Hvad siger man egentlig,til dem der stiller sig kritisk og kritisk spørgende til ens tro og ens personlige,trosmæssige kampe? Som tager enhver chance at stemple en gak-gak,eller som hykler,bare for at man har problemer/ting,man spørger sig selv om og i forhold til tro? Skal man bare lade sig håne,eller skal man tage til genmæle?
#93122 - 21/03/200809:02Re: Hvad siger man..
[Re: Josefin]
Anonym
Anonym
Hvis man ikke har noget klogt at sige som gensvar, så skal man bare lade være.
Hvem håner dig forøvrigt og hvordan?
Nogle gange, så kan man jo godt opleve at man bliver hånet uden at der reelt set er nogen der håner en, men at man i bund og grund bare er nærtagende fordi man føler at man ikke rigtigt kan forsvare det man tror på.
#93125 - 21/03/200809:45Re: Hvad siger man..
[Re: Josefin]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Oprindeligt skrevet af: Josefin
Hvad siger man egentlig,til dem der stiller sig kritisk og kritisk spørgende til ens tro og ens personlige,trosmæssige kampe? Som tager enhver chance at stemple en gak-gak,eller som hykler,bare for at man har problemer/ting,man spørger sig selv om og i forhold til tro? Skal man bare lade sig håne,eller skal man tage til genmæle?
Hej Josefin - - ja, man kan godt blive ked, når andre håner og latterliggør vores tro på Jesus, vor Herre og vor Frelser.
Men hvis vi skal følge Hans bud, så er det jo noget med at vende den anden kind til - og ærlig talt er det jo spotterne, der er grund til at beklage!
Lige i dag, langfredag, mindes vi, at vor Herre og Frelser selv er blevet hånet, spottet, tortureret og henrettet, og svigtet af sine nærmeste venner ...
Alt af grænseløs og ubetinget kærlighed til os! For at vi kan leve, har han betalt den højeste pris for os: sit eget dyrebare liv, og dermed friet os ud af mørkets magt og for os overvundet døden og alt ondt.
Og hvis vi holder os til ham, vil vi som hans medarvinger til Guds rige følge ham i opstandelsen og leve evigt i hans Paradis på den nye jord, hvor der på Herrens dag er gjort op med alt ondt ..
Hvad er der mere at sige? Når Gud er for os, hvem kan så være imod os? (Romerbrevet 8,31)
Det er ufatteligt, og ikke til at bevise. Men vi kan blive over-bevist! - og det er nogle af os så blevet! Ikke ved egen kraft og beslutning, men ved Guds indgriben i vores liv er vi blevet ført hjem til ham, som er kommet for at opsøge og frelse det fortabte! .
Det kan vi læse mere om i Lukas 19,10 om overtolderen Zakæus ... God læselyst!
#93127 - 21/03/200812:37Re: Hvad siger man..
[Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Josefin og Kristina,
jeg kommer til at tænke på år 2000. Jeg var henne i præstegården for at øve et dramastykke til en gudstjeneste, hvor sognepræsten havde bedt mig hjælpe sig henne i kirken dagen efter.
Vi kom til at tale om en video med en kendt amerikansk sangerinde, som ofte laver halv-blasfemiske musikvideoer. I en af videoerne har hun tilsyneladende sex på altret i en katolsk kirke, og det er ikke med et almindeligt menneske, men med en figur der vist nok forestiller at være Jesus Kristus. Jeg spurgte præsten sådan lidt for at provokere, om han havde set videoen. Det havde han ikke, sagde han roligt, - han blev ikke vred, slet ikke forarget, og sagde bare "nej det har jeg ikke", og smilede så bare venligt til mig. (Han var dengang ung ny præst og med indre missionsk baggrund). Jeg fortalte ham detaljerne, og han lyttede bare uden at sige noget.
Jeg gik hjem og tænkte på, at det var mærkeligt, at det jeg sagde ikke havde fremkaldt en reaktion hos præsten. Fordi : Han ér jo da indre missionsk, tænkte jeg - hvorfor blev han ikke forarget?
- - Det gjorde så, at jeg tænkte, jamen så er han ikke så sexforskrækket og let at forarge, som jeg troede, at kristne og kristne præster var. SUPER NICE. Her var en kristen, som jeg godt kunne lide. Han havde ikke gået med på det og gjort grin med Gud ved selv at tilføje en fjollet kommentar eller grine, men omvendt havde han heller ikke forargelsen "på", og det var bare vildt at opleve, at han kunne rumme det sted, jeg stod, og at han ikke blev vred over, at jeg forsøgte at vriste en reaktion ud af ham. Han smilede som sagt bare og så eftertænksom ud og venlig ud.
SÅDAN!
Det her skriver jeg, fordi det er, hvad jeg forbinder med at vende den anden kind til. Det er ikke noget med at sige undskyld jeg lever og være en anden selvudslettende tudemarie, men det er, for mig at se, at man tør være tro mod sin Gud, uden at man slår tilbage i samme tone.
Tau
Ændret af tau (21/03/200812:38)
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#93134 - 21/03/200813:10Re: Hvad siger man..
[Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau
Citat:
Det her skriver jeg, fordi det er, hvad jeg forbinder med at vende den anden kind til. Det er ikke noget med at sige undskyld jeg lever og være en anden selvudslettende tudemarie, men det er, for mig at se, at man tør være tro mod sin Gud, uden at man slår tilbage i samme tone.
Tak for din beretning, og ih hvor er vi enige! At vende den anden kind til kan måske endda virke lidt provokerende, og ikke det mindste selvudslettende!
Snarere som at rette sig op og lade spotteren forstå at "Du kan slet intet gøre mig, jeg er iført Guds fulde rustning!"
Noget andet er: Det er kun vores egen kind vi skal vende til!
Når nogen jogger på vores brødre og søstre og andre medmennesker, så skal vi nok ikke vende deres kind til, men prøve at komme til hjælp!
Ikke med vold og magt, men med Ordets sværd!
Hebr. 4,12: For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd .. God påske!
Så er spørgsmålet,om man skal behøve forsvare det man tror på, i den forstand at troen jo ikke er alles. Og er man ikke enig,eller tror på det, hvorfor skal man så pludselig indgå i en diskussion? Det advarer jo enda Paulus fra. Er udgangspunktet ikke respekt og øget forståelse,skal man bare lade være. Det kan jo være alt fra troende til ikke troende,der kan komme til at håne. Men som sagt,er det ikke respekt og øget forståelse,what´s the use? Men det gør ondt,når man ikke bliver talt til i respekt,synes jeg. Vil man have respekt, må man også udvise den.