Menu
Hvem er online
2 registrerede (LiMa, Kristenliv) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#93308 - 23/03/2008 16:15 helligdag - og hvad så!?
AnetteLiv
Bruger

Reg.: 23/03/2008
Sted: Svendborg
Jeg har tænkt over hvad sabbatsdagen egentlig betyder idag?

Hvad er planen med sabbatsdagen og hvad må man lave på sabbatsdagen...?

Som der står som det tredie bud:

Husk sabbatsdagen og hold den hellig. (2. Mosebog 20,8-11)

Hvad siger bibelen om sabbatsdagen osv?

Er dette mon nok til at starte en lille debat?

God påske!
vh Anette

Søg ikke det, som er til bedste for jer selv, men det, som er til bedste for andre. (1. kor. 10,24)

Til toppen 
#93312 - 23/03/2008 17:05 Re: helligdag - og hvad så!? [Re: AnetteLiv]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: AnetteLiv
Jeg har tænkt over hvad sabbatsdagen egentlig betyder idag?

Hvad er planen med sabbatsdagen og hvad må man lave på sabbatsdagen...?

Som der står som det tredie bud:

Husk sabbatsdagen og hold den hellig. (2. Mosebog 20,8-11)

Hvad siger bibelen om sabbatsdagen osv?

Er dette mon nok til at starte en lille debat?

God påske!
vh Anette

Hej Anette -

Ja, det med sabatten - der er jo noget, som vi ser anderledes på end adventisterne, som i modsætning til os andre kristne holder lørdagen, og ikke søndagen hellig.

Jeg fandt i vores arkiv et svar fra Sprint på spørgsmålet
Gælder budet om hviledagen stadig?

God læselyst - og fortsat debat!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#93342 - 23/03/2008 20:21 Re: helligdag - og hvad så!? [Re: AnetteLiv]
Ito_sven
Bruger

Reg.: 08/09/2007
Sted: Odense
Hej Anette,

Jeg synes der bliver flere og flere der spørger til hvad er sabbatten og hvordan skal den holdes hellig.

For det første er det interessant at De Ti Bud forekommer to gange i mosebøgerne. Den som du henviser til er den mest brugte, nemlig 2. Mos. 20,8-11; men den findes rent faktisk også i 5. Mos. 5,6-21.

Det er også interessant at lægge mærke til at der er to begrundelser for sabbatsbudet. I 2. Mosebog er påbudet rettet med henblik på en påmindelse om at Gud skabte jorden på seks dage og hvilede på den syvende. I 5. Mosebog er påbudet rettet som en påmindelse for den tid israelitterne havde tilbragt i Ægypten som slaver og nu var de blevet frigjorte ved Guds magt og ikke ved deres egen magt.

Jeg var lige inde på bibelselskabets side for at søge under ordet sabbat. Jeg blev meget overrasket over at finde at der er dobbelt så mange skriftsteder i Nye Testamente end der var i det Gamle Testamente når det gælder ordet Sabbat.

Planen med sabbatsdagen må vel være den samme som den måde Jesus holdt den på. Jeg har tidligere skrevet om emnet hviledagen. Den kan findes her: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/86692/fpart/1

Jeg har valgt at kopier noget fra den over denne debat; men jeg er også villig til at tage snakken op på ny ud fra de spørgsmål du måtte have dertil.

Jesus blev ofte anklaget for at overtræde sabbatsbudet. Her er nævnt nogle af de gange hvor Jesus er blevet anklaget, bla. da Jesus går gennem en korn mark og disciplene tager nogle aks imellem hænderne og gnider dem for at få kernene fri, eller de gange han helbreder syge, for det gør han flere gange endog på Sabbatten, så er det netop hvor de skriftkloge anklager Jesus for at bryde Sabbatsbudet, det fjerde bud af de Ti Bud. Men gør han nu også det?

Hvad siger han selv om de situationer hvor han er under anklage? Matt. 12, 1-13 "På den tid kom Jesus på en sabbat forbi nogle kornmarker. Hans disciple blev sultne og begyndte at plukke aks og spise. v2 Da farisæerne så det, sagde de til ham: »Se, dine disciple gør noget, som det ikke er tilladt at gøre på en sabbat.« v3 Men han sagde til dem: »Har I ikke læst, hvad David gjorde, da han og hans mænd blev sultne, v4 hvordan han gik ind i Guds hus og de spiste af skuebrødene, som det hverken var ham eller hans mænd, men kun præsterne tilladt at spise? v5 Eller har I ikke læst i loven, at præsterne på selve sabbatten krænker sabbatten i templet og det uden at pådrage sig skyld? v6 Men jeg siger jer: Her er noget større end templet! v7 Havde I fattet, hvad det betyder: ›Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer,‹ havde I ikke fordømt de uskyldige. v8 For Menneskesønnen er herre over sabbatten. v9 Jesus gik videre derfra og kom ind i deres synagoge. v10 Og se, der var en mand med en vissen hånd. Og for at de kunne anklage Jesus, spurgte de: »Er det tilladt at helbrede på en sabbat?« v11 Men han sagde til dem: »Hvem af jer, der har et får, ville ikke gribe fat i det og trække det op, hvis det faldt i grøften på en sabbat? v12 Et menneske er dog meget mere værd end et får. Derfor er det tilladt at gøre noget godt på en sabbat.« v13 Da sagde han til manden: »Ræk din hånd frem!« Han rakte den frem, og den blev rask igen som den anden. v14 Men farisæerne gik ud og traf beslutning om at få ham slået ihjel."
Nu har jeg kun givet denne ene tekst i fuld længde; men de andre kan du selv finde og læse i Bibelen: Mark. 2, 23-28; Mark. 3, 1-6; Lukas 6, 1-11; Lukas 13, 10-17; Lukas 14; 1-5; Joh. 5, 1-18; Joh. 7, 21-24; Joh. 9, 13-17.

Da Jesus gik her på jorden, havde de jødiske lærde lagt så mange traditioner over på Sabbatten om hvad der var tilladt og ikke tilladt. Det var alt det Jesus var i gang med at fjerne for at nå ind til det oprindelige formål med Sabbatten. Jøderne havde endog også fundet ud af hvor langt man måtte gå om Sabbatten for at det ikke blev regnet for arbejde. Apg. 1, 12 "Så vendte de tilbage til Jerusalem fra Oliebjerget, som ligger tæt ved Jerusalem, kun en sabbatsvej derfra." Det drejer sig om ca. 1000 meter.

Prøv at se hvad Jesus siger og gør i denne tekst: Lukas 14, 1-5 "v1 Engang på en sabbat var Jesus kommet ind for at spise hos en af de ledende farisæere, og de sad og holdt øje med ham. v2 Da stod der foran ham en mand, som led af vand i kroppen, v3 og Jesus spurgte de lovkyndige og farisæerne: »Er det tilladt at helbrede på sabbatten eller ej?« v4 Men de sagde ingenting. Så rørte han ved manden og helbredte ham og lod ham gå. v5 Derpå sagde han til dem: »Hvis en af jer har en søn eller en okse, som falder i en brønd, vil han så ikke straks trække dem op, selv om det er på en sabbat?« v6 Det kunne de ikke svare på."

Det er på grund af disse forhold at Jesus ikke nævner ret meget om hvordan Sabbatten skulle holdes. Han har ikke skabt os som robotter; men som mennesker med en fri vilje, så at vi selv kan bestemme hvad vi vil med det der står i Bibelen. Vi kan altid få hjælp til at forstå Bibelens budskab selv til os idag hvis vi beder Helligånden om vejledning i vores Bibelstudium. Det Jesus gør helt klart er, at det er tilladt at gøre godt om Sabbatten, at hjælpe vore medmennesker.

Der er en meget interessant tekst i Matt. 24, 20: "Bed til, at jeres flugt ikke skal ske om vinteren eller på en sabbat."
Den profeti som Jesus her fortæller til sine disciple fandt først sted da Jerusalem faldt og blev ødelagt af romerne i år 70 efter Kristus. Det vil altså sige at Jesus vidste at de stadig ville holde Sabbatten hellig efter at han var faret til Himmels for at være sammen med Faderen og englene.

Guds velsignelse,
Sven

Til toppen 
#93556 - 25/03/2008 13:45 Re: helligdag - og hvad så!? [Re: AnetteLiv]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Hej \:\)

Jeg tænker tit på, at man skal huske at tænke på "hvorfor har Gud gjort det her"...og da tænker jeg, Gud ved hvad der er godt for os! Vi er Hans børn, vi er skabt af Ham.

Hviledagen er til for at hvile, og helliget til at vi kan fordybe os i hvor vi kommer fra, og hvad vi er!

Satans største ønske er nok at vi arbejder, er på farten, shopper, fester osv alle ugens dage...og dermed glemmer Gud! Glemmer hvor vi kommer fra, og hvad vi er! Finder glæden i materielle goder og de falske glæder verden tilbyder...falske uden andet, i hvert fald! Man kan sikkert godt finde morskab i at læse et magasin! Men glad tror jeg ikke jeg ville være hvis ikke jeg kunne lukke det, og åbne Bibelen.

I hvert fald tror jeg det er dumt at sige: helligdag, og hvad så?! (jeg ved godt det er en debat, og ikke din holdning \:\) ) Jeg tror, som sagt, det er vigtigt at bruge helligdagen til at få et forhold til vores Skaber, vores Himmelske Far, vores Frelser og alle dimensioner af Gud!! \:\)

Jeg tror i midlertid ikke det er spor vigtigt om det er lørdag (som jøderne mener) eller om det er søndag. Jeg tror det er vigtigt med et fællesskab og udvikling i vores forhold til Gud! Og hellere mandag til søndag end kun 1 dag \:\)

Hilsen Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#97192 - 19/07/2008 21:05 Re: helligdag - og hvad så!? [Re: Carrie]
ananym
Bruger

Reg.: 19/07/2008
jeg er adventist og nu hvor vi er på emnet sabbaten hvorfor er det egentlig at andre holder den om søndagen?;D

Til toppen 
#97206 - 20/07/2008 13:00 Re: helligdag - og hvad så!? [Re: Carrie]
Nicklas_R
Bruger

Reg.: 17/05/2008
Hej Carrie

Du siger om heligdagen
 Citat:
Jeg tror i midlertid ikke det er spor vigtigt om det er lørdag (som jøderne mener) eller om det er søndag.

Jeg er meget uegnig med dig i det her. Jeg er inde under nogenlunde samme debat i to andre tråde i kirke og tro.

Sabbatten blev gjort hellig af Herren. Den velgingnelse er aldrig blevet flyttet til søndag.

Jeg er adventist og tror, at vi stadig skal holde sabbat.

Hvorfor holder folkekirken så søndag? Det er en lidt længere historie. Den starter i Daniels bog kapitel syv. Der er der snak om et dyr med nogle horn i panden. Et lille horn kom frem og det talte store ord.

Det horn er senere blevet er senere blevet identificeret med pavedømmet. Da pavedømmet stadig regerede, var der en monk, der fandt ud af, at det de troede var helt forkert. Derfor lavede han en reformation.

Det er senere blevet til folkekirken. De fik rettet på rigtig mange af de fejl, den katolske kirke lavede. fx blev man ikke frelst ved gerninger mere, der var ikke et menneske lig med Gud osv. De Holdt så desværre fast i en gammel traditon, med at holde søndag. En tradition uden bibelsk grundlag.

Det ved den katolske kirke godt, men de siger, at de har magt til at ændre hviledagen. Men her mælder der sig et problem. Må mennesker ændre på Guds lov? Svaret er ænkelt. Nej, selvfølgelig ikke.

Det er sådan Jeg tror, at søndagen er blevet til helligdag.

Mvh
Nicklas

Til toppen 
#97229 - 21/07/2008 06:58 Re: helligdag - og hvad så!? [Re: Nicklas_R]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Nicklas_R
Hvad saa med noed folk, de som er brandmaend, Politi, Doktor eller sygeplejersker. Hvornaar maa de ha Sabbath?
MVH Bluerover1

PS der er maaske ingen adventister i den slags arbejde?

Til toppen 
#97231 - 21/07/2008 09:48 Re: helligdag - og hvad så!? [Re: Bluerover1]
Nicklas_R
Bruger

Reg.: 17/05/2008
Hej Bluerover1

Der er jo noget arbejde der skal laves. Dem du nævner, har jo lov til at arbejde om sabbatten. Det er fordi, var de der ikke, så ville det være det rene kaos. Præster arbejder jo også om sabbatten.

Brandmænd, politi og syge væsen arbejder jo med vagter. Der vil nok, desværre, altid være nogen der ikke tager religion seriøst, dem kan de jo bytte vagt med om sabbatten.

Jeg håber at det her besvarer dit spørgsmål.

Mvh
Nicklas

Til toppen 
#97239 - 21/07/2008 14:06 Re: helligdag - og hvad så!? [Re: ananym]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej ananym.

Velkommen hertil! \:\)

Jeg vil gøre dig opmærksom på en tråd, der indtil for nylig har været gang i, og som måske ville interessere dig. Der er de nævnte spørgsmål i denne tråd blevet debatteret.

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/96596/an/

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær