2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#91717 - 19/02/2008 01:17
Piercings & tattoos
|
Bruger
Reg.: 02/01/2008
Sted: Hailsham
|
Hej Allesammen.  Jeg vidste ikke rigtig hvor jeg skulle proppe dette debatindlæg ind [som iøvrigt er mit første, hurray!], men jeg synes godt den kunne gå her.  Unge elsker piercinger. Unge elsker tattos. Det er der vist ingen tvivl om. Man ser dem f.eks over alt på Strøget. Læbe-piercinger og du hersens nymoderne flesh tunnels (øre-piercing udvidet til et større hul i øret) er overalt i gadebilledet. Ja, det er næsten lige før at det hører til normaliteten at have en piercing. Folk er også begyndt at gå til ekstremerne - butterfly piercinger (i halsen), corset piercinger (piercinger ned af ryggen eller siden i ringform, hvor man så fletter snor ind i, så det ligner en gammeldags corset. se link http://cdn.ugoto.com/pictures/corset-piercing-5ca.jpg) og salget af intim piercinger stiger og stiger. Tatoveringer er også en normalitet. Her igen nogle der har få, mens andre går til ekstremerne. En tatovering er ikke altid et faverigt motiv, men kan også være scarfiction hvor man vist nok endten skærer eller brænder hul i hunden, så det danner et ar. Hvor piercinger er mere et smykke (noget alle kan have, købe og derved efterligne) kan tatoveringer være langt mere personlige og udtrykke meget mere. Man kan f.eks have et anarkist-A eller som Naser Kader have 'demokrati' skrevet på arabisk. Handlingen er den samme, menn udtrykker noget forskelligt. Både piercinger og tatoveringer kan også symbolisere Kristendom. En piercing kunne forstille korst og en tatovering kunne være et motiv af Jesus (sådan som han altid bliver protrættet). Her er mit spørgsmål så til jer - er det OK for en Kristen at have piercinger og tatoveringer? Jeg ved at der står i en af mosebøgerne [3. mosebog 19:28] at tatoveringer er nej, det mås man ikke, men i vores andre debatter her på JesusNet omkring mosebøgerne, kom vi frem til at moselovende ikke længere er for os, men var en lov til Jøderne. Okay, men hvad skal vi så forholde os til? Ved I om der er andre steder i Bibelen dette nævnes? Omkring piercinger, ja så ved jeg at Rakel fik en næsepiercing af sin mand. Så de er altså beskrevet i Bibelen. Nogen ville måske mene at piercinger og tatoveringer kan gøre en person meget materialistik og dyrke sine kropsudsmykninger som afguder. Det tror jeg sikkert der er nogle der kan. Man der er mange ting her i verden der kan adskille os fra Gud - selv et fjernsyn kan være et afgud for nogle, så det må også være individuelt omkring piercinger også. Jeg tænker også på de Kristne metallere (som vi faktisk har en del af i DK) som også går rundt med tatoveringer og piercinger. Jeg tror ikke det adskiller dem fra Gud fordi de har piercinger. Tværtimod. Jeg tror Helligånden er med dem i deres Kristne metal miljø. Min egen holdning er at hverken piercinger og tatoveringer IKKE er syndigt. Det kommer an på hvad de symboliserer. Selvfølgelig må vi ikke gå rundt med f.eks djævlen på vores krop, det siger selv sig, men jeg mener ikke at mine piercinger adskiller mig fra Gud. Har i ørene og næsen. Har planer om at få en i læben også + flesh tunnels. Jeg er ikke så meget for tatoveringer, da de er uden fortrydningsret, men skulle jeg have en skulle den være på håndleddet og der skulle stå Jesus med Hebraisk skriftsprog. Det her indlæg er allerede rimeligt langt. Ser frem til en god debat. Mvh Signe
There was hope for Job like a cut down tree, I hope there's such hope for me!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#91718 - 19/02/2008 01:26
Re: Piercings & tattoos
[Re: SigneT]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Jeg så en video med en prædikant engang, som prædikede meget stærkt mod tatoveringer baseret på de vers. Det sjove var, at han var kortklippet og glatbarberet. I må ikke spise kød med blod i. I må ikke tage varsler eller drive trolddom. v27 I må ikke klippe håret kort, og du må ikke studse skægget. v28 I må ikke tilføje jer selv snitsår på kroppen for en afdød eller lade jer tatovere. Jeg er Herren! Det er tydeligt, at der er tale om rituelle regler, ikke om moralske absolutter. Der er tale om nogle (religiøse?) aktiviteter, som israelitterne ikke må deltage i. Så... elsk Gud og gør hvad du vil  Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#91720 - 19/02/2008 01:41
Sund fornuft og moralske absolutter
|
Jalokin
Anonym
|
Her er mit spørgsmål så til jer - er det OK for en Kristen at have piercinger og tatoveringer? Ja, hvorfor ikke? Ritual- og cerimoniallovene i 3. Mosebog gælder ikke for mennesker i dag. Noget helt andet er, at det i mange tilfælde er lidt dumt at få lavet en tatovering (den kan jo ikke bare sådan lige fjernes igen). På samme måde er det formentlig lidt letsindigt at gå rundt med en masse nikkel i kroppen. Men det er jo bare et spørgsmål om sund fornuft; ikke om moralske absolutter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#91722 - 19/02/2008 01:50
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Hej Steffen. Jeg så en video med en prædikant engang, som prædikede meget stærkt mod tatoveringer baseret på de vers. Det sjove var, at han var kortklippet og glatbarberet. ej, ej, ej! Til grin. hehe.  Så... elsk Gud og gør hvad du vil  Det lyder som noget jeg kan forholde mig til.  Men der er bare, for nogle, meget vigtigt hvordan vi Kristne 'bør' se ud, fordi vores attituder skal være 'rene'. Og unge med piercinger, tatoveringer osv er desværre ofte sammenlignet med stoffer, voldighed og amoralsk sex i stor stil. Disse folk har selvfølgelig en del fordomme overfor unge med piercinger. Og det er de holdninger jeg gerne så afskaffet.  Men det var også om der var nogle der havde andre Bibelskrifter der talte imod piercinger og tatoveringer, for jeg kan ikke selv finde nogle og ville gerne vide mere om det og alt jeg kunne finde på nettet var Kristne artikler der var MEGET imod piercinger og tatoveringer.  Mvh Signe
Ændret af SigneT (19/02/2008 01:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#91723 - 19/02/2008 02:02
Re: Sund fornuft og moralske absolutter
[Re: ]
|
Bruger
|
Her er mit spørgsmål så til jer - er det OK for en Kristen at have piercinger og tatoveringer? Ja, hvorfor ikke? Ritual- og cerimoniallovene i 3. Mosebog gælder ikke for mennesker i dag. Noget helt andet er, at det i mange tilfælde er lidt dumt at få lavet en tatovering (den kan jo ikke bare sådan lige fjernes igen). På samme måde er det formentlig lidt letsindigt at gå rundt med en masse nikkel i kroppen. Men det er jo bare et spørgsmål om sund fornuft; ikke om moralske absolutter. Hej Jalokin.  Grunden til jeg spørger, er mere fordi jeg lige har læst en del artikler* omkring det med at have piercinger og være Kristen. Og de artikler var pænt meget imod. Og så ville jeg godt høre fra folk her på JesusNet om deres mening omkring det.  Jeg ved godt at lovende ikke længere gælder i dag, men ville gerne se om andre havde andre Bibelhenvisninger. Men tak for dit svar. *Artiklerne kan findes i googles søgemaskine - Christian and piercings
|
|
Til toppen
|
|
|
#91731 - 19/02/2008 08:08
|
Bruger
Reg.: 07/12/2006
Sted: Bispebjerg
|
Kære SigneT,
Jeg vil gerne forsøge at give dig nogle Bibelhenvisninger, som måske kan hjælpe dig i din søgen. For at tage anstød af tatoveringer og piercinger er ikke kun ubibelsk, det er også, hvis et sådant anstød foregiver at være bibelsk, hyklerisk.
For man kan måske sammenligne diverse kristelige aversioner mod tatoveringer og piercinger med Mark 7, hvor nogle farisæere og skriftkloge er kommet til Jesus og hans disciple i Galilæa fra Jerusalem. Da de ser, at disciplene ikke følger sæder og skikkes overleveringer om, hvad der nu er rigtigt og forkert, nemlig at vaske hænderne og skylle alt, hvad de køber fra torvet, før de spiser, tillige med at skylle snart sagt alt, såsom bægre, krus, kobbertøj og bænke, tager de anstød af det. Da sætter Jesus dem i rette og kalder dem hyklere, og citerer profeten Esajas, og siger: ”Esajas profeterede rigtigt om jer hyklere, sådan som der står skrevet: Dette folk ærer mig med læberne,/ men deres hjerte er langt borte fra mig,/ forgæves dyrker de mig,/ for det, de lærer, er menneskebud. I har tilsidesat Guds bud og overholder kun menneskers overlevering”. Og han sagde til dem: ”Hvor kønt! I forkaster Guds bud for at indføre jeres egen overlevering” (vers 6-8). Efterfølgende erklærer han al mad for ren, og sætter dermed alskens ceremonielle og småborgerlige forskrifter ud af kraft, og siger, med en slet skjult henvisning til de gamles hykleri, at det er det, der kommer fra menneskenes hjerte, der gør det urent, og ikke hvad det påfører, eller for den sags skyld, tilfører, kroppen. Det er tværtimod det onde, der kommer indefra, der gør et menneske urent.
Senere hos Markus bliver vi klogere på, hvad dette Guds bud, som han altså i kapitel 7 taler om, er. For igen i kapitel 12 blander en af de skriftkloge, endelig en klog en af slagsen, sig med et oprigtigt spørgsmål til Jesus om, hvad der da er det første af alle bud, hvorefter Jesus svarer med det dobbelte kærlighedsbud. Apostlen Paulus går endda så langt som til i Rom 13,8-10 at sige, at kærlighed er lovens fylde, og at ethvert tænkeligt bud ene og alene kan sammenfattes i buddet ”Du skal elske din næste som dig selv”, og betegner i samme åndedrag kærligheden som lovens fylde. Den, der elsker andre, har opfyldt loven.
Jeg håber, at dette kan være dig en hjælp.
Kærlig hilsen Ture.
|
|
Til toppen
|
|
|
#91743 - 19/02/2008 12:45
[Re: Ture]
|
Bruger
|
Hej Ture. Tak for svaret. Det er jeg glad for.  Mvh Signe
|
|
Til toppen
|
|
|
#91744 - 19/02/2008 12:53
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Signe - Jeg er enig i Tures indlæg til dig, og vil her blot supplere med et svar vores arkiv, nemlig læge Lillian Søes' svar på spørgsmålet Hvad siger Gud til piercinger?, hvor hun også kommer med nogle praktiske bemærkninger. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#91745 - 19/02/2008 12:54
|
Jalokin
Anonym
|
SigneT: Tænker du på bibelhenvisninger om hvorfor moseloven ikke gælder i dag? Mht. tatoveringer og piercinger, så er det eneste jeg kan finde dette: "Ligeledes vil jeg, at kvinder skal være ærbart og ikke prangende klædt, deres pynt skal ikke være kunstfærdige håropsætninger og guld eller perler eller dyrt tøj, men gode gerninger, som det sømmer sig for kvinder, der vedkender sig deres gudsfrygt." Men da piercinger og tatoveringer ikke er pynt - tværtimod, kan det jo ikke have med sagen at gøre  Kristne har ofte opstillet farisæiske regler, som nok har haft en god begrundelse, men denne er glemt med tiden. Fx. at man ikke bør spille kort, lytte til jazz, gå i biografen eller danse. Jeg tror muligvis at modviljen kan skyldes at piercinger og tatoveringer signalerer et oprør, og at kristen kultur på nogle måder er lidt småborgerlig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#91749 - 19/02/2008 14:42
|
Bruger
|
SigneT: Tænker du på bibelhenvisninger om hvorfor moseloven ikke gælder i dag? Nej, ikke bestemt. Mere for Bibelhenvisninger imod piercinger/tatoveringer som ikke er fra moseloven. Mht. tatoveringer og piercinger, så er det eneste jeg kan finde dette: "Ligeledes vil jeg, at kvinder skal være ærbart og ikke prangende klædt, deres pynt skal ikke være kunstfærdige håropsætninger og guld eller perler eller dyrt tøj, men gode gerninger, som det sømmer sig for kvinder, der vedkender sig deres gudsfrygt." Men piercinger og tatoveringer behøver jo ikke at være dyre materialistiske ting? F.eks koster det gennemsnitlig 400 kr at få lavet en piercing. Det er så et engangskøb - forhåbeligt - men så bliver det også professionelt lavet. Jeg har venner og veninder der laver sine piercinger selv. Det er også helt dybt godnat - men gratis. Smykkerne derefter koster gennesnitlig 150 - det samme gennemsnitpris for en cd i DK, eller en bluse. Så det er vel bare en penge-priotering, ikke? Tatoveringer er så en del dyre. Men det skyldes jo de er professionelt lavet. Jeg ved ikke hvad en tatoveringsmaskine koster - men de kan skaffes og så kan du egentligt bare lave alle de tatoveringer på dig, selv som du lyster. Helt gratis. Tror dog bare ikke det bliver så flot, men mindre du er en god tegner. Så på den måde er piercinger jo ikke materialistisk? Jeg mener dyrt mærkevare tøj er mere materialistisk end en punker med piercinger. Men da piercinger og tatoveringer ikke er pynt - tværtimod, kan det jo ikke have med sagen at gøre Haha, det er vist mere en smagssag.  Kristne har ofte opstillet farisæiske regler, som nok har haft en god begrundelse, men denne er glemt med tiden. Fx. at man ikke bør spille kort, lytte til jazz, gå i biografen eller danse. Hvor havde de dog det fra? Jeg vil gerne se den gode begundelse, de mente at have for det? Jeg elsker personligt jazz. Det er en fed genre. Biografen er ret nice, da jeg elsker filmkunst. Jeg danser ofte til Kristen musik. Det forstår jeg slet ikke, at det skulle være forkert?  Jeg tror muligvis at modviljen kan skyldes at piercinger og tatoveringer signalerer et oprør, og at kristen kultur på nogle måder er lidt småborgerlig. Det er vel måske også et slags oprør mod småborgerligheden?  Jeg synes piercinger og tatoveringer er i dag så normalt, er det ikke længere er oprørsk. Jeg har i hvert fald ikke selv oprørske tanker i hovedet, når jeg får lavet piercinger. Det handler nok mere om at udtrykke tolerance for forskelligheder, tror jeg?
|
|
Til toppen
|
|
|
#91751 - 19/02/2008 15:43
|
Bruger
Reg.: 16/12/2007
Sted: Starup/Tofterup
|
Hej Signe
Da biblen ikke snakker specild om piercinger/tatoveringer vil jeg prøve at se det fra en anden vingele
Hvad er det jeg vil 1 kor 6,12 Alt er tilladt mig, men ikke alt gavner. Alt er tilladt mig, men jeg skal ikke lade noget få magten over mig. Det første jeg vil slå faet er af ALT hvad Gud har skabt en godt, men alt kan også misbruges så hvad er det jeg vil med det Vil jeg tjene Gud eller vil jeg ikke
Og dernæst hvordan har andre med det I 1 kor 8,1-13 taler Paulus om offermåtid om fan har lov til at spise det og der siger han at de har vi v 4 Hvad angår det at spise kød, som har været ofret til afguder, så ved vi, at der ikke findes nogen afguder i verden Altså alt hvad Gud har skabt er godt men tager din bror skade af det så tager du ikke skade af at lade været v 9 Men se til at jeres rat til at spise offerkød ikke bringer svage til fald
Jeg vil gerne fortælle om et vidensbyrt fra gammetbro Hver midnat har vi en andagt og der plejer at komme en del af campister ham der skylle holde andagten havde masse af tatoveringer midt under andagten kommer der en stor mand som også dat mange tatoveringer og satte sig på forrest række Han der holdt andagt gik i stå og sø kikket han på tatoveringerne og sagde bagefter skal du vise mig dine tatoveringer og så fortsatte han Der blev netop tatoveringer indgangsvinkel til en samtale om Gud
Hilsen Preben Amby
|
|
Til toppen
|
|
|
#91752 - 19/02/2008 15:53
|
Jalokin
Anonym
|
Hvor havde de dog det fra? Jeg vil gerne se den gode begundelse, de mente at have for det? Jeg elsker personligt jazz. Det er en fed genre. Biografen er ret nice, da jeg elsker filmkunst. Jeg danser ofte til Kristen musik. Det forstår jeg slet ikke, at det skulle være forkert? \:\) Film: Er en spydspids for moralsk opløsning. Jazz: Det handler om frigørelse (hvis du stadig ikke er med, så velkommen i klubben). Kortspil: Folk har spillet sig fra hus og hjem Jeg er enig i at man skal være varsom med nogle ting, fx. hvad man ser af film, men det har ofte endt i moralske absolutter, hvilket er forkert.
|
|
Til toppen
|
|
|
#91760 - 19/02/2008 19:11
|
Bruger
Reg.: 07/12/2006
Sted: Bispebjerg
|
Kære Jalokin,
ja, det siger apostlen Peter, men stirrer vi os blinde på sådanne kulturelle forskrifter fra det 1. århundrede, ser vi slet ikke skriften for bare bogstaver. For hvilken kvinde af etnisk dansk herkomst lever op til, eller ønsker at leve op til, sådanne bogstavelige forskrifter? Hvis ordene skal give nogen mening, må de nødvendigvis forstås i sammenhæng med disse kvinders religiøse sindelag, uanset hvilket tøj eller hvilke smykker, der nu måtte, eller ikke måtte, have været på mode i Peters samtid. Det er de gode gerninger, de skal iklæde sig, og ikke en bogstavelig klædedragt. Ellers bliver gudsdyrkelsen så sandelig fortabt i en konform småborgerlighed.
Men det er et studium i, hvordan kulturelle koder kan forveksles med religiøs inderlighed. For apostlen Paulus formaner jo i 1 Kor 11,6 enhver kvinde til at have håret tildækket ved menighedens sammenkomster. Gælder det nu også kristne kvinder i dag? Nej, i bogstaveligste forstand kan vi af denne formaning ene og alene lære om, hvordan menighedssammenkomsternes kulturelle koder var, da Paulus skrev sine breve, og intet om den inderlighed, der skjuler sig bag ordene. Sidstnævnte er dog det studium i Paulus, der bør reserveres kristnes samvittighed, hvor førstnævnte snarere kalder på antropologernes interesse.
Ligeledes med muslimske kvinders hovedbeklædning, der er nok så meget til debat, og som altså efter bogstaven lever op til Paulus' forskrifter. Det kunne jo gøre en og anden ganske forvirret, hvis blot man så på hovedbeklædningen som et religiøst brændemærke, og ikke en kulturel kode. Hellere ville jeg synes, at interessen burde koncentrere sig om den religiøse inderlighed, der måtte forefindes bag beklædningen, såvel hos de kvinder, Peter skriver om, og i korinthermenigheden i det 1. århundrede, som hos muslimske kvinder i Danmark anno 2008.
Kærlig hilsen Ture.
|
|
Til toppen
|
|
|
#91791 - 20/02/2008 08:56
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Der er selvfølgeligt ikke noget i vejen at smykke sin krop når man er kristen.
Dem som henviser til Mosebøgerne i dette spørgsmål, kender ikke sin bibel. Det er tale om rituelle ting forbundet til specielle situationer.
Kristendom handler ikke om man hvilken farve man har på huden (frivilligt eller ufrivilligt).
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#91793 - 20/02/2008 10:35
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Jeg er enig med Joppe  I forhold til de rituelle bud i moseloven, er det ikke kun tale om, at brændemærker o.lign var forbudt; men fordi, det havde med religiøse ritualer (forbundet med afguder) at gøre - derfor skulle troende holde sig fra det! På den måde kan man måske lave en sammeligning! Hvis vi gør noget, som i vores tanke får os til at synde eller for os til at tvivle på Guds tilgivelse - så lad os være med at gøre det! Nu har jeg selv en tatovering, og har haft en lille-bitte piercing; men hvis jeg havde betænkeligheder ved om hvorbvidt det var syndigt eller ej, da jeg fik dem påført - så skulle jeg have lade være med at få dem (se fx Rom 14,14 og Rom 14, 23).
|
|
Til toppen
|
|
|
#91799 - 20/02/2008 12:41
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Nu har jeg selv en tatovering, og har haft en lille-bitte piercing; men hvis jeg havde betænkeligheder ved om hvorbvidt det var syndigt eller ej, da jeg fik dem påført - så skulle jeg have lade være med at få dem (se fx Rom 14,14 og Rom 14, 23).
Hej Jon. Mener du at hvis man tvivler "er dette rigtigt eller forkert i Guds øjne?", så bør man slet ikke få det gjort?
|
|
Til toppen
|
|
|
#91855 - 23/02/2008 16:52
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
Hejsa SigneT.
Jeg var ung i 80èrne og fik lavet adskillige piercinger i begge ører - sådan var moden. Havde jeg været ung i dag hvor det er in at blive tatoveret, ville jeg sikkert også hoppe med på den vogn.
I dag tænker jeg dog lidt længere fremad end jeg gjore da jeg var teenager. Hvad ville jeg som 80 årig synes om at have en rose tatoveret på ballen? Jeg ville sikkert synes det var pænt pinligt når plejehjemspersonalet skulle se den del af mig.
Jeg synes dog ikke at det er ukristent at få en tatovering, i såfald skulle det jo også være ukristent at bære make-up og smykker. Hvis min datter en dag ville have en tatovering, ville jeg dog fraråde det. Sådan en er jo ikke sådan at slippe af med igen, som en piercing er og flere arbejdspladser vil ikke ansætte personale med synlige tatoveringer.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#91856 - 23/02/2008 17:02
|
Bruger
|
Hej SigneT.
Jeg synes personligt at det er fedt når jeg møder en kristen, som jeg ikke umiddelbart ud fra udseenet ville have troet var kristen. Hvem har dog sagt at kristne skal se kedlige ud, ikke må have punk hår og hullede bukser, eller se smart ud overhovedet. Jeg bærer uniform på mit job, det samme gør mine ca.100 kollager - hvem vi er eller hvad vi tror på kan derfor ikke ses på vores ydre. Vi er nødt til at lære hinanden at kende og jeg har da oplevet at kvinden/manden bag uniformen var en helt anden end først antaget - det er fedt.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#91860 - 23/02/2008 18:44
[Re: angela]
|
Bruger
|
Hej Angela. Tak for svarene!  Jeg kan kun give dig ret! mvh Signe
|
|
Til toppen
|
|
|
#91885 - 25/02/2008 09:52
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Signe
Ja, det er det jeg mener. Ikke så meget fordi man tvivler, eller fordi, at så er det nok en synd alligevel. Men fordi, hvis man gør noget, og samtidig forbinder det med noget syndigt - så har man forvoldt samvittigheden en vis skade. Hvis man altså fx tvivler å området - ku' det fx være en god idé, og sætte sig ned og nærstudere bibelen omkring sådanne sager, evt knyttet til samtaler med kristne man så op til - og siden se, hvad man så kom frem til.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#91903 - 25/02/2008 19:26
|
Bruger
Reg.: 09/12/2007
|
Der findes intet teologisk belæg for at forbyde Piercinger og Tattoveringer - ej heller imod at gå i jeans ellers gå med modetøj eller bruger dyr parfume istedet for axe  længere er den ikke, knuzzer
|
|
Til toppen
|
|
|
#91941 - 26/02/2008 17:18
[Re: Jensen578]
|
Bruger
Reg.: 03/08/2006
Sted: KG, Ringkøbing
|
Der står i bibelen at vores krop skal være et tempel for herren. hvis du får tatoveret noget der går imod bibelen synes jeg helt klart at du skal lade være. Har selv en plan om at få et kors tatoveret på skulderen. Det er da at indrette sin krop som Guds tempel ;).
Den ide har jeg haft siden 10. klasse (går i 2.g nu). i sommerferien så jeg en i lufthavnen der havde et kors på skulderen, ligesom jeg selv kunne tænke mig. jeg blev glad over at der var en der ikke var bange for at vise at han var kristen.
Udover det har jeg en ide om at få tatoveret mit navn på hebraisk, samt betydningen på engelsk/dansk (Daniel=Gud er min dommer). Desuden kan jeg godt lide tanken om at få mine børns navne tatoveret (når de kommer om nogle år). Bare vær sikker på at det er en tattovering du ikke fortryder og som ikke er imod Gud.
Daniel
Gymnasieelev på KG
Tekniker
Søg først Guds rige!
|
|
Til toppen
|
|
|
#91981 - 28/02/2008 09:31
[Re: World Of Worship]
|
Bruger
|
Hejsa.
Jeg er nok temmelig gammeldags hvad tatoveringer angår, for jeg forstår det ikke. Jeg behøver ikke mine børns navne tatoveret på min krop for at vise dem at jeg elsker dem, eller for at huske dem. Da jeg gik i folkeskolen brugte jeg meget tid på at dekorere mine hæfter og mapper med kærestens navn - hvilket vel høre den alder til. Hvis man synes at en tatovering på skulderen er smukkere end et smykke, ja, så er det fint med mig - personligt vil jeg dog hellere bære mit kors i en kæde om min hals hvor det møder mit øje hvergang jeg ser mig selv i spejlet og hvor andre også kan se det.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#92004 - 29/02/2008 06:13
[Re: angela]
|
Bruger
Reg.: 09/12/2007
|
At vi skal være et Tempel er der nu mere end 1 tolkning af - og jeg tvivler noget så meget på, om det indbefatter hvorledes om vi må have piercings eller tattoveringer - og så må du være lidt mere "enten eller"
Jeg synes det der hykleriske "Tattoveringer er forkert" Men jeg vil gerne have tattoveret mine børns navne - Det er noget rod - enten eller!
Så skal man vel også være i imod farvning af hår, make up eller?
Ændret af Jensen578 (29/02/2008 06:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#92008 - 29/02/2008 10:24
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 03/03/2005
Sted: Odense
|
Jeg tror ikke at Gud har noget imod os fordi vi laver pircinger og andet tror nærmere der er andre ting end det rent kristne aspekt der skal overvejes meget grundigt
ting som f.eks. hvordan man syns det ser ud når man bliver gammel og hele kroppen begynder at ændre sig igen.
Jeg mener ikke man skal lave noget som ikke kan vokse sammen igen for det er ikke sikkert at det man ønsker sig idag er det man vil have når man bliver gammel også. De ting kan meget vel ændre sig igennem livet.
Og meget af det man får lavet vil kunne ses senere i livet om ikke andet i form af ar på kroppen.
Jeg vil opfordre til at du før du render ud og får lavet større ting undersøger på hvad man gør når man ikke vil have det længere umidelbart tror jeg at et hul på 10mm i øret aldrig vokser fuldstændigt sammen igen og altid vil kunne ses også den dag man ikke længere syns det skal være der
Mvh Simon
|
|
Til toppen
|
|
|
#92150 - 03/03/2008 17:31
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Hej Signe. Jeg synes bestemt jeg har læst et sted i det nye testamente at man ikke måde lave billeder på kroppen, som tatoveringer jo i bund og grund er. Men jeg er ikke helt sikker... Men vi bør som kristne nok tænke over hvad det er for nogle billeder, der bliver tatoveret. Fx vil det nok ikke være så smart med et stort dødningehoved tatoveret over hele ryggen.  Det kunne måske skræmme nogen væk... Inden man får lavet en tatovering, skal man også huske at tænke på hvordan det vil se ud når man bliver gammel, og det skal være noget man ikke bliver træt af i løbet af nogle år. En tatovering er ikke sådan til at fjerne igen. Mht. piercinger, kan jeg ikke se noget i vejen med det. Jeg ser det som en udsmykning af kroppen. Men man skal nok igen tænke over hvor mange, og hvordan det ser ud, igen for at undgå at skræmme nogen væk.  Jeg har selv en lille sten i næsen, og den fik jeg udelukkende fordi jeg ikke kan tåle at have noget i ørene. Den blev ikke fjernet da jeg tog imod Jesus, og jeg vil fortsat beholde den. Og nogen har en ring i navlen, tungen osv. Det kan jeg ikke se noget i vejen for.
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#92162 - 04/03/2008 00:14
[Re: VNielsen]
|
Bruger
|
Hej Allesammen Der er kommet megen respons. Tak for det! Svarer lige alle i denne: Der står i bibelen at vores krop skal være et tempel for herren. hvis du får tatoveret noget der går imod bibelen synes jeg helt klart at du skal lade være. Har selv en plan om at få et kors tatoveret på skulderen. Det er da at indrette sin krop som Guds tempel ;). (....) Udover det har jeg en ide om at få tatoveret mit navn på hebraisk, samt betydningen på engelsk/dansk (Daniel=Gud er min dommer). Desuden kan jeg godt lide tanken om at få mine børns navne tatoveret (når de kommer om nogle år). Bare vær sikker på at det er en tattovering du ikke fortryder og som ikke er imod Gud
Kan godt følge din tolkning om at kroppen er et tempel og derfor gerne må udsmykkes. Man kan også vende den om og sige at netop DERFOR burde man ikke stikke huller i den.  Men jeg er helt enig med dig ang tattos - få ikke noget ubibelsk. Dine tatoveringsideer er ret gode. Jeg er nok temmelig gammeldags hvad tatoveringer angår, for jeg forstår det ikke. Jeg behøver ikke mine børns navne tatoveret på min krop for at vise dem at jeg elsker dem, eller for at huske dem. ... Hvis man synes at en tatovering på skulderen er smukkere end et smykke, ja, så er det fint med mig - personligt vil jeg dog hellere bære mit kors i en kæde om min hals hvor det møder mit øje hvergang jeg ser mig selv i spejlet og hvor andre også kan se det.
Er enig i at en tatovering ikke på den måde bør være et bevis på kærlighed til børn. Eller for den skyld til Jesus. Alt dette bør gøres i handlinger! Men når man nu alligevel fancier en tatovering kan man ligeså godt få noget personligt og noget der udtrykker hvem man er. Et smykke er også ret flot, og siger også en del hvem man er. Det er en god idé - og billigere hvis man fortryder. Tror at om man fortrækker smykke eller tattoo er mere et spørgsmål om tøjstil. Jeg mener ikke man skal lave noget som ikke kan vokse sammen igen for det er ikke sikkert at det man ønsker sig idag er det man vil have når man bliver gammel også. De ting kan meget vel ændre sig igennem livet. Og meget af det man får lavet vil kunne ses senere i livet om ikke andet i form af ar på kroppen. Jeg vil opfordre til at du før du render ud og får lavet større ting undersøger på hvad man gør når man ikke vil have det længere umidelbart tror jeg at et hul på 10mm i øret aldrig vokser fuldstændigt sammen igen og altid vil kunne ses også den dag man ikke længere syns det skal være der [/qoute] Jeg tror mere det handler om ikke at få lavet noget som man vil fortryde senere. Som feks kærestens navn eller et tegn uden mening. Om man så bliver ældre og tatoveringen rynker - ja så har du et minde fra ungdommen - tiden der ALDRIG kommer igen. Carpe diem! Ar er med hensyn til piercings regner jeg med. De ar man får er minimale, men man skal tænke på at ved feks læbe piercing kan skade tænderne. Så man skal kende konsekvenserne, det er jeg enig i, men man skal også leve livet synes jeg. Ang disse huller du omtaler, ja de hedder altså stretches (udstrækninger) - i daglig tale også kaldet flesh tunnels, flesh holes eller flesh plugs (alt efter smykket tror jeg nok). Hvis man udstrækker hullet over 8mm vil det ikke kunne gå tilbage af naturens vej, men skal derfor syes sammen. Har endnu ikke set en person med sammensyede streches, så ved ikke hvordan det ser ud. En ting er dog vigtigt at huske på, at med streches kan man ikke gå med alm øre-smykker længere. [quote=VNielsen] Jeg synes bestemt jeg har læst et sted i det nye testamente at man ikke måde lave billeder på kroppen, som tatoveringer jo i bund og grund er. Men jeg er ikke helt sikker... Men vi bør som kristne nok tænke over hvad det er for nogle billeder, der bliver tatoveret. Fx vil det nok ikke være så smart med et stort dødningehoved tatoveret over hele ryggen. Det kunne måske skræmme nogen væk... ... Jeg har selv en lille sten i næsen, og den fik jeg udelukkende fordi jeg ikke kan tåle at have noget i ørene. Den blev ikke fjernet da jeg tog imod Jesus, og jeg vil fortsat beholde den. Og nogen har en ring i navlen, tungen osv. Det kan jeg ikke se noget i vejen for. Er helt enig i at et dødningehovede nok ikke hører på et Kristens menneske, da det symboliserer døden/mørke/sørøvere. Så man skal tænke over hvilke billeder man påsætter sin krop.  Lyder rigtig sødt med din sten i næsen. Jeg har selv en, men regner med at skifte til en ring for at få et mere vildt udtryk. Mvh Signe
|
|
Til toppen
|
|
|
#101149 - 04/02/2009 14:14
|
Bruger
Reg.: 07/01/2008
|
jeg har selv tato og de betyder noget for mig. DEt er mine børns navne og et hjerte med navnet jesus. Jeg kan ikke se noget forkert i det. Gud elsker dig alligevel. han tager dig som du er.
|
|
Til toppen
|
|
|
#102515 - 18/03/2009 15:48
[Re: kezia]
|
Bruger
Reg.: 18/03/2009
|
Hej Signe.
Jeg kan intet forkert se i at lade sig tatovere så længe motivet er dig og gud tro. Jeg har fået tatoveret en bedene hånd, oven over står der Jesus og under ståer der saves, og på siden er der to duer. Jeg var i min yngre dage, det man kan kalde en synder. Jeg tog stoffer og hvad dertil tilhøre, indentil jeg en dag ved et uheld tog en overdosis. Men i dag har jeg ikke rørt stoffer i 2 år og har fundet min vej igennem Jesus. Som et symbol for mig fik jeg min første tatovering, som var et billede af jesus på mit venstre ben. Grunden til at det blev det venstre, er fordi jeg er højre benet, men at jeg nu havde taget en ny vej, nemlig Jesus´s vej. Når livet er hårdt vil det altid være let for en ex-misbrugere at falde tilbage i et misbrug, derfor skal jeg altid have mit venstre ben forrest fremover.
Nogle mennesker vil måske kalder mig en synder for at lade mig tatovere, men hvem er de til at dømme.
|
|
Til toppen
|
|
|
#102560 - 20/03/2009 15:13
(nt)
|
Jalokin
Anonym
|
(nt)
Så ikke at indlægget var over et år gammelt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#103006 - 05/04/2009 09:00
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Helt ærligt hvad skal jeg bruge dem til.
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#103201 - 12/04/2009 22:15
[Re: Maxtor]
|
Tower
Anonym
|
Eph 5:27 for at han selv kunde fremstille Menigheden for sig som herlig, uden Plet eller Rynke eller noget deslige, men for at den måtte være hellig og ulastelig.
|
|
Til toppen
|
|
|
|