0 registrerede () og
3
gæster online.
|
2620 Brugere
23 Fora
7469 Tråde
119518 Indlæg |
|
#93001 - 16/03/2008 12:20
Kritisk tænkning og det at imødegå sine fordomme
|
Anonym
Anonym
|
Til alle interesserede så kan jeg anbefale følgende internetsider, artikler, tekster og blogs, hvis man er interesseret i kritisk tænkning. Særligt kan jeg anbefale denne korte introduktion til kritisk tænkning af Greg R. Haskins: A Practical Guide to Critical ThinkingHer er et kort uddrag af teksten, som fortæller om hvad kritisk tænkning IKKE er: Thinking critically is not thinking negatively with a predisposition to find fault or flaws. It is a neutral and unbiased process for evaluating claims or opinions, either someone else’s or our own. Critical thinking is not intended to make people think alike. For one reason, critical thinking is distinct from one’s values or principles, which explains why two people who are equally adept at critical thinking, but have different values or principles, can reach entirely different conclusions. Additionally, there will always be differences in perception and basic emotional needs which prevent us from all thinking the same way. Critical thinking does not threaten one’s individuality or personality. It may increase your objectivity, but it will not change who you are. It is not a belief. Critical thinking can evaluate the validity of beliefs, but it is not a belief by itself it is a process. Critical thinking does not discourage or replace feelings or emotional thinking. Emotions give our lives meaning, pleasure, and a sense of purpose. Critical thinking cannot possibly fulfill this role. Still, emotional decisions that are also critical decisions (such as deciding to get married or have children) should embody critical thinking. Critical thinking does not blindly support everything based on science. For example, our culture is full of bogus scientific claims that are used to market everything from breakfast cereal to breast enhancement pills. It is also important to understand that arguments based on critical thinking are not necessarily the most persuasive. Perhaps more often than not, the most persuasive arguments are those designed to appeal to our basic human/emotional needs rather than to our sense of objectivity. For that reason, it is common for highly persuasive arguments by politicians, TV evangelists, and sales people, among others, to intentionally lack critical thinking. Yderligere kan jeg klart anbefale internetsiden her Critical Thinkning - Defining CT, hvor følgende definition af kritisk tænkning kan findes: Critical thinking is that mode of thinking - about any subject, content, or problem - in which the thinker improves the quality of his or her thinkingby skillfully taking charge of the structures inherent in thinking and imposing intellectual standards upon them. Liste over andre interessante links:Morton's Demon Beskriver billedligt en teori om hvordan information der strider mod ens overbevisninger bliver frasorteret af en lille fiktiv dæmon. Overcoming Bias En blog hvor bl.a. Eliezer Yudowsky causerer over hvordan vi mennesker kommer vores fordomme til livs. Jeg synes at siden er spændende, fordi at der er så mange hverdagsfordomme som bliver vendt på hovedet på den side. Jeg kan rigtigt godt lide at blive udfordret på den måde og jeg har lært meget om kritisk tænkning ved at forsøge at forstå de ofte meget tekniske indlæg på bloggen. An Introduction to Atheism Er en mere tilbundsgående artikel om hvad ateisme er, end den jeg tidligere linkede til i tråden om ånder og helbredelse. Selvom at den ikke har direkte med kritisk tænkning at gøre, så er det mit indtryk at i brydningsfeltet, debatslagmarken om I vil, mellem teisme og ateisme, opstår mange spørgsmål, som også relaterer til kritisk og videnskabelig tænkning, hvilket gør denne artikel relevant på mange områder. Teaching Critical Thinking Robert Todd Carroll fortæller om kritisk tænkning, hvilket problemer der kan være med at undervise i kritisk tænkning og hvordan man lærer at tænke kritisk. En bragende god og ny artikel om emnet. PsyBlog - How we lie to ourselves PsyBlog er en god blog om psykologi og hvordan vores hjerne virker og meget ofte ikke er til at regne med. Selve den artikel jeg her linker til på PsyBlog er særligt interessant i forhold til hvordan man former sig sin religiøse overbevisning. Der er et utal af andre interessante artikler, som snildt også kan applikeres til forståelsen af troes psykologi og sociologi. Håber at det vækker jeres interesse for at dykke længere ned i emnet. Årsagen til at jeg synes at det er relevant her på Jesusnet at poste disse links og opfordre til at folk læser dem, er at det er mit indtryk at rigtigt mange af dem der kommer her, simpelthen aldrig er blevet introduceret til emnet og aldrig har overvejet den disciplin det kræver at tænke kritisk. Det lader til at mange tror, at de har tænkt kritisk, bare de har følt sig i tvivl om noget eller at de har sat to muligheder op overfor hinanden og valgt den de synes virkede mest sandsynlig (hvor man bl.a. gør sig skyldig i at opstille en falsk dikotomi og ureflekteret underlægger sig confirmation bias). God fornøjelse folkens! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#93064 - 18/03/2008 22:41
Re: Kritisk tænkning og det at imødegå sine fordom
[Re: ]
|
Montago
Anonym
|
Hey CH Har du set nogle af de episoder fra Beyond Belief ? http://thesciencenetwork.org/BeyondBelief/watch/der er 15 timers video, alt sammen hamrende spændende - fortællende omkring videnskabelige synspunkter i forhold til religion som helhed. Ramachundran er nok en af de mest forundrene (hjerne forkser) Tyson giver en god historisk fortælling om Guds indblanding i videnskabens verden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93070 - 19/03/2008 04:20
Re: Kritisk tænkning og det at imødegå sine fordomme
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej Cloudhands; Jeg misunder dig al din klogskab CH. Taenk sig hvis det bare blev brugt til godtgoerelse.  mvh Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#93071 - 19/03/2008 06:53
[Re: Bluerover1]
|
Anonym
Anonym
|
Der er skam ikke meget at misunde hr. Rover. Jeg er ikke synderligt klog. Det kræver ikke megen indsats at nå til der hvor jeg "klogskabsmæssigt" er i dag. Hvad angår det at gøre godt, så kunne det da være interessant at høre hvad du mener ville være bedre/anderledes, hvis jeg bare brugte min klogskab til "godtgørelse".
Personligt mener jeg jo at jeg bruger min klogskab ganske fint og godt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93072 - 19/03/2008 06:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Montago Glæder mig til at se filmen... Han hedder i øvrigt Vilayanur S. Ramachandran  Har du i øvrigt læst hans bog "Tankens Biologi". Den er rigtig god synes jeg.
Ændret af CloudHands (19/03/2008 06:56)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93075 - 19/03/2008 09:12
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Jeg misunder dig al din klogskab CH. Taenk sig hvis det bare blev brugt til godtgoerelse. mvh Bluerover1
Selv den bedste intellektuelle pottetræning i form af kritisk tænkning kan ikke frelse den menneskelige tænkemåde fra meningsløsheden. Det kan kun troen på Gud og erkendelsen af, at menneskelig indsigt er ynkelig, ja absurd, i lyset af Guds uendelige visdom. Ifølge kritisk tænkning (for eksempel Sam Harris) er Gud og skabelse absurd og meningsløs. Men alternativet er også absurd og meningsløst, nemlig at alt har eksisteret i al evighed og er uden nogen årsag. Det eneste, der kan frelse os fra meningsløsheden er ikke Sam Harris, men troen på Gud og skabelse.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#93077 - 19/03/2008 09:24
[Re: hoeg]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej hoeg Det eneste, der kan frelse os fra meningsløsheden er ikke Sam Harris, men troen på Gud og skabelse. Her må jeg dog komme med en indsigelse: Det er ikke troen på Gud og skabelse der frelser nogen fra menighedsløshed og død. Den tro deler kristne med andre religioner. Det er alene troen på Kristus Jesus, vor Herre og Frelser, hvis opstandelse fra de døde vi fejrer på søndag! Ingen kommer til Faderen uden ved ham, siger han, og jeg tror ham på hans ord! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93079 - 19/03/2008 10:35
|
Bruger
Reg.: 12/02/2008
Sted: København
|
Hej Cloudhands Gode links, jeg er igang med at kigge på dem. Igen, uanset hvor meget man lægger vægt på at basere sin overbevisning på rationalitet, er imun overfor f.eks ønsketænkning og at ubevist vælge sine argumenter udfra det reultat man ønsker at komme til. Selvom man tilsyneladende gennemgår kritiske argumenter det taler imod ens overbevisning. Det lader til at mange tror, at de har tænkt kritisk, bare de har følt sig i tvivl om noget eller at de har sat to muligheder op overfor hinanden og valgt den de synes virkede mest sandsynlig (hvor man bl.a. gør sig skyldig i at opstille en falsk dikotomi og ureflekteret underlægger sig confirmation bias).
Enig her et eksempel som Hoeg så venligt har stillet til skue  : Ifølge kritisk tænkning (for eksempel Sam Harris) er Gud og skabelse absurd og meningsløs. Men alternativet er også absurd og meningsløst, nemlig at alt har eksisteret i al evighed og er uden nogen årsag. Det eneste, der kan frelse os fra meningsløsheden er ikke Sam Harris, men troen på Gud og skabelse.
Det er dog meget lettere at gribe andre i den slags, end at erkende når det optræder hos en selv. Udtrykket med bjælker og splinter i ens og ens broders øje er ganske glimrende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93087 - 19/03/2008 11:43
[Re: Faidros]
|
Bruger
|
hoeg: Ifølge kritisk tænkning (for eksempel Sam Harris) er Gud og skabelse absurd og meningsløs. Men alternativet er også absurd og meningsløst, nemlig at alt har eksisteret i al evighed og er uden nogen årsag. Det eneste, der kan frelse os fra meningsløsheden er ikke Sam Harris, men troen på Gud og skabelse. Faidros: Det er dog meget lettere at gribe andre i den slags, end at erkende når det optræder hos en selv. Udtrykket med bjælker og splinter i ens broders øje er ganske glimrende.
hej Faidros!
Der er ingen tvivl om, at Sam Harris og andre fra "New Atheism" virkelig mener, hvad de siger og skriver, nemlig at Gud og skabelse er meningsløst.
Pointen i modargumentet er alene, at tanken om det Gudløse også ender ud i det meningsløse, i og med, at skabelse er udelukket. Alternativet til skabelsestroen er det meningsløse, ja absurde, at verdensaltet og virkeligheden omkring os ikke har nogen årsag og derfor har eksisteret evigt.
Jeg kan ikke se, at ovenstående har noget med splinten-bjælken i øjet at gøre. Forkæmpere for det Gud-løse må selvfølgelig forvente at blive mødt af modargumenter.
Sam Harris og andre vil frelse verden fra religion med argumenter, der i første omgang synes overbevisende og konsistente, altså ikke selv-modsigende. Men netop det selv-modsigende kommer åbenlyst og letforståeligt frem ved at kradse en smule i overfladen. At argumenterne mod det Gud-løse stammer fra tænkere fra middelalderen betyder ikke, at vi kan/skal se bort fra dem.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#93091 - 19/03/2008 15:40
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Det er ikke troen på Gud og skabelse der frelser nogen fra menighedsløshed og død. Den tro deler kristne med andre religioner. Det er alene troen på Kristus Jesus, vor Herre og Frelser, hvis opstandelse fra de døde vi fejrer på søndag!
hej kristina!
Gud har tilsyneladende givet mennesker evner til erkende skabelsen i naturen. Den erkendelse af Gud er ikke en erkendelse af den kristne, jødiske eller islams Gud. At Gud lader sig erkende indirekte i naturen er altså ikke tilknyttet en bestemt monoteistisk religion. Derfor er jeg enig i, at der ud fra et kristent synspunkt ikke kan findes nogen frelse alene ved at "se Guds finger" i naturen.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#93180 - 22/03/2008 08:01
|
Anonym
Anonym
|
En super video af Extant Dodo Productions på YouTube. Selvom at den primært går i flæsket på kreationister, så lader alle deres eksempler på dårlig argumentation, sig direkte applikere til mange andre situationer, hvor folk benytter sig af fejlagtig logik. Et "must see" for mange af brugerne herinde, hvis ikke for andet, så for at forstå hvorfor at vi (ateister og kritisk tænkende mennesker) synes at jeres agumenter er noget puha Top 25 Creationist FallaciesGod fornøjelse med denne 26 minutter lange video  EDIT: (Jeg er sikker på at særligt Hoeg kunne have brug for at sove med denne video under hovedpuden de næste mange år, så noget af al den fejlagtige logik han benytter sig af, kan blive udraderet)
Ændret af CloudHands (22/03/2008 08:03)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93272 - 23/03/2008 10:43
|
Montago
Anonym
|
hehe... fed video, jeg genkendte alle deres trick i de diskussioner jeg har haft på nettet :-) Jeg fandt forleden en gut på youtube som producere videoer som piller kreationist argumenter fra hinanden: AronRa endnu mere til hoeg at tygge på ;-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93346 - 23/03/2008 20:51
|
Bruger
|
Montago skriver: Jeg fandt forleden en gut på youtube som producere videoer som piller kreationist argumenter fra hinanden: endnu mere til hoeg at tygge på ;-)
hej Montage!
Hvad er det, der konkret "piller kreationeist-argumenter" fra hinanden? Jeg er ikke i stand til at finde noget. Kan du i et indlæg her på siden gøre rede for, hvad det er?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#93352 - 23/03/2008 21:23
|
Montago
Anonym
|
start nu med at se CloudHands video på 26 minutter som fint viser hvorfor mange af jeres argumenter ikke holder vand.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93371 - 23/03/2008 23:14
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
At Gud lader sig erkende indirekte i naturen er altså ikke tilknyttet en bestemt monoteistisk religion. Hvorfor en monoteistisk? Efter at have ventet forgæves i årevis på, at genierne bag ID-kreationismen fik stablet en testbar hypotese på benene formulerede anti-kreationisten Richard B. Hoppe Mange-designer-teorien. Har hoeg nogen kommentarer til denne (så vidt jeg ved til dato eneste formulerede, positive) teori om intelligente designere? hilsen matthias
"Vernunft ... ist die höchste Hur, die der Teufel hat" - M. Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#93391 - 24/03/2008 00:52
|
Anonym
Anonym
|
Tak Montago for den fine video... Den er klasse! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#93402 - 24/03/2008 06:34
|
Bruger
|
start nu med at se CloudHands video på 26 minutter som fint viser hvorfor mange af jeres argumenter ikke holder vand.
hej M!
Igen: Hvilke argumenter holder ikke vand? Jeg finder altså ikke noget, der "piller creationist-argumenter fra hinanden". Det vigtigste i de indslag, der henvises til, bedes derfor anført i et indlæg her på siden. Hvis det virkelig er så konkret og vigtigt, bør det kunne beskrives i få sætninger. På forhånd tak.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#93427 - 24/03/2008 10:19
|
Bruger
|
Hej Hoeg Har du set videoen? Jeg kan forstå hvis du ikke er enig dens konklusioner, eller synes den er unfair, men jeg har lidt svært ved at tro på du ikke kan finde noget der 'pille creationist argumenter fra hinnanen'. Videoen er 26 minutters koncentration af netop dette. At du ikke er enig i visse konklusioner, eller synes at videoen er unfair, det er sin sag. men at stille spørgsmålet "hvilke argumenter holder ikke vand", får mig til at stille spørgsmålet: Har du set videoen?Hvis du har så tag endelig et eller flere punkter i videoen op til modkritik. Som et eksempel på et agrumenttype videoen responderer imod, vil jeg dog som en public service nævne en.  En argumentering du selv bruger ret ofte: Det hedder "Argument from personal incredulity" og beskrivelsen findes omkring 9:40 i videoen. Det er en måde at argumentere på som jeg før har kritiseret dig for i andre tråde. At du ikke kan begribe eller personeligt finder et udfald meget usandsyneligt/utroværdigt, bruges som et vægtig argument/fact for at udfaldet ikke kan finde sted. Problemet er at du præsenterer din egen tro som et fact mod dette udfald. uden nogen anden argumentation end du finder det svært at forstille sig. Du gør det også i denne tråd i det citat jeg en gang tidligere har haft fat i: Ifølge kritisk tænkning (for eksempel Sam Harris) er Gud og skabelse absurd og meningsløs. Men alternativet er også absurd og meningsløst, nemlig at alt har eksisteret i al evighed og er uden nogen årsag. Det eneste, der kan frelse os fra meningsløsheden er ikke Sam Harris, men troen på Gud og skabelse.
Man kunne sikkert også beskylde dig for at bruge "stråmand" taktikken i din simplificering af Sam Harris argumenter, men da jeg kun har set/læst lidt af ham lader jeg det paserer. Men det mest tydelige flaw ved dette citat er netop linie 2, som er et virkeligt smukt eksempel på "Argument from personal incredulity". 
|
|
Til toppen
|
|
|
#93442 - 24/03/2008 12:07
|
Bruger
|
F skriver: Det hedder "Argument from personal incredulity" og beskrivelsen findes omkring 9:40 i videoen. Det er en måde at argumentere på som jeg før har kritiseret dig for i andre tråde.
hej Faidros!
Jeg har set dele af videoen, og de enkelte indslag lyder udmærket, herunder eksempler på fejlagtig argumentation og lignende. For mig at se har det ikke noget med skabelse/ikke-skabelse at gøre. Jeg har ledt efter argumenter mod skabelse, men ikke fundet noget. Har du i de nævnte videoer fundet nogen argumenter mod skabelse eller argumenter, der kan begrunde, at guddommelig skabelse aldrig har fundet sted?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#93898 - 28/03/2008 20:08
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Cloudhands,
Jeg har kun set den første video, men jeg tager mig til hovedet og undrer mig over, hvordan du har fået sneget dig op på et tretal i argumentation! Det er noget af det svageste jeg længe har set. Materialismen accepteres som præmis uden videre, der appeleres meget lidt til folks fornuft og rigtig meget til emotionel associering.
Eksempel: "Det 'føles' som overtro, derfor må det også være overtro". Engle bliver pludselig mindre sandsynlige ved at vi kalder dem "magiske engle" - gad vide hvad der ville ske hvis vi begyndte at tale om at heliocentrikerne mener at jorden "på magisk vis" svæver rundt om solen?
Ved først at tage den simplistiske, lettere naive, uhistoriske og stærkt antropomorfe mormonisme (der bærer alle kendetegn på at være skabt af en lægmand i 1800-tallet uden kendskab til historie og filosofi), og derefter skaber en rent sentimental asssociation til kristendommens dybe mysterieprægede, filosofiske dogmatik, får vi det hele til at virke usandsynligt.
Hvorfor er dårlig argumentation kun et problem når det bruges *for* kristendommen? Hvis dit motiv for at være her er et korstog mod dårlig religiøs argumentation, hvordan kan du så promovere sådan noget juks? Jeg undres oprigtigt.
Den argumentation som kommer til udtryk i lin #1 er ikke ulig, og nogenlunde lige så stærk som "du ved inderst inde godt at Gud findes"
Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (28/03/2008 20:11)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93912 - 28/03/2008 22:39
[Re: steffenlaursen]
|
Anonym
Anonym
|
Præcis! Edit: Eller det var alt hvad jeg havde tid til at skrive lige nu 
Ændret af CloudHands (28/03/2008 22:40)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93924 - 29/03/2008 00:38
|
Bruger
|
Done. Den første er okay, resten er ubrugeligt  Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#94016 - 30/03/2008 17:10
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Den første synes jeg også er ubrugelig, da jeg har set en med en amputeret arm blive helbredt. 
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94019 - 30/03/2008 17:28
[Re: VNielsen]
|
Montago
Anonym
|
Den første synes jeg også er ubrugelig, da jeg har set en med en amputeret arm blive helbredt. say what...
|
|
Til toppen
|
|
|
#94020 - 30/03/2008 17:29
|
Montago
Anonym
|
Done. Den første er okay, resten er ubrugeligt  Mvh. Steffen ubrugelig... eller uforståelig / tros modsættende ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#94021 - 30/03/2008 17:39
[Re: VNielsen]
|
Bruger
|
En amputeret legmesdel der vokser ud, forstår jeg dig ret!!!?  Haleluja!! Det mener jeg ikke engang Jesus klarede, han holdt sig til visne hænder lammelser og den slags. Jeg ser 4 muligheder. 1) Fyren havde trukket armen ind i sit ærme, før 'miraklet'. 2) Han er halvt firben. 3) Guddommeligt mirakel(you win). 4) Ukendt. Personeligt holder jeg nok på 1 som det mest sandsynelige men jeg har jo også kun en vag beskrivelse at dømme udfra.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94024 - 30/03/2008 18:14
|
Bruger
|
Jeg kan godt forstå din skepsis. 1) Fyren havde trukket armen ind i sit ærme, før 'miraklet'. Det var en kvinde.  Hun havde ikke trukket armen ind. Hun hev ærmet op, og man kunne se at den var blevet amputeret lige under albuen. Sjovt du nævner det. Jeg læste en artikel i Illustreret Videnskab hvor de laver forsøg med noget DNA fra et firben. Målet er at man i fremtiden vil kunne bruge det på mennesker der har fået amputeret en legemsdel. Det er afprøvet på forsøgsmus, og det virker. Det er ikke afprøvet på mennesker endnu, der var vist flere ting der skulle være iorden før de ville prøve det. Men det ville da være vildt hvis det lykkes. 3) Guddommeligt mirakel(you win). Det er så den jeg tror på, men det skal jo ikke være nogen hemlighed. Hihi, jeg har heller ikke andre forslag. 
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94027 - 30/03/2008 18:41
Ingen grund til spekulationer
|
Jalokin
Anonym
|
Jeg ser 4 muligheder. 1) Fyren havde trukket armen ind i sit ærme, før 'miraklet'. 2) Han er halvt firben. 3) Guddommeligt mirakel(you win). 4) Ukendt. Hvis pigen er dansker, så er der slet ikke grund til at spekulere så meget. Så findes der en udførlig journal på hende, og der har sikkert været en del læger der har været involveret. Så hvis hendes arm pludselig er der igen, så tager hun da bare et smut til hospitalet og får det bekræftet. Længere er den ikke. I NT læser vi noget af det samme, når Jesus helbrede en spedalsk (Mark 1,40ff og Luk17,11ff). De helbredte skal gå til præsten for at blive erklæret ren, så de kunne optages i samfundet igen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94035 - 30/03/2008 20:46
Re: Ingen grund til spekulationer
|
Bruger
|
Spekulerer!?!, jeg spekulerer ikke længe over påstande om regenerende lemmer, jeg hold op med at læse x-men og lignende litteratur i teenage årene. Også skal der mere end en lægejounal til at overbevise mig, der skal jeg som den person dette forum er opkald efter have hånden i såret eller stumpen i dette tilfælde, mindst. Sikke en drejning debatten har tage også i en tråd om kritisk tænkning... men keder sig ikke som skeptikker på Cafe Thomas  Men helt alvorligt tror du/i virkelig på den slags eller er i naturligt skeptiske?? og hvad sige I til sådanne påstande om mirakler når de bliver sat af tilhængere af andre religioner, fup? Satans værk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#94036 - 30/03/2008 20:59
|
Jalokin
Anonym
|
Også skal der mere end en lægejounal til at overbevise mig, der skal jeg som den person dette forum er opkald efter have hånden i såret eller stumpen i dette tilfælde, mindst. Jamen det er da forståeligt nok. Det ville jeg måske også i et sådan tilfælde. Men en lægeerklæring ville være første skridt på vejen. Jeg kan heller ikke se, hvad et sådan mirakel betyder for troen, for »En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn.« (Matt 12,40) og »Du [Thomas] tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.« (Joh 20,29) Spørgsmålet er så, om du vil graduere mirakler? Vil du fx. være mere tilbøjelig til at tro, at en mand er blevet mirakuløst helbredt for kræft end at en amputeret legemsdel er vokset ud igen? Tror du på det ultimative mirakel: At Jesus opstod fra de døde?
|
|
Til toppen
|
|
|
#94037 - 30/03/2008 21:02
|
Anonym
Anonym
|
Ja jeg synes nu også at tråden har taget en interessant drejning. En smule mere disciplin ville ikke være af vejen...
Og hvad angår VNielsen påståede mirakel, så må hun vel, hvis hun har set det med egne øjne, kunne skaffe os nogle ledetråde så vi kan opsøge denne person og forsøge at få miraklet verificeret på den ene eller den anden vis.
Så VNielsen, den slags påstande kan ikke bare stå ved dit ord. Uden beviser er det en ligegyldig påstand, som egentlig er ganske irrelevant for tråden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94038 - 30/03/2008 21:05
|
Bruger
|
Spørgsmålet er så, om du vil graduere mirakler? Vil du fx. være mere tilbøjelig til at tro, at en mand er blevet mirakuløst helbredt for kræft end at en amputeret legemsdel er vokset ud igen? Tror du på det ultimative mirakel: At Jesus opstod fra de døde? Nej Jeg vil graduerer begivenheden. En udgroet arm er enten fup eller mirakel, andre muligheder kan jeg ikke se. Andre begivenhder kan have en naturlig forklaring, der iblandt placebo effekt/tro. Nej jeg tror ikke på opstandelsen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#94039 - 30/03/2008 21:35
|
Bruger
|
Done. Den første er okay, resten er ubrugeligt  Mvh. Steffen ubrugelig... eller uforståelig / tros modsættende ? Ubrugelige. Som argumenter mod kristendommen. De er gamle kendinge, og udgør ingen trussel mod kristendommen. Ét'eren er ganske fair, såfremt præmissen "God doesn't heal amputees" er sand. Hvilket vi -som denne tråd viser- ikke kan sige med sikkerhed. Jeg har selv læst om en ørkenfader, der satte en fod på igen, men jeg undlod at nævne det, da I nok blot vil kalde det en skrøne. Trådens nye drejning illustrerer ganske fint, synes jeg, hvordan vore forskellige verdenssyn spiller ind. Nu har vi faktisk en påstået helbredelse af en amputation, og straks (ganske forståeligt) råber ateisterne vagt i gevær. Journaler, beviser, vidner... ja, det er ikke engang nok; "jeg vil se det med mine egne øjne". Minder mig om en af mine gode venner, da vi havde en claivoyant ude på vores gymnasium... "det må være fup - aftalt spil." (Jeg vil ikke uden videre anerkende det rapporterede mirakel. Jeg anser det for en mulig forklaring, omend ikke den mest sandsynlige. Jeg tror at den slags sker, men jeg tror ikke det er sket hver gang, det er påstået.) Jeg tror problemet ligger et helt andet sted, nemlig i at det teistiske verdensbillede i forvejen for ateisten -ganske intuitivt- forekommer latterligt. Tåbeligt. Overtroisk. "Magisk" om man vil. Beviserne kan ikke blive gode nok, fordi vi ikke er enige om hvad de skal bevise. Er det et fornuftigt, logisk sammenhængende verdensbillede, eller er det en tåbelig overtro for middelaldermennesker og idioter? Så jeg kunne faktisk godt tænke mig at spørge de i denne tråd aktive ateister, hvilke af de to ovenstående de synes er det mest sande udsagn om kristendommen i dens bedste form. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#94043 - 30/03/2008 22:05
|
Bruger
|
Hej CH. Jeg nævnte det nu også kun fordi Steffen skrev at det første spørgsmål i filmen, var fair nok. Og hvad angår VNielsen påståede mirakel, så må hun vel, hvis hun har set det med egne øjne, kunne skaffe os nogle ledetråde så vi kan opsøge denne person og forsøge at få miraklet verificeret på den ene eller den anden vis. Det undrer mig ikke at der er flere der har svært ved at tro det, da jeg ikke er sikker på at jeg selv ville tro det, hvis jeg ikke havde set det med mine egne øjne. Jeg vil heller ikke forsøge at skaffe beviser for det, da jeg slet ikke kender kvinden eller ved hvem hun er. Jeg ser det heller ikke som min opgave at bevise det, da jeg slet ikke ville have været ind og diskutere det. Det var meningen det kun lige skulle have været en kort sidebemærkning. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#95137 - 28/04/2008 18:27
|
Anonym
Anonym
|
Ret naiv og ganske forfærdelig til at tolke skriftsteder (jeg kan nævne to-tre fejltolkninger som hver især får hans argument til at falde sammen) Ja... men jeg kan ikke se hvor "morsom" kommer ind? Derfor...
|
|
Til toppen
|
|
|
#95864 - 20/05/2008 11:43
|
Anonym
Anonym
|
En smuk artikel skrevet af Sam Harris forfatteren til bogen "The End of Faith"... The Problem with AtheismJeg synes artiklen, særligt den sidste halvdel, addresserer mange af de misforståelser som opstår, når jeg f.eks. proklamerer min ateistiske agenda her på Jesusnet. Det er ærgerligt og jeg håber at kunne lære af essensen af denne artikel. God læselyst (det får du brug for for den er lidt lang... ;))
|
|
Til toppen
|
|
|
#95950 - 22/05/2008 21:22
|
Anonym
Anonym
|
En gammel men ikke desto mindre god artikel skrevet af Karla McLaren, hvor hun beskriver sin overgang fra at tro på alt muligt hokus pokus til at basere sin overbevisning på viden og videnskab. At bygge bro over kløften mellem to kulturerJeg har linket til den før her på Jesusnet, men det er længe siden og der er kommet nye til, som måske kunne bruge den til noget.
Ændret af CloudHands (22/05/2008 21:31)
|
|
Til toppen
|
|
|
#95954 - 22/05/2008 23:17
|
Jalokin
Anonym
|
Det er i hvert fald kritisk tænkning ikke at se melodi grandprix. Velkommen blandt den udvalgte skare 
|
|
Til toppen
|
|
|
#96446 - 09/06/2008 22:41
|
Anonym
Anonym
|
I know more than GodInteressant lille video. Ikke så meget kritisk tænkning, men jeg synes at den er sød. Særligt "guds" sidste kommentar: " I can only give you all that is" Derudover så harmonere den foreslåede skabelsesberetning faktisk fantastisk godt med min egen åbenbaring. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#96453 - 10/06/2008 13:39
|
Bruger
|
Hej Cloudhands I know more than God, kendte jeg godt iforvejen. Den er ganske tankevækkende og ganske flot lavet især taget i betragtning af den er skrevet på 30 minutter. Jeg kan ikke komme på nogen skabelsesberetninger der kan prale af at på et rent sprogligt eller poetisk niveau bære tydeligere præg af at være en guds værk. Det er naturligvis ingen beretninger der stemmer overens med hvad vi kan observere i dag på samme måde som denne beretning. Sej åbenbaring! Jeg kan godt lide de mere moderate mirakler. En sej gud har ikke behov for at prale med manifestationer som at stoppe solen, sende syndfloder eller vække de døde. Gud der er sejere end din gud, minder mig lidt om den gamle Silverstein sang" Im so good, that I dont have to brag". 
|
|
Til toppen
|
|
|
#96724 - 21/06/2008 17:28
|
Bruger
Reg.: 21/06/2008
|
Hvorfor er kritisk tænkning, videnskab i oppostition til kristen tro ? Hvem siger at kirkernes fremlægning/tolkning af biblen er den sande ? Jeg går ikke ind for at læse biblen bogstaveligt. Det handler om mytologisk tænkning. Der skal tolkning til. Jeg kan ikke begribe at nogen kan have et problem med at en skaber skabte Big Bang hvorfra alt i det fysiske univers stammer. Skabelsen af mennesker og dyr er vel indbygget i DNA molekylet som er en direkte følge af Big Bang. Her kan videnskab og religion ikke være uenige. Kun den latterlige ting at kristne går op i at Gud skabte verden på 7 dage har en betydning. kristne kan ikke få ind i deres meget begrænsede hjerner at dage måske ikke er jorddage...der kunne måske være tale om en anden måleenhed end jordiske dage ?! At gud har skabt mennesket i sit eget billede betyder vel bare at mennesket indeholder en sjæl=ånd som er guds egentlige væsen. Denne må nødvendigvis befinde sig i andet end de 4 dimensioner som naturvidenskaben beskæftiger sig med og dermed uden for tid og rum. Kort sagt videnskaben interesserer sig ikke for den da den kun tager de 3 rumlige dimensioner og tiden i betragtning. Hvorfor er Darwins udviklingslære et problem for ortodokse kristne ? DNA er selvfølgelig skabt af skaberen : DNA opstod som resultat af Big Bang=Skabelsen. I DNA ligger koden til alle levende skabninger , dvs. skaberen skabte mennesket og dyrerne, planterne og de encellede organsimer + virus ved skabelsen af DNA (og RNA!). Dette modsiger Darwin ikke....
Eneste sted hvor der kan være en divergens mellem troende og ikke troende er om nogen skaber stod bag Big bang ? Hvis man forestiller sig at Big Bang er en tilfældighed uden bevidst indblanding...ja så er gud ikke nødvendig....personligt tror jeg at en skaber stod bag Big Bang...Jeg kan ikke på noget tidspunkt se en konflikt mellem min tro og naturvidenskaben... Dem der ser konflikten ser det pga. uvidenhed og manglende evner til at fortolke biblen og andre religiøse tekster. Så jeg har ingen fordomme der stiller sig i vejen for kritisk tænkning....
|
|
Til toppen
|
|
|
#96743 - 23/06/2008 19:28
[Re: jantheman28]
|
Bruger
|
jantheman28: Hvorfor er Darwins udviklingslære et problem for ortodokse kristne ? DNA er selvfølgelig skabt af skaberen: DNA opstod som resultat af Big Bang=Skabelsen.
Du er åbenbart tilhænger af fintunings-argumentet. Det vil sige, at alle naturkonstanter indbyrdes tilsyneladende er afstemt så uhyre præcist, at stjerner, planeter og liv kan opstå. Det er særdeles usandsynligt, at denne fintuning kan opstå tilfældigt. Det er langt mere sandsynligt, at naturkonstanterne skyldes intelligent design.
jantheman28: I DNA ligger koden til alle levende skabninger, dvs. skaberen skabte mennesket og dyrerne, planterne og de encellede organsimer + virus ved skabelsen af DNA (og RNA!).
Ja, det er oplagt, at livets DNA ikke kan opstå af sig selv alene som et resultat af tilfældige begivenheder. jantheman28: Dette modsiger Darwin ikke....
På Darwins tid vidste man ikke noget om DNA. Men under betegnelsen neodarwinisme har biologer sammenkædet Darwins teori med viden om DNA. Det kan opfattes som et (materialistisk) forsøg på at forklare skabelse ud af naturen.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#96746 - 23/06/2008 22:44
|
Anonym
Anonym
|
Hej Hoeg Det er særdeles usandsynligt, at denne fintuning kan opstå tilfældigt. Det er langt mere sandsynligt, at naturkonstanterne skyldes intelligent design. Forklar hvorfor at du mener at det er mere sandsynligt. Hvilke videnskabelige metoder benytter du dig af til at vurderer om det ene er mere sandsynligt end det andet? Hvordan defineres design i det hele taget, således at det bliver muligt at se om noget er designet eller ikke? Altså hvordan skelner du noget designet fra noget der ikke er det? Ja, det er oplagt, at livets DNA ikke kan opstå af sig selv alene som et resultat af tilfældige begivenheder. Hverken universet, jorden eller DNA menes at være opstået tilfældigt. Det er utroligt at du vedbliver med at fastholde den åndsvage misforståelse, når nu at du igen og igen af højtuddannede videnskabsmænd, som f.eks. LarsBj, Zaphod og en række andre debattører herinde, er blevet forklaret at videnskaben ikke opererer med tilfældigheder, sådan som du her benytter dig af ordet. Atomer, molekyler, aminosyrer, proteinkæder osv. opfører sig med mekanistisk præcision og forudsigelighed. Der er intet tilfældigt over hverken DNA'et opståen eller jordens for den sags skyld.
|
|
Til toppen
|
|
|
#96747 - 24/06/2008 07:09
|
Bruger
|
h: Det er særdeles usandsynligt, at denne fintuning kan opstå tilfældigt. Det er langt mere sandsynligt, at naturkonstanterne skyldes intelligent design. c: Forklar hvorfor at du mener at det er mere sandsynligt. Hvilke videnskabelige metoder benytter du dig af til at vurderer om det ene er mere sandsynligt end det andet?
Hej CloudHands!
Dembski har opstillet et såkaldt forklaringsfilter, der går ud på at filtrere lovmæssighed og tilfældighed væk som mulige forklaringer på et fænomen. Herom skriver Jakob Wolf: ”Kan vi konkludere, at fænomenet er kontingent, så kan vi udelukke nødvendighed. Kan vi konstatere høj kompleksitet, kan vi udelukke tilfældighed. Kan vi konstatere specificitet, kan vi udelukke tilfældighed. Det vil sige, at kan vi konstatere, at en genstand er specificeret kompleks, er der tale om en objektiv, videnskabelig konstatering og ikke blot en intuitiv konstatering” (Wolf 2004). Det skulle ikke være nødvendigt at tilføje, at Dembski’s forklaringsfilter forkastes af ”tilfældighedens skole”, der afviser at design kan påvises i naturen.
H: Ja, det er oplagt, at livets DNA ikke kan opstå af sig selv alene som et resultat af tilfældige begivenheder. C: Hverken universet, jorden eller DNA menes at være opstået tilfældigt. Det er utroligt at du vedbliver med at fastholde den åndsvage misforståelse, når nu at du igen og igen af højtuddannede videnskabsmænd, som f.eks. LarsBj, Zaphod og en række andre debattører herinde, er blevet forklaret at videnskaben ikke opererer med tilfældigheder, sådan som du her benytter dig af ordet.
De højtuddannede videnskabsmænd, du nævner, afviser konsekvent intelligent design. Det harmonerer ikke med dine udsagn. Det er jo netop et intelligent design-argument, at DNA ikke kan være opstået tilfældigt.
C: Atomer, molekyler, aminosyrer, proteinkæder osv. opfører sig med mekanistisk præcision og forudsigelighed. Der er intet tilfældigt over hverken DNA'et opståen eller jordens for den sags skyld.
Dette udsagn ligner meget en definition på intelligent design.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#96754 - 24/06/2008 12:47
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
jantheman28: Hvorfor er Darwins udviklingslære et problem for ortodokse kristne ? DNA er selvfølgelig skabt af skaberen: DNA opstod som resultat af Big Bang=Skabelsen.
Du er åbenbart tilhænger af fintunings-argumentet. Det vil sige, at alle naturkonstanter indbyrdes tilsyneladende er afstemt så uhyre præcist, at stjerner, planeter og liv kan opstå. Det er særdeles usandsynligt, at denne fintuning kan opstå tilfældigt. Det er langt mere sandsynligt, at naturkonstanterne skyldes intelligent design. Nu afventer vi jo stadig jantheman28s svar på, om han(?) mener, forklaringen på hans skabers aktivitet ligger i et "fintuningsargument". Så det er sikkert præmaturt at diskutere hans(?) holdninger. Men det er en yderst tvivlsom sag at argumentere for, at noget ikke kan lade sig gøre, fordi det SYNES usandsynligt. Derved er selve ens egen eksistens jo også usandsynlig, fordi sandsynlighederne for, at ens forældre mødtes, at de havde "ægteskabeligt samvær" netop den aften, at det var netop de to kønsceller, der ramte hinanden, alt i alt er så små, at det VIRKER usandsynligt, at netop ens egen person er kommet til verden og ikke en helt anden. Så hvis man regner på sandsynligheden for, at netop hoeg, LarsBj eller en helt tredje er kommet til verden, er den mikroskopisk. Men nu ER vi her jo, så udregningen er omsonst. Tilsvarende kan man jo ikke vide, hvor mange forgæves "forsøg", der ligger før denne verden opstod, og dermed grundlaget for udregningerne, og eftersom vi altså er her, er vi i samme situation, som når man beregner, at ens egen eksistens er umulig: Man regner på baggrund af, at udfaldet, hvor usandsynligt det måtte være, allerede ER hændt. Derved får "fintuningsargumentet" ingen forklaringsværdi! jantheman28: I DNA ligger koden til alle levende skabninger, dvs. skaberen skabte mennesket og dyrerne, planterne og de encellede organsimer + virus ved skabelsen af DNA (og RNA!).
Ja, det er oplagt, at livets DNA ikke kan opstå af sig selv alene som et resultat af tilfældige begivenheder.
Det er ikke spor "oplagt"! For det første er den mest sandsynlige forklaring på livets opståen ikke, at det var DNA, der stod bag. Det tidligste liv havde ikke DNA som arvemateriale, men RNA, der kan fungere som såvel enzym og bærer af arvematerialet. Muligvis er det RNA-virus, der har udviklet det enzym, reverse transkriptase, der kan lave RNA om til DNA. For det andet er den tilfældighedsproces, der ligger bag livets opståen en slags lavine: De første processer er måske meget lidt sandsynlige, men når først de første kim til livet, er opstået, medfører det, at sandsynligheden for de næste trin øges, idet livets egenskab er at reproducere sig selv. Derved er der tidligt en naturlig selektion for, at det tidlige "livskim" bliver mere og mere effektiv. Dermed ruller lavinen mod det liv, vi kender. Slutteligt er det aldeles nyttesløst at læne sig tilbage og være tilfreds med en tom "skaberforklaring". Hvis man vil vide mere om processerne, skal der forskes. Og her er der overvældende succes for den forskning, der tror på, at livet gik via tidlige kim, via RNA til DNA. Denne viden forklarer mange fænomener, vi ser i dag, og har dermed en forudsigelseskraft og forklaringskraft, som man ikke ville have fået, hvis man bare havde slået sig til tåls med "intelligent design" eller et "fintunet univers" som forklaring. mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#96757 - 24/06/2008 19:31
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars!
Du afviser altså fintuningsargumentet med den begrundelse, at det usandsynlige allerede er sket. Jeg går derfor ud fra, at du enten er tilhænger af "tilfældighedens skole" eller "nødvendighedens skole". Førstnævnte går ud på, at livets opståen på planeten Jorden er en enestående begivenhed. Jacque Monod (fransk biolog og Nobelprismodtager) skriver herom: "Langt om længe ved mennesket, at det er alene i det følelseskolde, uendelige univers, hvoraf det udsprang ved en tilfældighed." Denne opfattelse er dog, så vidt jeg forstår, blevet umoderne og urimelig eller "provinsiel" ifølge vores egen Marsmand, Jens Martin Knudsen (Jens Kerte 2003). Jens Marten Knudsen er tilhænger af "nødvendighedens skole", der indebærer, at livet opstår som et biprodukt af stjerne- og planetdannelsen. Hvis man ikke finder spor af liv på Mars, ville det være et nederlag for "nødvendighedens skole". Endelig findes "skolen" om design- eller skabelse, der ikke er i modstrid med hverken "tilfældighedens" eller "nødvendighedens" skole.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#96760 - 24/06/2008 20:24
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Du afviser altså fintuningsargumentet med den begrundelse, at det usandsynlige allerede er sket. Jeg går derfor ud fra, at du enten er tilhænger af "tilfældighedens skole" eller "nødvendighedens skole". Nej, det er jeg ikke. Jeg afviser bare argumentet med "fintuning", fordi det, som jeg skriver, er et dårligt argument, der afslører sin svaghed i selve præmssen. Hvis du kan præsentere de skoler, du nævner, lidt udførligere herunder lidt mere præcist, hvorfor de evt. er forladt, samt redegøre for, at det er de eneste alternativer, så kan jeg måske tage stilling til, hvilken "skole", jeg måtte tilhøre. mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#96762 - 25/06/2008 08:33
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hvis du kan præsentere de skoler, du nævner, lidt udførligere herunder lidt mere præcist, hvorfor de evt. er forladt, samt redegøre for, at det er de eneste alternativer, så kan jeg måske tage stilling til, hvilken "skole", jeg måtte tilhøre.
hej Lars!
Det kan jeg ikke komme meget nærmere, men må henvise til "Mars og Marsmanden" af Jens Kerte (Aschehoug). "Tilfældighedens skole" er den (pessimistiske) opfattelse, at livets opståen er en enestående og uhyre sjælden begivenhed, der efter alt at dømme kun er opstået ét sted i universet. Hvis det viser sig, at Mars er helt steril, vil det understøtte "tilfældighedens skole". Alternativet "Nødvendighedens skole" er en optimistisk opfattelse, idet dens tilhængere forventer, at livet nødvendigvis vil opstå i forbindelse med stjerne- og planetdannelse, når de rette betingelser på planeter med flydende vand er tilstede.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
|