2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#92225 - 05/03/2008 06:57
Prævention og "prævention"
|
Pauli
Anonym
|
I kølvandet på abortdebatten tumler jeg med et spørgsmål, hvilke præventionsmidler kan udfra en kristen etisk synsvinkel forsvares? Særligt p-pillen er interessant idet 1/4 af kvinderne i den fødedygtige alder benytter dette "præventionsmiddel" (kilde: http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/fakta/p-piller.htm ), jeg er, som noget i øvrigt helt nyt for mig, blevet præsenteret for viden om at p-pillen, såfremt den ikke forhindrer befrugtningen, virker som en tidlig abort, alligevel hører jeg ingen røst der diskuterer det etiske aspekt ved pillen, hvorfor? Lægen informere ikke engang om p-pillernes dobbelteffekt, er det rimeligt?
Ændret af Pauli (05/03/2008 07:09)
|
|
Til toppen
|
|
|
#92230 - 05/03/2008 10:05
Re: Prævention og "prævention"
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
Hej Pauli.
Da jeg i sin tid startede med at tage p-piller, fik jeg at vide hvor sikre de var hvis de blev taget korrekt, men jeg fik ikke fortalt noget om hvorvidt en befrugtning kunne finde sted eller ej, jeg spurgte dog heller ikke. Jeg havde også en overgang spiral, noget jeg i dag fortryder, men heller ikke der fik jeg noget at vide om hvordan en sådan fungerede. Jeg synes læger skulle oplyse om alt vedrørende den prævention man tar`.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#92238 - 05/03/2008 14:05
[Re: angela]
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
Forleden fortalte en kollega mig, at hun havde fået en abort for år tilbage. Hun brugte dengang spiral, men den havde svigtet og hun havde derfor ingen skrubler what so ever, med at få det fjernet - hun var jo helt og aldeles uden skyld. Jeg har tænkt meget på dette. Er drab ikke drab uanset omstændighederne for barnets tilblivelse? I min optik er det og jeg sagde til min kollaga, at jeg aldrig ville have truffet det valg - det kunne jeg ikke leve med.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#92240 - 05/03/2008 14:19
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Det jeg fik at vide af min læge, da jeg fik mine første p-piller som 17-årig, var at de forhindrede ægløsning, og dermed umuligjorde en befrugtning... Det er også hvad jeg synes at have fundet ud af ved at søge på internettet...
Men efter den debat, du selv omtaler, er jeg i kommet i tvivl... Hvis det virkelig viser sig at være rigtigt, at p-piller kan udstøde et befrugtet æg, er det jo i bund og grund det samme som abort. Og så synes jeg det er for dårligt af lægerne at de ikke oplyser den mulighed. Det ville jo betyde at utrolig mange kvinder slår et lille liv ihjel, helt uden at vide det... Og at jeg nok også selv har haft gjort det...
Det giver en dårlig smag i munden...
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#92241 - 05/03/2008 14:39
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
jeg er, som noget i øvrigt helt nyt for mig, blevet præsenteret for viden om at p-pillen, såfremt den ikke forhindrer befrugtningen, virker som en tidlig abort Hvor har du den information fra? Det fremgår ikke, så vidt jeg kan se, af den artikel, du henviser til. mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#92245 - 05/03/2008 16:07
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
OK ja, det er rigtigt.
Så hvis man betragter det, at zygoten ikke sætter sig fast som en abort, så er det vel abort af nogle celler.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#92255 - 05/03/2008 18:58
[Re: LarsBj]
|
Bruger
Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
|
Hm, p-piller virker ved at forhindre ægløsning. Så jeg ser det, som at 'spare på æggene' så at sige, til jeg på et tidspunkt skal bruge dem. Men hvis man ikke bruger p-piller, går i seng med en mand, og derefter begynder på p-piller, kan de forårsage en abort. Mener det var sådan min læge forklarede mig det, da jeg fik dem, så jeg har ingen skrubler med at bruge dem.
(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."
|
|
Til toppen
|
|
|
#92354 - 07/03/2008 16:30
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Pauli
Nu er jeg ikke læge eller biolog eller noget, så hvis følgende betragtning ikke holder, vil jeg gerne rettes.
Hvis en kvinde tager p-piller, vil hun med meget stor sandsynlighed ikke få ægløsning. Hvis hun går i seng med en mand, er der altså ikke noget æg at befrugte. Dog kan det alligevel ske, at pillen svigter og der kommer et æg, som så evt. kan blive befrugtet. Hvis dette sker, forhindrer p-pillen (som en bivirkning) at det befrugtede æg kan sætte sig fast, og det bliver dermed udstødt.
Hvis en kvinde derimod ikke tager p-piller vil hun få ægløsning ca. en gang om måneden, og hvis hun går i seng med en mand, er der dermed en ret stor sandsynlighed for, at der bliver befrugtet et æg. Dette befrugtet æg kan så enten sætte sig fast eller blive udstødt – det sidste sker (så vidt, jeg har forstået) i hen imod halvdelen af tilfældene.
Både hvis en kvinde tager p-piller og hvis hun ikke gør, kan det altså ske, at et befrugtet æg bliver udstødt. Men det vil ske oftere, hvis kvinden ikke tager p-piller, end hvis hun gør, for der vil nemlig i langt de fleste tilfælde slet ikke vil være noget æg at befrugte, hvis hun tager p-piller. Altså kan jeg ikke se noget etisk problem i at tage p-piller, eftersom det ikke gør risikoen for, at kroppen udstøder et befrugtet æg større, men derimod mindre.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#92363 - 07/03/2008 18:51
[Re: Nikolaj]
|
Pauli
Anonym
|
Jeg mener bare man bør skelne mellem spontan og provokeret abort, ved spontan abort har man jo ikke aktivt medvirket til at slå en ufødt ihjel... Alle dør før eller siden, det ved vi, men det bør aldrig være op til os at beslutte hvornår... Du skriver at kvinder der ikke tager p-piller ofte udstøder et befrugtet æg, lad os antage at dette er korrekt (jeg ved ikke noget om det), men så er der nok en mening med det, en mening vi ikke behøver forstå, for det er kun op til En at bestemme, og det er ikke os...
Ændret af Pauli (07/03/2008 19:15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#92391 - 08/03/2008 11:02
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Pauli Jeg mener bare man bør skelne mellem spontan og provokeret abort, ved spontan abort har man jo ikke aktivt medvirket til at slå en ufødt ihjel... Jeg mener ikke, man kan kalde p-pillernes bivirkning for provokeret abort, for man tager jo netop ikke p-piller for at abortere et befrugtet æg, men tværtimod for at undgå, at der overhovedet bliver et befrugtet æg at abortere. Du skriver at kvinder der ikke tager p-piller ofte udstøder et befrugtet æg, lad os antage at dette er korrekt (jeg ved ikke noget om det), men så er der nok en mening med det, en mening vi ikke behøver forstå, for det er kun op til En at bestemme, og det er ikke os... Nu bevæger vi os måske ind i en anden og større diskussion, men jeg bliver altså nødt til lige kort at sige, at jeg synes, man skal passe på med at sige, at der nødvendigvis er en god mening bag alt, hvad der umiddelbart kan forekomme ondt. Nogle gange er det onde bare ondt. Det var ikke Gud, der bestemte, at det onde skulle komme ind i verden (men derimod os selv), og derfor skal vi også passe på med at se Guds vilje bag alt det onde. Gud skabte verden perfekt, men på grund af menneskets frafald er den ikke længere perfekt, og risikoen for, at en kvinde udstøder et befrugtet æg eller aborterer spontant, er bare ét af mange eksempler på, hvordan verden og mennesket ikke længere er perfekt. mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#92403 - 08/03/2008 16:59
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Nu har jeg så lyst til at spørge Pauli, hvis du er så meget imod p-piller, hvad bør vi studerende der ikke vil have børn lige nu, så gøre? Det åbenlyse svar er vel at lade være med at dyrke sex, men det er, for mig at se, et mærkeligt forhold, hvis man sover i samme seng gennem flere år, men uden at dyrke sex. Og hvad skal man så gøre, når man engang har fået de børn, man mener er 'nok'? Blive steriliseret?? Bare nogle tanker dit emne satte i gang hos mig.. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#92412 - 08/03/2008 18:12
[Re: Jaric]
|
Jalokin
Anonym
|
Nu har jeg så lyst til at spørge Pauli, hvis du er så meget imod p-piller, hvad bør vi studerende der ikke vil have børn lige nu, så gøre? Tage minipiller ... ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#92415 - 08/03/2008 18:24
|
Pauli
Anonym
|
Minipiller gør da også at evt. befrugtede æg udstødes...(?)
|
|
Til toppen
|
|
|
#92418 - 08/03/2008 18:41
Minipiller
|
Jalokin
Anonym
|
Minipiller gør da også at evt. befrugtede æg udstødes...(?) Så skriver Netdoktor noget forkert (men det er vel heller ikke umuligt): Minipillen indeholder såkaldt gestagent hormon. Dette hormon påvirker slimhinden i livmoderen, så sædcellerne får sværere ved at få adgang til livmoderen og æggelederne. Derved hindres de i at møde ægcellen og befrugte den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#92419 - 08/03/2008 18:47
Re: Minipiller
|
Bruger
|
Nu kan det altså oftere gå galt med kondom end med p-piller og jeg har ikke udpræget lyst til at blive mor fordi et kondom svigter (eller fordi noget som helst andet svigter, for den sags skyld). Når jeg skal være mor, skal det være ford jeg ønsker at få et barn.
Og mini-piller er, så vidt jeg ved, en form for p-piller, så det giver vel samme problemstilling.
|
|
Til toppen
|
|
|
#92426 - 08/03/2008 19:25
|
Pauli
Anonym
|
Benyttes et kondom korrekt er chancen for uheld minimal, jeg vil råde dig og andre som føler sig usikre på kondomet til, at læse brugsanvisningen og lave en pårulningsøvelse, så man ikke er helt på glat is inden den endelige akt udføres...
|
|
Til toppen
|
|
|
#92429 - 08/03/2008 19:42
|
Bruger
|
'minimal' ja, men det kan stadig ske? Med p-piller er chancen under 1%, den slags 'odds' kan jeg bedre lide. For hvis jeg bliver gravid er der ikke andet at gøre end at få barnet, da jeg er imod abort - min kæreste og jeg har da diskuteret om vi skulle bruge kondomet mens jeg tog p-piller, for at være heelt sikre, men det bliver man alligevel aldrig (min mor blev trods alt gravid med mig selvom hun tog p-piller.)
Og jeg har hørt flere historier om par, hvor kondomet er gået i stykker, og kvinden dagen efter har taget en af de dersens 'fortryd' piller - men de er jo netop 'designet' til at udstøde befrugtede æg, og derfor ville jeg personligt aldrig bruge dem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#92432 - 08/03/2008 20:02
|
Pauli
Anonym
|
Ja og ifølge sex og sundhed er chancen for uheld ved brug af kondom kun 1% (såfremt de benyttes korrekt, hvilket også er forudsætningen for at piller virker optimalt) altså kun lidt mere end lidt mindre... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#92437 - 08/03/2008 20:18
|
Jalokin
Anonym
|
'minimal' ja, men det kan stadig ske? Med p-piller er chancen under 1%, den slags 'odds' kan jeg bedre lide. Hvis man er gift med manden i sit liv, så er 'ulykken' vel ikke større, end at der kan blive stor velsignelse ud af det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#92535 - 09/03/2008 17:43
|
Bruger
|
Der *kan* blive stor velsignelse ud af det, men også det modsatte! Når man kun er i starten af tyverne, bor i en kollegiebolig og er ved at tage en uddannelse er det meget hårdt pludselig at skulle tage sig af et barn oven i købet - hvilket jeg derfor gerne undgår, ikke ved abort, men prævention... Og der vælger jeg den sikreste (for mig at se) måde, uden det ligefrem skal være afholdenhed.
|
|
Til toppen
|
|
|
|