Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#93196 - 22/03/2008 14:47 Adventister
Pauli
Anonym

Jeg sad og læste lidt om adventismen og undrede mig over følgende:
Så vidt jeg har forstået afstår en del adventister fra at spise svinekød(?), men jeg har også fornemmelsen af, at vegetarisme er meget udbredt blandt adventister, men hvorfor? Hvor finder de belæg for dette i biblen?
Jesus frigjorde os vel fra at være bundne af moselovene, så er det derfra de henter deres inspiration er jeg lidt forvirret(?)

Og lige en tilføjelse, ser de Ellen G. White som en moderne profet eller?

Ændret af Pauli (22/03/2008 15:28)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#93229 - 22/03/2008 20:45 Re: Adventister [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Pauli,

Jeg ved ikke hvordan syvendedagsadventisterne begrunder deres praksis, men så vidt jeg ved følger de nogenlunde samme spiseregler som jøderne. Tobaksrygning, alkohol osv. er heller ikke velset.

Også deres hviledag vælger de at lægge efter den jødiske sabbath på 7. dagen, hvor de fleste andre kristne som bekendt fejrer hviledag/opstandelsesdag den 1. dag i ugen.

Men igen ved jeg ikke hvad begrundelsen er... har vi ikke en 7DA'er herinde? Det kunne være interessant at høre.

Og ja, Ellen White er en profet for dem, vist endda en ret vigtig en. Hun er den næstvigtigste kilde til Helligåndens vejledning efter Biblen.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#93248 - 22/03/2008 23:01 Re: Adventister [Re: steffenlaursen]
Ito_sven
Bruger

Reg.: 08/09/2007
Sted: Odense
Hejsa,

Jeg gjorde lige en search, hvor jeg henholdsvis fandt en artikel med den historiske udvikling med hensyn til spisereglerne hos adventisterne se dette link http://www.whiteestate.org/issues/Clean-Uncl.html Artiklen er desværre på engelsk. Den anden artikel ser på emnet ud fra en teologisk synsvinkel, den er desværre også på engelsk se dette link http://old.spectrummagazine.org/spectrum/archive11-15/11-3brunt.pdf

Ellers er der mere information at finde på http://www.adventist.dk

Med Guds velsignelse,
Sven

Til toppen 
#96405 - 07/06/2008 19:41 Re: Adventister [Re: Anonym]
Nicklas_R
Bruger

Reg.: 17/05/2008
jeg er syvendedags adventist. Jeg er 16år og lige blevet døbt. Vi går ind for voksen dåb og holder lørdagen hellig. Grunden til det er at vi bruger bibelen som den eneste rettesnor i vores liv. Vi holder lørdagen (sabbaten) hellig fordi det er den dag Gud fortalt os vi skal holde hellig (gennem bibelen) og ikke søndagen som mennesker fortæller os.
Der er dem der siger at lørdagen blev afskaffet af jesus men det er ikke rigtigt. jesus holdt selv sabbat og det gjorde apostlene også. Det ser man flere steder i apg.
Vi holder alle de ti bud eller prøver (ingen er fulkopmmen) indklusiv det 4. bud som siger: "Kom hviledagen i hu og hold den hellig." Oversat til normalt dansk betyder det nogenlunde: "Husk hviledagen og hold den hellig." Det er lidt komisk at vi har glemt det bud der starter med HUSK. En anden ting er at hviledagen var faktisk en del af den perfekte skaberplan. Det ser man klart i 1.mosebog. på dansk står der at Gud hvilede på den syvende dag men i den hebræiske oversættelse står der at Gud FÆRDIGGJORDE skaberværket den syvende dag.

Til toppen 
#96412 - 08/06/2008 13:13 Re: Adventister [Re: Nicklas_R]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Nicklas

Velkommen til! \:\)

Jeg undrer mig lidt over, hvorfor du siger, at I bruger Bibelen som eneste rettesnor, og at I derfor holder gudstjeneste om lørdagen. I det Nye Testamente står der jo, at menigheden samledes og holdt gudstjeneste om søndagen:
Ap.G. 20,7: "Den første dag i ugen var vi samlet for at bryde brødet."
Så vidt, jeg ved, står der intet sted noget om, at menighederne fejrede gudstjeneste om lørdagen.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#96420 - 08/06/2008 22:23 Re: Adventister [Re: Nikolaj]
Nicklas_R
Bruger

Hej Nikolaj

Der står ganske vist at de samledes om søndagen for at bryde brødet. Men det jeg tænkte først, var at de holdt middag sammen eller havde en generalforsamling. Ingen af de ting behøver at være om sabbaten. Apostlene samledes også tit andre dage end sabbaten. Den sidste nadver skete jo også på en torsdag.
Apostlrne gik også i kirke om sabbaten. Apg 13,42: "Da mødet i synagogen var forbi, var der mange, som bad Paulus og Barnabas om at komme igen den følgene sabbat for at fortælle mere"
Jeg kom også til at tænke på at kristne er efterfølgere af Kristus og hvad gjorde han? Svaret findes i lukas 4,16: "Da Jesus kom til Nazaret, hvor han var vokset op, gik han den følgende sabbat hen til synagogen, som han plejede." Der står at han plejede at gå hen i synagogen om sabbaten.
Hvis du vil have det at vide på en bedre måde er der en hjemmeside der hedder http://www.amazingfacts.org og oppe i hjørnet står der search. der skal du skrive History's Greatest Hoax så får du en prædken om lørdag/søndag. desværre er det hele på engelsk. men ham pastoren fortæller det bedre end jeg gør.

mvh
Nicklas

Til toppen 
#96423 - 08/06/2008 23:07 Re: Adventister [Re: Nicklas_R]
Møller
Bruger

Reg.: 27/11/2006

For lige at få det hele med, så syntes jeg at adventisterne har nogle grimme fejl.
Gud har forkastet jøderne - totalt, og adventisterne er gået i deres sted - er det udvalgte folk.
Kun adventister og dem alene, er med på den nye jord. Vi andre dør bare som grise, for helvede har de afskaffet.
At langt flertallet er vegetarer, er deres egen hovedpine - men vi må da gerne forstå, at de altså gør noget ekstra.
Har deltaget juleaften på deres plejehjem 2 gange. Der blev udelukkende snakket om, hvad der nu var vegetarsovs og hvad ikke. Så vi havde helt styr på, hvem de retfærdige var.
Det var da noget af en spøjs omgang, og ikke lige det jeg forstår ved en kristen jul.
Men det at jøderne er forkastet af Gud, er nok det, der er det største problem for mig.

Til toppen 
#96425 - 08/06/2008 23:39 Re: Adventister [Re: Møller]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej

Jeg synes nu at det største problem for/hos adventisterne er det som adventisten skrev om at de prøvede at holde de ti bud: Jamen hvis vi mennesker nogensinde skulle kunne det, hvorfor skulle Jesus så dø? Jeg kender personligt en adventist som siger det samme om at stræbe efter at holde de ti bud, han går faktisk rigtig meget op i det, men igen, jeg synes de går helt galt i byen hvis de tror at de nogensinde kommer til at kunne gøre det mens man lever her på jorden, det var jo netop fordi vi ikke kan det at Jesus døde for os, han har gjort alt det der skal gøres til vores frelse, jeg synes egentlig det er en hån mod Jesus at vi prøver i egen kraft at gøre det som han allerede har gjort for os, vi kan ikke frelse os selv, det kan kun Jesus!

Hilsen Maijannes \:\)

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#96426 - 09/06/2008 03:51 Re: Adventister [Re: Maijannes]
Laugesen
Bruger

Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Maijannnes

Jeg kan godt forstå din måde at se problemet på - men der ligger en alvorlig brist i. Vi kan aldrig retfærdiggøre os selv, det kan kun Jesus. Men den anden grøft at vi bare "skal sidde på hænderne" er om muligt lige så farlig. For den berøver os troens frugter - og hvordan er det nu med noget der ikke giver frugt? Det biver skåret væk.

Derfor må det være vores ypperste ønske at være så "perfekte" som muligt - vi kan ikke nå målet - men vi må sætte alle bestræbelser ind på at nå så langt som muligt. Ikke for at vi skal føle os "gode" eller have noget "at vise frem" men ene og alene fordi vi er blevet givet alt - vi giver blot en lille del videre.

Vi er verdens lys - det er vores job at lyse!! Derfor er det ikke uvigtigt hvad vi gør - og det er bestemt ingen hån mod Jesus, det ville det modsatte faktisk være.

Derfor er det en god ting at stræbe efter at overholde de ti bud, andet ville jo være dumt?

Må Gud velsigne dig, min kære søster i ånden.
Kærligst Laugesen

Ændret af Laugesen (09/06/2008 03:53)

Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5

Til toppen 
#96427 - 09/06/2008 04:02 Re: Adventister [Re: Møller]
Laugesen
Bruger

Hej Møller

Hvad mener du med at:

Oprindeligt skrevet af: Møller
Gud har forkastet jøderne - totalt
og
Men det at jøderne er forkastet af Gud, er nok det, der er det største problem for mig.

??

For sådan som jeg læser bibelen, har Gud bestemt ikke forkastet jøderne. Tværtimod ser jeg flere steder hvor jøderne kommer før alle os andre "hedninger". Luk 24,47: og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag. I skal begynde i Jerusalem, - først jøderne så os andre. Hvis Gud har forkastet jøderne totalt, hvorfor så starte med dem? Er Gud begyndt at smide perler for svin?

Må Gud velsigne dig
Kærligst Laugesen

Til toppen 
#96428 - 09/06/2008 10:16 Re: Adventister [Re: Maijannes]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hvis de vil bruge budene til at gøre sig retfærdige ved - så har vi problemet.
Hvis det er lovens såkaldte "tredje brug" som der her er tale om - nemlig at vejlede den kristne i Guds vilje, så kan jeg ikke se problemet lige præcis her. For selvom Loven ALDRIG må gøres til frelsesvej, må den heller ikke ignoreres. Loven er brugbar til oplysning om Guds vilje, og gyldig som rettesnor for vore liv. Men Gudsforholdet skal den holde sig ude af.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#96429 - 09/06/2008 10:55 Re: Adventister [Re: Maijannes]
Nicklas_R
Bruger

Hej Maijannes

Jeg skræv at vi PRØVER at holde de ti bud. At tro at man kan blive syndfri på jorden er helt hen i vejret. Vi tror ikke på at vi bliver frelst ved gerninger men ved troen på jesus. MEN jesus siger selv: "Hvis i elsker mig så hold mine bud." Jeg kan desværre ikke huske hvor det stod og det beklager jeg.
Men den der med at jesus har gjort alt det der skal gøres for at vi bliver frelst er løgn. Vi bliver selv nødt til at tage den sidste beslutning og tro på ham. det vil jeg gerne illustrere med en historie.

Der var engang en far og hans to sønner. De boede på en båd og sejlede rundt i det caribiske hav. Det var den tid på året vor vandet var dejlig varmt. En dag sagde faren til drengene at de ikke måtte svømme den næste dag, fordi de kom over et område med hajer. Den næste dag har sønnerne glemt alt om det og de løb rundt og skubbede til hinanden. Pludselig faldt den ene i og den anden hoppede i bagefter. Drengene var gode svømmere så de svømmede bare rundt. Men faren hørte plasket og skyndte sig op på dækket hvor han så nogle sorte skygger under vandet. Han råbte til drengene at de skulle se at komme op på grund af hajerne. Men drengene havde set for meget fjernsyn og troede at man altid kan se rygfinden, når der kommer hajer. De troede at faren tog gas på dem. Faren så at hajerne kom tættere på drengene. Så han tog en beslutning. Han vidste at hajer kan lugte en dråbe blod langt væk. Faren skar sig i foden og hoppede i vandet og svømmede væk fra båden.

Nu kan faren ikke gøre mere for sine børn vel? Han kan ikke tvinge dem op i båden. På samme måde er det med Jesus han døde for vores synder men han kan ikke tvinge os til at blive frelst.
Og hvad så med de to drenge det er op til dem der læser det her. Vil i blive i vandet eller gå op i båden.
Det er en opdigtet historie som jeg har hørt fra en anden men den er god.

mvh
Nicklas/adventisten

Til toppen 
#96430 - 09/06/2008 11:21 Re: Adventister [Re: Møller]
Nicklas_R
Bruger

Hej Møller

Det gør mig ondt at du har sådan et syn på de adventisterne. Jeg tror at der vil være mange normale kristne, katoliker, islamister osv. i himlen, fordi mange af dem ikke har hørt hele sandheden, men lever et retfærdigt liv. Når Gud dømmer os, dømmer han os jo efter, om vi tror på ham, og om vi prøver at gøre det rigtige.
En af de ting jeg gerne vil fremhæve er at vi går i kirke om lørdagen. Jeg ser intet sted i biblen at det er ændret. hvis det var blevet ændret så ville det nok være tydligt.
Det ville være det samme som at jeg sagde at, nu skal alle til at køre i venstre side af vejen. Ingen vil tro mig fordi sådan en stor ting ville være kommet frem i medierne og stå alle mulige steder så det ikke var til at overse. Det samme vil nok være sket i biblen hvis lørdagen blev ændret til søndag.
Det er det jeg prøver at få folk til at se. jeg håber at det besvarer dine spørgsmål og ændrer dit syn på adventister

mvh
Nicklas

Til toppen 
#96431 - 09/06/2008 11:38 Re: Adventister [Re: Laugesen]
Møller
Bruger

Hej Laugesen!

Undskyld at det kunne misforståes.

Det er adventisternes lære, at jøderne er forkastet af Gud og at de er gået ind istedet. Det er ikke min lære, jøderne ER Guds udvalgte folk. Som een jeg kender siger: De er Guds jordforbindelse!

Hilsen Møller

Til toppen 
#96432 - 09/06/2008 11:49 Re: Adventister [Re: Nicklas_R]
Møller
Bruger

Hej Nicklas!

Det er ikke, at i går i kirke om lørdagen - fint nok med mig. Og I må gerne være vegetarer, og de andre bud i har. Det er bare vranglære og hovmod, at dømme jøderne ude.
Hvad gør du ved det, der står i Bibelen, om fortabelse?

Og er du nu sikker på, at du forventer, at een der spiser svinekød, kommer med derhjemme?

Mvh. Møller

Til toppen 
#96433 - 09/06/2008 11:59 Re: Adventister [Re: Møller]
Laugesen
Bruger

Hej Møller

Det er helt ok - skulle bare lige være sikker på hvad jeg læste. Er glad for at vi er på samme side der ;\) Havde jeg nu også regnet med vi var \:\)

Men så må spørgsmålet jo være stillet til Nicklas i stedet?

Må Gud velsigne dig
Kærligst Laugesen

Ændret af Laugesen (09/06/2008 12:00)

Til toppen 
#96434 - 09/06/2008 12:36 Re: Adventister [Re: Møller]
Nicklas_R
Bruger

Hej Møller

jeg har aldrig hørt at jøderne er dømt ude. Jeg er født og opvokset adventist, men det med jøderne har jeg aldrig hørt.
Hvis du møde de personer igen, som siger at jøderne er ude, må du godt hilse dem fra mig og fortælle dem joh 3,16: "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at ENHVER, som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv."
Du snakker om fortabelsen. Hvis det er det med helvedet, er det et meget langt studie. Jeg vil henvise dig til http://www.amazingfacts.org og oppe i search skal du skrive hell så kommer der tusind links. Det hele er desværre på engelsk.

mvh
Nicklas

p.s. i et af mine tidliger indlæg kom jeg med et skriftsted. Det er fra joh 14,15: "Elsker i mig, så hold mine bud"

Til toppen 
#96442 - 09/06/2008 15:34 Re: Adventister [Re: Nicklas_R]
Møller
Bruger

Hej Nicklas!

Du skrev du var 16år - går du på Vejlefjord?

Nu må du hellere vide, hvorfor jeg er så "klog". Jeres plejehjem ligger lige i nærheden. DE sætter pris på, at medarbejderne er kristne. Så ganske almindelige folkekirkefolk kan også bruges. Og jeg kender nok de første 10, der har arbejdet på Solbakken, + min kone.
Det er nok bagsiden af medaljen, man ser der - ikke at det er et dårligt sted, men nok ikke det, man skal bedømme adventisterne ud fra.
MEN når man i 7år, har gået sammen med en adventist, så ved man lidt. MAN lyver ikke for hinanden i så lang tid, så var det vist ikke til at holde ud. Så det er faktisk helt nede på jorden snak - adventisme i praktik.
Så det var altså min kones makker, (de har fællesskab endnu) det meste kommer fra.
Jeg holder også af hende og hendes mand.
Jeg tror ikke lige, de har bildt os noget ind. Men ydermere, til jul fik man en julegave, i form af litteratur, så Ellen G White kender vi også.
Den med, at du ikke ved, at i har dømt jøderne ude, den køber jeg ikke, så må du høre noget bedre efter til bibelstudiet lørdag formiddag, før gudstjenesten. Og jo, vi har også være til gudstjeneste.
Jeg burde så kunne fortælle dig hvilke bøger, du skulle lede i - men - og undskyld hvis jeg sårer dig, de blev brændt efterhånden som de kom. Vi anser Ellen G. White for en falsk profet, og ville ikke ha noget liggende af hende.
Og fortabelsen - er et langt studie. Jeg syntes meget kort.
Men Nicklas, Gud har ikke sagt, at vi ikke må drikke kaffe, ej heller vin. Ved du hvad? Det hele bliver en gang lovtrældom, UDEN liv.
Jesus har købt os fri på Golgata - lad det være os NOK.

Mvh. Møller

Til toppen 
#96450 - 10/06/2008 11:39 Re: Adventister [Re: Møller]
Nicklas_R
Bruger

Hej Møller

Det er rigtigt at jeg går på vejlefjordskolen.
Den med at jøderne bliver holdt ude, er jeg nødt til at snakke med presterne om, fordi jeg har aldrig hørt det.
Det med at vi har afskaffet helvede, er ment som helvede i den normale forstend. Jeg tror ikke at folk vil brande i al evighed. Afstrsffelsen begynder først ved jesu anden genkomst. Den hvor alle de ugudelige bliver vækket til live. Tanken om at man kommer i helvede med det samme er langt ude. I så fald ville Kain der slog et menneske ihjel, få en større straf end Hitler, der slog tusindvis af mennesker ihjel.
Alle ugudelige mennesker kommer heller ikke til at brænde lige længe i flammesøen. åb 22,12: "Ja, jeg kommer snart, og med mig min løn, for at gengælde enhver, som hans gerning er." Der står også i luk 12,47-48: "v47 Den tjener, som kender sin herres vilje, men ikke har forberedt eller gjort noget efter hans vilje, han skal have mange prygl. v48 Men den, som ikke kender den, og som har gjort noget, han fortjener straf for, han skal have få prygl."
De vers viser klart en forskel i behandling.
Man kommer ikke til at brænde for evigt. der står i mat 10,28: "I skal ikke være bange for dem, der har magt til at slå kroppen ihjel, men som ikke kan tage livet af sjælen. Frygt hellere Gud, for han kan tilintetgøre både krop og sjæl i helvede." Det er også vigtigt at forstå at kroppen og sjælen hører sammen og ikke kan skilles.
Gud ser ingen glæde i død, som der står i ez 33,11: "Sig til dem: Så sandt jeg lever, siger Gud Herren: Jeg ønsker ikke den uretfærdiges død" Så kan man jo tænke hvorfor så putte dem i "helvede". Det er nogenlunde det samme som, hvis man har et kæledyr, som man elsker meget højt, der blive nødt til at blive aflivet. Gud ønsker det ikke, men det er en nødvendighed. Ellers vil verden gå i stykker igen.
salme 37,9-10 og 20: "v9 Thi forbryderne bliver udrydet, men de, der håber på herren får landet i arv og eje. v10 Kun et øjeblik, så er det ude med de uretfærdige, ser du efter, hvor de boede er de der ikke mere. v20 Men de uretfærdige går til grunde, og herrens fjender forgår som engenes pragt, de forgår i røg." Se de uretfærdige forsvinder altså.
åb 21,4: "Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet." Ej heller pine, hmmmm, kunne det betyde at de dem i flammesøen vil holde op med at eksistere?
Der står at syndens løn er DØD ikke evig pine. rom 6,23: "For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor herre."

Hvad angår kaffe er det mig lige gyldigt, men vin er en anden sag. Det er rigtigt at der ikkie står i bibelen, at man ikke må drikke vin, men lad os så se i ordsprogenes bog.
ord 20,1: "Vinen er en spotter, øl giver larm, ingen, der dingler af det, har visdom." jeg kan godt lide det sidste: "INGEN, der der dingler af det, har visdom."
ord 23,29-35: "v29 Hvem får sorg, og hvem får smerte? Hvem får blå mærker og blodskudte øjne? v30 De der drikker i tide og utide, som altid er på udkig efter øl. v31 Lad dig ikke lokke af den perlende vin, uanset hvor godt den smager, v32 for bagefter bider den som en slange den er giftig som en hygorm. v33 Dine øjne ser de underligste ting, din mund taler mystiske ord. v34 du slingrer som en sømand på et skib i en storm, der klynger sig ør til en svajende mast. v35 Når du kommer til dig selv igen siger du: "De må have banket mig, men jeg ændsede det ikke. De må have slået mig, men jeg husker det ikke! Når jeg er ovre den her brandert må jeg se at få noget at drikke!"
Det er ikke et forbud, meeen aligevel.
Min personlige mening er at alt alkohol skulle destrueres ikke konsumeres. Oversat til dansk betyder det, at alt alkohol skal ødelægges ikke drikkes. Der ville kun være et problem ved det, og det ville være at fængselsvagterne ikke fik noget at lave.
Det må være nok for nu. Jeg håber det besvarer nogle af dine spørgsmål. Undskyld det blev vist lidt langt. Jeg håber at du klarer det.

mvh
Nicklas

Til toppen 
#96454 - 10/06/2008 14:18 Re: Adventister [Re: Nicklas_R]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Nicklas

Du har selvfølgelig ret i, at ingen mennesker automatisk bliver frelst fordi Jesus har gjort alt hvad der skal til for at vi kan frelses, vi bliver jo selvfølgelig selv nødt til at vælge Jesus som frelser og Herre i vort liv, det medgiver jeg dig, og undskyld at jeg var lidt uklar i min tale før, men det jeg mente var bare, at hvis vi tror at vi kan blive frelst ved at holde de ti bud så tager vi fejl, og jeg havde faktisk fået det indtryk af jer adventister at det var det I tror, men det kan jeg så læse at det er det ikke, så er vi helt enige. Og selvfølgelig skal vi heller ikke bare sætte os hen i et hjørne og bare leve vores liv som vi vil fordi vi er frelste af nåde, nej, vi skal selvfølglig såvidt det står til os leve et helligt liv, det er jeg enig med dig i.

Maijannes

Til toppen 
#96455 - 10/06/2008 14:24 Re: Adventister [Re: Laugesen]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Laugesen

Det er jeg helt enig med dig i, det, jeg opponerede imod var jo netop det med at holde de ti bud for at retfærdiggøre sig selv, det kan ingen, men selv ser jeg de ti bud som guidelines for mit liv og hvordan jeg skal leve som kristen, og det er måske i virkeligheden også det adventisterne gør? Jeg havde bare indtrykket af at de holder så fast på det med de ti bud fordi de så troede at de kunne retfærdiggøre sig selv, og i så fald ville Jesu død og opstandelse jo være forgæves hvis man kunne det, og det kan vi jo ikke, men derfor skal vi ikke være ligeglade med buddene, det var heller ikke det jeg mente i mit første indlæg.

Hilsen Maijannes

Til toppen 
#96458 - 10/06/2008 15:23 Re: Adventister [Re: Maijannes]
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Hej Marijanne,

Måske forstår jeg ikke helt, hvordan du tænker.
For:
At vi ikke kan overholde de 10 bud, skal vel ikke afholde os fra at prøve?
At vi ikke kan gøre os fortjent til nåden, skal vel ikke afholde os fra at tjene?

Nå - det hører vist til i en anden tråd. Blev bare så forundret over dit udsagn...

:-D Anne Mette

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 
#96464 - 10/06/2008 16:00 Re: Adventister [Re: Anne Mette]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Anne Mette

Undskyld hvis jeg formulerede mig lidt forvirrende, det var ikke meningen.

At vi ikke kan holde de ti bud skal rigtig nok ikke afholde os fra at prøve, det må bare ikke blive til lovtrældom og selvrefærdiggørelsesforsøg for os, for så spiller vi fallit, men du har ret, de ti bud er guidelines for hvordan vi skal leve vores liv, det er jeg helt med på.

Og nej, selvom vi ikke kan gøre os fortjent til nåden skal selvfølgelig heller ikke afholde os fra at tjene, men igen, det hele må bare ikke ende i lovtrældom for os, det var egentlig bare det jeg ville sige med mit indlæg, for selvfølgelig skal vi leve omvendelsen værdig, og selvfølgelig skal vi tjene, der det vi er kaldede til.

Håber det her kan afklare din forvirring om hvad jeg mente, ellers må du skrive igen.

Hilsen Maijannes \:\)

Til toppen 
#96467 - 10/06/2008 16:04 Re: Adventister [Re: Møller]
Nicklas_R
Bruger

Hej igen Møller

Jeg glemt vist at svare på dit svinekøds spørgsmål. Hvis du med "derhjemme" mener himlen. så tror jeg der er flere mio. måske mia. der kommer i himlen selvom de har spist svinekød. Hvis du mener hjemme hos mig, må de gerne komme på besøg de får bare ikke noget svinekød. Det er forkert, at gøre det til et frelses spørgsmål. Om man spiser svinekød eller ej er op til en selv.
jeg er selv vegetar men mine forældre spiser kød. Grunden til at jeg er vegetar er, at det er klart det sundeste.
Hvis vi snakker om svinekød, vil jeg gerne sige, at det er noget af det mest usunde, jeg kender til. Grise sveder ikke så en af de ting, der giver grisekød smag er sved. Så vidt jeg ved, er der tre ting der giver kød smag. Det er urin, sved og blod. Det kan godt være det er lidt forkert, men det er det jeg har hørt.
Der har også været lidt spørgsmål om, hvorfor vi holder de spiseregler der i det gamle testamente. Det er fordi, at det er det sundeste.
Mange af de ting der bliver spist idag, er nedbrydere, hommer fx. Det er jordens skraldespande så man spiser faktisk af jorden skrald.

mvh
Nicklas

Til toppen 
#96471 - 10/06/2008 16:25 Re: Adventister [Re: Nicklas_R]
Møller
Bruger

Hej Nicklas!

Det er nok ikke fair over for dig, at det er mig du snakker med. Men vi er jo ikke enige. Du er ligeglad med kaffe - ja men så er du jo uenig med adventisterne.
Jeg ønsker ikke at tage noget fra dig. Den med vinen kan vi godt være lidt enige i. Jeg har nogle gange været afholdsmand, men det var fordi, jeg havde med alkoholikere at gøre. Og, ja det ville stoppe nogen kriminalitet, men slet ikke alt. Adventisterne er jo beviset på, at den ikke holder. Nicklas, vi ved nok begge, at I også har kriminalitet. Det har alle kirkesamfund, men jeg tror I har fået jeres del af problemerne. Dem er vi nødt til at være ærlige over for, og der er det så, at det ikke er fair at snakke med mig. Alt "dårligdom" bliver drøftet på et plejehjem, så jeg er frygtelig underrettet.
Men Nicklas, når du tror på Jesu fuldbragte værk på Golgata, så skal vi to mødes derhjemme. Må Gud velsigne dig.

KH Møller

Til toppen 
#96474 - 10/06/2008 17:16 Re: Adventister [Re: Møller]
Nicklas_R
Bruger

Hej Møller

Jeg har aldrig hørt at man ikke må drikke kaffe. Jeg har heller aldrig hørt at der var adventist kriminelle. Der var nogen, der har været kriminelle før, men jeg tror ikke der er nogen bagefter dåben. Det er nok lidt anderledes med folkekirken, fordi der er nogen, der bare bliver konfirmeret pga. gaverne. Sådan har jeg aldrig oplevet det med dåben. Vi voksen døber jo, fordi så har man en chance for selv at vælge og derfra prøver man på at gøre det rigtige.
Den last alle religioner må bære, er nok fundamentalister, der mener at de eneste, der bliver frelst, er dem fra deres tro.
Tak for alle dine spørgsmål indtil videre. Det er sjovt og udfordrende at svare på dem.
Jeg glæder mig også til at se dig i himlen.

KH
Nicklas

Til toppen 
#96509 - 12/06/2008 10:40 Re: Adventister [Re: Anonym]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Pauli.

SDA tager, som jeg opfatter det, deres udgangspunkt i loven. Dette er der, som sådan, intet forkert i, hvis man vel at mærke er nøje orienteret om hvad bibelen rent faktisk siger.

Eksempelvis taler den ikke om cigaretter eller kaffe, og ret beset taler Jesus eller Paulus, der prædikede for hedninge forbavsende lidt om helligdage og madvaner, dog erindrer jeg et skriftsted, hvor der står, at det ikke er hvad der går ind, men hvad der udgår fra et menneske, der gør det urent.

Til gengæld taler Bibelen temmelig meget om hvordan vi behandler vores næste. Vi må ikke engang tænke om vores bror, at han er en idiot eller sige at han er et fæ.

”Lov: Det lille ord lov må du her ikke forstå på menneskelig vis. Det er ikke en anvisning af hvilke gerninger du skal gøre eller undlade, som vi kender det fra menneskers love. Der kan man nemlig ved hjælp af gerninger holde loven, selvom hjertet ikke er med deri.

Gud dømmer efter hjertets grund. Derfor kræver hans lov også hjertes grund, og lader sig ikke nøje med ydre gerninger. Den straffer snarere de gerninger, der er gjort uden grund i hjertet, som hykleri og løgne.

Derfor kaldes alle mennesker løgnere i Salme 116, fordi ingen af hjertet holder eller kan holde Guds lov. Enhver finder hos sig selv uvilje mod det gode og lyst til det onde.” (Luther, Fortalen til Romerbrevet).

Som tiden går, må man efterhånden erkende, at der i ens liv hverken følger bedring eller svimlende mange gode gerninger med, og så er vi vel der, hvor Paulus taler om lovens formål, nemlig at skabe syndserkendelse!

Lovens formål er at skabe syndserkendelse, Rom. 3,19: ”For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt overfor ham; Det der kommer ved loven er jo syndserkendelse”.

Evangeliet derimod, fortæller os at Gud i Kristus forligte verden med sig selv, idet han ikke tilregnede dem deres overtrædelser.

Hemmeligheden er, at Gud har været forligt med verden fra den time, hans enbårne søn tog verdens synd på sig. Hemmeligheden er, at når en synder skal benådes, er det alene Kristi blod, der tæller. For ”den, som har Sønnen, har livet, men den, som ikke har Guds Søn, har ikke livet”.

Al synd, også den, der bekymrer os i dag, allerede blev sonet, da Kristus døde.

Hvordan kunne det ske?
Jo ved at Gud lod sin hellige vrede over vore synder ramme Jesus Kristus. Det slog ham simpelthen ihjel, idet han led derfor vores stedfortrædende død på korset. Gud erklærede dette offer for fuldbragt ved at Jesus genopstod på tredje-dagen.

Synden er sonet.

En anden er gået i døden i vort sted, og alene derfor kan vi gå fri.

Fra Guds side er der nu ingen hindring for at du kan komme til ham. Du kan komme så sønderknust du er, så hård, from, ugudelig, ren eller uren du er og få den nåde, som er givet i Kristus både til retfærdighed og helliggørelse.

Det er dette, både GT og NT vidner om:
Gud lader sig forsone ved Jesu Kristi blod. Ingen gerninger kan fortjene, og ingen synd kan forhindre Guds nåde.

Kh Malli

Ændret af malli (12/06/2008 10:55)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#96516 - 12/06/2008 16:18 Re: Adventister [Re: Nicklas_R]
Nicklas_R
Bruger

Jeg har lige været på arbejde med min far i dag. Vi kom til at snakke om, det jeg har skrevet her. Han fortalte mig at selvfølgelig er der også kriminelle adventister. Da jeg tænkte over det, kom jeg også frem til, at så lille en kirke er vi heller ikke.

En lille redigering på et af mine tidligere indlæg.

Til toppen 
#96941 - 08/07/2008 23:11 Re: Adventister [Re: Møller]
Ito_sven
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Møller

Den med, at du ikke ved, at i har dømt jøderne ude, den køber jeg ikke, så må du høre noget bedre efter til bibelstudiet lørdag formiddag, før gudstjenesten. Og jo, vi har også være til gudstjeneste.

Hej Møller,

Du må meget undskylde; MEN du har fået noget galt i halsen vedrørende adventisternes syn på jøderne. Det er rigtigt at jøderne/Israel er dømt ude kollektivt; men de er så sandelig dømt inde i himlen på individuel basis som ethvert andet menneske som bliver frelst eller fortabt. Staten Israel har ingen bibelsk betydning i dag. Det Israel som Paulus og hele det nye testamente taler om er det åndelige Israel, som er de troende (adventister og ikke-adventister tilsammen) som lever i denne verden i forventningen om det kommende rige.
Med venlig hilsen
Sven

Til toppen 
#96949 - 09/07/2008 15:28 Re: Adventister [Re: Ito_sven]
Boanerges
Bruger

Reg.: 08/07/2008
mark. kap 10

Peters redegørelse i Jerusalem

v1 Apostlene og brødrene rundt om i Judæa hørte, at også hedningerne havde taget imod Guds ord. v2 Og da Peter kom op til Jerusalem, gik jøderne i rette med ham v3 og sagde: »Du har besøgt ikke-jøder og spist sammen med dem.« v4 Men Peter gav sig til at forklare dem i rækkefølge, hvad der var sket, og sagde: v5 »Jeg opholdt mig i Joppe; og mens jeg bad, faldt jeg i henrykkelse og havde et syn, noget, der kom ned fra himlen og lignede en stor dug, blev sænket ned ved de fire hjørner, og den kom helt ned til mig. v6 Jeg stirrede på den og blev ved med at se, og jeg så jordens firbenede dyr, vilde dyr og krybdyr og himlens fugle. v7 Og jeg hørte en røst sige til mig: Rejs dig, Peter, slagt og spis! v8 Men jeg svarede: Ikke tale om, Herre, for jeg har aldrig taget noget som helst vanhelligt eller urent i min mund. v9 For anden gang talte røsten fra himlen: Hvad Gud har erklæret for rent, må du ikke kalde vanhelligt. v10 Dette skete tre gange, og det hele blev igen taget op til himlen. v11 I det samme stod der tre mænd ved det hus, hvor vi opholdt os, de var sendt til mig fra Cæsarea. v12 Og Ånden sagde til mig, at jeg skulle gå med uden betænkelighed. De seks brødre her fulgte også med, og vi kom ind i mandens hus. v13 Han fortalte os, hvordan han havde set englen stå i hans hus og sige: Send bud til Joppe efter Simon med tilnavnet Peter. v14 Han vil tale de ord til dig, ved hvilke du og hele din husstand skal blive frelst. v15 Og næppe var jeg begyndt at tale, før Helligånden kom over dem, ligesom den kom over os i den første tid. v16 Da mindedes jeg Herrens ord, at han har sagt: Johannes døbte med vand, men I skal døbes med Helligånden. v17 Når nu Gud har givet dem den samme gave, som vi fik, da vi var kommet til tro på Herren Jesus Kristus, hvordan skulle jeg så kunne hindre Gud i noget?« v18 Da de hørte det, blev de rolige og priste Gud og sagde: »Så har Gud da også givet hedningerne omvendelsen til livet.«

jeg sidder og undrer mig lidt over hvordan adventisterne tolker den tekst her

Til toppen 
#96952 - 09/07/2008 16:28 Re: Adventister [Re: Boanerges]
Ito_sven
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Boanerges
mark. kap 10
Peters redegørelse i Jerusalem

v5 »Jeg opholdt mig i Joppe; og mens jeg bad, faldt jeg i henrykkelse og havde et syn, noget, der kom ned fra himlen og lignede en stor dug, blev sænket ned ved de fire hjørner, og den kom helt ned til mig. v6 Jeg stirrede på den og blev ved med at se, og jeg så jordens firbenede dyr, vilde dyr og krybdyr og himlens fugle. v7 Og jeg hørte en røst sige til mig: Rejs dig, Peter, slagt og spis! v8 Men jeg svarede: Ikke tale om, Herre, for jeg har aldrig taget noget som helst vanhelligt eller urent i min mund. v9 For anden gang talte røsten fra himlen: Hvad Gud har erklæret for rent, må du ikke kalde vanhelligt. v10 Dette skete tre gange, og det hele blev igen taget op til himlen. v11 I det samme stod der tre mænd ved det hus, hvor vi opholdt os, de var sendt til mig fra Cæsarea.

jeg sidder og undrer mig lidt over hvordan adventisterne tolker den tekst her

Hej Boanerges,
Det ville nu være meget rart hvis du også kunne skrive den rigtige bog og kapitel hvorfra skriftstederne er fundet!
Det er rent faktisk fra Apostlenes Gerninger Kap. 11,1-18.

Jeg tror ikke der er nogen adventist der vil have nogen problemer med at udlægge denne tekst.
Til gengæld kunne jeg godt lide at vide, er Peter jøde eller er han kristen?
Det svar du kommer med der vil have meget at sige hvordan man udlægger den tekst du har nævnt.
Stod Peter op og slagtede og spiste af de dyr der var i teltdugen?
Svaret til spørgsmålene og adventisternes forståelse findes i Ap. Ger. Kap. 10,27-29 "v27 Og mens han talte med ham, gik han indenfor, og dér fandt han mange forsamlet. v28 Han sagde til dem: »I ved, at det ikke er tilladt for en jøde at omgås eller besøge nogen fra et fremmed folk. Men Gud har vist mig, at jeg ikke skal kalde noget menneske vanhelligt eller urent. v29 Derfor kom jeg også uden nogen indvending, da der blev sendt bud efter mig. Nu spørger jeg, hvorfor I har sendt bud efter mig.«"
Ikke-jøder var for jøder noget urent man ikke ville komme i nærheden af. Læg for eksempel mærke til Jesu rettergang, hvor de jødiske ledere nægtede at komme indenfor i både Pilatus og Herodes paladser, for at de ikke skulle blive regnet for urene inden den store påskehøjtid.
Derfor har disse vers heller ikke noget som helst at gøre med urent eller rent kød. Det er en helt billedlig fremstilling af hedningerne som urene, hvor Peter nu for at vide, at for Gud er alle mennesker lige, der findes ingen forskel på hedning eller jøde, rig eller fattig, slave eller fri.

Mvh
Sven

Til toppen 
#96953 - 09/07/2008 17:49 Re: Adventister [Re: Ito_sven]
Boanerges
Bruger

Reg.: 08/07/2008
jeg kiskede lige der havde flere vinduer åbent også en med markus kap 10.. min fejl \:\)

jeg ved godt at jøder ikke omgik hedninger men er det den eneste pointe man trækker ud af den lignelse?? jøder spiste heller ikke krybdyr (såvidt jeg husker) men her er de på dugen? er der ingen der tænker mad??

Til toppen 
#96954 - 09/07/2008 18:36 Re: Adventister [Re: Boanerges]
Ito_sven
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Boanerges

jeg ved godt at jøder ikke omgik hedninger men er det den eneste pointe man trækker ud af den lignelse?? jøder spiste heller ikke krybdyr (såvidt jeg husker) men her er de på dugen? er der ingen der tænker mad??

Hej Boanerges,
Prøv at læse hvilke dyr der er beskrevet som værende på dugen. Ap.Ger. 10,10-14 "v10 Da blev han sulten og ville have noget at spise. Mens man tilberedte det, faldt han i henrykkelse, v11 og han så himlen åben og noget komme ned, som lignede en stor dug, der ved de fire hjørner blev sænket ned på jorden. v12 I den var der alle slags af jordens firbenede dyr og krybdyr og af himlens fugle. v13 Og en røst lød til ham: »Rejs dig, Peter, slagt og spis!« v14 Men Peter svarede: »Ikke tale om, Herre, for jeg har aldrig spist noget som helst vanhelligt og urent.«"
Prøv at sammenhold dugens indhold med 3 Mosebog 11,1-31. Her er listen med hvilke dyr der af jøderne blev regnet for rene og urene. Det er skægt at se at det er nogenlunde samme ord der bliver brugt om de samme dyr: Firbenede dyr 3 Mosebog 11,1-8; Krybdyr 3 Mosebog 11,29-31 og himlens fugle 3 Mosebog 11,13-19.
Selvfølgelig er der nogen der tænker på mad! Peter tænkte da ihvertfald på mad, for de var ved at lave mad til ham, da han faldt i henrykkelse. Men læg mærke til at det der er på dugen IKKE er tilberedt, for Peter bliver bedt om at stå op, slagt og spis. Det tilbud får Peter tre gange; men alle tre gange nægter han at gøre noget sådanne, hvorefter dugen med dyrene straks bliver taget op til himlen. Derfor er det meget svært at læse noget om mad ind i teksten, da Peter jo ikke tager og spiser nogle af de dyr der bliver tilbudt ham at spise.
Iøvrigt henviser jeg til de to links jeg lagde under mit første indlæg i denne tråd. #93248 - 22/03/2008 23:01 Re: Adventister [Re: steffenlaursen]. De to artikler er desværre på engelsk; men de forklarer på hver deres måde udemærket adventisternes syn på rent og urent kød.
Mvh
Sven

Til toppen 
#96966 - 09/07/2008 21:30 Re: Adventister [Re: Ito_sven]
Møller
Bruger

Hej Sven!

Så er der åbenbart uenighed blandt adventister. Men kære unge mand. Vi er nogle der endnu kan huske seksdagskrigen.
I får da et voldsomt problem, hvis i skal forklare det som naturligt.
I gamle dage var de fleste soldater. Alle dem - troende som ikke troende, ved at 4 mill. ikke kan tæve 160 mill. og så på 6 dage. Jeg kan garantere alle adventister, at staten Israel stadig har evighedsbetydning. Hvis i ikke kan se det, jaså må i være blinde. Ellers må i gi en forklaring på hvordan seksdageskrigen kunne finde sted.
For mig er det største bevis på Guds eksistens Israel.

Hilsen Møller

Til toppen 
#96967 - 09/07/2008 21:48 Re: Adventister [Re: Møller]
steffenlaursen
Bruger

Hvis nu de 4 millioner har overlegen teknologi og overlegen ledelse, har god moral (som ikke bliver værre af at det går godt), kommer på vingerne først og får bombet alle fjendens landingsbaner så de sikrer sig luftherredømmet... Så er det endnu en militærhistorisk lektion i, at antal ikke er afgørende.

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (09/07/2008 21:49)

Til toppen 
#96968 - 09/07/2008 22:14 Re: Adventister [Re: steffenlaursen]
Møller
Bruger

Hej Steffen!

Jamen Israel havde IKKE overlegen teknologi. Og stadig 1 mod 40 - den holder altså ikke.
Der er et par ikke troende journalister, der har undersøgt fænomenet, og skrevet 600 sider om det. Selv om Israel gjorde nogle ting, der kunne ha kostet dem livet, ja så kan det stadig ikke forklares. En af de ting de bla. gjorde, var at flyve under radaren, og så tæt på hinanden, at de kunne gøre tegn til hinanden, så de undgik at bruge radio. Ægyptens flyvevåben var det første der blev ødelagt. Man (Ægypten) anede intet før det var sket.
Jeg hørte faktisk den gamle Bent Melchior i søndags. Han var med i 48. Han var IKKE en god soldat, men fik dog lært hvad ende af geværet kuglen kom ud af. Men da var deres våben simpelthen latterlige - noget gammelt bras som var ubrugelig, så også der er vi nød til at sige, at uden Gud var de endt i Middelhavet.

Hilsen Møller

Til toppen 
#96969 - 09/07/2008 23:03 Re: Adventister [Re: Møller]
Ito_sven
Bruger

Hej Møller,

Nej, Israels eksistens er for mig ikke det største bevis på Guds eksistens. Det er til gengæld jødernes forsatte eksistens og det at de i dag er spredt ud over hele jorden, ligesom Moses advarede dem om, hvis de ikke fulgte Guds påbud og anvisninger, jvnf. 5 Mosebog 28,15-68.
Læg specielt mærke til versene 63-66 "v63 Som Herren før glædede sig over jer og ville jer det godt og gjorde jer talrige, sådan skal Herren nu glæde sig over at udrydde jer og tilintetgøre jer, og I vil blive rykket op af den jord, som du skal ind og tage i besiddelse. v64 Herren skal sprede jer blandt alle folkene over hele jorden, og dér skal du dyrke andre guder, som hverken du eller dine fædre har kendt, guder af træ og sten. v65 Hos de folk skal du ikke få ro, og din fod skal ikke finde hvile. Herren skal give dig et uroligt hjerte, udslukte øjne og et ængsteligt sind. v66 Dit liv skal hænge i en tråd; du skal være bange nat og dag og ikke være sikker på dit liv."
Israel har ikke evighedsbetydning; men dermed er det ikke sagt at Guds specielle velsignelse over jøderne er blevet trukket tilbage. Gud har stadig en speciel interesse i dem, det lægger man specielt mærke til i hele Romerbrevet, hvor Paulus gennem hedningernes nye tilhøres forhold som Guds folk prøver at gøre jøderne jaloux, ved at hedningerne har de samme rettigheder som jøderne i forholdet til Gud.
Mvh
Sven

PS. Jeg ved ikke hvor du har det fra med hensyn til, at adventisterne skulle se ned på jøderne på den måde. Jeg har altid opfattet det stik modsat.

Til toppen 
#96971 - 10/07/2008 01:07 Re: seksdageskrigen [Re: Møller]
steffenlaursen
Bruger

Hej Sven,

Her en samtidig analytiker, James Restons syn på sagen (han skulle være en ret dygtig journalist for New Yourk Times).

In discipline, training, morale, equipment and general competence his [Nasser's] army and the other Arab forces, without the direct assistance of the Soviet Union, are no match for the Israelis... Even with 50,000 troops and the best of his generals and air force in Yemen, he has not been able to work his way in that small and primitive country, and even his effort to help the Congo rebels was a flop.
Reston, James 'Washington: Nasser's Reckless Maneuvers', New York Times, 24 May 1967, p. 46

Kilde: Wikipedia (what else?)

Mvh. Steffen

PS: Og så var det ikke 160 mio mod 4 mio. Der var 100.000 fra Egypten, 75.000 fra Syrien og 55.000 fra Jordan. Israel havde (inkl. reserver) 264.000 soldater... Så kombattanterne var nogenlunde lige rent antalsmæssigt. Igen er kilden wikipedia.

Ændret af steffenlaursen (10/07/2008 01:17)

Til toppen 
#96975 - 10/07/2008 14:35 Re: seksdageskrigen [Re: steffenlaursen]
Møller
Bruger

Hej Steffen!

Nu må vi hellere ha styr på tingende. Undskyld at jeg var uklar. De 4 mill. var hele Israels befolkning i 67 - ikke soldater. Og ligeså de 160 mill. hele befolkningsgruppen der var mod Israel. Hvor mange værnepligtige et land har, er jo op til dem selv. De muslimske lande HAVDE nok at indkalde til tjeneste, men gjorde det ikke. Nu må du ikke misforstå mig Steffen, men har du været soldat? Der er nogle ting man lettere forstår, når man har været inde i cirkusset, ellers var det jo også total spild af 16 mdr. Og alligevel var det meste spild af tid.
Hilsen Møller

Til toppen 
#96976 - 10/07/2008 14:48 Re: Adventister [Re: Ito_sven]
Møller
Bruger

Hej Sven!

Jeg har skrevet det før, men gør det igen. Det ene af jeres plejehjem ligger tæt på os + kirke. Mange af vores nabokoner + min egen kone har arbejdet på Solbakken, derfor er jeg så underrettet. Ældre mennesker siger tingene som de er - skal ikke ha noget "jævnet", og det er jo igrunden rart, at man ved, hvor man har hinanden.
Men vi har nu også nogle venner, der er adventister, og de har også en anden mening end dig, men har i "plads" til forskellige meninger, jamen så har i min fulde respekt for det.

Hilsen Møller

Til toppen 
#96983 - 10/07/2008 22:30 Re: Adventister [Re: Møller]
Ito_sven
Bruger

Hej Møller,

Du behøver ikke at forklare mig hvor Solbakken ligger! ;\) Jeg har rent faktisk boet der; men jeg slap væk i live!! \:\)
Mine forældre var bestyrer på Solbakken i 6 år. Så jeg kender alt til området og kirken der.
Tilbage til den oprindelig snak.
Så sent som idag læste jeg et citat taget fra bogen: "Mesterens efterfølger" skrevet af E. G. White, hvori hun beskriver jøderne og deres frelse. De adventister du har mødt og snakket med har åbenbart ikke læst kapitel 35 i ovenfor nævnte bog, da hele det kapitel handler om jøderne og deres frelse, som både ligger Gud og E. G. White meget på hjertet.
" Dengang Jerusalem blev ødelagt og templet lagt i ruiner, blev mange tusinder jøder solgt som trælle til hedningelande. Som vragstumper på en øde kyst blev de spredt blandt folkeslagene. I atten hundrede år har jøderne vandret fra land til land gennem hele verden, og intet sted har de fået det privilegium at genvinde deres tidligere anseelse som et samlet folk. Bagtalt, hadet og forfulgt gennem alle tider har de fået en lidelsens arv.
Men trods den frygtelige dom, der blev afsagt over jøderne som folk, dengang de forkastede Jesus fra Nazaret, så har der også gennem tiderne levet mange ædle, gudfrygtige jødiske mænd og kvinder, som har lidt i stilhed. Gud har trøstet deres hjerter i sorgen og har med medynk lagt mærke til deres elendighed. Han har hørt de lidelsesfulde bønner fra dem, der har søgt ham af deres ganske hjerte for at få den rette forståelse af hans ord. Nogle af dem har i den ringe nazaræer, som deres forfædre forkastede og korsfæstede, lært at se den sande Messias. Efterhånden som de har opfattet betydningen af de velkendte profetier, der så længe har været fordunklet ved overleveringer og fejlagtige fortolkninger, er deres hjerter blevet fyldt af taknemmelighed mod Gud for den usigelig store gave, han skænker ethvert menneske, der vælger at tage imod Kristus som sin personlige Frelser.
Det er denne slags mennesker, Esajas omtalte i sin profeti: "En rest skal frelses!" Fra Paulus' dage indtil vor tid har Gud ved Helligånden kaldt på jøder såvel som hedninger. "Der er nemlig ikke personsanseelse hos Gud," sagde Paulus. Apostlen betragter sig selv som stående i gæld både til grækere og til barbarer såvel som til jøderne; men han tabte aldrig de særlige fortrin af syne, som Jøderne havde fremfor andre, "først og fremmest det, at de jo har fået Guds ord betroet." "Evangeliet," sagde han, " er en Guds kraft til frelse for enhver, som tror, for jøde først og så for græker. Thi i evangeliet åbenbares retfærdigheden fra Gud, af tro til tro, som der står skrevet: "Den retfærdige skal leve af tro." Det var om dette evangelium om Kristus, der havde samme virkning for jøder og grækere, at Paulus i sit brev til romerne sagde, at han ikke skammede sig over det.
Når dette evangelium i sin hele fylde forkyndes for jøderne, vil mange tage imod Kristus som Messias. Blandt kristne missionsarbejdere er der kun få, der føler kald til at arbejde for jødefolket; men til dette folk, der ofte er blevet forbigået, bør budskabet om nåden og høbet i Kristus bringes såvel som til andre.
Ved evangeliets afsluttende forkyndelse, hvor der skal gøres et arbejde for de mennesker, der hidtil har været forsømt, venter Gud, at hans sendebud skal drage særlig omsorg for jødefolket, som de vil finde alle vegne på jorden. Når de gammeltestamentlige skrifter forenes med de nytestamentlige til udlæggelse af Jehovas evighedsplan, vil det for mange af jøderne blive som en ny skabelses morgenrøde, sjælens opstandelse. Når de i de gammeltestamentlige skrifter ser Kristus afbildet som evangeliets gave og fatter, hvor tydeligt Det nye Testamente forklarer Det gamle Testamente, vil deres slumrende forståelse blive vakt, så de anerkender Kristus som verdens Frelser. Mange vil ved troen modtage Kristus som deres forløser. For dem vil disse ord gå i opfyldelse: "Men alle dem, som tog imod ham, gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn." Joh. 1,12.
Der findes blandt jøderne nogle, der ligesom Saulus fra Tarsus er vel bevandrede i skrifterne, og disse vil med vidunderlig kraft forkynde Guds lov uforanderlighed. Hans arm er ikke blevet kortere, så den ikke kan frelse. Når hans tjenere i tro arbejder for dem, der så længe har været forsømte og foragtede, vil hans frelse blive åbenbaret.
"Derfor, så siger Herren, Jakobs huses Gud, han, som udløste Abraham: Nu høster Jakob ej ikke skam, nu blegner hans åsyn ikke; thi når han ser mine hænders værk i sin midte, da skal han hellige mit navn, holde Jakpbs Hellige hellig og frygte Israels Gud; de, hvis ånd fór vild, vinde insigt, de knurrende tager mod lære." Es. 29, 22-24.

Jeg håber hermed, at du kan se at jøderne burde have en meget speciel og ophøjet position hos adventister.
Mvh
Sven

Til toppen 
#96985 - 10/07/2008 22:57 Re: Adventister [Re: Ito_sven]
Møller
Bruger

Hej Sven!

Aha, du gik i tide. Nå det er ikke noget at lave grin med.
Men så har vi jo en masse fælles bekendte + din far. Vi havde en juleaften sammen på Solbakken. Håber du ligner ham.
Sven, jeg har det nok lidt dårligt med Ellen White, og det forstår du sikkert. Jo jeg har læst hende (Julegave fra Solbakken), men derfor kan der jo være meget vi kan enes om.

Hilsen Møller

Til toppen 
#96997 - 11/07/2008 11:54 Re: Adventister [Re: Møller]
Nicklas_R
Bruger

Hej igen Møller

Du siger, at du har et dårligt forhold til Ellen White. Længere oppe siger du, at du ser hende som en falsk profet. Jeg vil gerne høre, hvorfor du tror det og med hvilke begrundelser.

Der står at man skal kende dem på deres frugter. Jeg ser Ellen White som en sand profet. Når hun fik et syn, var det for at bekræfte et studie eller lede på vej. Det var ikke for at undgå et studie eller prøve at springe over vor gæret var lavest.

Hun kom jo også på et meget vigtigt tidspunkt. Nemlig i 1844 hvor man troede at Jesus ville komme igen. Der var der brug for vejledning og derfor sendte Gud en Profet.

Det er minde holdninger

kh
Nicklas

Til toppen 
#97005 - 11/07/2008 15:07 Re: Adventister [Re: Nicklas_R]
Møller
Bruger

Hej Nicklas!

Jamen det ved vi jo begge, at vi ikke bliver enige om.

Jeg sammenligner hende nok med Josef Schmidt fra Mormonerne. Og som skrevet, jeg har læst. Min mening er nok, at der er ingen uden Jesus, og ham alene - at der ikke må være andre, der på den ene eller anden måde, kan spærre for ham.
Det er nok groft sagt, men jeg tror du forstår, hvad jeg mener.

KH Møller

Til toppen 
#97009 - 11/07/2008 17:49 Re: Adventister [Re: Møller]
Ito_sven
Bruger

Hej Møller,

Jeg vil egentlig prøve både at svare på det du skrev til mig; men også lidt af det du skrev til Niklas.

Der er flere ting med hensyn til E. G. White, som kan virke uhyrelig forstyrende.
Selv har det taget mig lang tid at finde hendes plads. Samtidig skal du vide Møller at der er sket meget indenfor Adventkirken gennem de sidste 20-30 år.
Nu er jeg jo vokset op i adventkirken, hvorved jeg har hørt det og det om og fra White. Desværre er hun rigtig mange gange blevet brugt til at slå andre oven i hovedet med, noget som hun meget gerne ville have sig frabedt.
White har altid lagt eftertryk på at det er Jesus der er den vigtige. I alle ting prøver hun at pege på Jesus som vores Frelser og Stedfortræder. Hun har altid sagt om sig selv at hun kun var et lille fyrtårn, der viste hen til det store Fyrtårn, Jesus Kristus.
En af de ting der har gjort megen skade er det faktum at flere af de bøger der er udgivet med hende som forfatter, er citat samlinger fra hendes korrespondance med mange forskellige mennesker med vidt forskellige baggrunde og forhold. Derved har flere gjort hendes skrifter til rene dogmer. Man kan heller ikke se om de citater der er blevet taget, kommer ud af en anden sammmenhæng. Selvfølgelig bliver sådanne citatsamlinger jo også farvet af den person som har samlet dem.
Derfor citerer jeg meget nødigt fra White. Det citat jeg gav dig igår, er dog taget fra en af de bøger som er skrevet af hende og altså ikke en gang citat-samlinger.
Hvis du nogensinde skulle finde på at læse noget fra White, vil jeg anbefale dig at begynde med enten: "Vejen til Kristus" eller "Den store Mester". "Den store Mester" er en genfortælling af de fire evangelier, foruden de informationer hun har haft fra andre skribenter, plus noget inspiration.
Møller, for at være ærlig, så kan jeg bedre lide en person som dig, som er imod White, end en der er ligeglad. Det viser i det mindste at du tænker over sagerne og ikke er lideglad med hvad der foregår.
KH
Sven
PS. du er godt klar over at det i år er 20 år siden mine forældre og søskende flyttede fra Solbakke. Tiden er fløjet afsted, når den ses i bakspejlet! \:\)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær