Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#92932 - 14/03/2008 13:41 Kan drømme fortælle os noget?
fisken
Bruger

Reg.: 07/03/2008
Joels Bog 2- kapitel 3 vers 1

Derefter vil jeg sende min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere,jeres gamle skal få min vilje åbenbaret i drømme, men jeres unge skal se den i visioner.

Hvad er drømme egentlig, og kan der være et budskab igennem drømme.?

Kan Gud taler til os mennesker igennem drømme.?

Kan " åndelige drømme" give os impulser til vores åndelige liv.?

Men f.eks mareridt kan være et tegn på indre problemer eller en livskrise. Jeg har flere gange i livet haft mareridt, meste for barn.

Hilsen
Kim Thomassen

Til toppen 
#92943 - 14/03/2008 18:47 Re: Kan drømme fortælle os noget? [Re: fisken]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Jeg ved ikke, om drømme har en speciel 'definition' indenfor kristendommen, men jeg mener personligt selv at Gud har talt til mig i en drøm engang for en del år siden, og det er noget jeg stadig husker på og trøster mig ved.
Så jeg tror Bibelverset er rigtigt nok, men om vores drømme - dem der ikke er sendt af Gud - vil sige os noget specielt, kan jeg ikke svare på, på stående fod.

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#93002 - 16/03/2008 12:30 Re: Kan drømme fortælle os noget? [Re: fisken]
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
Hej fisken.

Ja, drømme kan helt klart have en betydning, det er Josef et godt eksempel på. Men jeg tror også at man kan have drømme uden de har en betydning. Jeg tror man skal passe på ikke at lægge for meget i sine drømme, og passe på med at tyde dem, uden Guds hjælp. ;\)

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#93025 - 17/03/2008 08:14 Re: Kan drømme fortælle os noget? [Re: VNielsen]
Anonym
Anonym

Hvordan tyder man drømme med guds hjælp?

Til toppen 
#93026 - 17/03/2008 09:03 Re: Kan drømme fortælle os noget? [Re: fisken]
Anonym
Anonym

Jeg mener overordnet set ikke at der er belæg for at der er mere mening i drømme end det som mennesker erfterfølgende læser ind i dem. Meget af den psykoanalytiske drømmetydningslitteratur er efter min vurdering ikke tidssvarende.

Som det ser ud i dag, mener jeg at drømmetydning, uanset dens form og hensigt, er at ligne med astrologi, at læse i theblade og kaffegrums eller andet hokus pokus. Ikke dermed sagt at det ikke kan betyde meget for individet der drømmer og får tydet sine drømme, men jeg mener bestemt at den mening der opleves ved en sådan tydning opstår alene i retrospekt.

At der skulle være en særlig gyldighed ved tydningen af drømme når tydningen var sket i samarbejde med gud, finder jeg yderst tvivlsomt. Ikke mindst fordi jeg ikke tror på gud. Jeg tror ikke på gud dels fordi der ikke er beviser for hans eksistens (mit posedameargument), dels fordi at de troendes argumenter for at tro er utroværdig og dels fordi at selve den litteratur som den troendes tro hviler på og er inspireret af er utroværdig, er fyldt med modsigelser og logisk inkonsekvens.

Som jeg spurgte i indlægget tidligere, så er jeg meget nysgerrig efter at høre præcis hvordan man tyder en drøm i samarbejde med gud og om hvorvidt den metode der tages i brug frembringer resultater, som er forskellige fra de resultater som opnås eller påståes at blive opnået fra alle andre psykoterapeutiske og religiøse metoder der beskræftiger sig med drømmetydning.

Hvis gud den almægtige og alvidende har en finger med i spillet når det kommer til drømme, så må der vel være en markant forskel i informationstype og mængde, mellem drømme som er tydet af gud og dem som ikke er.

Til toppen 
#93037 - 17/03/2008 13:46 Re: Kan drømme fortælle os noget? [Re: fisken]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
 Oprindeligt skrevet af: fisken
Kan drømme fortælle os noget?

Drømme kan i høj grad fortælle os noget. Spørgsmålet er blot hvad?

Nogle gange er drømme en bearbejning af ens liv dvs man får ligesom raset lidt ud eller afspændt dette eller hint ved drømmen. Andre gange føler man at man får fortalt noget.

Om Gud kan fortælle noget i ens drømme? Jeg kan ikke principielt se noget til forhindring for det, men man skal dog nok sørge for for at bevare sin sunde fornuft når man vågner og betragte drømmens budskab som en inspiration. Det er mit indtryk at mennesker sagtens kan blive inspireret af en drøm, det er der ikke noget mærkeligt i efter min mening.

De handlinger man foretager sig udfra inspirationen bliver foretaget i vågen tilstand og så gælder den vågne tilstands regler, dvs det er ikke drømmen der befaler hvad man gør, men en selv der handler udfra sin sunde fornuft, moral, etik, anstændighed, ansvarsfølelse og samvittighed.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#93041 - 17/03/2008 17:18 Re: Kan drømme fortælle os noget? [Re: ]
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
 Citat:

Ved at lytte til det Gud har at sige. ;\)

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#93042 - 17/03/2008 17:22 Re: Kan drømme fortælle os noget? [Re: VNielsen]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Jeg vil tro CloudHands mener, at det er en noget subjektiv afære - og selvfølgelig er det det!
Som min dogmatiklærer sagde: "Ja, det er meget godt at man siger 'det er en sag mellem dig og Gud' - men Vorherre plejer nu at være enig med mig!"

Jeg tror man skal være forsigtig med at bruge drømme, om de så er tolket med Guds hjælp eller ej, til at træffe afgørende beslutninger. Men det skrev fisken jo også - sund fornuft!

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#93044 - 17/03/2008 19:02 Re: Kan drømme fortælle os noget? [Re: Jaric]
Hylle
Bruger

Reg.: 29/11/2007
Sted: Nakskov
Jeg vil lige blande mig i denne debat, fordi jeg i pyskologi blev "udsat" for Freud og hans drømmetydning.
Jeg syntes at det var så langt ude, at jeg altid har taget manden en et gran salt. Drømmen er oftest et udslag af dagens/tidens hændelser.

Men når en pige jeg kender, drømte at, hun stod foran himlens port og ventede på at komme ind og at Jesus stod ved siden af hende og sagde, at hun ikke skulle betale, for det havde han allerede gjort, ja så er det i mine øjne et bud oppefra der siger, at hun ikke mere skal tvivle på, om hun kan tillade sig, at kalde sig kristen.

Men hvis der skal yderliggående tolkning af en drøm til ja så er det nok lige i yderkanten af hvad jeg kan tro på.

Hilsen Helle

Ændret af Hylle (17/03/2008 19:04)

Til toppen 
#93054 - 18/03/2008 01:38 Re: Kan drømme fortælle os noget? [Re: ]
Jerrt
Bruger

Reg.: 27/08/2007
 Oprindeligt skrevet af: CloudHands

Måske burde vi vende os til Peter Lund Madsen, også kendt som Hjernemadsen.

Fx se her: http://nkmanagement.dk/default_2.asp?ID=328

Drømmetydning, viden ud fra drømme, er da for længst afskrevet som endnu en overtro.

Vinden skaber tilfældige mønstre i sandklitterne. Og det samme gør drømmene i hjernen i søvnen.

Jerry

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær