Kære W, 16 år!
Tak for dit spørgsmål. Jeg må ærligt sige, at jeg intet kender til den musik, du skriver om. Jeg fornemmer tydeligt gennem det du skriver, at det heller ikke vil være noget musik jeg ville lytte til. Det er dog, som du antyder, ikke musiksmag du er interesseret i at høre et svar på, så det vil jeg forsøge, ikke at lade mig påvirke af.
For det første, menneskers syn på dig, og Guds syn på dig, er ikke nødvendigvis identiske. Vi mennesker har svært ved ikke, at lade os præge af, hvordan andre mennesker ser på os. Men vi skal være klar over, at det ikke nødvendigvis er det samme som Guds syn på os. Mennesker ser dig, som du tager dig ud, men kun Gud ved, hvem du virkelig er.
Så skriver du i dit spørgsmål, at du er tiltrukket af "dysterhedens æstetik". Det tror jeg faktisk bibelen siger noget om. Jesus siger om sig selv, at han er verdens lys, og at han netop vil lede os til at leve i lyset. Joh. 8, 12.
Den opdragelse vi har modtaget gennem vores opvækst, har selvfølgelig stor betydning for vort liv. Endnu mere afgørende er det, hvordan vi i vores liv, ikke bare forholder os til den arv vi fik fra vores forældre, men hvordan vi forholder os til jøden Jesus fra Nazareth. Er du optaget af, at han kom til jorden, for at frelse dig fra mørke til lys.
Jeg ved som sagt ikke meget om den musik, du taler om, men jeg kender Jesus. Jeg har fået lov til at erfare hans frelse, og jeg ved, at hos ham er der intet mørke. Må Jesus få lov at lede dig i lyset , så du selv må kende hans kærlighed, og også bringe denne kærlighed og håbet om hans frelse med dig, hvor du færdes mellem mennesker.
Med ønsket om Jesu kærlighed over dit liv
Jørgen Bloch
Jørgen Bloch