Jeg mener, at Folkekirken skal gøres selvejende! Om den beholder sit gamle navn eller ej, det er mig lidt lige meget, da det blot er et navn. Det er bekymre mig ved Folkekirken som den har det i dag, det er indholdet.
Folkekirkens overhoved er i dag Danmarks regent, altså Dronningen, og Kirkeministeriet står for den daglige ledelse. Dronningen er født ind i jobbet og kirkeministeriet er et politisk organ. Folkekirkens øverste ledelse kommer altså ikke nødvendigvis til at bestå af troende kristne, hvilket for mig forekommer total forrykt. Jeg har også svært ved at forestille mig, at Enhedslisten vil overlade styringen af partiet til folk fra Dansk Folkeparti.
Derfor må man adskille kirke og stat, således at kirkens politiske ledelse kan udskiftes til fordel for en uafhængig kristen funderet ledelse a la pave-modellen.
Folkekirken må gerne være en bred kirke, men den skal ikke være så bred, at den også forkynder frelse til de vantro, for så er det ikke længere en kristen kirke. Det dur heller ikke med en politisk valgt kirkeledelse, for en sådan vil være tvunget til at tækkes den brede befolkning. Men kirkeledelsens opgave i stedet at sikre kirken mod vranglære, og derfor kan man ikke acceptere en politisk ledelse i kirken!