2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#92960 - 15/03/2008 01:20
Re: Hvem er Satan?
[Re: Lene]
|
Bruger
Reg.: 05/04/2007
|
Jeg mener Edens have.. Hvis det er mere korrekt..
|
|
Til toppen
|
|
|
#92965 - 15/03/2008 09:10
[Re: Lene]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lene - ja, du kan godt bruge begge ord "Paradiset" og "Edens have", men når vi siger "Edens have" er der ingen tvivl om, at det er det tabte Paradis vi tænker på, og ikke det kommende Paradis. Og du har ret i, at Satan, også kaldet Djævelen, var til stede i Edens have i skikkelse af en slange det snedigste af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, som der står skrevet .. Vi har Guds løfte om, at han vil genskabe det tabte, nemlig på den nye jord, hvor han vil gøre alting nyt og tørre hver tåre ... Satan er ikke, som nogen forestiller sig, en ond regent i Helvede, som nyder at pine og plage. Han er nemlig selv skabt af Gud, som en mægtig engel,og i lighed med de første mennesker, gjorde han oprør mod Gud, og fristede dem til at gøre det samme. Derfor er Helvede beredt for netop ham. Dér vil han blive styrtet ned, når Gud på dommens dag gør endeligt op med alt ondt. Satan véd, at han blev overvundet ved Jesu opstandelse fra de døde. Helt tilintetgjort er han dog endnu ikke, for han går i sin ondskab og sit had til Jesus omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge, som der står i 1. Pet.5.8. Men hvor Jesus er, kan han intet stille op, og holder vi os til Jesus, har vi intet at frygte! Leif Andersen har skrevet om Satan her. Du får også lige en salme af Kaj Munk med på vejen: Du ved det nok, mit hjerte, du ved, at Gud er stor; men stor er og hans fjende, så tit du det erfór.
Velan! så får du kæmpe og tro trods fald og brud, at stor er vel Guds fjende, men større er dog Gud.kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#92969 - 15/03/2008 12:51
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 02/01/2008
Sted: Hailsham
|
Hej Kristina.
Måske kan du også svare mig på et spørgsmål, som jeg ikke forstår omkring Satan. Har altid fået at vide at Gud skabte englene som tjenere uden mening og holdninger. De er KUN skabt til at tjene Gud, men har ikke selv et valg som os.
Hvordan kunne englen Lucifer (som jo blev til Satan, ikke?) så gøre oprør hvis han som engel, var skabt uden meninger?
Mvh Signe.
There was hope for Job like a cut down tree, I hope there's such hope for me!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#92978 - 15/03/2008 21:42
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej SigneT.
Jeg kender ikke noget bibelsk belæg for, at englene er skabt uden meninger. Lucifer og de engle, der fulgte ham, havde jo tydeligvis valget: at lyde Gud eller at gøre oprør mod ham - og valgte det sidste.
Mvh. Anne. Hej Anne og Signe - ja, engle har da meninger, tanker og følelser! De er skabt til at være Guds lydige syndfri sendebud, men de er på en måde laverestående end os mennesker, fordi de ikke er skabt i Guds billede. Der er tilsyneladende ikke noget kærlighedsforhold mellem Gud og hans engle, kun et lydighedsforhold. Og Gud har ikke nogen frelsesplan for de engle, der gjorde oprør. De er forkastede og evigt fortabte. "Lucifer" er ikke nævnt i Bibelen, men jeg fandt lige en svarartikel om emnet Er Lucifer den samme som Satan? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#92980 - 15/03/2008 22:07
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Virker det ikke lidt åndsvagt at gud har skabt englene TIL at være hans syndfri og lydige sendebude, og de så alligevel formår at gøre oprør. Det virker temmelig tåbeligt på mig. Ligesom at det virker tåbeligt at gud skulle kunne skabe noget uden at det var lige som han ville have at det skulle være.
Hvis gud har skabt engle såvel som mennesker med en fri vilje til, samt muligheden for, at vælge ham til eller fra, så kan jeg vitterligt ikke se hvorfor at han overhovedet skulle blive sur over at de vælger ham fra endsige at straffe dem for det. I sidste ende er det jo hans fejl, fordi han skabte os og englene sådan.
At nægte at gud ikke skulle være den første og eneste årsag til alle tings nuværende tilstand er det samme som at nægte hans almægtighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#92982 - 15/03/2008 22:46
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Virker det ikke lidt åndsvagt at gud har skabt englene TIL at være hans syndfri og lydige sendebude, og de så alligevel formår at gøre oprør. Det virker temmelig tåbeligt på mig. Ligesom at det virker tåbeligt at gud skulle kunne skabe noget uden at det var lige som han ville have at det skulle være.
Hvis gud har skabt engle såvel som mennesker med en fri vilje til, samt muligheden for, at vælge ham til eller fra, så kan jeg vitterligt ikke se hvorfor at han overhovedet skulle blive sur over at de vælger ham fra endsige at straffe dem for det. I sidste ende er det jo hans fejl, fordi han skabte os og englene sådan.
At nægte at gud ikke skulle være den første og eneste årsag til alle tings nuværende tilstand er det samme som at nægte hans almægtighed. Jo, det virker helt sikkert åndssvagt på nogle. Sådan må det være. Her er to skriftsteder, som bekræfter det: For da Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, besluttede Gud at frelse dem, som tror, ved den dårskab, der prædikes om. Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#92992 - 16/03/2008 08:09
[Re: SigneT]
|
Pauli
Anonym
|
Måske kan du også svare mig på et spørgsmål, som jeg ikke forstår omkring Satan. Har altid fået at vide at Gud skabte englene som tjenere uden mening og holdninger. De er KUN skabt til at tjene Gud, men har ikke selv et valg som os.
Mener det er muslimer der har netop den engle-opfattelse...(?)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93024 - 16/03/2008 23:06
[Re: SigneT]
|
Bruger
Reg.: 12/02/2008
Sted: København
|
Hejsa.
Så vidt jeg ved fremtræder Satan kun 2 gang direkte i det gamle testamente. Lige efter skabelsen og i Jobs bog. I begge tilfælde ser han ud til at have en særdeles fri vilje.
I Jobs bog (i starten i det mindste)har Satan en ret fremtrædende rolle, han er her tilsyndeladen stadig i guds tjeneste på en eller anden måde. Dette kunne være før oprøret, men ser aligevel ikke ud til at være det. Guds sønner(formodenlig engle) træder fremfor gud og i blandt dem er Satan. Det virker på mig som om Satan er den engel der prøver/tester menneskernes tro med ulykke og måske fristelser. Efter en diskution om Jobs troskab overfor Gud, hvor Satan taler stærkt for at prøve hans tro af med udsætte Job for alskens ulykker, giver Gud ham lov til dette af flere omgange. Satan virker meget ivrig og gud må, hvergang han giver Satan lov til at plage Job, understrege at han ikke skal gå for langt.
Jeg ville have troet at Lucifer(lysbringeren)var navnet før et himmelsk oprør og Satan(modstander) var navnet efter.
Envidere ville jeg have troet at oprøret skete før menneskets skabelse, så Satan i slangeskikkelse sneg sig ind og fristede mennesket som en slags hævn.
Den bedste forklaring jeg kan komme på er at Satan og Gud stadig er på talefod efter oprøret og Jobs bog forgår efter oprøret.
Hvis man er interesseret i en histore om det himmelske oprør kan jeg anbefale Paradise Lost, af John Milton. Den er på vers og ikke særlig let læselig, da den er fra det 17 år hunderede, men der findes nogenlunde læselige senere udgaver. Det er et digt og bygger kun i en vis grad på biblen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#93027 - 17/03/2008 09:28
[Re: Faidros]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Jeg ville have troet at Lucifer(lysbringeren)var navnet før et himmelsk oprør og Satan(modstander) var navnet efter. Det ville ikke give så meget mening, eftersom navnet Lucifer første gang blev brugt af Hieronymus omkring 400 e.Kr. Det giver nok i det hele taget ikke så meget mening at spekulere over, hvad Satan må have heddet før faldet, eftersom dette netop aldrig kan blive andet end ren spekulation. mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#93031 - 17/03/2008 10:42
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
...eftersom dette netop aldrig kan blive andet end ren spekulation. Hey det er jo ligesom med ham der Jesusfyren... 
|
|
Til toppen
|
|
|
|