Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#92021 - 29/02/2008 21:11 1000 års riget - Åb. 20.
sass
Bruger

Reg.: 17/12/2007
Hej \:\)
Jeg er i gang med at læse Johannes evangeliet, hvilket jeg synes er utrolig svært at forstå. Heldigvis hjælper det mig lidt at have "Den nye aftale" (nye oversættelse af det Nye Testamente) til at kunne forstå lidt bedre.

Der er mange ting jeg stadig ikke forstår. Bl.a. Kapitel 20, 2-3 Der står bl.a.:

"Englen greb dragen, den gamle slange, som er Djævelen og Satan, og bandt ham for tusind år og styrtede ham i afgrunden og satte lås og segl for ham, for at han ikke mere skal forføre folkeslagene, før de tusind år er omme. Derefter skal han slippes løs en kort tid."

Hvad betyder dette? - skal der komme et 1000 års rige og hvordan? jeg troede selv at når vi dør, så kommer vi i himlen hos Gud - men skal vi leve på jorden igen i 1000 år? ( er det ikke det Jehovas Vidner tror på? )

Glæder mig til at høre fra jer \:\)
Hilsner fra Sara \:\)

Til toppen 
#92024 - 29/02/2008 21:22 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: sass]
Lene
Bruger

Reg.: 05/04/2007
Det er der mange og delte meninger om, men jeg er desværre ikke selv sikker. Så jeg kigger spændt med.

Nogle mener, det har fundet sted. Jeg ved det ikke.

Til toppen 
#92025 - 29/02/2008 22:56 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: sass]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Sara,

Som Job sagde: "Dog ved jeg, at min løser lever, til sidst skal han stå frem på jorden." (Job 19:25).

Kristus vil vise sig igen på jorden ved hans andet komme. Da vil konsekvenserne af Adam og Evas fald, som bragte døden ind i verden blive ophævet og tusindårsriget vil begynde. Dette er ikke Guds rige men der vil være fred på jorden. Under tusindårsriget vil Kristus regere på jorden og satan vil ikke have magt til at friste mennesker, men ved slutningen af tusindårsriget vil han blive løst for en kort tid for til sidst at blive kastet ud for evigt. Derefter vil Guds rige komme fuldt ud.

Mvh
John

Til toppen 
#92026 - 29/02/2008 22:59 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: Lene]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Sara og Lene

Ja, det spørgsmål er der blevet spekuleret rigtig meget over.

Ordet "tusindårsriget" forekommer ikke i Bibelen, og jeg kan ikke forlige mig med tanken om, at de tusind år, som er nævnt i Åbenbaringsbogen, skulle være tusind faktiske år, og ej heller at der skulle finde en separat bortrykkelse sted.

Jeg tror, at Jesu genkomst og dommedag er én og samme begivenhed og kan ikke forestille mig en separat "bortrykkelse".

Der står i 2.Pet 3:
Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag.

Også mange af Bibelens andre tal har specielle teologiske og/eller symbolske betydninger og kan ikke opfattes matematisk.

Her er et par links til svarpanelet om
Jesu genkomst og om
"Tusindårsriget", hvor der er gjort rede for de forskellige opfattelser af, hvordan verdenshistoriens afslutning måske kan komme til at forme sig ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#92029 - 01/03/2008 02:52 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: sass]
Jalokin
Anonym

Jeg går ud fra at du mener Johannes' Åbenbaring, og ikke Johannesevangeliet?

Åbenbaringen er fyldt med tal fra ende til anden, og de er stort set alle symbolske: 3, 7, 12, 12 x 12000, 6, 666, osv.

Hvorfor skulle lige netop de 1000 år forståes matematisk?

Til toppen 
#92036 - 01/03/2008 10:47 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Buus
Hej Sara,

Som Job sagde: "Dog ved jeg, at min løser lever, til sidst skal han stå frem på jorden." (Job 19:25).

Kristus vil vise sig igen på jorden ved hans andet komme. Da vil konsekvenserne af Adam og Evas fald, som bragte døden ind i verden blive ophævet og tusindårsriget vil begynde. Dette er ikke Guds rige men der vil være fred på jorden. Under tusindårsriget vil Kristus regere på jorden og satan vil ikke have magt til at friste mennesker, men ved slutningen af tusindårsriget vil han blive løst for en kort tid for til sidst at blive kastet ud for evigt. Derefter vil Guds rige komme fuldt ud.

Mvh
John

Hej John og I andre -

- jeg vil lige, blot til almindelig orientering, indskyde den sidebemærkning, at L&P, som du nævner, betyder "Lære og Pagter" som bl.a. er baseret på den trosregning, du tilhører, og som hedder "Jesu Kristi kirke af de sidste dages hellige" (= mormonerne) -

- som ikke kun tror på Guds ord i Bibelen, men også på jeres amerikanske profet Joseph Smiths (1804-44) trance-åbenbaringer - og nogle guldplader med inskriptioner, som han oversatte (Mormons bog) - hvorefter en engel menes at have bortfjernet dem.

Denne bemærkning er kun ment som en forklarende parantes til "L&P" og er ikke et forsøg på at dreje debatten ind på Mormons bog -

Lad os hellere blive ved "de tusind år" her i tråden, som du jo også har gjort.

Jeg kan se, at du herom er enig i det reformerte og således ikke i det overvejende evangelisk-lutherske syn på sagen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#92133 - 03/03/2008 09:38 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: sass]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Eftersom dette rige kun næsvnes dette ene sted - og midt i en bog, der er fyldt med alle mulige billeder og metaforer, er jeg stærkt tilbøjelig til at mene, at det ville være underligt, hvis der var tale om et særligt 1000årsrige, inde Jesus kom igen.
Hvordan det 100% skal forstås ved jeg ikke helt - måske skal det forstås som kirkens tid (altså fra pinsedag og indtil Jesus kommer igen) - måske er det en metafor for Paradis?

Jeg har har to link her nedenunder, som begge tager afsæt i en dansk luthersk tradition; men som kommer frem til to vidt forskellige forståelser.
link til Ordet og Israels hjemmeside

leksikalt svar af Dr. Teol. Georg Adamsen

Til toppen 
#92164 - 04/03/2008 03:30 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: kristina]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Kristina,

Det er helt ok - jeg repræsenterer jo ikke jer. Ja, vi tror på nutidsprofeter og Lære og Pagter er en bog som indeholder profetier og åbenbaringer som Joseph Smith modtog i forbindelse med genoprettelsen af Jesus Kristi Kirke.

Mvh
John

Til toppen 
#92271 - 05/03/2008 23:35 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: Buus]
Uranus
Bruger

Reg.: 21/02/2008
Hej Sass,
1000 års riget er her og har altid været her.
Den almindeige opfattelse om (og som der står skevet) at det er noget der vil ske, er efter min mening kodet til forståelse. Denne kode er dog ikke umidelbart tilgængelig i daglig opfattelse. Hvad jeg har forstået om emnet, kan du læse i denne tråd, der indeholder oplysninger, som kan forklare alt.
De 1000 år og Jesus komme her forklaret: (læs også sidste bemærkning)
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=91822#Post91822

Til toppen 
#92362 - 07/03/2008 18:10 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: Uranus]
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
Hej Uranus.

Citat:
1000 års riget er her og har altid været her.

Det stemmer ikke overens med det der står i bibelen.
Joh. Åb. 20, 1-2: "Og jeg så en engel komme ned fra Himlen med afgrundens nøgle og en tung lænke i hånden. Han greb dragen - den gamle slange, som er Djævelen og Satan - og bandt ham for 1000 år."

Hvis 1000-års riget altid har været her, kunne Satan ikke have fristet Jesus i ørkenen, idet han ville være låst inde... Og han ville stadig være låst inde, men det er han ikke. Han er stadig fri...

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#92367 - 07/03/2008 20:21 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: VNielsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej V! \:\)

Citat:
Hvis 1000-års riget altid har været her, kunne Satan ikke have fristet Jesus i ørkenen, idet han ville være låst inde... Og han ville stadig være låst inde, men det er han ikke. Han er stadig fri...

Hmm - jah, helt fri kan han nu ikke være - han véd at hans dage er talte, for Jesus vandt jo over både synden, døden og Djævelen ved at dø på sit kors - og opstå fra de døde -

- men du har ret i, at Djævelen stadig i sin ondskab går rundt som en brølende løve og leder efter nogen at sluge 1.Pet. 5,8 ..for at få så mange som muligt ført bort fra Jesus, så de kan dele skæbne med ham i Helvede.

Luther kaldte Djævelen for "Guds lænkehund".
Djævelens magt er begrænset, og han kan intet gøre uden Guds tilladelse.
Men han har desværre en allieret i vores eget kød, vores eget begær, vores egen selviskhed.

Når man fristes, er det ens eget begær, der drager og lokker én; når så begæret har undfanget, sætter det synd i verden, og når synden er vokset op, føder den død. (Jakobsbrevet kap. 1)

"Tusindårsriget" tror jeg er en misforståelse ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#92368 - 07/03/2008 20:35 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: kristina]
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
Hej kristina.

Citat:
Hmm - jah, helt fri kan han nu ikke være - han véd at hans dage er talte, for Jesus vandt jo over både synden, døden og Djævelen ved at dø på sit kors - og opstå fra de døde -

Ja selfølgelig, det var der Satan tabte. Det jeg mente var at han stadig er her på Jorden, og ikke er blevet låst inde endnu.
(Jeg skulle måske have udtrykt mig bedre.)

Citat:
"Tusindårsriget" tror jeg er en misforståelse ...

Jeg er heller ikke klar over hvordan de 1000 år skal forstås, jeg ved bare at Joh. Åb. er meget svær at forstå og der er så mange tal, der har en betydning af en eller anden art. Det er en bog der er fyldt med "billeder" der har en betydning.

Om de 1000 år faktisk er 1000 år, eller om de har en betydning, tør jeg ikke udtale mig om. Jeg har besluttet at afvente. Vi skal nok finde ud af det på et tidspunkt. ;\)

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#93332 - 23/03/2008 19:02 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: VNielsen]
Ito_sven
Bruger

Reg.: 08/09/2007
Sted: Odense
Hej VNielsen med flere.

Her vil jeg gerne præsentere en kort udgave af hvordan jeg forstår de 1000 år.

Mellem den første og den anden opstandelse er Kristus og de hellige sammen i Himmelen i tusind år. l denne tid vil de ugudelige døde blive dømt. Jorden er øde og tom, der er ingen levende menneskelige beboere, kun Satan og hans engle. Ved slutningen af de tusind år vil Kristus med de hellige og den hellige stad stige ned fra Himmelen til jorden. Da vil de uretfærdige døde blive oprejst og sammen med Satan og hans engle omringe staden, men ild fra Gud vil fortære dem og rense jorden. Universet vil således blive befriet for synd og syndere for altid.
Skriftstedshenvisninger:
Johannes' Åbenbaring 20
Paulus' Første Brev til Korintherne 15,51-54
Paulus' Første Brev til Thessalonikerne 4,13-17
Johannesevangeliet 5,28.29
Johannes' Åbenbaring 20,1-10

Guds velsignelse,
Sven

Til toppen 
#94090 - 31/03/2008 20:21 Re: 1000 års riget - Åb. 20. [Re: sass]
Nedergaard
Bruger

Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
Hej Sara
Ja, som det også er nævnt før i denne tråd, så er tusindårsriget et meget diskuteret emne. Jeg har undersøgt lidt om, hvad de forskellige teorier er omkring emnet, ganske kort så har jeg fundet ud af følgende:

Amillenialisme (den lutherske opfattelse)
Her menes der, at der er tale om kirkens tidsalder, som startede ved Jesu besejringen af Satan på korset.

Postmellenialisme
Her tales der om en fremtidig periode hvor der er fremgang for evangeliet. Denne teori understøttes til dels af 1. kor 15,23-28

Præmillenialisme (også kaldet kiliasme)
Her er ikke tale om et direkte stadie i Guds frelsesplan, men en periode hvor Guds løfter til Israel bliver opfyldt (meget bogstaveligt)
Dette ligner til forveksling "det Messianske rige" som Jøderne venter på

Jeg er ikke teolog, så det kan ske at der fejl i det ovenstående. Men for en god ordens skyld så er kilden Lohses store bibelleksikon

Håber det kan være til hjælp

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær