2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#91126 - 03/02/2008 19:32
Re: Når Jesus kommer tilbage.
[Re: mariam]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej
Der er noget jeg ikke rigtig forstår i biblen håber I kan hjælpe.
Vi ved jo at Jesus kommer tilbage, og når Han gør det vil de døde opstå. Men jeg troede at når man dør, så kommer ens sjæl i hilmen, og man vil leve det evige liv sammen med Gud, hvis man altså tror på det.
Kan nogen forklare mig det?
Vh. Mariam Hej Mariam - velkommen her!  Det er et skrækkelig svært spørgsmål du lægger ud med, du er bestemt ikke den eneste, der grunder over hvad der sker når vi dør. Sover vi hen i en bevidstløs tilstand indtil Jesu genkomst, eller ... ? I alle tilfælde forkynder kristendommen kødets opstandelse, at vi skal opstå legemligt, som Jesus opstod. Jeg fandt i vores svararkiv et svar af Peter Legarth på spørgsmålet Hvordan er dødsriget? Hvad siger du til det? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#91132 - 04/02/2008 08:55
[Re: Ole Madsen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Paulus siger at være borte fra legemet er at være ved Herren.
Jeg har ikke det store lys over dette, men der er dem der siger at sjælesøvn, som de kalder det, dvs, at man sover indtil dommen skal foregå, er ubibelsk. Men jeg ved ikke nok om det. Hej Ole Jeg vil mene, at inget menneske kan have det store lys over dette. Når Bibelen ikke taler klart om det, må vi heller ikke gøre det! Men alligevel ville mange af os jo forfærdelig gerne vide hvor vore afdøde kære er, så det er svært at lade være med at tænke på det. Selv tror jeg, at tidsbegrebet kan spille os et puds. Gud har skabt tiden til os så vi kan måle vore dage og timer, men for de afdøde er der vel så ingen "tid". Det glædelige budskab er, at ved Jesu genkomst skal alle som her i livet har fulgt ham, opstå til evigt livsfællesskab med ham i Gud Paradis. "Som Han opstod, skal vi opstå" skriver Grundtvig i sin dejlige påskesalme Opstanden er den Herre Krist ..kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#93434 - 24/03/2008 11:20
|
Bruger
Reg.: 08/09/2007
Sted: Odense
|
Hej Mariam,
Jeg kan egentlig godt forstå hvorfor du har problemer med at forstå opstandelsen, når man formoder at sjælen går direkte op til Gud når man dør, hvorfor skal der så en opstandelse til?
Kunne det være at forståelsen af døden og de dødes tilstand kunne være forkert set fra et bibelsk synspunkt?
Syndens løn er døden, men Gud, som alene er udødelig, vil skænke evigt liv til sine genløste. Indtil den dag er døden en ubevidst tilstand for alle mennesker. Når Kristus, som er vort liv, kommer til syne, vil de opstandne retfærdige og de levende retfærdige blive herliggjort og bortrykket for at møde deres Herre. Den anden opstandelse, de uretfærdiges opstandelse, finder sted tusind år senere.
Paulus' Brev til Romerne 6,23 "For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre."
Paulus' Første Brev til Timotheus 6,14-16 " v14 Hold budet, uplettet og uangribelig, indtil vor Herre Jesu Kristi tilsynekomst, v15 som den salige og eneste hersker, kongernes konge og herrernes herre, skal lade os se, når tiden er inde, v16 han, den eneste, som har udødelighed og bor i et utilgængeligt lys, og som intet menneske har set eller kan se. Ham være ære og evig magt! Amen."
Prædikerens Bog 9,5.6 "v5 For de levende ved, at de skal dø, men de døde ved ingenting! De får ingen løn, for deres navn er gået i glemme. v6 Både deres kærlighed, deres had og deres misundelse er allerede gået til grunde; de får i al fremtid ikke del i noget af det, der sker under solen."
Salmernes Bog 146,3.4 "v3 Stol ikke på stormænd, på mennesker, de kan ikke frelse. v4 De udånder og vender tilbage til jorden, og den dag er deres planer blevet til intet."
Johannesevangeliet 11,11-14 "v11 Sådan sagde han, og derefter siger han til dem: »Vor ven Lazarus sover, men jeg går hen og vækker ham.« v12 Disciplene sagde til ham: »Herre, hvis han sover, kommer han sig.« v13 Jesus havde talt om hans død, men de andre mente, at han talte om almindelig søvn. v14 Da sagde Jesus ligeud til dem: »Lazarus er død."
Paulus' Brev til Kolossenserne 3,4 "Når Kristus, jeres liv, bliver åbenbaret, da skal også I blive åbenbaret sammen med ham i herlighed."
Paulus' Første Brev til Korintherne 15,51-55 "v51 Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, v52 i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. v53 For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. v54 Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt: Døden er opslugt og besejret. v55 Død, hvor er din sejr? Død, hvor er din brod?"
Paulus' Første Brev til Thessalonikerne 4,13-18 "v13 Brødre, vi vil ikke, at I skal være uvidende om dem, der sover hen, for at I ikke skal sørge som de andre, der ikke har noget håb. v14 For så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod, vil Gud også ved Jesus føre de hensovede sammen med ham. v15 For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede. v16 For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først. v17 Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. v18 Trøst derfor hinanden med disse ord."
Johannesevangeliet 5,28.29 "v28 I skal ikke undre jer over dette, for den time kommer, da alle de, der er i gravene, skal høre hans røst v29 og gå ud af dem – de, der har øvet det gode, for at opstå til liv, men de, der har gjort det onde, for at opstå til dom."
Johannes' Åbenbaring 20,1-10 "v1 Og jeg så en engel stige ned fra himlen med nøglen til afgrunden og en stor lænke i hånden. v2 Englen greb dragen, den gamle slange, som er Djævelen og Satan, og bandt ham for tusind år v3 og styrtede ham i afgrunden og satte lås og segl for ham, for at han ikke mere skal forføre folkeslagene, før de tusind år er omme. Derefter skal han slippes løs en kort tid.v4 Og jeg så troner og nogle, der tog sæde på dem; de fik givet domsmagt. Og jeg så sjælene af dem, som var blevet halshugget på grund af Jesu vidnesbyrd og Guds ord, og alle, som ikke havde tilbedt dyret eller dets billede og ikke sat mærket på deres pande og hånd. De kom til live og blev konger med Kristus i tusind år. v5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den første opstandelse. v6 Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over, men de skal være Guds og Kristi præster og være konger med ham i de tusind år. v7 Når de tusind år er omme, skal Satan slippes løs fra sit fængsel v8 og gå ud og forføre folkeslagene i alle de fire verdenshjørner, Gog og Magog, og samle dem til krig, talrige som havets sand. v9 De drog op på jordens flade og omringede de helliges lejr og den elskede by, men der faldt ild ned fra himlen og fortærede dem. v10 Og Djævelen, som forførte dem, blev styrtet i søen af ild og svovl, hvor også dyret og den falske profet er, og de skal pines dag og nat i evighedernes evigheder."
Jeg håber at disse skriftsteder har givet dig håb og forvisning om hvad døden er og hvad der skal ske med døden den dag Jesus kommer igen.
Guds velsignelse, Sven
|
|
Til toppen
|
|
|
#93497 - 24/03/2008 20:11
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Mariam  Der er forskellige bud på, også blandt kristne, hvad der sker når man dør. 1: Den "traditionelle", eller hvad man nu skal kalde den - nemlig den du også giver delvist udtryk for: At ens "sjæl" enten ryger direkte i Paradis eller helvede direkte efter døden, og at sjæl og krop så genforenes efter dommedag; enten i Paradis eller helvede. 2, og det er nok den jeg selv hælder mest til: Efter døden ophører du med at eksistere - lige indtil Gud kalder dig til live igen på Dommedag. Jeg mener at tanken om en af kroppen uafhængig sjæl er et resultat af græsk filosofis indflydelse i kirkens historie, fordi i græsk filosofi var kroppen noget urent, som man egentlig helst skulle befris fra. Det er bare ikke udtryk for hverken jødisk eller urkirkelig tankegang - som man tydeligt kan se i og med at der hele tiden i NT tales om "kødets opstandelse". Der er MANGE andre, men dette er lige de to, som jeg kan huske på stående fod, der traditionelt har været forenelig med kristen tankegang. Mvh JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#93499 - 24/03/2008 20:17
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Jesusfreak, Jeg hælder klart mest til den første, da jeg ikke kan se hvordan man kan være 2'er uden en meget omstændelig bortforklaring af Paulus' ord om at: Der trækkes i mig fra begge sider: Jeg længes efter at bryde op og være sammen med Kristus, for det er langt det bedste; v24 men at blive i live er det mest nødvendige af hensyn til jer.Hvordan læser du den tekst? Hvad er det Paulus taler om hvis det ikke er døden? Vil døden ikke bevirke at Paulus vil være "sammen med Kristus"? Jeg synes det er den mest meningsfulde forståelse af det sted, men jeg glæder mig til at høre dit bud  Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#93503 - 24/03/2008 21:03
[Re: steffenlaursen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jesusfreak, Jeg hælder klart mest til den første, da jeg ikke kan se hvordan man kan være 2'er uden en meget omstændelig bortforklaring af Paulus' ord om at: Der trækkes i mig fra begge sider: Jeg længes efter at bryde op og være sammen med Kristus, for det er langt det bedste; v24 men at blive i live er det mest nødvendige af hensyn til jer.Hvordan læser du den tekst? Hvad er det Paulus taler om hvis det ikke er døden? Vil døden ikke bevirke at Paulus vil være "sammen med Kristus"? Jeg synes det er den mest meningsfulde forståelse af det sted, men jeg glæder mig til at høre dit bud  Mvh. Steffen Hej Steffen, Jeg tænker at Paulus (og alle!) ved den fysiske død er uden for tiden, og Jesu genkomst/Herrens dag derfor er umiddelbart derefter. Vi der lever her på jorden bevæger os hen ad en tidslinje gudskabt tidslinje, som standser ved døden. Det samme som for røveren på korset, som fik Jesu løfte om i dag at være med ham i Paradiset - selv om Jesus som bekendt først opstod tre dage senere, og først steg op til himlen fyrre dage derefter. Bare en tanke .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#93506 - 24/03/2008 21:40
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej kristina, Ja, Gud er uden for tiden, men jeg er ikke sikker på det samme gælder for mennesket. Tag et andet eksempel fra Joh.Åb. v9 Og da Lammet brød det femte segl, så jeg under alteret sjælene af dem, der var myrdet på grund af Guds ord og det vidnesbyrd, de holdt fast ved. v10 Og de råbte med høj røst: »Hvor længe, hellige og sanddru hersker, skal det vare, før du dømmer og hævner vort blod på dem, der bor på jorden?« v11 Og de fik hver givet en hvid klædning, og det blev sagt til dem, at de skulle hvile en kort stund endnu, indtil tallet blev fuldt på deres medtjenere og deres brødre, der skulle dræbes som de selv.Det er selvfølgelig Joh.Åb., men der gives klart udtryk for at mennesket opfatter tid. Og som en lille bonus feature står der faktisk at det er deres *sjæle* - det opdagede jeg først nu  Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#93520 - 24/03/2008 22:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina, Ja, Gud er uden for tiden, men jeg er ikke sikker på det samme gælder for mennesket. Tag et andet eksempel fra Joh.Åb. v9 Og da Lammet brød det femte segl, så jeg under alteret sjælene af dem, der var myrdet på grund af Guds ord og det vidnesbyrd, de holdt fast ved. v10 Og de råbte med høj røst: »Hvor længe, hellige og sanddru hersker, skal det vare, før du dømmer og hævner vort blod på dem, der bor på jorden?« v11 Og de fik hver givet en hvid klædning, og det blev sagt til dem, at de skulle hvile en kort stund endnu, indtil tallet blev fuldt på deres medtjenere og deres brødre, der skulle dræbes som de selv.Det er selvfølgelig Joh.Åb., men der gives klart udtryk for at mennesket opfatter tid. Og som en lille bonus feature står der faktisk at det er deres *sjæle* - det opdagede jeg først nu  Mvh. Steffen ... Øv Steffen, jeg havde sådan håbet, at du ikke lige var OBS på Åb her  - - netop det martyr-citat plager mig faktisk en del ..  Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med det og gør hvad jeg kan for at fortrænge det! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#93571 - 25/03/2008 17:13
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Steffen og Kristina. Man kunne også nævne 2.Kor. 5,6-8: "Så er vi da altid ved godt mod, og vi er det, selv om vi ved, at vi ikke kan være hjemme hos Herren, så længe vi har hjemme i legemet - for vi lever i tro, ikke i det, som kan ses. Men vi er ved godt mod og vil hellere bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren." Her tales endnu mere klart end i det foregående om at bryde op fra legemet. Så det må være noget andet end kødets opstandelse, der er tale om (selv om den sker ved Jesu genkomst). Så jo, det er noget, der står i NT og ikke blot en græsk filosofisk kropsforagtende tankegang. Det ser ud til, at mange tror, at man, for at tro på en sjæl og en krop, der skilles ad efter døden, nødvendigvis må foragte kroppen eller være gnostiker eller noget der ligner. Mærkeligt nok, for det har jeg ikke hørt én med den forståelse give udtryk for. Også om Jesus hedder det, at han "blev dræbt i kødet, gjort levende i Ånden, og i den gik han til de ånder, der var i fængsel". (1.Pet. 3,18-19). Hans legeme var jo i graven, men i ånden var han et andet sted. Og der er næppe grund til at tro, at Peter var af et specielt gnostisk tilsnit.  Mange henviser til, at døden kaldes en søvn eller hensoven, men det kan ligesåvel betegne, at en død ligner en, der sover. Altså billedsprog. Jeg synes, det er mere nærliggende, at søvnterminologien er billedsprog, end at talen om at bryde op fra legemet og være sammen med / have hjemme hos Herren er det, eller talen om Jesu nedfart til dødsriget. Vi taler jo også om, at et menneske "stille er sovet ind", selv om vedkommende er død - og selv om vi ved, at der er tale om mere end blot at sove. Og så mener jeg heller ikke, at der er grund til at fortrænge førnævnte martyrtekst.  Det med tiden vs. evigheden er der mange, der taler om, men jeg har endnu aldrig set nogen henvise til et bibelsk belæg for det. Så evt. er det mere et stykke filosofi, og så er det spørgsmålet, om vi ikke bør opgive det. Og jo, for al god ordens skyld: Jeg tror på kødets opstandelse. Men også på de førnævnte ord af Paulus. De udelukker ikke hinanden, for mig at se, men det handler om forskellige ting på forskellige tidspunkter. Og så kan det jo være, at nogen vil sige, at det kan de ikke forestille sig. Det kan gerne være. Men det er vel heller ikke det, der skal være kriteriet, hvad vi kan forestille os. Især da ikke, når det handler om det, der sker efter døden og ved Jesu genkomst? Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93573 - 25/03/2008 17:25
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steffen og Kristina. Man kunne også nævne 2.Kor. 5,6-8: "Så er vi da altid ved godt mod, og vi er det, selv om vi ved, at vi ikke kan være hjemme hos Herren, så længe vi har hjemme i legemet - for vi lever i tro, ikke i det, som kan ses. Men vi er ved godt mod og vil hellere bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren." Her tales endnu mere klart end i det foregående om at bryde op fra legemet. Så det må være noget andet end kødets opstandelse, der er tale om (selv om den sker ved Jesu genkomst). Så jo, det er noget, der står i NT og ikke blot en græsk filosofisk kropsforagtende tankegang. Det ser ud til, at mange tror, at man, for at tro på en sjæl og en krop, der skilles ad efter døden, nødvendigvis må foragte kroppen eller være gnostiker eller noget der ligner. Mærkeligt nok, for det har jeg ikke hørt én med den forståelse give udtryk for. Også om Jesus hedder det, at han "blev dræbt i kødet, gjort levende i Ånden, og i den gik han til de ånder, der var i fængsel". (1.Pet. 3,18-19). Hans legeme var jo i graven, men i ånden var han et andet sted. Og der er næppe grund til at tro, at Peter var af et specielt gnostisk tilsnit.  Mange henviser til, at døden kaldes en søvn eller hensoven, men det kan ligesåvel betegne, at en død ligner en, der sover. Altså billedsprog. Jeg synes, det er mere nærliggende, at søvnterminologien er billedsprog, end at talen om at bryde op fra legemet og være sammen med / have hjemme hos Herren er det, eller talen om Jesu nedfart til dødsriget. Vi taler jo også om, at et menneske "stille er sovet ind", selv om vedkommende er død - og selv om vi ved, at der er tale om mere end blot at sove. Og så mener jeg heller ikke, at der er grund til at fortrænge førnævnte martyrtekst.  Det med tiden vs. evigheden er der mange, der taler om, men jeg har endnu aldrig set nogen henvise til et bibelsk belæg for det. Så evt. er det mere et stykke filosofi, og så er det spørgsmålet, om vi ikke bør opgive det. Og jo, for al god ordens skyld: Jeg tror på kødets opstandelse. Men også på de førnævnte ord af Paulus. De udelukker ikke hinanden, for mig at se, men det handler om forskellige ting på forskellige tidspunkter. Og så kan det jo være, at nogen vil sige, at det kan de ikke forestille sig. Det kan gerne være. Men det er vel heller ikke det, der skal være kriteriet, hvad vi kan forestille os. Især da ikke, når det handler om det, der sker efter døden og ved Jesu genkomst? Mvh. Anne. Tak for dine ord, Anne! Jeg er sikker på, at du har fuldstændig ret - - og jeg elsker at blive sat på plads af én der har ret!  kristina kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#93575 - 25/03/2008 17:37
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Kristina. Selv tak. Glad for, at det kunne bruges.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
|