Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#91989 - 28/02/2008 18:59 FOKUS: Dødssprøjten
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Peter Guldager Dahl skriver i denne uges Fokus-artikel:

Citat:
Debatten om provokeret abort er igen blusset op i medierne. Denne gang er det dog ikke spørgsmålet om selve den provokerede abort er etisk forsvarlig, der er genstand for diskussion, men det forhold at nogle børn faktisk er i live i op til tre en halv time efter aborten. Nogle danske læger har slået til lyd for, at det etisk er mere forsvarligt at give disse børn en saltvandsindsprøjtning i hjertet, så det dør, før det fødes.

Læs hele artiklen og kommenter den her.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#91994 - 28/02/2008 22:37 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: Kefas]
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
En provokeret abort er det samme som mord, og det mener jeg det er uanset hvordan den udføres. Selvom det lille foster stadig er i udvikling, er det stadig et lille menneske. Og vi har som mennesker ikke ret til at tage en anden persons liv.

2. Mos. 20, 13: "Du må ikke slå ihjel."

Hvorfor er der nogen mennesker der tror de har ret til at bestemme hvem der skal leve, og hvem der skal dø?? Det er kun Gud der skal afgøre det. Og et lille barn er en stor velsignelse.

Det er lidt ironisk at der er skrevet en artikel herinde om det, for det er ikke ret mange dage siden jeg lavede et indlæg på tv2-bloggen om aborter. ;\)

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#91995 - 28/02/2008 23:14 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: VNielsen]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Ja, vi kan hurtigt blive enige om at abort er mord uanset hvornår den bliver foretaget. Det er skamløst at vi som land og folk stadig har den praksis, og grænsen for hvornår man kan få en abort udvides åbenbart med tiden, og det med at give fostret en saltvandsindsprøjtning inden selve indgrebeet er da afskyeligt, man skulle slet ikke foretage de sene aborter og abort burde som helhed afskaffes!!! Jeg husker at jeg engang for mange år siden så et program i TV om kvinder der fortalte om hvorddan de oplevede at få abort. En af kvinderne fortalte, at efter aborten blev hun ved med at høre babygråd - lige indtil hun blev gravid igen og gennemførte svangerskabet!! Det siger mig jo bare, at dem der får foretaget en abort for en stor dels vedkommende vil få psykiske mén af det, men lur mig om ikke lægerne "glemmer" at fortælle de ulukkelige kvinder det. Jeg er ihvertfald glad for at jeg blev født før aborten blev fri.

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#91997 - 28/02/2008 23:52 Hvorfor ironisk? [Re: VNielsen]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: VNielsen
Det er lidt ironisk at der er skrevet en artikel herinde om det, for det er ikke ret mange dage siden jeg lavede et indlæg på tv2-bloggen om aborter. ;\)

Hvorfor er det ironisk?

Til toppen 
#92001 - 29/02/2008 01:04 Re: Hvorfor ironisk? [Re: ]
VNielsen
Bruger

Nok ikke ironisk. Der har jeg nok skrevet lidt forkert...
Men et sjovt sammentræf, synes jeg det er. \:\)

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#92007 - 29/02/2008 07:13 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: Kefas]
Pauli
Anonym

Når nu debatten om abort er oppe at vende, kunne man jo også overveje at rykke abortgrænsen til barnet er 1 eller 2 år, så har forældrene rig lejlighed til, at se om det er noget for dem og når så beslutningen er taget om, at lille Ole er for dyr i drift, for skrigende, for irriterende ja i det hele taget bare træls kunne man jo overveje en af nedenstående abortmetoder:

1. Brænding på bål.
2. Elektrisk stol.
3. Garottering.
4. Gaskammer.
5. Giftinjektion.
6. Halshugning.
7. Skydning.
8. Hængning.
9. Kasten for vilde dyr (løver, bjørne, slanger).
10. Kvælning ved levende begravelse eller drukning.
11. Påtvunget selvmord.
12. Radbrækning.
13. Spidning på pæl.
14. Spidsrod.
15. Stening.
16. Sønderrivning med heste
17. Væltning af mur.
18. Ophængning i lille bur.

Mulighederne er mange og vi behøver ikke diskutere om vi må slå ihjel, men hvordan vi ynder at gøre det, så det sker på en "human" måde...

Til toppen 
#92053 - 01/03/2008 16:20 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: Kefas]
SigneT
Bruger

Reg.: 02/01/2008
Sted: Hailsham
Hej allesammen.

Måske er dette lidt uden for, hvad artiklen handler om, men det handler dog om abort.

På wikipedia kan man læse om definationen på provokeret abort: http://da.wikipedia.org/wiki/Provokeret_abort

der står at fortrydelsespillen også er en abort. Hvad mener I om dette? Jeg mener at fortrydelsespillen hører under kategorien prævention eller?

Mvh Signe

There was hope for Job like a cut down tree, I hope there's such hope for me!!

Til toppen 
#92056 - 01/03/2008 17:33 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: Kefas]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Kære Kefas,
Når du bringer et så kontroversielt indlæg midt i en ANDEN ophidset debat om et lignende emne, så håber jeg, du følger godt med i debatten om emnet. Det er helt tydeligt svært for mange mennesker at skelne mellem sene aborter af syge fostre og alm. provokerede aborter før 12. uge.

Jeg håber, du vil gøre en aktiv indsats for at rede trådene ud.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#92059 - 01/03/2008 18:44 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: SigneT]
VNielsen
Bruger

Hej Signe.

Ja, jeg mener bestemt at fortrydelsespillen er det samme som en abort.

Jeg tog lidt fra siden du henviste til: "Hvis der derimod allerede har været ægløsning og ægget er befrugtet vil hormonet ændre på livmoderslimhinden så ægget ikke kan sætte sig fast og i stedet udstødes."

Jeg mener at det allerede er et liv idet ægget bliver befrugtet, da det allerede der begynder at udvikle sig. ;\)

Ændret af VNielsen (01/03/2008 18:45)

Til toppen 
#92077 - 02/03/2008 08:56 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: SigneT]
Pauli
Anonym

Prævention (af latin praevenire – at komme foran) betyder forebyggelse. - Sakset fra wikipedia...

Som det fremgår af ordforklaringen, betyder prævention at forebygge, i denne sammenhæng altså forebygge det at blive gravid.
Jeg betragter livets begyndelse som startende ved befrugtningen, derfor er man allerede gravid når man æder pillen og jævnfør dette mener jeg også fortrydelsespillen er en abort og dermed uacceptabel...

Til toppen 
#92116 - 02/03/2008 23:39 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: SigneT]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hej Signe

Det korte og enkle svar er: Nej.
"Fortrydelsespillen" antyder alene ved sit navn at det er en backup til hvis man ikke har gidet, eller har glemt at bruge prævention. Pillen dræber så at sige det lille nye barn, hvis et sådant skulle være blevet til.

Derfor er "fortrydelsespillen" mord i pilleform.

Mvh

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#92127 - 03/03/2008 09:05 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: LarsBj]
Kefas

Administrator
Bruger

Hej LarsBj

Fokus-artiklerne er ikke et indlæg i nogen igangværende debat på Café Thomas, selv om et overlap naturligvis vil forekomme. Det gælder også denne artikel.

Muligvis kunne artiklen godt være klarere med hensyn til, hvilken form for provokeret abort, der er tale om. Det er imidlertid ikke selve den provokerede abort, jeg adresserer, men den abortsprøjte, som der har været debat om i dagspressen i den forløbne uge.

Mvh

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#92128 - 03/03/2008 09:08 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: Kefas]
LarsBj
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Kefas
Muligvis kunne artiklen godt være klarere med hensyn til, hvilken form for provokeret abort, der er tale om. Det er imidlertid ikke selve den provokerede abort, jeg adresserer, men den abortsprøjte, som der har været debat om i dagspressen i den forløbne uge.

Ja, fordi dette henvisningsindlæg/reklameindlæg kommer nu, er der altså opstået nogle misforståelser.

Ser du som administrator en opgave i at udrydde de misforståelser, der af den grund måtte forplumre debatten?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#92181 - 04/03/2008 10:54 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: LarsBj]
Kefas

Administrator
Bruger

Hej LarsBj

Det er ikke ordstyrernes opgave at docere, hvad der skal debatteres og hvad der er ret forståelse og mis-forståelse. Det gælder i alle debatter på Café Thomas. Det er én ting.

Noget andet er, at det ville være rart, hvis du kunne være lidt mere konkret. Umiddelbart kan jeg ikke indse, at nogen har misforstået mit indlæg - selv om debatten har fået en anden vinkling. Hvis du gerne vil have en debat om abortsprøjten, så er du mere end velkommen til at bringe dine meninger til torvs.

I øvrigt så synes jeg, det er meget redeligt, at henvise til sine kilder. Det er ikke helt fair at kalde artiklen for reklame.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#92233 - 05/03/2008 13:41 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: SigneT]
angela
Bruger

Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
Hej Signe.

Nej fortrydelsespillen hører ingenlunde til under præventionsformer. Fortrydelsespillen kaldes også abortpillen, den udstøder et allerede befrugtet æg, hvis der er et.

Hilsen Angela

Til toppen 
#92235 - 05/03/2008 13:54 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: ]
angela
Bruger

Hej Pauli...

Du har helt ret. Nogle gange er man nødt til at skære fakta ud i pap som du gør det her. Det er en vederstykkelighed at vi i DK i en moderne tid afliver ufødte små børn, føj siger jeg bare. Enten er man for drab af svagt stillede mennesker eller også er man imod, jeg synes ikke valget er så svært.

Hilsen Angela

Til toppen 
#92295 - 06/03/2008 14:03 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: angela]
VNielsen
Bruger

Hej angela.

Citat:
Enten er man for drab af svagt stillede mennesker eller også er man imod, jeg synes ikke valget er så svært.

Jeg synes heller ikke at valget er svært.
Den danske lovgivning beskytter de svagtstillede, og vi ville aldrig drømme om at tage live af svært handikappede, svært psykisk syge eller folk der er blevet hårdt kvæstede. (Fx efter et trafikuheld.)
Men vi mangler en lov der beskytter Danmarks ufødte børn...

Til toppen 
#92390 - 08/03/2008 10:50 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: VNielsen]
angela
Bruger

Jeg mener allerede en sådan lov findes. Læs verdenserklæringen om menneskerettigheder som blev vedtaget af FN i 1948.
Den vestlige verden har lukket øjnene for de ufødte, selv amnesty international som engang var på barnets side, er det ikke mere - det er skammeligt.

Angela

Til toppen 
#93113 - 21/03/2008 03:01 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: angela]
Agnete
Bruger

Reg.: 21/03/2008
og må jeg så forsigtigt spørge om hvem af jer herinde der har stået i sådan en situation??

her kan drengene også være med, for der skal jo 2 til en tango ;\)

Ændret af Agnete (21/03/2008 03:01)
staveplade

Til toppen 
#93126 - 21/03/2008 09:55 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: Agnete]
LarsBj
Bruger

Nu drejer den her debat sig om sene aborter, der bliver foretaget, hvis fosteret er dødssygt. Her er der også et hensyn til moderen at tage, idet hendes liv også kan stå på spil.

I den situation: Fosteret dør utvivlsomt, men moderen kan reddes, hvordan ser "dødssprøjten" så ud?

Skal man risikere begges liv?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#93131 - 21/03/2008 13:01 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: LarsBj]
Agnete
Bruger

Reg.: 21/03/2008
 Oprindeligt skrevet af: LarsBj
Nu drejer den her debat sig om sene aborter, der bliver foretaget, hvis fosteret er dødssygt. Her er der også et hensyn til moderen at tage, idet hendes liv også kan stå på spil.

I den situation: Fosteret dør utvivlsomt, men moderen kan reddes, hvordan ser "dødssprøjten" så ud?

Skal man risikere begges liv?

mvh
LarsBj

av den var svær, helt klart kvindens liv, hellere redde 1 end at midste 2...

eller hvad hvis det var den omvendte situation (tager eksempel fra serie), "mor" har kræft som kun kan behandles med kemo, men kemo dræber fosteret, kræft er meget fremskræden hos "mor", hvem redder man??

Ændret af Agnete (21/03/2008 13:01)

Til toppen 
#93220 - 22/03/2008 18:20 Re: FOKUS: Dødssprøjten [Re: Agnete]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
 Oprindeligt skrevet af: Agnete
eller hvad hvis det var den omvendte situation (tager eksempel fra serie), "mor" har kræft som kun kan behandles med kemo, men kemo dræber fosteret, kræft er meget fremskræden hos "mor", hvem redder man??

Man redder selvfølgelig den gravide kvinde. Hendes liv er jo ikke mindre værd end fosterets. Og desuden kan man jo også risikere, at hun slet ikke kan gennemføre graviditeten alligevel. Så ville man have mistet to liv, hvor man i det mindste kunne have reddet ét, sådan som du også skriver.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær