Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#91591 - 15/02/2008 23:53 Navnet Jesus/Yeshua
En_til
Bruger

Reg.: 26/11/2007
Sted: København
Hej,
Jeg er faldet over forskellige hjemmesider, hvis sag går på at navnet Jesus er en forkert oversættelse af det hebræiske Yeshua.

Jeg er lidt træt af konspirations hjemmesider, men det er altid godt at have styr på facts, så jeg kunne godt tænke mig at vide mere om baggrunden for navnet Jesus.

Påstanden går på at Yeshua fejlagtigt er oversat til Jesus efter afguden Zeus eller afguden Isus.

Når jeg kigger i Strong's Dictionary siger den om Jesus:
G2424
Ἰησοῦς
Iēsous

Iesous udtalt "[ee]yeh-sooce og blev på latin til Jesu.

Er der nogen der kender mere til den historiske baggrund og kan bringe noget lys over emnet?

Til toppen 
#91592 - 16/02/2008 00:56 Re: Navnet Jesus/Yeshua [Re: En_til]
Jalokin
Anonym

Citat:
Jeg er faldet over forskellige hjemmesider, hvis sag går på at navnet Jesus er en forkert oversættelse af det hebræiske Yeshua.

På hvilken måde forkert? Fonetisk?

Er det ikke meget normalt at man tilpasser et låneord til sin egen udtale?

Til toppen 
#91603 - 16/02/2008 13:31 Re: Navnet Jesus/Yeshua [Re: En_til]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej En til

Så vidt, jeg husker, hed Jesus på hebraisk Jehoshuah, hvilket så på aramæisk (det sprog, han talte til daglig) blev til Jeshua, men i øvrigt er det også det samme navn som Josva. På græsk, som NT er skrevet på, er der tradition for, at dette navn gengives som Jesus (i den græske oversættelse af GT hedder Josva også Jesus). På latin hedder han også Jesus, men på både græsk og latin (og dansk) bliver hans navn til Jesu i genitiv (ejefald).

Navnet har intet som helst at gøre med hverken Zeus eller Isus, bortset fra, at de ligner hinanden en lille smule, og det må vel også være det, der har fået diverse (formentlig ikke særlig sprogkyndige) konspirationsteoretikere til at se en sammenhæng, som altså ikke er der. Og som jeg skrev, er "Jesus" slet ikke et navn, der er opfundet til Jesus/Jeshua af Nazareth, men det har været brugt også mange år før hans fødsel.

mvh
Nikolaj

P.S. Når din ordbog angiver udtalformen "[ee]yeh-sooce", så er det selvfølgelig tilpasset til engelsk. Hvis du vil have en mere dansk-tilpasset udtale af navnet, så skal du nok sige "Iæsûs", hvor begge vokaler skal være lange, og der skal være tryk på sidste stavelse.

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#91606 - 16/02/2008 14:14 Re: Navnet Jesus/Yeshua [Re: En_til]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Isus lyder som Jesus, fordi det er hans navn på slovakisk ( eller noget der minder om). Der er ingen hedensk gud ved navn Isus, men der er en egyptisk gudinde der hedder Isis, som dog ikke har meget til fælles med Jesus.

Mvh. Steffen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær