17:16
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
JF skriver: Jesu korsdød gælder: 1: De der troede på løftet om den kommende Messias inden Han kom 2: De der troede/tror på Messias efter Han er kommet. og ikke andre.
hej JF!
Hvad så med alle de mennesker, der ikke har haft nogen mulighed for at høre budskabet om frelsen ved troen på Jesus Kristus? Tænk på det utal af generationer, der har levet før Jesus fødsel. Jeg tror ikke på ovenstående udsagn, da vi, som du selv skriver, ikke kender Guds frelsesplan.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#93590 - 25/03/2008 18:29
|
Bruger
Reg.: 12/02/2008
Sted: København
|
Hej Alle Total syret diskusion, teologi og mulighed for liv i universet. Et stor sammensurium af ubekendte videnskabelige og metafysiske, ganske interessant  Personelig tror jeg næppe at en alien religion, hvis fremmed liv overhovedet har noget der kan sammelignes med religion, vil ligne noget vi har her på jorden. Dette bygger jeg på min iagtagelse af hvor hamrende uenige vi er om den slags på vores egen lille blå planet........... men hvis vi nu antager at der er intelligent liv i universet og hvis vi nu antager de er religiøse, og hvis deres gud faktisk (til alle ikke-kristnes store chock)mindede en hel del om vorherre..... Er i aligevel ikke ude på et sidespor ved at diskutere Jesus frelse for dem? Hvem siger de skulle have spist af æblet eller måne-blommen, eller hvad der nu er af frugter på Omicron 4.  PS: Den tavse planet er faktiks en af mine SF favoritter Steffen, fordi den komme ind på det meget vanskelige i kommunikation mellem forskellige livsformer med forskellige begrebsverdner. Dialogerne er fortræffelige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93600 - 25/03/2008 19:25
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lars Godt at høre at tro ikke er forbeholdt de kristne her Jeg tror, der er en god chance for, at der er, eller har været liv andre steder. Taget rimeligt meget ud af sammenhængen, men den lagde lige til  Guds velsignelse Kærligst Laugesen Glæder mig, at du er fornøjet. Jeg tror også, det bliver frost i nat. mvh LarsBj Hm - ja - du har nok ret. Du er enig med dmi i hvert fald - 5 frostgrader -  Måske skulle vi gå over til at debattere på engelsk .. tro er sådan et mangetydigt ord: Think/trust/believe ... Tro på Kristus er har mest noget med personlig tillid at gøre ... tillid til Jesus som person. Tror jeg!  Når det drejer sig om kongerækken er det bedre at vide end at tro. Men kristen tro er overordnet viden, som har det med at ændre sig, efterhånden som der foreligger nye beviser .. Og kristen tro er altså ikke en "ja-det-tror-jeg-nok"-tro, men en dyb over-bevisning! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93630 - 25/03/2008 22:21
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
Læg vel mærke til hvad jeg skriver. Jeg skriver at vi ikke kan kende til Guds frelsesplan for EVENTUELLE ALIENS, såfremt et syndefald har fundet sted også hos dem. Jeg siger INTET om Hans frelsesplan for mennesket; den har Han åbenbaret os.
Hvad angår de der "aldrig har haft en chance"? Tjah. Vi VED at folk i arabiske lande der aldrig har så meget som HØRT navnet Jesus er kommet til tro ved at Gud har åbenbaret Sig for dem i drømme. Jeg kan sagtens forestille mig Ham gøre det samme med andre som "ikke har haft en chance" - men pointen er at vi ikke kan vide det. Det vi VED, fordi Skriften lærer os det, er at INGEN som ikke: 1: Levede før Jesu første optræden på Jorden, og troede på Guds løfte om Messias
2: Eller levede/lever EFTER Hans opstandelse, OG tror på Ham
kan blive frelst. Her stopper vores viden så også.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93632 - 25/03/2008 22:27
|
Bruger
|
Hey 1: Ups....jeg fik vist læst lidt for hurtigt igennem dit indlæg...jeg tillagde Steffens kommentar dig, uden at kigge ordenligt efter. Sorry  For dén er jeg i hvert fald uenig med... 2: Ja, jeg er uenig i at Jesu korsdød også kan gælde diverse aliens. Og det er jeg fordi Jesus kom SOM MENNESKE for at frelse MENNESKER. Korsdøden gjaldt MENNESKER. Derfor - HVIS der findes aliens, og HVIS der også er sket et syndefald på deres verdner, så må Gud have lavet enten en TOTALT anden frelsesplan for dem, eller en der ligner vores til forveksling, men som kun gælder dem. En frelsesplan per syndefald. Jeg kan ikke forestille mig at det kan være anderledes. Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#93639 - 25/03/2008 22:44
|
Bruger
|
Hej JF 1. Alt forladt  2. Maybe, men hvis nu det er en form for parallel univers (nu er vi ude i de syge spekulationer, og jeg bare skal retfærdigøre mit udsagn. For ikke at skulle trække alt for meget i land  ) Med MENNESKER(!), så kunne hans korsdød også tælle for dem. Men du har ret i din pointe i at den gælder for mennesker.  Gav det mening? Guds velsignelse over dig (og tak for en syret debat  ) Kærligst Laugesen
Ændret af Laugesen (25/03/2008 22:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93641 - 25/03/2008 23:01
[Re: Faidros]
|
Bruger
|
Personelig tror jeg næppe at en alien religion, hvis fremmed liv overhovedet har noget der kan sammelignes med religion, vil ligne noget vi har her på jorden. Dette bygger jeg på min iagtagelse af hvor hamrende uenige vi er om den slags på vores egen lille blå planet........... Jeg synes da ikke vi er så helt vildt forskellige. Hvis der findes intelligente væsner andre steder, og de kender til liv/død, kærlighed, rigtigt/forkert, skønhed, undren og frygt, så vil jeg antage at de udvikler nogle religioner og filosofier der minder om vores.  Er i aligevel ikke ude på et sidespor ved at diskutere Jesus frelse for dem? Hvem siger de skulle have spist af æblet eller måne-blommen, eller hvad der nu er af frugter på Omicron 4. Det behøver de sådan set ikke. Men hvis de havde... det er en meget hypotetisk diskussion, som du nok har opdaget  PS: Den tavse planet er faktiks en af mine SF favoritter Steffen, fordi den komme ind på det meget vanskelige i kommunikation mellem forskellige livsformer med forskellige begrebsverdner. Dialogerne er fortræffelige. Cool! Absolut en fed bog, kan især godt lide der hvor han første gang møder en sorn.  Men er nok i bund og grund mere til Perelandra (Rejsent til Venus). Lovsangen til Maleldil til sidst... så fedt!  Og nogle ret fede tanker om synd, fri vilje, frelse, mennesket osv. vævet ind i handlingen på en ret fed måde. Fantastisk bog  Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (25/03/2008 23:03)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93643 - 25/03/2008 23:14
|
Bruger
|
Ah....jeg troede "kun" vi snakkede om aliens i dette univers - ikke mennesker i parallelle universer? Så kan jeg bedre se dit argument  Men jeg er stadig ikke enig med det. For i og med at det ER parallelt med vort eget, og dermed afskåret fra vort, ligesom vi er afskåret fra det, har begivenheder her ingen indflydelse på begivenheder dér. Derfor: Hvis der er sket et syndefald på "Jorden 2", eller hvad vi nu skal kalde det, så ville Gud være nødt til at iværksætte endnu en frelsesplan dér. Syret? Hehe - nej, det er først nu det bliver rigtig syret  For en Star Trek fan som jeg HAR jo tænkt i de her baner før - og her er endnu noget jeg har tænkt over: Hvad med hybrider? Altså individder som er delvist menneske, delvist en eller anden anden race? Jeg tvivler MEGET stærkt på at dette kan lade sig gøre udenfor science-fictions verden, men antag at det kunne. Ville et sådant individ være at betragte som menneske - og altså en vi er forpligtet til at forkynde Evangeliet overfor - eller som en alien - for hvilken Guds frelsesplan for menneskene er helt og aldeles irrelevant? Jeg har selv et bud, men jeg afventer lige jeres andres reaktion 
|
|
Til toppen
|
|
|
#93645 - 25/03/2008 23:15
Helt sikkert liv i rummet!
|
Jalokin
Anonym
|
Der findes helt sikkert intelligent liv i rummet. Beviset er, at de endnu ikke har kontaktet os!
|
|
Til toppen
|
|
|
#93646 - 25/03/2008 23:29
|
Bruger
|
Hej JF Hvad har jeg dog rodet mig selv ud i??  Den bliver mere og mere syret den her debat  1. Parallelt univers var forkert ordvalg - vist noget der er sket før i den her debat  Det jeg mente var at hvis nu mars var beboet af mennesker, ville Jesu korsdød så ikke også gælde dem? Så parallel planet var nok bedre? Anyway "I surrender!". Du får ret og jeg for fred, resten er kun for sportens skyld!  2. Jeg har aldrig set Star Trek. Kan tilgengæld godt lide Star Wars filmene, men alt i passende doser. (Har hørt at star wars på et tidspunkt, mener det var omkring 1'eren "The phantom menace", var storbritaniens 4 største religion, de kaldte den vidst Jedi.) Alt med måde! Hybrider?? Har ingen anelse, men har på fornemmeren at jeg har brug for en panodil eller 2 hvis vi skal gennemføre denne debat  Men vil da gerne høre dit bud?  Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen *På vej ud til medicin skabet*
|
|
Til toppen
|
|
|
#93651 - 25/03/2008 23:54
|
Bruger
|
Hej igen  Det kommer vel an på hvordan mennesker var havnet på Mars: 1: Hvis der er tale om kolonisation fra Jorden, så ville korset naturligvis også gælde dem. Men jeg har på fornemmelsen at det ikke er HER du vil hen? 2: Hvis Gud skulle have skabt mennesker på Mars parallelt med os her på Jorden, jamen så vil jeg mene at vi ville stå i samme situation som med vore alien-venner. For hvordan ved vi om der er fundet et syndefald sted på Mars? Og hvis der er, så vil jeg stadig hævde at Gud måtte være kommet op med en frelsesplan for marsboerne, som enten kan være TOTALT forskellig fra vores, eller ligne til forveksling. Men der må være tale om to forskellige frelsesplaner, fordi der er tale om to forskellige syndefald. Hvilket vel så ville betyde at vi ville skulle finde ud af om et menneske var fra Mars eller Jorden før vi præsenterede ham/hende for Evangeliet...noget værre rod  Jeg var ikke ude på at få ret bare for at få ret - så håber ikke at jeg kom til at skrive et eller andet alt for "polemisk"?  Mit bud? Ja, mit bud er at så længe der er menneske i vedkommende, så er vedkommende frelseshistorisk set at betragte som menneske. Det er måske tankegangen "en lille smule surdej" som gør sig gældende her, men jeg vil mene at hvis en menneske-zxcgfz-hybrid ikke skal betragtes som menneske i den forstand vi taler her (altså som hørende til vores frelsesplan), hvorfor skulle andre mennesker så? Mvh JF *har faktisk selv taget et par hovedpinepiller....dog i anden anledning  *
|
|
Til toppen
|
|
|
#93655 - 26/03/2008 00:48
|
Bruger
|
Hej JF  1. Nej det var det ikke, i det omfang er Jeus korsdød universel. 2. Du har nok ret i 2 syndefald, men det er nok os derfor jeg synes tanken er lidt grotesk, Gud kan jo ikke lave andet end at finde på nye måder at frelse div. alien/menneske civilisationer på! "Noget værre rod" - ENIG! 3. Dit bud Undlader jeg at svare på, det er for hypotetisk og jeg tror at jeg alligevel hurtigt kommer til kort i min Star Trek viden, for hvad er en "menneske-zxcgfz-hybrid"??? Hvis den kun har menneske ben eller arme, er den så menneske? Eller robot? For ellers kunne en robot alla frankensteins monster jo også være menneske?  Gud velsignelse over dig Kærligst Laugesen *Nåede aldrig ud i medicin skabet*
|
|
Til toppen
|
|
|
#93689 - 26/03/2008 13:45
[Re: Faidros]
|
Bruger
|
Hej Faidros Total syret diskusion, teologi og mulighed for liv i universet. Et stor sammensurium af ubekendte videnskabelige og metafysiske, ganske interessant Det har du helt ret i, en syret debat med elementer fra alle tænkelige og utænkelige dele af universet. Senest er Star Trek blevet en integreret del af debatten. Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen
Ændret af Laugesen (26/03/2008 13:45)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93981 - 29/03/2008 21:32
|
Bruger
|
"Du har nok ret i 2 syndefald, men det er nok os derfor jeg synes tanken er lidt grotesk, Gud kan jo ikke lave andet end at finde på nye måder at frelse div. alien/menneske civilisationer på! "Noget værre rod" - ENIG!" Skulle det være en udfordring for Gud?  hehe... Ad 3: TEORETISK SET (og selv hvis vi engang etablerer kontakt med en fremmed civilisation er det 99,999% sikkert at det FORBLIVER teoretisk) vil man ikke have eks. en alien med menneskearme, ligeså lidt som børn af en sort mor og hvid far, eller omvendt, har sorte hoveder og hvide arme. Der ville være tale om en total sammenblanding af gener - hvilket i øvrigt er en af grundene til at jeg tror det ALDRIG ville kunne fungere... Men stadig ville dette individ være halvt menneske, halvt noget andet. Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#93987 - 29/03/2008 22:37
|
Bruger
|
For en Star Trek fan som jeg HAR jo tænkt i de her baner før - og her er endnu noget jeg har tænkt over: Hvad med hybrider? Altså individder som er delvist menneske, delvist en eller anden anden race? Tænker du på Borg?? Jeg kom mere til at tænke lidt på sådan en som Data, der jo får installeret en følelses chip, og efterhånden bliver mere og mere menneskelig... Men skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke at han er bedre stillet end en computer, mht. frelsen. (Ja, jeg er også star trek fan.  )
|
|
Til toppen
|
|
|
#94047 - 30/03/2008 22:27
|
Bruger
|
Hej JF Jeg tænkte heller ikke så meget med "produktion" (ku ikk lige finde et bedre ord.) af nye væsener på tværs af racerne. Men hvad med et frankenstein monster - det er opbygget af mennesker (dele), det tænker og føler (ihvertfald "Van Helsing" versionen) men er alligevel ikke ET Guds skabt menneske menneske. Kan den frelses? teoretisk set  Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen
|
|
Til toppen
|
|
|
|