2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#91765 - 19/02/2008 20:42
Planeten fra Joh. Åb.??
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Joh. Åb. 21,1: "Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var fursvundet, og havet fandtes ikke mere." Astronomer har fundet den første klippeplanet uden for vores solsystem, en såkaldt exoplanet. Den er ca. 20,4 lyser fra Jorden, og ca. 1½ gang så stor. Gliese 581c, som den hedder, er kun ca. 11 mio km fra dens stjerne, i forhold til vores ca. 149 mio km til Solen. Men fordi dens stjerne er meget mindre og koldere end Solen, er overfladetemperaturen mellem 0 og 40 grader celsius. Astronomerne mener at der kan være flydende vand. Du kan læse mere om den her: http://www.tycho.dk/article/view/4326/1/320/Siden jeg hørte om den, har jeg tænkt på om det kunne være den planet der er omtalt i bibelen...?? Jeg ved det ærlig talt ikke, men det er da muligt.  Hvad tror du??
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#91767 - 19/02/2008 21:03
Re: Planeten fra Joh. Åb.??
[Re: VNielsen]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej VNielsen
Jeg har nu altid læst det sådan, at den "nye jord" er en genskabt udgave af den gamle jord. Der står jo også, at "den første jord var forsvundet," og dermed fremkom den nye jord, som blev skabt på ny af Gud. En ny jord, hvor der – i modsætning til på den gamle jord – ikke skal være noget ondt, som Johannes fortsætter med at sige i vers 4: "Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet."
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#91769 - 19/02/2008 21:18
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Hej VNielsen
Jeg tror ikke det er rigtigt. Har ikke læst hele linket, men noget af det.
Jeg tror ikke at den nye himmel og den nye jord er skabt endnu. Det er noget der kommer når fårene er skilt fra bukkene, når livets bog er blevet åbnet og døden styrtet i dødsriget osv..
Det med at den nyopdagede skulle være den nye himmel kunne vel i teorien være rigtig men i praksis kan jeg ikke se det. Har 2 argumenter for det.
1: Hvis vi længere ude i fremtiden bliver så udviklede at vi faktisk kan rejse så langt ud i rummet kunne de ikke kristne mennesker jo komme hen til den nye jord. Jeg tror ikke NASA eller hvad det hedder til den tid vælger ud fra det kriterie at astronauterne skal være troende kristne. 2: Hvis vi så endeligt kom der ud og det var gode kristne mennesker der kom der ud ville de jo stadig være mennesker, de ville ikke have aflagt deres "kød/synd" på den lange rejse derud og så ville de efterfølgende vers være ren løgn og dermed også at planeten skulle være den ny himmel. Åb kap. 21 v3-5 Og jeg hørte en høj røst fra tronen sige: Nu er Guds bolig hos menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud vil selv være hos dem. v4 Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet. v5 Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!« Og han sagde: »Skriv! For disse ord er troværdige og sande.«
Der findes sikkert flere argumenter nok også nogen for. Men jeg tror/mener at Gud har givet os universet for at minde os om hvor stor og almægtig han er.Ikke fordi den perfekte verden er "derude", den findes kun ved at sætte sin tillid til korset.
Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen
Ændret af Laugesen (19/02/2008 21:22)
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#91993 - 28/02/2008 22:24
|
Bruger
|
Tak for jeres svar.  Det interessante ved det her er at der ikke står i bibelen, at den nye planet først bliver skabt, efter Jorden er gået under. Der står at han så den nye planet. Så i princippet kan den sagtens allerede være derude. Jeg tror dog alligevel at i har ret i at det ikke er den, for ser man rent videnskabeligt på det, er odsene for at det er den nye planet, uhyggelig små... I vores galakse alene er der ca. 100 mia stjerner, hvoraf der kan være planeter om de fleste. Og forskerne har indtil videre, fundet ca. 100 mia galakser. Så med alle de muligheder, er der ikke store chancer for at det er den. Men jeg vil nu heller ikke afvise det. 
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#92075 - 02/03/2008 02:58
[Re: Laugesen]
|
Bruger
Reg.: 27/08/2007
|
"Og jeg så en ny himmel og en ny jord, Og ja, med ny teknologi (Hubble-teleskopet m.v.) ser det ud til, at adskillige solsystemer med tilhørende planeter står for opdagelse. Et hav af 'nye jorde' og 'himle'. Og nu er det måske lidt blasfemisk at spørge: Skal de nye planeter befolkes af får eller bukke. Sådan bare for at sætte Laugesens argumenter ... aarggh .. nej opgiver. "Men jeg tror/mener at Gud har givet os universet for at minde os om hvor stor og almægtig han er." Thi et sådant argument er umuligt at tilbagevise. Når tro overvinder viden, så vinder den troende, og den vidende står tilbage med en viden, som ikke kan bruges. Ak, hvor tit har jeg ikke oplevet tro 'vinde' over viden. Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#92092 - 02/03/2008 17:33
[Re: Jerrt]
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Hej Jerry Mit lille indlæg omkring hvad jeg tror har jo ikk noget med det du forsøger at argumentere for at gøre. Det jeg siger er jo bare hvordan mit syn på universets formål er, jeg tror det er en smuk gave fra Gud. At du vil undersøge gaven og tolke den eller hvad man nu siger er da helt ok. Jeg vil bare hellere bruge min tid på noget andet, for jeg TROR ikke der er noget derude, andet end stjerner, planeter osv. Men hvis du/andre finder noget derude er i hjerteligt velkomne til at fortælle os andre det. Det er jo som man siger at troen skal kunne indeholde videnskaben men videnskaben skal ikke kunne indeholde troen. Mit eneste problem er at for mig (og min subjektive vinkel på det) er videnskaben (den del omkring udvikling og skabelse eller hvad man nu vil kalde det) bygget op på ufatteligt mange teorier, noget man har gættet sig lidt til, og for mig at se er det ligeså meget en tro som min er på Jesus. Forskellen er dog meget stor! Hvem der skal bo på de nye planeter? Tja, som sagt så mener jeg ikk at der er nogen der skal det. Jeg tror (igen) at Gud skaber noget helt nyt, det gamle forsvinder jo! Og han siger jo "se jeg gør alting nyt", frit efter kap 21 i åbn. Når videnskaben har et håndfast bevis (uden teorier eller andet makværk) på at Gud ikke eksisterer så er jeg villig til at lytte. Men indtil da (hvis det sker?) er jeg nok lige så modtagelig for argumenter som en dør ville være. Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen Ps. Er fan af viden og udvikling, ellers burde jeg jo leve i en stenhule Det skal bare være på den rigtige måde, sagt på en anden måde med det rigtige fokus. Men det bliver vi jo nok ikke helt enige om?
Ændret af Laugesen (02/03/2008 17:36)
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#92095 - 02/03/2008 18:21
[Re: Jerrt]
|
Bruger
|
Når tro overvinder viden, så vinder den troende, og den vidende står tilbage med en viden, som ikke kan bruges.
Jeg tror på Guds Ord, og jeg er interesseret i naturvidenskab. Jo mere videnskaben finder ud af, jo større indblik får vi i hvordan Gud arbejder. Så for mig går viden og tro hånd i hånd. Det ene udelukker ikke det andet. 
|
|
Til toppen
|
|
|
|