Menu
Hvem er online
2 registrerede (LiMa, Kristenliv) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#103806 - 21/05/2009 16:16 Re: Uenighed om alles frelse [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej kristina!

Citat:
- på en måde har du ret.
Guds fremstrakte frelserhånd er Guds afgørelse, og den er i Kristus rakt frem til alle mennesker.

Men det ér muligt for enhver af os at afvise den.

Hvor gratis er Guds rige?:
 Citat:
Kan man fravælge noget - eller nogen - som man ikke tror/ved eksisterer? Kan man vælge at sige nej til "ingenting" ?

Det kan godt være, at jeg spiller djævelens advokat her, men selv om det er længe siden, kan jeg godt huske, hvordan det var at være "ikke-troende".

Og hvis nogen dengang havde fortalt mig, at jeg havde fravalgt troen på Gud, ville jeg have nægtet. Det er både sandt og vist!

Du må tilsyneladende atter have glemt "hvordan det var at være "ikke-troende"." \:\)

mvh Tom

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#103807 - 21/05/2009 16:27 Re: Uenighed om alles frelse [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej kristina!

Citat:
Ja, hvis man tager citaterne hver for sig - vælger sine favoritter og fravælger dem, men ville ønske ikke stod der -så kan den bruges til hvad som helst.

Ja, og det er altid "de andre" som henfalder til dette. \:\)

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 
#103809 - 21/05/2009 17:28 Re: Uenighed om alles frelse [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: tsrk55
Hej kristina!

Citat:
- på en måde har du ret.
Guds fremstrakte frelserhånd er Guds afgørelse, og den er i Kristus rakt frem til alle mennesker.

Men det ér muligt for enhver af os at afvise den.

Hvor gratis er Guds rige?:
 Citat:
Kan man fravælge noget - eller nogen - som man ikke tror/ved eksisterer? Kan man vælge at sige nej til "ingenting" ?

Det kan godt være, at jeg spiller djævelens advokat her, men selv om det er længe siden, kan jeg godt huske, hvordan det var at være "ikke-troende".

Og hvis nogen dengang havde fortalt mig, at jeg havde fravalgt troen på Gud, ville jeg have nægtet. Det er både sandt og vist!

Du må tilsyneladende atter have glemt "hvordan det var at være "ikke-troende"." \:\)

mvh Tom

Nej, Tom, det kan du lige tro jeg ikke har!

Hvis jeg havde glemt det, havde jeg rystet meget mere på mit gamle hovede af sådan nogle som dig, end jeg rent faktisk gør! \:\)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#103810 - 21/05/2009 17:47 Re: Sådan nogle som mig? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej kristina!

Citat:
Hvis jeg havde glemt det, havde jeg rystet meget mere på mit gamle hovede af sådan nogle som dig, end jeg rent faktisk gør! \:\)

Hvad er det som får dig til at ryste på dit gamle hovede af "sådan nogle som mig"?

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 
#103811 - 21/05/2009 17:56 Re: Uenighed om alles frelse [Re: Gartneren]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Gartner, du skrev:

Citat:
Såfremt det er sandt (at den er entydig...)...burde man så ikke "forkaste" bibelen?

Nejda! Hvis man som jeg tror, at det er sandt hvad der står, så bør man ikke forkaste det.

Citat:
Med andre ord og hvis jeg skulle skære ind til benet...hvis Gud ønsker alles frelse (= at alle skal ende op i hans rige?), hvorfor så mene, at der er nogle som ikke vil blive frelst?
Hvorfor tager man ikke udgangspunkt i Guds ønske/vilje?

Fordi Gud ikke kan gøre, hvad han vil!
Det lyder nok provokerende, men der er faktisk noget Gud ikke kan:
Han kan ikke fornægte sig selv. (2 Tim 2.13)

Gud er hellig kærlighed og kan ikke tvinge sine elskede mennesker til at komme til ham i genkærlighed.
Han kan indbyde alle, og det gør han, og han har betalt den højeste pris: Han har givet os Jesu liv som et sonoffer for alle vores synder

Vi er skabt i Guds billede og vores valg og integritet anfægter Gud ikke.
Han er brudgommen, som indbyder alle mennesker som sin brud i sit rige, men han må tage nej for et svar.

Her er den Almægtige Gud hjælpeløs og afmægtig.
Den grædende Gud.

Jesus græd som bekendt over Jerusalems skæbne:
Jerusalem, Jerusalem! du, som slår profeterne ihjel og stener dem, der er sendt til dig.
Hvor ofte ville jeg ikke samle dine børn, som en høne samler sine kyllinger under vingerne, men I ville ikke.

Hvis Gud kunne frelse mennesker mod deres vilje, ville både uddrivelsen af Edens have og Jesu lidelse og korsdød
være verdenshistoriens mest meningsløse begivenheder.

Han har retfærdiggjort alle uden undtagelse.
Men forsoning forudsætter to parter:
Gud og mennesket.

Sådan tror jeg.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#103812 - 21/05/2009 18:26 Re: Sådan nogle som mig? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina!

Citat:

Hvad er det som får dig til at ryste på dit gamle hovede af "sådan nogle som mig"?

mvh Tom

Fravalget af Guds nåde. (Det troede jeg du havde gættet ..)

Men så længe der er liv er der håb! - og omvendt!

Omvendt - ja, det blev jeg selv i en overmoden alder, som du nok har læst, og når det kan ske for mig, kan det ske for absolut hvem som helst!
Også for dig, som bekender dig som God's loyal opposition
(en titel jeg af en eller anden grund er jeg lidt fascineret af)

Hvis jeg ikke regnede med den mulighed, tror jeg ikke jeg ville sidde så tit her i min stamcafe og sprede ord ud i cyberspace ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#103813 - 21/05/2009 18:42 Re: Uenighed om alles frelse [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina!

Citat:
Ja, hvis man tager citaterne hver for sig - vælger sine favoritter og fravælger dem, men ville ønske ikke stod der -så kan den bruges til hvad som helst.

Ja, og det er altid "de andre" som henfalder til dette. \:\)
mvh Tom

Lige præcis! Det har jeg også lagt mærke til!

Jeg har selv gjort mig til vane især at fordybe mig i de skriftsteder, som forekommer mig uforståelige og/eller ubehagelige, og jeg får i hvert fald jævnligt nye aha-oplevelser -

- men ok, jeg har masser af huller og fejl og mangler i min amatør-teologi, og jeg er helt klar over, at Bibelen bliver jeg aldrig færdig med.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#103824 - 22/05/2009 04:12 Re: Sådan nogle som mig? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej kristina!

Tom:
 Citat:

kristina:
 Citat:
Fravalget af Guds nåde. (Det troede jeg du havde gættet ..)

Burde jeg nu også have gættet lige netop dettte, når du selv lige har skrevet:
 Citat:

?

Citat:
Omvendt - ja, det blev jeg selv i en overmoden alder, som du nok har læst, og når det kan ske for mig, kan det ske for absolut hvem som helst!
Også for dig, som bekender dig som God's loyal opposition
(en titel jeg af en eller anden grund er jeg lidt fascineret af)

Det er muligt at det kan ske for hvem som helst, men jeg er ikke hvem som helst.
Og så tror jeg at du skal være varsom med at sammenligne din egen tidlige "ikke tro" med min nuværende ditto; hvor din manglende tro var baseret på manglende viden om kristendommen og Biblen, der baserer min egen nuværende holdning sig netop på at jeg har undersøgt hvad min barnetro egenligt gik ud på, og derved mistet troen.
Der ikke og har aldrig for mig været tale om at fravælge Gud.

Hvad angår min signatur, ja så jeg vist ikke gjort nær så meget som jeg kunne for leve op til netop det med at være loyal opposition, selvom fristelsen ind imellem er stor, ikke mindst når jeg læser Leif Andersens artikler, det ligner et guddommeligt kastrationsprojekt han har kastet sig ud i.

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 
#103827 - 22/05/2009 07:16 Guddommeligt kastrationsprojekt? [Re: tsrk55]
Logikeren
Anonym

Hvad angår min signatur, ja så jeg vist ikke gjort nær så meget som jeg kunne for leve op til netop det med at være loyal opposition, selvom fristelsen ind imellem er stor, ikke mindst når jeg læser Leif Andersens artikler, det ligner et guddommeligt kastrationsprojekt han har kastet sig ud i.

Hej Tom

Mener du, at Leif Andersen er i gang med at kastrere Gud - kan du forklare det, så jeg forstår, hvad du mener?

Ændret af Logikeren (22/05/2009 07:18)

Til toppen 
#103830 - 22/05/2009 09:54 Re: Sådan nogle som mig? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom

Citat:
Det er muligt at det kan ske for hvem som helst, men jeg er ikke hvem som helst.
Og så tror jeg at du skal være varsom med at sammenligne din egen tidlige "ikke tro" med min nuværende ditto; hvor din manglende tro var baseret på manglende viden om kristendommen og Biblen, der baserer min egen nuværende holdning sig netop på at jeg har undersøgt hvad min barnetro egenligt gik ud på, og derved mistet troen.
Der ikke og har aldrig for mig været tale om at fravælge Gud.

Godt svar! Og du har ganske ret:
Du er ikke hvem som helst!
Det har du tilfælles med alle os andre (!)- vi er alle enestående ..

Men barnetro er kun for børn, så den er der ingen god grund til at forsøge at holde fast i, når man er blevet voksen.

Livet forstås baglæns, men må leves forlæns, siger Søren Kierkegaard, og livserfaringen er tit en billet til et tog, der er kørt. Somme tid kommer der dog et ekstra ..
(Beklager de slidte citater ..)

Og mht. Leif Andersen:
Han er en af mine troshelte!
Han har, som jeg, et i udgangspunktet ateistisk sindelag (cf. hans "Ateistisk andagtsbog"), men kan ikke komme uden om Jesus af Nazaret.

Det kan jeg heller ikke - og ville også forfærdelig nødig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær