Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#9288 - 02/03/2003 13:28 Folkekirken stat eller selvejende???
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle

Jeg har på opfordring besluttet mig for at starte denne tråd. Jeg synes det kan være meget spændende at se hvad folket mener om denne sag.

Hvad vil tjene folkekirken bedst?

- forblive statskirke - stadig hedde folkekirken - ingen ændringer
- blive selvejende - stadig hedde folkekirken
- blive selvejende - skifte navn
- find selv på flere løsningsforslag - som vil tjene folkekirken

hvad med begravelser ol. skal folkekirken stadig tjene staten med disse tjenester eller skal folkekirken blive selvejende og skrive en regning til staten for disse tjenester - eller noget helt syvende.....

Så er der lagt op - jeg glæder mig til at se hvilke spændende inlæg der kommer ud af det her.

Guds velsignelse til jer alle

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#9289 - 02/03/2003 15:52 Re: Folkekirken stat eller selvejende??? [Re: Esmaralda]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Jeg mener, at Folkekirken skal gøres selvejende! Om den beholder sit gamle navn eller ej, det er mig lidt lige meget, da det blot er et navn. Det er bekymre mig ved Folkekirken som den har det i dag, det er indholdet.

Folkekirkens overhoved er i dag Danmarks regent, altså Dronningen, og Kirkeministeriet står for den daglige ledelse. Dronningen er født ind i jobbet og kirkeministeriet er et politisk organ. Folkekirkens øverste ledelse kommer altså ikke nødvendigvis til at bestå af troende kristne, hvilket for mig forekommer total forrykt. Jeg har også svært ved at forestille mig, at Enhedslisten vil overlade styringen af partiet til folk fra Dansk Folkeparti.

Derfor må man adskille kirke og stat, således at kirkens politiske ledelse kan udskiftes til fordel for en uafhængig kristen funderet ledelse a la pave-modellen.

Folkekirken må gerne være en bred kirke, men den skal ikke være så bred, at den også forkynder frelse til de vantro, for så er det ikke længere en kristen kirke. Det dur heller ikke med en politisk valgt kirkeledelse, for en sådan vil være tvunget til at tækkes den brede befolkning. Men kirkeledelsens opgave i stedet at sikre kirken mod vranglære, og derfor kan man ikke acceptere en politisk ledelse i kirken!

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#9290 - 02/03/2003 15:53 Re: Folkekirken stat eller selvejende??? [Re: Esmaralda]
Lord Dean
Bruger

En del af opfordringen til denne tråd var også oprettelsen af en AFSTEMNING om emnet...

Michael Hedegaard

Til toppen 
#9291 - 02/03/2003 16:57 Re: Folkekirken stat eller selvejende??? [Re: Lord Dean]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Hej LD

Ved det, ved det.......

Jeg må bare bede dig have forståelse for at selvom man er ordstyrer kan der være visse tekniske ting man skal have lært....

Afstemningen kommer.......... håber jeg da - for jeg kunne også godt tænke mig at se resultatet.....

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#9292 - 02/03/2003 23:00 Re: Folkekirken stat eller selvejende??? [Re: Esmaralda]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
En statskirke er dybest set en fejltagelse, ikke mindst når vi taler om en Luthersk kirke. En statskirke er det sidste levn af en katolsk inspireret universaltheokratisk tanke, hvor man foretager uheldige sammenblandinger af de gejstlige og verdslige regimnter, lad os derfor skille stat og kirke hurtigst muligt, så kan vi måske også slippe af med diverse demokratiske elementer, kristendommen bør ikke bygge på flertalsafgørelse ganske som kirken ikke bør.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#9293 - 04/03/2003 13:05 AFSTEMNING [Re: Esmaralda]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm

Til toppen 
#9294 - 06/03/2003 11:37 Re: Folkekirken stat eller selvejende??? [Re: Esmaralda]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Skil staten og kirken fra hinanden..
Så kirkerne der ikke er seriøse eller gode nok falder fra og kun de gode består.
Ændre så navnet..folkekirken og lav det om til "den evageliske lutherske kirke"...
For folkekirken er ikke et hak mere for folket end nogen anden kirke, så det er misvisende...
fair nok...

mvh. PC

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#9295 - 06/03/2003 11:37 Re: Folkekirken stat eller selvejende??? [Re: Esmaralda]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Skil staten og kirken fra hinanden..
Så kirkerne der ikke er seriøse eller gode nok falder fra og kun de gode består.
Ændre så navnet..folkekirken og lav det om til "den evageliske lutherske kirke"...
For folkekirken er ikke et hak mere for folket end nogen anden kirke, så det er misvisende...
fair nok...

mvh. PC

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#9296 - 18/03/2003 09:16 AFGIV DIN STEMME! [Re: Esmaralda]
Lord Dean
Bruger

Husk at give dig mening til kende... STEM!

Michael Hedegaard

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær